Nekromanti Första gången?

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Bara en liten lättsam fråga, när/var/hur stötte ni på rollspel första gången? Kom ni i kontakt med andra spelare eller tog ni initativet själv? Själv kommer jag ihåg första gången jag skulle börja "spela rollspel". Ha, jag hade inte nån kontakt med några som spelade och var ju rätt ung då så det första som jag gjorde var att köpa en tilläggsbok till nån D&D :gremsmile: Gissa om det var svårt att börja spela när det enda man hade var en tilläggsbok och inte nån egentlig aning om vad det rörde sig om :gremsmile: Fick dock några kompisar intresserade och fick sedan tag på grundreglerna och böckerna, och sen har det fortsatt därifrån :gremsmile: Tyckte det kunda vara lite intressant och veta hur andra personer kom i kontakt med begreppet rollspel för första gången

"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
jag stötte på rollspel första gången när min bror kom hem helt till sig och sa att han hade spelat rollspel i skolan med en kompis.. mutant hade han spelat, och spelledaren hade varit något i hästväg. samma dag skrev vi vårat första egna rollspel, jag spelade nån liten tjuv-vätte som bröt mig in i ett hus..

det är allt jag kommer ihåg.. sen dess har jag hunnit skriva ihop två helklara rollspel. ett sf och ett nu i en batman miljö.. båda otroligt oseriösa men samtidigt otroligt roliga! trist nog finns inget av de kvar.. kanske i tryckt form nånstanns under en soffa men det var länge sen jag har sett dem nu =oP

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Första gången spelade jag Drakar (första utgåvan) var hemma hos en äldre granne, sen när den första boxen kom fick jag den i julklapp. Dock hade vi lite problem att förstå att SL inte "var" med och spelade på samma sätt som spelarna (fan vi gick ju i lågstadiet). Så en läste äventyret högt för alla (även sånt som SL bara skulle veta) och alla deltog med iver att slå ihjäl monster och kryp. Även fast vi gjorde det mesta fel så hade vi jävligt skojigt.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Jag kom ihåg att det var en av mina kompisars pappa som hade införskaffat första Drakar när det kom. Måste vara början av 80-talet. Det gick väl inte så jädra bra i äventyret för mig. Tror jag dog men kul var det. Sedan införskaffade jag "gamla" Mutant när det kom ut. Det var 84 det kom (har jag för mig). På den tiden var det fanimej rollspel minst varannan dag. Efter det har jag hunnit testa många olika rollspel, seriösa som oseriösa.

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Min bror spelade lite rollspel med sina kompisar och jag fick vara med någon gång typ. Vi hade lite rollspel hemma men det fattade ju inte jag så jag och en kompis gjorde ett eget som typ gick ut på att slåss. Vi hade ju i alla fall skoj. Sen så flyttade min bror och jag hittade en hel del rollspel hemma. Sen började man ju spela med lite folk. Det är typ bara jag och en kompis kvar av de jag spelade med först. Lite surt men man har ju hittat nya.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Dock hade vi lite problem att förstå att SL inte "var" med och spelade på samma sätt som spelarna (fan vi gick ju i lågstadiet). Så en läste äventyret högt för alla (även sånt som SL bara skulle veta)</I>

Tidiga nybörjarfel är skoj. Vi körde ett par äventyr i början ungefär som dataspel; om alla dog så började vi bara om från början, med samma gubbar och allt. Det var mycket enklare andra gången. (-:
Jag vet ett annat gäng där SL i och för sig SL:ade, men de la ut kartan över grottsystemet på bordet så alla kunde se hemliga rum o dyl.

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ahhh, mellanstadiet!

När jag gick i fyran så improviserade min kompis Robin ett mutant-äventyr. Lyckat? Nja, han lyckades komma ihåg hela utantill, och vi fick välja mellan att spela cyborg eller mutant.. Vi vaknade i en bil utan att minnas något. Vår chef, tydligen, knackade på rutan och påminnnde oss om att vi skulle mosa en rymdbas. Plötsligt så låg vår bil mellan två gatugäng som skjöt mot varandra!

"Då springer vi bort till det ena gänget och skjuter ner dom, och sedan använder vi deras skydd för att skjuta ner det andra gänget!"

Sagt och gjort. (Vi spelade inte med tärningar...)

Senare lyckades en kompis få tag på Maktens portar, del 1 av ärans väg.. Den spelade vi 3 gånger, varje gång blev det mer seriöst! /images/icons/wink.gif

Första gången var jag en jedi som ströp folk genom att peka på dom, min kompis var en dödsängel som dödade folk genom att titta på dom, och min andra kompis var en.. reptilman.

Andra gången var jag kattman, min kompis Robin en anka (hans eviga favorit!) och min andra kompis.. reptilman.

Sedan så tog äventyret oväntade vändningar med fulhetsvatten, orcher som choppade folk i ett kök, djävulshundar vi tämjde (Fast min snubbla på en spik och dog när SL tröttna på den! /images/icons/frown.gif) och ett magiskt bord med mamma scans köttbullar på!

Sedan spelade vi äventyret igen. Med tärningar! (Vi hade monsterboken och slog smidighetsslag och sådant när det var dags för fajt.) Jaja, spela roll, vi vann ändå alltid! /images/icons/laugh.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
"men de la ut kartan över grottsystemet på bordet så alla kunde se hemliga rum o dyl."

Japp, det gjorde vi också. Plus att då vi gjorde karaktärer, så slog vi en t100 för att se vad vi hade i varje färdighet, och alla hade alla färdigheter. Min sketna krigare hade attack 13% i slagsvärd men 87% i parad :)

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Ni sitter på ett värdshus....

...och en gammal man kommer fram till er. "Äventyrare, vill ni köpa en skattkarta för 300 silver mynt?"

-Känns den igen=)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nitpick

"Senare lyckades en kompis få tag på Maktens portar, del 1 av ärans väg."

Maktens portar var faktiskt del 2. Del 1 var Döda skogen, och det var där jag insåg att det faktiskt inte var någon skillnad på en ENERGISTRÅLE och en laserpistol från V.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den moderna äventyrsinledningen [OT]

"Äventyrare, vill ni köpa en skattkarta för 300 silver mynt?"

"Nej, men du kan få optioner i mitt IT-företag i utbyte."

---

"Nej, men du kan få en öl?"

---

"Den avtalsmässiga lönen i sådana här fall är prinsessan och halva kungariket."

---

"tre hundra? vafan, dissar du oss ällä? skaja kutta dig?"

---

"Nä, men har du några bantningspiller?"

---

"Amänguuuuudasså, trooooor du verkligen att jag ska ge mig ut i vildmarken, asså? Jamenar alla jävla myggbett, asså, de sabbar solbrännan!"

---

"Garanti?"

---

"Äh dra va, farfar!"

---

"Är det svart?"

---

"Är det ersättningsgrundande?"

---

"Har ni kollektivavtal?"

---

"Ingår momsen?"

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ahhh, mellanstadiet!

<I>"Då springer vi bort till det ena gänget och skjuter ner dom, och sedan använder vi deras skydd för att skjuta ner det andra gänget!"
Sagt och gjort. (Vi spelade inte med tärningar...)</I>

Si där - powergäjmande friformare. (-:

--
Åke
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Den moderna äventyrsinledningen [OT]

..och ändå vill folk spela rollspel i nutid :)

Man kanske kan sammanställa en modern rollspelsordbok eller nåt där man skriver om alla gamla hederliga inledningar och avslutningar med moderna termer... det skulle vara nåt det.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Oseriöst men roligt

Började spela i lågstadiet för en herrans massa år sen... Först var det så att jag spelade med min bror, eller om jag satt med o lyssnade när han spelade med sina kompisar... Men när vi började spela ordentligt (med grabbarna på gatan) kommer jag ihåg att jag och en polare hade varsin dvärg. Kalle (som kompisen hette) hette Asterix och jag Microfix. Senare ville vi att våra karaktärer skulle bygga hus o grejjer så vi konverterade Microfix till Microfixa och de gifte sig nog o grejjer...

Asterix och Microfixa är de två karaktärer som överlevt allt och lever än idag. Dock är de lite knäppa i huvudet efter allt de varit med om, och framför allt en del av spelledarna som microfixa spelat med. Hon har bl.a över 60 i sty (Hjältepoäng) och samma i smi. Tror hon kommer upp i 11 i grupp (låter otroligt, men jag tror det) och eftersom hon då också var vapenmästare så får hon grupp*2 i grund i alla vapen... 22... Alla FV över 20 ger 1T4 HP... Oj, det blir mycket det! ;)

VÄLDIGT osriöst, men sen hade de ju också en stad (som de för övrigt hyrde ut husen i) och skyddade den mot drakar och annat som man skyddar en stad emot...

Det var oseriösa men roliga tider..

// Jan Arenö

P.S. En av de oseriösa SL som fanns (fast inte med microfixa) var en som lät oss spela det enkla soloäventyret i GRUND drakar med våra karaktärer. På slutet står det : "Du kommer in i ett rum fult med skatter o diamanter... så långt ögat kan se" (på ett ungefär).
Det gav oss ett par miljoner guldmynt var eller nåt... TOTALT OSERIÖST...
Har hur mycket som helst på denna SL... vill ni höra mer så säg till...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Nitpick

Ahhh... det var underbart när man insåg att en X-vinge bara var en slags vagn med massa sigill, permanens, nexus, lyfta och fyra E18 energistråle! :)

Jag funderade allvarligt på att bygga en...

Snow
Dead, but still walking around
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Första gången jag spelade rollspel var med lite egenhändigt klottrade tabeller i korridoren på mellanstadiet. Vi var rätt mycket folk, men fattade inte riktigt vad man skulle göra... Inte förrän den julen fick jag gamla mutant och började använda riktiga regler och till sist, någon gång i slutet av 6:an, gick jag med i min första rollspelsförening.

Jag minns fortfarande hur kul man hade åt att vi var för små för att läsa Drakar & Demoner när vi först fick tag i det, för att inte tala om Kult :)
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
jag vill höra mer!!

!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Var 9 år första gången jag lirade rollspel. Det var några äldre (11 år) kompisar vars föräldrar hade sommarställe på samma ställe som mina som introducerade mig och DoD för varandra påsken -85. Vi gjorde inget annat än att spela hela påsklovet och hela sommarlovet. Jag spelade en riddare som hette Aragorn och när han slutligen dog var jag helt förstörd. Jag skaffade en egen T20 så att jag, dom få gånger inte mina kompisar kunde spela, istället kunde spela på egen hand.
När jag kom hem till stan igen på hösten var det dags att visa klasspolarna det här med rollspel. Efter ett tag var det några som var nästan lika fanatiska som jag. Vi spelade en halvtimme varje morgon innan vi skulle till plugget, vi spelade friformsäventyr på rasterna och vi spelade varje eftermiddag och varje helg. En efter en hoppade de av diverse fotboll och handboll och sånt för att få mer tid till rollspelandet. Det tog ganska lång tid innan jag skaffade några regelböcker; jag konstruerade egna regler utifrån vad jag kom ihåg av spelet med polarna i sommarstugan.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vilka minnen !!

Oj, vilka minnen som kommer upp !!!
Försat gången som jag kom i kontakt med rolslepl var att jag i samma veva hade börjat att läsa ringen-trilogin. Det första spelet som vi drog igång med var SRR & strax därefter å började vi åxå att spela SW & Mutant. SRR var nog en ganska svår star, men de andra var ganska lätta att speal faktiskt. Men va´roligt vi hadde det ! Efter några år så blev det att vi testade andra spel. Sn på senare tid så har det blivit EON, VtM.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top