Nekromanti Första gången

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
1998, jag var 13 år och spelade en lönnmördare i Chronopia. Eftersom jag var enda spelaren hade jag en SLP (ett stort troll) som medhjälpare. Jag hade plöjt Chronopia-boken innan och lärt mig en hel del om staden och de olika raserna och yrkena osv.

Varje gång jag ville ha pengar letade jag rätt på en goblin som såg ut att ha pengar på sig. Sen haffade jag tag i den och anklagade den högljutt för att ha stulit mina pengar. Eftersom sånt hände hela tiden i Chronopia så tog stadsvakten ofelbart mitt parti, arresterade stackaren och gav mig "mina" pengar.

Jag minns att rollpersonen dog eftersom en goblin gjorde motstånd med en spark som lyckades bryta min lönnmördares arm. Då tyckte jag att rollen blev ospelbar och bestämde således att han tog livet av sig genom att hoppa från stadens bisarrt höga mur.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Zoth-Ya;n113994 said:
Minns du ditt första rollspelspass?
Nej.

När var det, hur gammal var du?
12, kanske? Eller 13 eller så? Vilket borde vara runt '95-'96.

Vad spelades, osv?
Antagligen Drakar och demoner, någon relativt tidig utgåva. Jag spelade lite med min bror och kanske mina kusiner. Spelade nog med min bror och hans kompisar också. Vet inte vad som kom först. Har inga minnen av specifika spelsessioner från de år då jag spelade DoD. Tror att jag någon gång spelade en anka.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
"Första" gången var på en fest som mamma och pappa anordnade. En av de andra föräldrarnas ungar berättade att han spelade rollspel och jag: "häftigt, hur gör man?"

Så han improviserade ihop något utan papper, penna och tärningar (det liknade nog mest ett soloäventyr som Ensamma vargen), men det var i grunden ADnD.

Jag kommer inte ihåg vad jag var för ras/klass, men jag gick ner i en grotta och träffade ett gäng likätare. Och jag tyckte: "ska vi bli vänner?" Det tyckte inte de så de åt upp mig.

Detta kanske var 1982 (jag vet att den första "nya" rollspelsboken jag köpte (ny som direkt från tryckeriet) var ADnD MMII som kom 1983). Så jag borde ha varit 15 år, lagom gammal för att klara av att läsa ADnD själv.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
1984
12 år gammal
Drakar & demoner
Jag var på skol-läger och en klasskamrat hade spelet med sig.
MIND BLOWN omedelbart.
Att man kunde göra vad som helst älskade jag från början,
och började omedelbart testa och göra andra saker än välja vilket vapen att anfalla med,
och istället slänga mynt i ansiktet på motståndaren osv.
Direkt då blev rollspel min primära hobby och det är det fortfarande över 30 år senare.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Själv minns det otroligt vagt men det var sommaren 82 8år gammal, tillsammans med storebror som också testade det för första gången och Johnny från stan (Umeå) som ofta var hos sin farfar under loven, Johnny spellede Drakar & Demoner för oss. Jag är ganska säker på att jag spelade en krigare, av äventyret minns jag bara att vi slogs mot några rövare. Sen minns jag inte mycket mer. Men efter att han åkt hem igen så satt jag och spenderade alla skatterna på att bygga fetaste huset, massor av lönndörrar och gångar, livsfarliga fällor och monster som väktare. Skulle ju blivit en fin funhouse dungen av det :)
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
1997
10 år gammal
Drakar & Demoner: Chronopia
Tvinga min bror att jag fick vara med (efter lite övertygan ifrån mor min).
Alltid tyckte om de böckerna, när jag förstod att det var ett spel så ville jag omedelbart vara med.
Fick tyvärr inte vara med mer efter den gången, hindra dock inte mig ifrån att hitta på egna spel med hjälp av monopoltärningarna och tvinga mina vänner att vara med på mina fullständigt kaotiska 10 årings fantasier.

Kom igång på allvar på högstadiet när jag köpte Draka & Demoner trudvang första utgåvan. Sedan dess har jag spridit hobbyn vidare till flera andra vänner.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Nej.

Men det var hösten 1982, vi spelade Drakar och Demoner, nästan helst säkert introduktionsäventyret ["Bland alvfer och troll" eller vad det nu heter], och det var jag, Rickard (som ägde spelet, han hade köpt det på Lekcenter) och Svenna, kanske Dalle eller Nilsson också. Vi var tio år gamla och våra liv blev sig aldrig lika igen. (Jag och Svenna spelar fortfarande, Rickard blev ambitiös och slutade efter högstadiet, de andra slutade så vitt jag vet när de gick ut gymnasiet).

[Jag har för övrigt skrivit en novell om att vara tio år och spela Drakar och Demoner, någon som vet någon som kan tänkas vara intresserad av att publicera något sådant? 13000 tecken. Mina litterära musor säger att den är bra :p]

PS Och Svenna och Nilsson gick under namnen "Mungo 1" och "Mungo 2" just i den eran av sina liv; själv var jag inte lika cool och fick nöja mig med "Mango" som nom de guerre.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag är lite vag på vilket år det var. Om jag räknar bakåt så vet jag att jag köpte mitt första rollspel när jag var 14, och innan dess hade jag köpte Monster-boxen, och innan dess hade jag spelat med mina kusiner ett par gånger, och före det var det bara den där första gången jag testade... Nånstans mellan 10 och 12 år gammal borde jag ha varit, men mer exakt än så lyckas jag nog inte vara.

Jag fick i alla fall låna en färdig rollperson, nån slags krigare, och testa Drakar & Demoner -91 en stund. Det en kort stunds "prova på" där vi helt enkelt spelade en scen där jag stött på ett rövargäng som jag ville gå med i, och för att jag skulle få det var jag tvungen att genomgå ett prov. De kallade fram ett troll (!) som jag skulle slåss med obeväpnad. Jag minns att krigaren hade några stridskonster och att jag fick i en himla fin träff med ett... uh... dubbelslag? Det är den där man flätar ihop fingrarna och slår med båda händerna va?

Det tog så pass bra så att magikern som lagt en illusion på sig själv för att se ut som ett troll (!!) sedan inte ville slåss något mer, och jag var välkommen i gänget.

Spelledaren var min kompis kompis. Min kompis satt väl mer och tittade på än spelade, men jag minns att han var klart missnöjd över nåt, möjligen att jag skulle få spela någon annans rollperson (kanske var det hans egen?).
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Kan inte minnas första passet, som nog var DoD Chronopia någon gång på sommaren innan sjunde klass med en kompis äldre plast-brorsa. Men jag minns när vi yngre förmågor kort därefter köpte DoD6 och satte igång själva. Det var rätt magiskt, och "äventyren" gick till på följande sätt:
SL: "Ni går och går längs vägen. Den fortsätter framåt och det är skog på sidorna. Vad gör ni?"
Spelarna: "Vi går mer!"
SL: "Ni går och går. Plötsligt kommer fem troll ut på vägen och anfaller! Vad gör ni?"
Spelarna: "Vi anfaller dem!"
Repetera ovanstående ad infinitum. Jag spelade en dvärgtjuv (ackompanjerad av övriga spelares hånskratt "en dvärg kan ju inte vara tjuv!" etc.) vid namn Goule som hade 1 i parera. Jag minns att vi hade missuppfattat KP-reglerna, så vi hade halva värdet i KP och alla strider blev extremt dödliga eftersom trollen inte alls hade missuppfattat KP-reglerna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Zoth-Ya;n114008 said:
Men efter att han åkt hem igen så satt jag och spenderade alla skatterna på att bygga fetaste huset, massor av lönndörrar och gångar, livsfarliga fällor och monster som väktare. Skulle ju blivit en fin funhouse dungen av det :)
Det här är ju en briljant dungeon-idé. Gammal äventyrare har spenderat alla pengar hon samlat ihop under alla år av äventyrande på att bygga ett galet slott och fyllt det med skatter, fällor och monster, utan annan anledning än att det är sån't hon är bra på. Och att hon är knäpp. Trevlig twist på "galen magiker"-grejen.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Genesis;n114025 said:
Det här är ju en briljant dungeon-idé. Gammal äventyrare har spenderat alla pengar hon samlat ihop under alla år av äventyrande på att bygga ett galet slott och fyllt det med skatter, fällor och monster, utan annan anledning än att det är sån't hon är bra på. Och att hon är knäpp. Trevlig twist på "galen magiker"-grejen.
Krugal Svylses förbannelse, Sinkadus 11.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
1985 skulle jag tro och jag var 12 år. Det var drakar och demoner, andra upplagan skulle jag tro, jag spelade en alv. Spelledaren var extremt oseriös och det var faktiskt ganska tråkigt. Tror att det slutade med att skatten bestod av använt toalettpapper och när vi hittat den så kom det en rock och åt upp oss. Jag fastnade däremot omedelbart för konceptet, köpte drakar och demoner dagen därpå och skaffade en egen spelgrupp. Sedan dess har det varit min primära hobby och jag har spelat mer eller mindre regelbundet i trettio år nu.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Borde vara hösten 1984 om jag räknat rätt. En kompis i parallellklassen berättade om något han hade fått prova på som kallades rollspel. Att vi inte hade tillgång till regelböcker, eller någonting mer än papper och pennor, hindrade oss inte. Regellöst sandboxande, där vi reste genom länder, slogs mot horder av orcher, utforskade vättarnas grottsystem, och en massa annat.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
kloptok;n114022 said:
SL: "Ni går och går längs vägen. Den fortsätter framåt och det är skog på sidorna. Vad gör ni?"
Spelarna: "Vi går mer!"
SL: "Ni går och går. Plötsligt kommer fem troll ut på vägen och anfaller! Vad gör ni?"
Spelarna: "Vi anfaller dem!"
Såååå klassiskt!
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Första gången jag spelade var jag 11. Brorsan hade spelar Drakar & Demoner i några år (med samma SL som jag sedan spelade med under 4 år) och ville testa att spelleda själv. Jag, min vän och hans vän skulle spela Zhoria (version 2, om någon är intresserad ;) ) och det gick väl.. sådär. Vi hade roligt, men det blev bara två spelmöten. Jag minns en sak speciellt väl, vilket var när vi var ute i skogen och gömde oss från militären. Jag skulle leta mat och rullade naturkunnande eller vad det nu heter i Zhoria... och fumlar. Så min bror börjar beskriva dessa enorma blåbärsbuskar, de sträcker sig metern höga och buskaget är flera meter långt med en massa små blå bär på sig. Alla vet att det är bullshit och skrattar, MEN det är rollspel och vi alla förstod det. Så, alla tre karaktärer blev ganska snabbt magsjuka. Det var roligt!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
1989, 8 år gammal i fjällstugan med en äldre vän. Kan tänka mig att han var 11 vid den tidpunkten.

Vi lirade Drakar och Demoner.

Kan tänkas att jag spelade någon form av krigare? Kommer ihåg att jag hade en dubbelbladig stridsyxa och att jag dräpte två skelett. Spelmötet innehöll gruvor, grottor och pelare. Alldeles innan min första encounter med de här skeletten var jag lite nervig kan jag komma ihåg. Det var spännande!

Från den dagen har jag varit spelledare så jag har inte riktigt fått uppleva den där härliga spelarkänslan sen dess. Min pöbel består av ypperliga spelare och bedrövliga spelledare så jag får fortsätta med det helt enkelt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Inget exakt minne, men det måste ha varit Traveller, och jag måste ha varit 13.

Eftersom det var jag som köpt spelet var jag förstås Referee, och första sessionen behövdes nog för att rulla fram en uppsättning gubbar som inte dog av tabellskador...
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Konrad Konvalj said:
Från den dagen har jag varit spelledare så jag har inte riktigt fått uppleva den där härliga spelarkänslan sen dess. Min pöbel består av ypperliga spelare och bedrövliga spelledare så jag får fortsätta med det helt enkelt.
Även jag har lidit mycket för konsten på just detta sätt. Men lidande är ju förädlande. Plus att man får prata (nästan) hur mycket som helst, kan utsätta sina vänner för sociala experiment, etc.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag var 11 eller 12, min kompis hade DoD Expert och min RP (vad det nu var) dog snabbt. Inspirerad önskade jag mig Chock i julklapp - och fick det! Lycka! Och jag hann nästan spela igenom alla Chock-äventyr som SL innan det dog, sedan tog Cthulhu över...
 
Top