Nekromanti Första gången Western kunde beställas var 4 juli 2013

Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
På förekommen anledning. Western IV har utvecklats under mycket lång tid, men vi öppnade ingen förhandsbeställning och satte inget pris före den fjärde juli 2013. Det är lång tid att vänta ändå, och vi vet att vi haft många som längtat efter böckerna sedan första gången vi började prata om en ny utgåva (vilket nog var runt 2005). När ni har längtat och väntat har ni dock inte behövt betala tidigare än så. Sedan lade livet som bekant en del ytterligare krokben.

Status just nu är att vi närmar oss en lösning på distributionsproblematiken och hur det skall hanteras. Vi är ledsna att det tar tid, men Anders Lekberg har inte ens hunnit begravas ännu. Vi hoppas att ni kan förstå att det tar lite tid att lösa. Och nej, vi tänker inte ta till paniklösningar eller skicka ton av böcker på vinst och förlust. Vår senaste uppskattning om att allt praktiskt skall vara löst tills slutet på månaden så att inlagorna kan tryckas i månadsskiftet juli/augusti 2015 står fast. Det innebär att alla bör ha böckerna mot slutet av augusti, då alla omslag redan är färdigtryckta. Vi fick stoppa tryckpressarna på grund av den tragiska och oväntade situationen som uppstod.

Vi har tidigare erbjudit de som förhandsbeställt sedan länge att få sina pengar tillbaka då väntan dragit ut på tiden. Alla som ville det fick det. Vid det här laget, då böckerna är till hälften tryckta, är det förstås mycket svårare. Dessutom har alla som förhandsbeställt redan fått böckerna i pdf-format. Om du absolut inte vill vänta längre så hör av dig direkt till oss så löser vi en återbetalning ändå.

Vi vet att vi är sena, men det har varit extrema omständigheter. Att få konstiga påhopp på forumet gör ingenting lättare, utan vi blir ledsna och känner uppförsbacken. Det dödar all glädje och gör allting så mycket jobbigare. Det suger kraft och energi. Vad gäller antydningen att det inte blir av - det är en jävligt konstig scam från vår sida då alla som förhandsbeställt redan fått pdf-filer på färdigskrivna och illustrerade böcker. Det där sista steget att gå i tryck tänker vi inte hetsa fram under rådande omständigheter. Om du tror att du är otålig att se de färdiga böckerna - gissa vad vi är. Tekniskt sett skulle vi kanske kunna vinna två veckor på en idiotlösning, men allvarligt talat. Om något går snett under de två veckorna som hotar all framtida utgivning av Western, Ensamma Vargen och Fenix skulle det vara mångdubbelt värre än att vi ber er om lite extra tålamod.

Det är mycket administrativt som måste falla på plats. Någon ifrågasatte betydelsen av avtal med PostNord, till exempel. Prisskillnaden är så stor att bara frakten på förhandsbeställningar skulle öka med över 20 000:- om vi hetsar fram ett utskick utan avtal. De pengarna vill vi hellre lägga på nya produkter till Western. Dessutom är det bara en av de många dyra extrakostnader som paniklösningar skulle medföra - ens om det inte skulle uppstå något katastrofalt läge där hela lagret försvann på vägen eller liknande.

Avslutningsvis - ingen har kunnat betala för Western IV tidigare än den 4 juli 2013. Ingen.

/Tiove & Anders
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Synd att buttersmurfar ska få er att tappa humöret, men förståeligt att det rinner över efter senaste diskussionen.

Keep up the good work, som alla andra som förhandsbetalat har jag ju sett pdf:erna så jag vet jag vad väntar på och vill inte ha några tryck-olyckor så nära mållinjen.

Phelan, med ca 5K i CF för Western
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Hej på er Gillbringarna!

Tomma tunnor skramlar mest. Ni har ett stort stöd och tillförsikt från nästan alla Westernspelare, men det sägs nog inte så ofta som det borde. Utan er skulle Western inte finnas, så enkelt är det.

Jag har spelat rollspel sen jag var 12-13 (är nu 37) och Western IV ser ut att bli det bästa rollspelet som jag någonsin lagt vantarna på - ett livsverk att verkligen vara stolta över. I mitt lilla spelgäng tror vi att vi kommer att ha och göra livet ut med detta (seriöst).

Hoppas att allt löser sig och att ni snart kan få luta er tillbaka och känna er nöjda och stolta över ert hårda arbete!


/Niklas Almgren
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Luta oss tillbaka? *phht1* Vi har ju massor med roliga saker vi vill göra:) Men stort tack både till dig Phelan. Kändes att det behövdes idag.

I ärlighetens namn var det inte bara dagens tråd som gjorde oss ledsna, utan kombinationen med senare tiders trådar som den där vi ifrågasätts som seriöst företag för att vårt svarsmail råkade hamna i en skräpkorg istället för inkorgen. Känns inget vidare kul att för alltid bli förknippade med den frågan så fort någon söker på vårt företagsnamn. Det kan tyckas vara en skitsak, men vi är känsliga för när folk slår på hur hederliga vi som personer är. Hur det än är och genom all skit vi kämpat mot har vi alltid försökt ge våra spelare och läsare valuta för sina pengar. Vi vet att vi har dyr smak, gillar fyrfärgstryck och specialgjorda illustrationer. Men vi tror det kommer att dröja innan någon ens försöker göra ett spel som Western igen. Eller ge ut en speltidning som håller samma höga produktionskvalitet som Fenix.Helt enkelt för att det inte alltid är de sundaste besluten rent ekonomiskt, utan beslut som snarare är grundade i att vi vill att det skall bli precis så bra som vi vet att det kan bli. När vi gång efter annan prioriterar våra läsare framför ekonomisk vinning för egen del blir just den typen av påhopp ett slag i ansiktet.

Vi vet också att våra specialutgåvor har varit kostsamma. Men även där - vi har betalat rätt bra för att tillverka dem också;-) Bara att köra prägling och foliering på en enda bok går på 5000:- - utöver de andra grejerna som gjordes på Most Wanted Edition. Samtidigt är vi hur glada som helst över att våra specialutgåvor är i stort sett slut, för de ser ut att bli superläckra:) Tack alla ni som stött oss!

Med det sagt. Slut på gnället! Vi älskar fortfarande det vi gör. Vi längtar verkligen efter att få skicka resten av Western på tryck. Vi misstänker att även vi kommer fortsätta spela resten av livet:) Och vi har faktiskt vågat ta ett steg närmare tryck redan - för idag har Best of Fenix skickats på tryck! Det är för att tryckeriet kan hålla stora delar av upplagan i väntan på Western, medan vår amerikanska distributör kan få sina ex (ingen fara, ingen lär få böckerna innan ni här hemma - bara frakten till USA tar fyra veckor).

Tack igen för uppmuntran. Det är löjligt, men gör faktiskt stor skillnad.

Anders & Tove
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Sorgligt nog är det sällan man hör de som har förståelse för situationen. Tyvärr glöms och omständigheterna ofta bort, och det missas att det har varit ett under omständigheterna väldigt bra jobb.

Ser själv väldigt mycket fram emot att få de nya böckerna, men ser ännu mer fram emot expansionerna som planeras. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Det är fruktansvärt sorgligt det som har hänt med Anders Lekberg. Distributionen av ett rollspel räknas överhuvudtaget inte in i det sammanhanget. Ni som kände och arbetade med honom måste få lite utrymme.

När det har dykt upp oförskämmda och negativa trådar som riskerat dra ert företagsnamn i smutsen har ni hanterat det på ett hövligt och professionellt sätt. Det är också tydligt i allt ni gör och hur ni kommunicerar att ni brinner för hobbyn och för era rollspel. Utan ert engagemang hade hobbyn varit betydligt fattigare.

Tyvärr är forumiter funtade så att det ligger närmare till hands att skriva en negativ rant - trots att jag är säker på att den överväldigande majoriteten här håller med om vad jag skrivit ovan.

Där har ni det i ett nötskal
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Det är lätt att det går överstyr på ett forum, många får svårt att se att det är människor i andra änden. Det positiva är ju att de negativa inläggen trots allt kommer sig av starka positiva känslor till ert Western! Fansen börjar helt enkelt bli otåliga! :)

Inte alla som alltid tänker på hur unik branschen är i sitt personberoende heller kanske. Rollspelsskapare lutar ju åt konstnärer, och det är inte alltid så lätt att plocka in en ersättare för att få en produkt färdig i tid.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Jag vill också uttrycka värme och tillförsikt till er Anders och Tove! Ni gör ett mycket bra jobb och jag hoppas verkligen att ni ska få njuta frukterna av ert slit snart!

Min tro är att det man gör bra ändå alltid gör störst avtryck i slutänden, så fortsätt kämpa på. Snart så! :)

Allt gott,
Basenanji
 

jazzandekatten

Veteran
Joined
20 Sep 2014
Messages
9
Upplägget med skadesystemet och stridsreglerna i kombination med karraktärsbygget i en westernmiljö är genialt. Min spelgrupp har andats western sedan början av 2000 talet tackvare erat jobb. Den nya upplagan lever upp till alla våra förväntningar!

Vi är galet uppspelta över framtida släpp och allt spännande extra material, jag hoppas att forumet ska bli en inspirationskälla för er i framtiden med trådar som sprider er spelglädje. All heder till er insatts trots motgångarna och er lojalitet till projektet!

Emil Lööv
 

Koppar

Veteran
Joined
16 Nov 2006
Messages
25
Ni har mitt fulla stöd. Troll och rants finns dessvärre överallt...Jag är övertygade att ni har stöd av 99% av dem som läser detta forum.
Obs, finns en fördel med detta tråkiga sommarväder....man kan sitta inne med gott samvete och läsa western! :)
 

Massher

Keyboard Warrior
Joined
25 Apr 2014
Messages
42
Jag kan inte annat än att instämma med övriga personer i tråden, vi väntar så länge det behövs och det är ju inte som om Western är allt för långt borta ändå (dessutom har vi ju fått PDFer att läsa medan vi väntar). Jag är övertygad om att slutprodukten kommer vara värd det :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ber också om ursäkt om jag gjort er ledsna. Det var inte alls min mening. Något trollande var det dock inte tal om. Som någon mämnde är vi bara människor och jag ber än en gång om ursäkt till de människor som känner sig sårade av det jag skrivit. Längtar dock fortfarande efter Western.
 

Lawless

Veteran
Joined
31 May 2006
Messages
65
Location
Sandnes, Norge
Haters gonna hate. Selv elsker jeg, og har gjort det helt siden jeg for første gang oppdaget Western på Outland game shop i Stavanger. Tror det var i 2000. Mye kruttrøyk og mange eventyr har vi sett siden. Og mye mer skal vi se. Har ventet i spenning på den nye utgaven siden den først ble annonsert på forumet. Er ikke redd for å vente litt mer. Jeg vet at når jeg til sist har den i hende, så blir det bra.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Tack för allt stöd. Vi lovar att inte tappa sugen. Faktum är att vi är på rätt gott humör idag. Hade en trevlig kväll med Lukas Thelin igår, då vi diskuterade roliga scener och personer i bonusäventyret. Tänkte ju passa på att få det färdigt på en gång, så att allt kommer på en gång till dem som förbeställer. Det blir ett unikt äventyr, som inte kommer att gå att få tag på efter att vi gått i tryck ...

/Anders & Tove
 
Top