Nekromanti Första DDM bostern

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Efter ett trevligt men kort fika, så gick jag Dante å Storuggla till SFbok och köpte DDM,

Min första boster köptes (var lugn det kommer fler)

en Aberrations booster blev det /ganska mycket på grund av inrådan från Rising i en tidigare tråd här)
det ballaste men denna booster var dock, gubben på framsidan fanns i paketet :gremshocked:

så nu till inehållet i Boostern
LE
Hook Horror
Sahuagin Ranger (den på framsidan)
Silent Wolf Goblin (klart ballaste figuren)
Kobold Sorcerer

CE
Taer

LG
Man-At-Arm

CG
Elf Warrior
Cleric of Garl Glittergold

jag är mycket nöjd då jag aldrig fått en stor (4rutors) figur i SWM
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Idag köpte jag min första starter (Aberrations), och ett booster (Deathknell). Jag fick:

CE
Tear C
Gnoll Skeleton C
Carrion Tribe Barbarian C
Kenku Sneak C
Ogre Zombie R
Yuan-Ti Halfblood U
Mad Slasher U
Flind Captain U
Deathlock C

CG
Catfolk Wilder U
Undying Soldier U
Elf Warrior C

LE
Emerald Claw Soldier C
Silent Wolf Goblin C
Goblin Adept C
Spectre R

LG
Rhek U
Man At Arms C
Hill Dwarf Warrior C

ANY
Timber Wolf C


Sedant tidigare har jag några minis från den där D&D Starter-lådan:

CE
Black Dragon R
Troglodyte C
Orc Warrior C 2 st

LE
Dire Rat C
Kobold Warrior C 2 st
Kobold Skirmisher C 2 st

CE/LE
Warrior Skeleton C 2 st
Wolf Skeleton C

CG
Lidda U

LG/CG
Eberk U
Aramil U
Regdar U


Eftersom jag bara har en captain, och den är CE, och jag dessutom mest har CE-figurer så måste jag göra ett CE-warband av mina figurer. Hittils har jag listat ut att om jag ska vara snabb och slå hårt med mitt warband (som väl är poängen med CE?) så måste min Flind Captain följas av figurer som har ganska hög AC eller många HP (eftersom kaptenen ger minus på AC) och som kan slåss i närstrid (eftersom kaptenen ger plus på melee-skada). Min Ogre-Zombie slår hårt utav bara fan, men kostar ganska mycket och är inte snabb, och jag tror att Yuan-Ti är det bättre valet om jag ska ha få och dyra figurer i mitt Warband (min kapten kostar 53 poäng!). Annars tycker jag det verkar som att jag kanske bara ska ha många figurer istället, och fokusera på de med hög snabbhet och bra melee-attacker? Alltså Carrion Tribe Barbarian, Mad Slasher, Wolf Skeleton osv, och komma upp i ett ganska högt antal figurer? Tänker jag rätt då, eller?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Du vet att du behöver ett starter om du ska kunna spela, va? Där får man tiles (kartbrickor), spelplan och så vidare.

Hook Horror är grym när man inte har så många figurer. Walium fick den i ett av de första boostren, och när vi hade ett starter och 2-3 boosters var var den helt oslagbar. Det dröjde tills jag lyckades sätta ihop ett avståndsattackbaserat warband (med Halfling Wizard som höjdpunkten) innan jag kunde vinna en match mot den.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hittils har jag listat ut att om jag ska vara snabb och slå hårt med mitt warband (som väl är poängen med CE?) så måste min Flind Captain följas av figurer som har ganska hög AC eller många HP (eftersom kaptenen ger minus på AC) och som kan slåss i närstrid (eftersom kaptenen ger plus på melee-skada).
Jag tänker så här: Flind Captain ger plus på skada - så gubbarna behöver inte slå så hårt från början för att ändå späka hårt, däremot är det viktigt att de träffar ofta. Flindkaptenen gör också så att gubbarnas AC sänks - så antingen spelar man bara med gubbar som har skyhög AC (och det har inte CE-gubbar i regel) eller så spelar man med gubbar som ändå blir träffade av allting - då har ju inte fienden vunnit något på att ens AC sänkts! Det är bättre att förlita sig på DR, conceal eller hög HP (det sistnämnda är aktuellt för dig) som defensiva egenskaper.

Tyvärr betyder allt detta att vanliga gnoller inte synergeras särskilt bra med flinden - synd, för de ser snygga ut tillsammans. Så byt inte till dig sådana. Ogre Zombie är inte heller särskilt lysande (men han är rätt bra för det du efterfrågade förut till själva rollspelet: En långsam gubbe med låg AC och hög HP - synd bara att han gör så mycket skada - jag vet att du efterfrågade någon som var ganska simpel).

Annars tycker jag det verkar som att jag kanske bara ska ha många figurer istället, och fokusera på de med hög snabbhet och bra melee-attacker? Alltså Carrion Tribe Barbarian, Mad Slasher, Wolf Skeleton osv, och komma upp i ett ganska högt antal figurer? Tänker jag rätt då, eller?
Ja, jag tycker det. Själva principen: Att ha tre smågubbar med 10 i grundskada som alla får +5 i skada - det är ju bättre än en enda gubbe som gör 20 i grundskada och som sedan får +5 från flinden. Carrion Tribe-barbaren är perfekt ihop med flinden, men kör med småsnuffs för resten av poängen. Det skulle jag ha gjort.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
jo jag vet, men jag hade inte dom pengarna på mig, och jag ska inte spela en på ett tag ändå. Fast snart blir det nog fler
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Du skulle ju -egentligen- kunna låta bli startern. Reglerna finns ju att ladda ner på wizards hemsida, och om du skaffar en spelplan (finns en i senaste numret av Dungeon, tror jag) så kan du ju spela på den och slippa mixtra med rutpapper och tiles. (eller så har du kanske redan något rutigt papper, om du spelar SWM) Det kan ju vara mer ekonomiskt att bara köpa boostrar.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tänker mig ett sånt här warband utifrån de figurer jag har:

Flind Captain
Carrion Tribe Barbarian
Mad Slasher
Orc Warrior 2 st
Taer
Gnoll Skeleton
Warrior Skeleton 2 st

Är det helt värdelöst, eller går det att spela med mot typ, Stockholmsgänget? Eller behöver jag fler minis för att ha något att komma med?


Vad det gäller Zombie Ogre tror jag att jag antingen använder honom i rollspelet senare, eller fuskar och skalar ner hans skada litegrann. För annars är han ju perfekt.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
mjo, jag tycker bättre om regler i bokform, sant ajg ahr en SWM spelplan fast... det är en hangar i dödsstjärnan så den passar inte riktigt
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Är det helt värdelöst, eller går det att spela med mot typ, Stockholmsgänget?
Det är förstås inget mördarband, men helt uselt är det nog inte. I en flerspelarmatch bör du inte vara fullständigt uträknad, till exempel. Men för att få lite mera oompf! så skulle jag överväga ett par byten innan matchen. Det finns några vanliga commons som borde vara lätta att byta till sig och som kan ge ditt band en nyttig vitamininjektion.

Det som talar för ditt band är att det är ett dugligt 100-poängswarband. Det är dessutom enkelt att modifiera; genom att antingen byta commandern till andra vanliga CE-commanders med liknande effekter - eller genom att byta ut smådunkare; det finns många bra commons och uncommons att byta till sig.

Det som talar mot bandet är att det inte går så bra att bygga ut till ett 200-poängsband. Fast å andra sidan är CE en fraktion som många varit besvikna på, så det är förmodligen där det kommer hända intressantast saker i framtiden.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Det är fan så mycket grymmare än vad jag kunde skrapa ihop i början, i alla fall. Främst beroende på att Flinden är fantastisk när man inte jämför med de allra bästa figurerna som finns, och jag var tvungen att hålla tillgodo med Orc Sergeant.

Dessutom fungerar flinden bra tillsammans med Red Samurais, som är det bästa man kan skaffa om man vill ha billiga (i pengar räknat; de kostar 40 poäng) figurer som bas i ett CE-band. Fast de kommer från Dragoneye, så då får man se till att beställa någonstans ifrån, förstås. Men i sådana fall skulle det lätt gå att bygga ut det här bandet.

Mad Slasher är hemskt dålig, men både Warrior Skeletons och Orc Warriors är riktigt bra utfyllnadsfigurer (de senare är de bästa trepoängarna i spelet, och jag saknade dem verkligen innan jag lyckades lura av Vulf hans :gremlaugh:).

Tänk dock på att odöda inte är humanoider, så skeletten boostas inte av flindens commandeffekt.

Först och främst skulle jag satsa på att skaffa lite fler Carrion-Tribe Barbarians. De är riktigt grymma med flinden, för de har redan risig AC och massor av HP för sin kostnad.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tror aldrig jag har spelat mot Flinden i 100 poäng, men i 200 så hade han (under wulfs ledning) inte mycket att sätta emot mina band. I 100 verkar han fantastisk, dock.

Tänk dock på att odöda inte är humanoider, så skeletten boostas inte av flindens commandeffekt.
Ahjustfan. Det var det jag själv ogillade med honom.

Först och främst skulle jag satsa på att skaffa lite fler Carrion-Tribe Barbarians.
Sant, sant. Jag tycker att Eksem skulle kunna tjäna på att byta till sig några Orc Savages också. Jätteenkla att byta till sig, och de är dessutom både bra och roliga att spela med. (Flindbandens största nackdel är annars att de är trista)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag tror aldrig jag har spelat mot Flinden i 100 poäng, men i 200 så hade han (under wulfs ledning) inte mycket att sätta emot mina band. I 100 verkar han fantastisk, dock.
Det beror väl på vad man kombinerar honom med. Jag har ingen Flind, men tillsammans med 3 Red Samurai lär han vara rätt giftig...


/Dimfrost
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Är det här bättre kanske?

Har tittat igenom figurerna igen, och funderade på ett band med färre figurer istället:

Flind Captain
Carrion Tribe Barbarian
2st Orc Warrior
Yuan-Ti Halfblood

Hur låter det som ett 100 poängs warband?
Men okej, efter det ska jag sluta tjata, jag har ju knappt ens läst regelboken ännu :gremsmile:
Men jag spelar gärna mot nån av er Stockholmare nån gång, eller flera. Annars kommer det bara sluta med att jag använder miniatyrerna till rollspelet bara :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Är det här bättre kanske?

Flind Captain
Carrion Tribe Barbarian
2st Orc Warrior
Yuan-Ti Halfblood

Hur låter det som ett 100 poängs warband?
Ja, det verkar bäst.

Om du skulle möta mig så skulle du dock kunna byta till dig en Orc Savage + diverse skraffs mot en Elf Warrior. Lyckas du i samma veva byta till dig en till barbar (av mig, exempelvis) så skulle du kunna spela med:

Flind - 53
2 x Barbar - 24
Orc Savage - 7
2 x Orc Warrior - 3
+ ett par typer för 10 poäng; idealiskt vore en till Orc Savage + en till Orc Warrior, men det blir svårt. Du skulle kunna få en Kenku + en Bullywug av mig. Du kan också få en Dark Creeper. Man skulle också kunna spela med 2 x Ophidian. Det är kanske inte så viktigt.

...jag tror iaf att det skulle kunna vara ännu bättre. Inte überfjongobra, men vafan, du får lite mer valfrihet, åtminstone.

Men jag spelar gärna mot nån av er Stockholmare nån gång, eller flera.
Det är synd att vi andra stockholmare tycker att du är så tråkig, för annars hade vi gärna spelat med dig. ;^) Ämen självklart vill vi spela med dig.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Flind istehshit

Jag tror aldrig jag har spelat mot Flinden i 100 poäng, men i 200 så hade han (under wulfs ledning) inte mycket att sätta emot mina band. I 100 verkar han fantastisk, dock.
Jag har lyckats rätt hyfsat med Flind i både 100 och 200. Senast jag lirade med honom lirade vi 200 poäng fast max 5 figurer. Vi var 5 pers på 2 mattor och ville lira så mkt som möjligt. Jag körde med Flind, Ettin Skirmisher, Feral Minotaur, Half-Fiend Ogre och en CE-orc-barbar som heter ngt som jag inte kommer ihåg (Orc Barbarian kanske? - kostar 27 poäng och har två st 20-pisk-attacker). Dom gjorde skada i vidriga nivåer.

Vann mot ett band bestående av (är inte helt toksäker dock):
Cleric of Dol Arrah
Slayer of Domiel
Skullclan Crusher
Justice Archon
Gitzerai Monk

... och även mot LE-bandet bestående av:

Necromancer (skeletal dwarf + skeletal equiceph)
2 x Skeletal Dwarf
Steel Predator
Iron Golem

Shit vad konen ägde mig i sista. Minotauren och Ettin sprang så långt dom orkade efter missade saves. Dock drog jag riktigt stora hål i Steel Predator rundan efter och lyckades genom ett spelfel av min motståndare komma fram till Nekromantikern med Half-Fiend Ogre'n och slog ett slag. Sploff. Det hela ändrades till en tokskadad steel predator och lite småplock. Men jävlar vad den konen är vidrig att få på sig. Flind boostade skadan lite ytterligare, men då var jag också hårt bunden till antalet figurer. Han stod pall för det mesta och dealade på rikligt med skada.
 
Top