Nekromanti Förslag

Wishmaster

Veteran
Joined
23 Mar 2002
Messages
2
Jag har läst Sagan om drakens återkommst och Sagan om ringen vilket visade sig vara mycket bra böcker. Jag skulle vilja ha bra förslag på andra grymma böcker.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Vad som helst av Terry Pratchett, som är fantasy litteraturens Doglas Adams, eller Monty Pyton (om du inte har någon aning om vem f-n Doglas Adams är) på ett ungefär. Om du vill ha fantasy skulle jag rekommendera någon av hans 30tal(?) skivvärlds böcker. "Mort" (Mort), "Magins Färg" (The colour of magic) eller "I lagens namn" (Guards, Guards!) är bra böcker att börja med.
Min personliga favorit av honnom är "Goda Omen" (Good omens) villken inte utspelar sig i skivvärlden utan här på jorden, med den genom coole demomen Antony Crowley och ängeln Apzirapshale (vilkens namn jag starkt betvivlar jag har lyckats stava rätt) och antikrist i huvudrollerna.

Om du å andra sidan vill ha något djupare och något mer att bita i är "Berättelsen om Fjärrskådarna" och "Magins skepp" trilogierna, båda av Robin Hobb (villket för övrigt är en pseudonym för de svensklingande namnet Megan Lindholm villket i sin tur är en pseudonym för Margaret Ogden) , är det jag först och främst när det kommer till fantasy av mer seriös art.
Störst, bäst, djupas, och vackrast helt enkelt. Ett absolut måste.

/Elin (som själv inte hade tid att skriva något mer men hoppas att någon annan har det)

Ps: Förresten är det någon som har hunnit läsa Hobbs nya bok "Fools Errand" ännu?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Böcker böcker böcker... Jag ska väl försöka nämna två tre stycken innan Kvante dyker upp och har en förläsning om preferabel litteratur (ta inte illa upp Kvante, jag älskar dig ändå).

George RR Martin, A Game of Thrones och sedan vidare.
Meryn Peake, Slottet Gormeghast.
Jack Vance, Cugels saga
Gene Wolfe, The Book of the New Sun
R Scarry, Vad Gör Folk Hela Dagarna

Och det var alla som jag kom på såhär på rak arm. Sedan tcker ag att man ska läsa andra böcker än SF och Fantasy också, men det hör väl inte hit...


Storuggla, diggar Scarry
 

Wishmaster

Veteran
Joined
23 Mar 2002
Messages
2
Har hört att Terry Pratchetts böcker ska vara fullt insmörjda med en massa gubb-humor, vilket många tycker att han ibland skämmtar för mycket i sina böcker, vilket leder till att spänning inte blir lika stor.

Har även hört att "Sagan om Belgarion" är riktigt kanon stämmer det??
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
"Har även hört att "Sagan om Belgarion" är riktigt kanon stämmer det?? "

Den första serien Eddings skrev, alltså Sagan om Belgarion, tyckte iaf jag var rätt så bra när jag läste den för några år sedan. Men det räcker med att läsa den första pentalogin, för sedan blir det bara en massa trista upprepningar - Eddings har bara en story och den återanvänder han i typ alla sina böcker. Fast nu kan jag inte uttala mig om Tamuli, för den har jag inte läst - det räckte med att läsa på baksidan för att förstå att det var samma dravel som i hans andra böcker.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Preferabel litteratur

För att komma i rätt stämning för detta inlägg, tänk dig att du letat dig längst in i ett dammigt gammalt bibliotek och till slut hittat fantasy- och sf-hyllan. Du sträcker dig efter en bok som ser intressant ut, men just då du drar ut ditt fynd ur hyllan välter den och du begravs i en störtflod av dammiga gamla böcker. När raset slutat sitter du begravd till midjan i fin årgångsfantasy, men boken du tänkte läsa syns inte till.

Håller med om vår befjädrade väns rekommendationer (fast Richard Scarry har skrivit bättre böcker. Har du aldrig läst Allting Runtomkring, människa... ehh... uggla?). Här kommer ett halvt ton till:

Den som tycker om Tolkien bör läsa Tad Williams Minne, sorg och törne-böcker. På engelska är det tre böcker (fyra i pocketutgåvan): The Dragonbone Chair, The Stone of Memory och To Green Angel Tower (som inte rymdes i en pocketbok). På svenska är det lite värre, men tolv böcker tror jag det ska bli. Se Wahlströms hemsida.

Den som tycker om Robert Jordan bör läsa Arrakis - ökenplaneten (eng. titelDune) av Frank Herbert.

Den som tycker om fantasy bör läsa åtminstone ett par böcker av Michael Moorcock (t.ex de om Elric), Fritz Leiber (förslagsvis hans Lankhmar-böcker), Ursula LeGuin (Övärldstrilogin, som numera innehåller fyra böcker).

Den som överhuvudtaget kan läsa bör genast ge sig ut på jakt efter Neil Gaimans böcker Neverwhere, Stardust och American Gods (men vänta lite med den; den kommer i pocket i maj).

Och, slutligen, den som vill veta var inledningen till mitt inlägg kommer ifrån bör läsa ThiGMOO av Eugene Byrne.

-JPS- alltid beredd att hjälpa
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Ja, om man ska läsa Eddings ska man läsa Belgarion-böckerna. Restan av hans produktion kan man gräva ner i komposten och slänga bort nyckeln (ibland låter jag som en parodi på mig själv).

Jag skulle inte säga att Terry Pratchetts humor är särskilt gubbig (vad det nu betyder). Men ta och läs en bok eller ett halvdussin av honom så får du se vad du tycker.

-JPS- med en spade och glatt humör kan man göra världen till en bättre plats
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Preferabel litteratur

Ahh, jag visste att man kunde lita på gamle Kvante...

Gaimans Neverwhere! Hur kunde jag glömma den! Man myser ju när man vänder blad och herrarna Croup och Vandemar dyker upp. /images/icons/love.gif
Sen skull ejag sätta en varningsflagg för Frank Herbert. Efter de två första i Dune-serien tycker jag att kvaliten falnar markant. Men det kanske bara är lilla jag.
Sen tycker jag att Wodehouse är lysande också, men den kanske är mera CoC-inspiration än fantasy då...


Storuggla, tycker om Islington
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Varningsflagg

Jo, jag menade faktiskt bara den första Dune-boken (det är den enda jag läst, men jag kanske inte borde utgå från att alla andra vet det). Det är rätt tydligt att Robert Jordan lärt sig en del om ökenkrigare, kvinnliga magiker och ändlösa serier av Frank Herbert.

-JPS-

Mr. Croup turned out the lights. "Oh, Mister Vandemar,"
he said, enjoying the sound of the words, as he enjoyed the
sound of all words, "if you cut us, do we not bleed?"
Mr. Vandemar pondered this for a moment, in the dark.
Then he said, with perfect accuracy, "No."
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Croup och Vandemar

Allmän fråga: Är det någon som läser den här tråden som vet vad fasen Croup och Vandemar egentligen är? De är ju onekerligen... apcoola, och med det menar jag cool som en vrålapa. Inte som en orangutang, som bara är slapp.


Storuggla, undrande
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Oook!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Inte som en orangutang, som bara är slapp.

<hr></blockquote>



Hörrudu! Du dissar inte Bibliotekarien, va? Oook!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Preferabel litteratur

För att inte tala om Samuel R. Delany, John Crowley och Robert Zelazny! Har man inte läst någonting alls av någon av dem är man inte berättigad att kalla sig människa!!

Robin Hobb är jävligt bra hon med.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Preferabel litteratur

Jag tycker personligen att Stardust är mycket bättre än Neverwhere (som inte går av för hackor den heller). För att inte tala om novellen "Chivalry" i Smoke & Mirrors. Den är fanemig ett mästerverk.

När det gäller Dune får ni kalla mig hädare om ni vill, men jag var inte ens särskillt förtjust i första boken. Lite för melodramatisk för min del. Och är det någon som läst Chapter House Dune? Den sista delen i serien? Helt jäkla utflippad.

Wodehouse som CoC inspiration???!!! *ROTFLMAO*
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Croup och Vandemar

Egentligen? Vad menar du med det? Annat än att de är mördare i en av Gaimans böcker vet jag inte...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Croup och Vandemar

Jag menar de förekommer först på 1400talet när de bränner ner ett kloster, och sen i London i nutid. Och de är ju helt... helt... helt underbara... /images/icons/love.gif


Storuggla, undrandes
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Pratchett är så långt ifrån gubbhumor man kan komma. Han är riktigt, riktigt rolig. Och spännande, när han vill.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Till Wodehouse försvar

Wodehouse är apbra som inspiration till Call of Cthulhu!
Inte nog med att man får namn till SLP (Gussie Fink-Nottle, sug på den du!) , man får uppslag till mellanäventyr som spelarna tror kommer krylla av mythos fast egentligen bara är rent sjuka.
Dessutom får man ny resekt för butlers, och en jäkla bra beskriving av yrket "Dilettante" om spelarna undrar.


Storuggla, älskar Catsmeat Potter-Pairbright
 
Top