Nekromanti Förstå WoD

Mr&MrsTrolls

Veteran
Joined
13 Sep 2016
Messages
39
Hej på er!

Slänger ut frågan här hur ni tycker bäst hur man skapar en förståelse för mörkheten och sådant som ingår i World of Darkness, just specifikt så är the Vampire the Masquerade jag är inne på. Spändheten mellan vissa klaner, paranoian hos vampyrer m.m.

Har pratat med spelarna innan vi började spela och håller diskussionen aktiv under och efter spelmöte. Försöker gestalta slp:er så klan trogna jag kan med såklart vissa unika undantag.

Men vad är era tips för att hjälpa spelare att förstå the "severity" that is WoD? Och få bort D&D fantasy fantastic :)

Har själv en SL som är extremt kompetent på det här och försöker såklart emulera så mycket som möjligt denna man visar och berättar om WoD, men han har efter 20+ års spelledande utvecklat och kultiverat enligt mig en otroligt fantastisk talang för att vara SL som ständigt imponerar mig. Och själv har jag snart två års jubileum för att vara SL där majoriteten har varit D&D och nu ca 10 sessions med Vampire :)

Men ja! Tips och tricks och tankeställare är välkomna :-D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Fuck them up! Det är vad Anchillor är till för. Ge dem inget och ta från dem allt! Tvinga dem att inse att de är i the Jyhad och är brickor, men om de är brutala och smarta nog så kan de klättra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag har med stor framgång kört receptet spelarna-vet-mer-än-vad-de-kan-backa-up. Dvs de är nobodies, men de har snubblat över (blivit lurade av SL att snoka upp) hemligheter som går hela vägen upp i makthierarkin. Så nu är de paranoida för att de 1) vet vad Fursten/Biskopen/ûberanarachen vill och för att 2) de inser att om de där upp inser vad de vet så är de toast. Det ger dem rep nog att hänga sig själva men också en hävstång som de kan använda för att slå sig fram i världen om de vågar.
 
Top