Nekromanti första delen av mitt rollspel är klart. LÄS snälla

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
okej här kommer först delen av mitt rollspel. komentera gärna..och undrar om ni tycker jag ska ha fördelar och nackdelar eller bara fördelar?
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
här är rollfolmuläret..och var vänliga att inte sno grejerna.om ni vill använda de o så...
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Formuläret i PDF

Skapad direkt från Word med hjälp av PDF995 som jag angav i inlägget om att skapa PDF.

// Radagast
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Kommentarer! Wee!

Först och främst: Kul att du kommit såhär långt. Helt plötsligt framstår ditt rollspelskapande som betydligt mycket mer seriöst, och därför blir det roligare för folk att engagera sig(Jag menar, Radagast har hjälpt dig med PDF-filerna, Insignia verkar ju vilja ta en titt på det, och här sitter jag och svamlar.)

Ang. regelsystemet:

Tja, det första jag kommer på är att regelsystemet är ganska likt EONs, men å andra sidan är det vanligt att ens första regelsystem är väldigt likt vad man spelar själv.

Till i framtiden, kom ihåg att det egentligen(i grunden) bara behövs två saker för ett rollspelsystem:

1. Hur man utför en handling
2. Hur man tar skada

Allting annat utöver detta är bara fluff. Trauman, skada, blodpoäng, det är bara utvecklingar av punkt två, specialregler för strid, simning och dylikt är bara utvecklingar av punkt 1.

Jag tycker därför du borde ta och sätta dig ner och titta igenom ditt system, med detta i baktanke, och fråga dig: Vad vill du uppnå med det här regelsystemet? Vill du ha ett väldigt detaljrikt regelsystem, med bärförmåga, storlekmodifikationer och dylikt, så är du på god väg.

Jag tycker att du borde ha både för och nackdelar, om du vill att man ska få dem som man gör nu.

Jag tror dock att du skulle vinna mycket mer på att man väljer sina för- och nackdelar, men när man väljer en specifik fördel, så blir den en nackdel samtidigt.

Har du spelat Fallout 2? I det spelet finns ett system som går ut på att du väljer två "traits" när du skapar din karaktär. Dessa ser ut så att du väljer ett "paket" som spelskaparna satt ihop, komplett med för- och nackelar.

Exempel:
Packåsna
Rollpersonens bärförmåga ökar med 25 kg, men rollpersonens RÖR minskar med två(-2).

Sådant är mycket roligare, för då får man göra avvägningar baserat på hur man vill att ens rollperson ska vara, och så får rollpersonen genast en egen karaktär, på sätt och vis.

Annars har jag inte så mycket att säga om systemet så här långt. Det vore intressant att veta vilken setting du ska ha det i. Nutid tycks det ju vara, men var det här kravall-idén? Hur vill du att man ska spela det? Ska det vara stridsbaserat, alloround, eller vad?

Återigen, det är kul att få se att du lägger upp saker för att visa oss. Keep on goin.

/Mask

Edit: Jag fick lite tråkigt, så jag tänker slänga in fler kommentarer. Detta är mest spånerier, eftersom jag inte vet vad som gäller med rollspelet i sig, utan mest saker som du skulle kunna använda i framtiden.

Dessa målsättningar har jag satt när jag skrivit nedstående:
Rollspelet ska vara skitigt och dödligt. Man ska kunna blöda och dö ganska enkelt, det är alltså inget hjälte-spel.
Rollspelet ska handla mycket om strid och dylika konflikter.

Okej, först och främst: Jag skulle gärna ta bort skadekolumnen, och ersätta denna med en kolumn som ser it såhär:<table border=1><tr><td>AS</td><td>NS</td><td>Kroppsdel</td><td>Skadenivå</td></tr><tr><td>10%</td><td>20%</td><td>Huvud</td><td>OOO</td></tr><tr><td>20%</td><td>20%</td><td>Bröst</td><td>OOO</td></tr><tr><td>20%</td><td>10%</td><td>Mage</td><td>OOO</td></tr><tr><td>10%</td><td>15%</td><td>H. Arm</td><td>OOO</td></tr><tr><td>10%</td><td>15%</td><td>V. Arm</td><td>OOO</td></tr><tr><td>10%</td><td>10%</td><td>Underliv</td><td>OOO</td></tr><td>10%</td><td>5%</td><tr><td>H. Ben</td><td>OOO</td></tr><tr><td>10%</td><td>5%</td><td>V. Ben</td><td>OOO</td></tr></table>
(jag vet inte om procentsatserna är rätt nu)

AS och NS är avståndsstrid respektive närstrid. Om du har detta på rollformuläret slipper man bläddra bland skadepappren när man ska se var man träffat. Monster/fordon kan ha andra procentsatser.

Som du kan se finns tre nivåer(rutor) här ovan. Nivå 1 är "knappt skadad" och innebär att man bara blir lite omtumlad och får -Ob1T6 på handlingar med kroppsdelen. Nivå 2 ger -Ob1T6 på alla handlingar och -OB2T6 på alla med kroppsdelen och nivå 3 innebär att kroppsdelen är obrukbar, och man får -Ob2T6 på allt.

Jag skulle dessutom lösa vapen och skadeverkan på det här viset:

STY + RÖR /2 Grundskada
0-5 1T6-5
6-10 1T6-4
11-15 1T6-3
16+ 1T6-2

Vapen Skada
Knogjärn +1

”Men vad låga skador de gör?” tänker du. Ja, om du kollar på tabellen kommer du se att:
Riktigt svaga personer kan göra 1 i skada, som bäst. Detta innebär att den lilla tanten Gamla Greta som bäst kan ge någon ett ordentligt blåmärke, men inte knocka ut någon eller, hu och ve, döda personen.
Däremot kan Starke Albert, som gör 1T6-2 i skada, i fyra fall av sex träffa så märkbar skada görs, och i två fall av sex är slag från hans nävar direkt dödliga om de träffar rätt kroppsdel. Om han dessutom har ett knogjärn så kommer han göra skada i fem fall av sex, och han kommer döda folk med 50% säkerhet. Det är ganska bra.

Skadorna ackumuleras ej. Om jag gör 1 i skada i kroppsdelen H. Arm, och sedan 1 igen, så kommer dessa inte läggas ihop. Skadenivån är alltså fortfarande 1. Däremot, om jag har 1 i skada och gör 2 i skada istället, så är skadevärdet 2, osv. På så vis kan ingen dö av tre blåmärken.

Vidare skulle jag gärna göra något i stil med detta:

Om man slår ett perfekt slag(tio eller mer under färdighetsvärdet) så gör man +1 i skada. På så vis kan Gubben Gilbert, som tränade kampsport i sin ungdom, fortfarande göra en del skada även om han är så gammal att hans kropp värker när han går på toa.
 

Suvarin

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
38
Location
Norrköping
Re: första delen av mitt rollspel är klart. LÄS sn

Vad ska rollspelet handla om? Jag såg något om kravall i titeln på rollformuläret. Även om du jobbar med regler så är det bra att ha med ett litet stycke om spelvärlden. Det är svårt att veta om reglerna passar annars.

Reglerna verkar hittils lite inspirerade av Eon/Neotech. Inget fel på det, men om spelet ska handla om kravaller är mitt tips att försöka ta bort alla regler som tar för mycket tid.

Angående fördelar och nackdelar tycker jag alla ska få en fördel. Om man vill ha flera fördelar ska man få en nackdel för varje ny fördel...

Hur avgör man om en karaktär lyckas med något?
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Kommentarer

Okej, antar att det inte är korrat (dvs korrekturläst), fastnade lite gran i texterna (det jag främst fastnade på var särskrivningarna "vilje stark" och "allmän bildad"

Sedan finns det viss annan kosmetika som varför Vilja inte har någon förkortning när alla andra attribut har det. Samt ett antal stavfel.

Böjningen av ordet attribut:
Ett attribut, flera attribut
det där attributet, de där attributen (dvs inget attributer).

Välj också antingen ordet han eller hon (inte han/hon), och skriv in det i en förklaring långt fram vilken term du använder, det får bättre flyt i texten då.

Kommentarer om systemet

Jag vet inte om jag är så förtjust i attributet Person (PER), borde vara Personlighet (PER), Karisma (KAR) alternativt Utstrålning (UTS), Person låter lite avkapat.

Jag vet inte riktigt, men på något sätt tycker jag Dödsvärde låter fel, jag vet dock inte varför, kanske skulle Chockvärde, Chockresistans eller Smärtvärde passa bättre?

Systemet med För- och nackdelar kan fungera, men bör få en mer tydlig koppling med varandra (och eventuellt världen om en sådan ingår).

Nu blev det mest kritik, men det är det spontana jag ser.

// Radagast

PS. Något som jag direkt tänkte också, vad i h-e mycket förkortningar det är. Fast det är så i de flesta publicerade också, kanske dags att göra rollspel med färre eller inga förkortningar, som Krilles Västmark? Förstår att nyinvigda har svårt att förstå. DS.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"styrka påverkar bl.a."
Använd inte förkortningar om du inte måste (exempelvis på rollformulär där det i regel är platsbrist)..

"styrka påverkar bl.a. hur mycket din rollperson kan bära och vilka
vapen denne kan använda.
"
Vad menar du med det sista? "Nä, du får inte använda klubbor för du har inte en Styrka som är delbar med tre"? Vidareutveckla! Om du inte fäster en sådan stor vikt vid attributförklaringarna, så varför ens skriva ner dem?

"Längd och vikt. Det är hur lång din rollperson är hur mycket han väger. Se tabell 1.0 för din rollpersons längd och vikt."
Varför kan man inte få välja detta, precis som i övrigt utseende?

"Hand är vilken hand din rollperson använder."
Varför får man inte välja? Höger- och vänsterhänt fyller ju ändå ingen regelbetydelse..

"Intelligens(INT): hur smart och snabbtänkt din rollperson är. Din Rollfigur kan minst ha 7 i intelligens, vid lägre
slag höj till 7.
Bildning(BIL): Hur allmän bildad din rollperson är. Bildning bestämmer även din rollpersons ålder
"
Vad är det egentligen för skillnad? Färdigheter säger ju ens allmänbildning, inte sant? Så varför finns ens grundegenskapen Bildning?

"Styrka(STY): hur stark din rollperson är, styrka påverkar bl.a. hur mycket din rollperson kan bära och vilka
vapen denne kan använda.
Tålighet(TÅL): hur stryktålig din rollperson är, detta påverkar även din hur snabbt din rollperson kan springa
och hur mycket han/hon kan bära
Rörlighet(RÖR): Hur vig och rörlig sin rollperson är. En person med mycket i RÖR kan även springa fort.
"
Kan inte Tålighet tas bort och ingå i både Rörlighet och Styrka? Kan du inte kalla Styrka för Kroppsbyggnad och låta den direkt säga hur många skadekolumner man får?

Förstår du var jag är ute och far efter? Du är för det första uppenbarligen väldigt inspirerad av Eon, så varför skriver du inte bara "Använd Eons regelsystem"? Det bästiga med att göra så är att man kan använda andra system också, som DnD, DoD, MERP, Elric! och säkerligen en himla massa andra balla system.. Dessutoms så slipper man läsa igenom ett regelsystem som det redan ett av redan och som dessutom är väl utarbetat ..

För det andra, och det här är min viktiga punkt, så borde du tänka efter lite om du nu skriver ditt eget system.. Vad är poängen med att gå från ett värde och sedan räkna om det till en himla massa andra värden hela tiden? Är det inte vettigare att ha ett värde och sedan använda det på allting istället? Det gör att man slipper en himla massa krångel, tabelluppslag och framförallt så kan man lära sig reglerna i huvudet mycket lättare..

Enligt erfarenhet så har jag lärt mig att om man har ett smart utvecklat regelsystem i grund så behöver man inte mickla så mycket med det senare utan allting löser sig efter hand.. Detsamma gäller när man skriver scenarior.. Detsamma gäller när man programmerar.. Ja, det gäller det mesta.. Det är väl därför ordspråket "Om inte grunden i huset är bra, så blir inte resten bra." finns..

"För att se din rollpersons fördelar och nackdelar tittar du på tabellerna 1.2 och 1.3."
Jag hittar inte de tabellerna..

För- och nackdelstabellerna orkar jag inte kommentera annat än... tja... Jag tror att du kommer om några år att öppna det här dokumentet och skratta lite nostaligiskt över hur tokigt ditt spel var och minnas de stunder av skaparglädje du hade när du skrev det.. Om du nu vill göra en tabell, så gör den inte så spretig.. Du har övernaturliga saker som spådomar blandade med +1 på [sak].. Det är en rätt trist tabell..

Ta och titta på rollformuläret och spalta upp de saker som en tabell kan komma att ändra på.. Tänk igenom världen och vad som kan förekomma i den.. Tänk igenom saker som kan komma att inträffa för rollpersonerna.. Ta och spalta in några saker som reglerna kan åstadkomma för förändringar, exempelvis modifkation på ett tal eller modifierat antal tärningar man slår.. Kombinera dessa med varandra på något sätt..

Skriv ner alla resultat på ett papper och hitta sedan på effekter till dem.. Det kan vara +2 till valfritt attribut.. En tärning enklare på en valfri färdighet.. En tärning lättare på valfritt räddningsslag.. Då buntar du ihop förmågorna som påverkar reglerna och kan på så sätt få plats med fler världsförmågor, för det är i regel de som är de roligare..

/Han som inte heller orkar kommentera rollformuläret men det vore ju trevligt om kolumnena vore i samma bredd
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Kommentarer på rollformuläret

Jag har två kommentarer till rollformuläret.

1) Varför så djävulskt mycket utrymme för vapen och skydd? Ser ut som rollfigurerna inte ska bära såp mycket mer än vapen och ännu mera vapen.

2) Färdigheter och övrigt, vad är övrigt för något? Jag trodde det var färdigheter. Det borde väl stå "Primära färdigheter" och "Övriga färdigheter"/"Sekundära färdigheter" eller något liknande.

// Radagast
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
Re: Kommentarer på rollformuläret

tack för alla svar..var ju inte så positivt som jag väntade mig. men det hjälper ju mig att göra spelat bättre i och för sig. :gremlaugh:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Vilka andra rollspel har du spelat än Eon? Det är väldigt likt, och som sagt, helt naturligt att så sker. Jag föreslår att du skriver spelet som ett tillägg till Eon som Krilles nya värld Skymningshem på www.foxtail.nu eller att du skapar något nytt.

Eller än hellre - skriv ett kravalläventyr så att du definierar vad för känsla du vill ha. Utifrån det kan man diskutera vilka färdigheter, egenskaper och så som är viktiga. Hur relevant är bildning i en kravallsituation? Nog för att många läst kravallromantiserande böcker - men har det nån användning i spelet? Varför är Bildning borttaget från rollformuläret? Och varför ska Bildning bestämma åldern?

Kanske skulle Röststyrka vara ett attribut? Kanske inte, men fundera åtminstone på att inte ha samma uppsättning som Eon.

Tips: Läs Västmark, så kan du få exempel på att svenska rollspel kan göras på ett helt annat sätt än Eons. Trots att Krille ligger bakom båda. Jul fler system som du har koll på, ju fler smörgåsar har du att sätta på ditt bord*.

* Ok, det var ett dåligt ordstäv. Men det går att kombinera det bästa ur det mesta.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det vanligaste felet som nybörjarmakare gör är att skriva regler (som kanske eller kanske inte påminner om det rollspel de spelat sedan tidigare). För att regler ska vara intressant så krävs att de är nyskapande. Är de gamla så har de ältats, används och sågats många många gånger innan.
de här reglerna har de flesta här sett många många gånger...

Någon här gav ett mycket bra tips: Skriv ett äventyr. Gör enkla regler för allt som kan inträffa i det äventyret. Om du vill veta hur man kan göra detta så sök på engångsrollspel. Det är såklart mycket svårare än att skriva ett "rollspel" (i stil med det du håller på med nu). Men om du lyckas så kan du vara desto stoltare sedan.
 
Top