Först med tärningspölar?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Frågan dök upp i recensionen av Prince Valiant-spelet. Vilket spel var först med tärningspölar? Någon som vet?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ett ghostbuster RPG gjort av West End Games som det verkar: https://en.wikipedia.org/wiki/Dice_pool#History
Det beror väl då på hur man räknar. Ghostbusters körde en tärningspöl där tärningarna lades ihop (typ som i d6-systemet och Eon 4), medan Shadowrun och Prince Valiant verkar vara först med tärningspölar där man individuellt räknar tärningarna som framgångsrika eller inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det beror väl då på hur man räknar. Ghostbusters körde en tärningspöl där tärningarna lades ihop (typ som i d6-systemet och Eon 4), medan Shadowrun och Prince Valiant verkar vara först med tärningspölar där man individuellt räknar tärningarna som framgångsrika eller inte.
Båda är tärningspölar.

Det sagt har jag inte läst Valiant-tråden, så jag har ingen aning om bakgrunden till diskussionen. Bara till trådstartarens frågeställning.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag tycker personligen inte additiva tärningar är vad jag menar med tärningspölar. Men språket verkar inte vilja lyda mina lagar...

Fast om man skall inkludera de additiva så är frågan varför inte Tunnels & Trolls var först? För att det inte slogs mot en bestämd svårighet, som West End-systemet skulle komma att göra?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det sagt har jag inte läst Valiant-tråden, så jag har ingen aning om bakgrunden till diskussionen.
Det var jag som lyfte det eftersom Shadowrun oftast brukar få äran - som i den där Wikipediaartikeln - men jag ville lyfta att Prince Valiant hade samma typ av mekanism och kom ut samma år.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag sätter en guld-tia på att det finns en tärningspöl i någon artikel el. dyl om DnD redan på 70-talet. Förmodligen finns det också i något publicerat krigsspel ännu tidigare.

Det brukar kvitta hur länge man gräver -- det finns nästan alltid något som var ännu tidigare.

Killgissar

Christian
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det var jag som lyfte det eftersom Shadowrun oftast brukar få äran - som i den där Wikipediaartikeln - men jag ville lyfta att Prince Valiant hade samma typ av mekanism och kom ut samma år.
Fast Prince Valiant hade väl mynt?

C
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag skulle vilja hävda att mynt är tärningar, om det är själva slumpsystemet man är ute efter. I så fall håller jag också med om att D6-systemet inte är ett pölsystem, eftersom det fungerar på ett annat sätt. Om man däremot är ute efter den fysiska upplevelsen i att slå flera tärningar är det förstås tvärtom: mynt är då något helt annat, medan D6-tärningarna är pölar.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag gillar både Shadowrun och Prince Valiant. Men eftersom jämförelsen Bolongo gjorde här var mellan just de båda tycker jag ändå det är på sin plats att påpeka att man inte alls kan göra det som Shadowrun gjorde med mynt. Skillnaden mellan mynt och tärningar är uppenbar, tycker jag, i det att de förstnämnda inte kan variera TN.

Hälsar

Christian
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Å andra sidan är väl inte varierad TN ett krav för att man ska kunna kalla något tärningspöl.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Å andra sidan är väl inte varierad TN ett krav för att man ska kunna kalla något tärningspöl.
Man kan väl i och för sig tycka att använda just en tärning kan vara ett krav :).

C
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det är väl ett cirkelargument? Det är bara isomorft om en tärning kan ha blott två sidor.

C
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Killgissar
Äntligen en bra killgissning!

För vad det är värt har jag konsulterat von Reisswitz Kriegsspiel från 1824 samt Berlins krigsspelsakademis supplement till dessa regler från 1828 och ingen av dem använder tärningspölar. Så jag killgissar att tärningspölar uppfanns någon gång mellan 1828 och 1989. I ett kosmiskt perspektiv ett rätt smalt tidsintervall.

Bonusinfo: Inte heller J G Kleen i sitt Försök till handbok i krigsspel från 1878 använde tärningspölar.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag har en hel del wacky dice i min samling, som d3, d5, d7, d14, d16, d24, d100.
Med tanke på hur dessa ser ut och fortfarande får kallas "tärningar" tycker jag inte att det är fel att kalla mynt för d2. :)
Jo.

Tärning förkortas T, inte d.

;)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Å andra sidan är väl inte varierad TN ett krav för att man ska kunna kalla något tärningspöl.
Nä, det är snarare en design flaw. Ett misstag som såväl tidiga upplagor av Shadowrun som White Wolfs system gjorde. Lägg märke till att de båda gick ifrån det i senare upplagor.

Att singla sant är likvärdigt med tärningar eftersom det är en slumpgenerator. En "tärningspöl" är enligt mig en samling diskreta slumpgeneratorer som bedöms var för sig.

P.S. Prince Valiant skapar sin tärningspöl genom att summera en grundegenskap och en färdighet, precis som WW senare. I Shadowrun var Attributes och Skills separata. Bara för att göra lite fler historiska jämföreslser.
 
Top