Nekromanti Förslag till Thalamurs armé (spoiler)

Enshadi

Warrior
Jag kom att tänka på hur Thalamur skulle kunna kontra Consabers flygdragooner. i de thalaskiska bergen finns det väldigt mycekt gripar så varför inte låta thalaskerna använda sig av dessa. Eftersom heavédrakarna är starkare får de nog ha många fler men jag tycker det låter rätt häftigt med gripar styrda av pansarbeklädda ryttare och gärna lite järn och grejer på djuren så de ser skräckinjagande och onda ut.

antorax

Swordsman
Jajjamensan, men...

Sant det låter smart. Kan bli roliga flygstrider :p. Men jag har för mig att thalaskerna redan har några flygdjur av något slag. Plus att de säkert har flygande vandöda. Men som sagt, det låter ballt. Eftersom gripen är en viktig symbol för thalamur så kan de ju även fungera som moralhöjare i strid. "vi har griparna med oss" ungefär.

Svart_ohyra

Veteran
Re: Jajjamensan, men...

Enligt thalaskisk lag är det olagligt med nekromaniti.
så jag tror inte dom skulle använda vandöda öppet i strid direkt.
Men för den delen så tror jag att både en del magikrater och rakhori håller på med nekromaniti och vandöda. :gremelak:
annars är jag väldigt på det där med griparna.
Men dom är nog väldigt svåra att styra och få vad man vill att dom skall göra. och consabers flygdragooner skulle nog slita sönder väldigt många gripar. så det skulle nog inte bli lönsamt att föda upp eller fånga gripar o använda dom mot consaber.

Varför inte bara använda en mycket kraftig "olära" ritual mot flygdragoonerna eller liknande. går ju iofs med en besvärjelse om man använder några kongelat.
borde ju vara mer effektivt.

-Elvis tycker o tänker nu igen

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Jajjamensan, men...

Thalamur har på ett experimentellet stadium (i form av magikrat Shangis husdjur) ferfaker, vilka inte är lika stora som drakarna och knappast kan bära ryttare. Däremot kan de avlas fram, vilket ger dem en fördel i antal. De är också något smidigare än drakarna. Alltså skulle jag kunna tänka mig att en thalaskiska strategi i händelse av utökad ferfakuppfödning kan bli att ansätta drakarna med många ferfaker som får angripa vingar och ryttare. Som det är nu är dock Consaber och Sunari de enda riken som har någon stridskraft att tala om i luften. Griparna kan bli knepiga -- man bör betänka att de är besjälade varelser med samma intelligens som människor, inte djur att träna.

Enshadi

Warrior
någon gammal tecknad serie...

Dinoriders tror jag den hette. handlar typ om människor som slåss mot monster och båda sidor rider på dinosaurier. Eftersom dinosaurierna är på människornas sida (av någon anledning) så använder den onda sidan järnmasker på dinosaurierna som kontrollerar dem.

Thalamur skulle kunna göra något liknande med griparna. Alltså sätta på dem artefakthjälmar med kontrollbesvärjelser. Det blir ett nytt ytke i Thalamur som gripfångare också.

antorax

Swordsman
Inte riktigt... (möjlig thala spoiler)

Alltså nekromanti är inte förbjudet för medborgare. För folket är det med största säkerhet det, men allt är ju förbjudet för dom typ. I alla fall, nekromanti får användas om man har en speciell licens. Man får heller inte låta en av folket se att man håller på med nekromanti.

En annan sak som tyder på att nekromanti inte är allt för undantryckt är att det sägs att man har en nekroarmé som väntar på att bli använd då nästa krig dras igång. Detta är ju bara ett rykte. Men i fantasyvärldar så är rykten alltid sanna mer eller mindre, bara det att spelare inte ska veta det :p.

Alltså en olära ritual känns väldigt onödigt, eller snarare opraktiskt. Det kan ju bli lite svårt att muta en flygdragon att stanna i närheten och inte slåss i ett par timmar så man kan få honom att glömma av vad han kan om att rida drakar... men om man mutar med kvinnor och sprit så kanske :p.

Förövrigt så tycker jag inte om olära. Den är alldeles för elak tycker jag :p. Och om du skulle använda den så lär det ju inte bli några balla luftstrider i alla fall, snarare balla fritt fall.

Men som någon skrev här i tråden om ferfaker så tycker jag att det låter bra. Gierasherna (argh, hata svåra namn) kanske kan ubra upp dom lite, kanske blir lite svåra att kontrollera. Jag tänkte om man kan lyckas få dom lite större så att de kan ta en ryttare så får man ju balla luftstrider, och det är ju vad alla vill ha, eller? :p

Men jag kanske får överge stridsgrip idéen, blir kanske bättre att ha dom som moralhöjare :p. Men jag undrar lite hur den thalaskiska armén kommer att reagera när de slåss sida vid sida med en massa kusiner och förfäder... (de vandöda)

haltageten

Dum inuti huvudet
"gripar styrda av pansarbeklädda ryttare och gärna lite järn och grejer på djuren så de ser skräckinjagande och onda ut. "

Nu blir jag nästan kåt... hrm... Måste sluta tänka högt. Om jag ska vara seriös så tycker jag att det låter som en riktigt lattjo ide. Andra skribenter i denna tråd har skrivit att man kan använda sig av artefakter som gör griparna till "viljelösa slavar". Det är en ide jag tycker verkar häftig, fast kostnaderna för att göra en sådan hjälm är? Sen kanske man inte behöver fånga in griparna, utan man kan avla dem i fångenskap av redan infångade gripar. Vilket leder till att man kan "träna" dem att inte ha så mycket fri vilja.

Nu har jag inte böckerna framför mig. Men jag tänkte på en sak, hur rörliga är de båda varelserna? Hur lätt kan de manövrera i luften. Om griparna har det enklare att manövrera så får de ett övertag mot sin motståndare. Sen finns det alltid pil och båge att tillgå. Att ha gripryttare skulle göra det enklare för de markburna trupperna att koncentrera sig på den andra arméns markburna trupper. Flygdragonerna och gripryttarna måste helt enkelt koncentrera sig på varandra.

- Jocke, hafsar ihop ett inlägg.

Hjalle

Swashbuckler
I första versionen av Thalamurs kontrande av Consabers flygdragoner så används demoner. Men det framgår förkrossande tydligt i Thalamur att detta är ganska osannolikt. Griparna är 1), fridlysta (och därmed inte något man skickar ut i strid), 2), intelligenta (kanske inte helt lätt att "föda upp"), 3), svårtämjda och hursomhelst inte så starka att de kan bära några 'pansarklädda ryttare'. Gnällig jag är, eller hur? Ähm, nåja. Med magi så skulle problem 2 och 3 kunna lösas, och i teorin även 4 även om detta är osannolikt i praktiken. Problem 1 kvarstår dock, och även de andra problemen är trots allt mycket svårlösta, och kostbara. Gripar är således... jag vet inte riktigt.

Sen ser det coolt ut. Hmm. Kanske trots allt... Men vi får se om det finns några andra alternativ:

<ul type="square">
[*]Ferfaker, som ju också tycks finnas i något större antal. De är förvisso svåra att manövrera, men kan nog genom träning från att de är mycket små, uträtta vissa saker som en flygande specialterrorenhet. Fördelen är också att de faktiskt kan bli avlade i fångenskap, så de finns också i stort antal. Användningen här är väl att skicka grupper på fyra-fem ferfaker på de olika heavédrakarna. Även om de kanske inte kan besegra dessa i ren strid så har de ett mäktigt vapen som kan slå ut drakarna - sitt gift. En drake som får detta i sig genom det minsta av sår, kommer antagligen att störta, vilket troligen leder till åtminstone ryttarens död, och ferfakerna kan nog snabbt oskadliggöra draken också, om nu denne skulle ha överlevt sin kraschlandning. Problemen är då hur ferfakerna över huvud taget ska komma ikapp drakarna, som är betydligt snabbare än dessa. Här är givetvis antalet en fördel - ferfaker borde vara så pass samspelta jägare att de har den list som krävs för att genskjuta ett byte med mera. Att draken har en ryttare på sig spelar också in - med tanke på dess Bärförmåga borde den rimligen, med en tämligen orustad normalviktig flygare, ändå få +Ob1T6 på alla sina manövrar, och sin Förflyttning minskad en hel del. Dessutom har den svårare att manövrera, och kan inte alla gånger lita på sin egen förmåga då den styrs av en ryttare. Emellertid är den en mycket god flygare, men låt oss säga att vi ändå har magiker med oss i armén, så borde dessa kunna påverka heavédrakens fart (negativt), och även ferfakernas (positivt). Men, och det är ett men här också - heavédrakarnas användningsområden är först och främst inte de regelrätta fälstlagen. Varpå räckvidden bangar, allt som oftast. Men det är ett möjligt, och till och med trovärdigt, alternativ.
[*]Pantheror... Med tanke på att Dräparna uppenbarligen tämjt djuret så borde det gå, och anledningen till att inte thalaskerna skulle ha detta kompletta mordvapen till djur ser jag inte riktigt (eller, väljer att inte se, snarare). Face it, dudettes - de är hur farliga som helst. De har klor och tänder och tjofräs vars skada kan jämställas med ett lyfalisvärd hugget i full kraft, de har en eldkvast som näst efter drakarnas är bestiarievärldens farligaste, de är snabbare än den snabbaste ridhäst och långt starkare och uthålligare därtill, de är intelligenta som bara satan och dessutom ett flockdjur som är van vid att jaga effektivt i grupp - de käkar horndrakar till frukost, för tusan! Med rätt träning är det itll och med möjligt att de skulle kunna bära en ryttare, ge denna några magiska skillz och du har en slagstyrka som är helt och fullt livsfarlig. Dessutom är de råtuffa och en av mina personliga favoriter inom en annars ganska beige monsterflora, varpå problemet att de inte kan flyga viftas bort. Pyttsan.
[*]Heavédrakar - ärligt talat, såvida de inte är utrotade eller så, är detta ett gångbart alternativ. Fast kör jag med dessa så är det inte några 26 riddjur utan åtta-tolv eller så. Hhm, ja.
[/list]

Vad kom vi fram till? Mycket lite. Näh, gripar slopar jag nog - kanske det finns någon individuell snubbe som rider på en grip och är allmänt Grim & Aggro, men annars så får det bli... resten istället. Hela skiten funkar.

-Hjalle, ser fram emot en spännande slachtenparty framöver.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Om flygdragonerna är på offensiven kan en styrka ferfaker skickas upp för att möta och omringa dem. Visserligen kan de inte förfölja draken någon längre sträcka, men de kan driva bort den ett tag. Överhuvudtaget ser jag ferfakerna som en sorts flygande dobermannpinschrar, i fråga om flockinstinkt, attacktaktik och vildsinthet. Något som kan vara värt att poängtera är också att de inte enbart kan användas mot drakarna -- om de angriper en styrka utan bågskyttar från luften kan de säkert vara synnerligen demoraliserande.

Pantherorna är säkerligen brutala, men jag misstänker att det är skillnad på att använda dem som Dräparna gör -- mot individuella drakar -- och att använda dem mot människor i fält. Att sätta in dem mot flygdragonerna känns svårt, på grund av att de är, tja, flygdragoner, och om de inte är i strid mot sin arvfiende draken är det antagligen svårare att ha koll på vilken sida de hugger mot. Dock är det inte omöjligt -- det kan säkert vara en obehaglig överraskning för det sabriska kavalleriet när thalaskerna helt plötsligt rullar ut ett gäng burar på slagfältet och släpper ut pantherorna. Dessutom lär bondemilis skita på sig när de får slåss mot monster.

Thalaskiska drakryttare är givetvis också en möjlighet, även om jag till viss del ser att de skulle ställa till problem i den annars så hårt disciplinerade thalaskiska armén. Överhuvudtaget känns det dock som om Thalamur har en hel del möjligheter till att överraska sabrierna på högst obehagliga vis. Men så är de också häftigare.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Heavéslakt och powergäjming

Jag skulle helt enkelt satt en tillräckligt grym magiker med andeförnimmelse och någon elak besvärjelse på marken, utökat räckvidden, och börjat blasta heavédrakarna med magi. Det borde fungera alldeles utmärkt, eftersom man med magi kan påverka allt man kan förnimma - Andeförnimmelse går genom väggar och tak såväl som moln.

Alternativt borde en magiker med schamanism helt enkelt kunna besätta en fågel eller en ferfak eller dylikt, flyga upp till héavedraken, och grilla den eller dess ryttare med dolda besvärjelser. Man borde förstås också helt enkelt kunna besätta heávedraken i sig och störtdyka ned i första bästa bergvägg.

Kombinationen magi + schamanism rockar rätt hårt, helt enkelt, och med lite möda borde den lugnt vara möjlig för magikratin att uppnå rätt fort.

Sedan kan man förstås fråga sig hur dramaturgiskt rätt sånt här hade varit om man drog till med det som SL; men det är en helt annan femma - den här diskussionen var väl rent teoretisk, ändå? Och jag som SL har vid tillfälle låtit kamorfer och andra übertyper använda magi på eller från andeplanet.

- Ymir, kan tänka sig att ärkemagiker a'la Thalamur borde ha rätt många tänkbara lösningar, helt enkelt

Silvervarg

Warrior
Personligen anser jag ferfakerna sååå mycket coolare än gripar. Gripar är så uttjatade monster. Jag har då aldrig själv sett monster som ferfaker innan (även om något måste ha insiperar skaparen). Men iaf... det var inte det...
Nu äger jag inte thalamurmodel (och tänker inte köpa den förresn nya rollforumulär kommer) men i thalamur finns det mycket magiker. Dessa borde kunna med magi kunna modifera ferakerna så de blir såpass stora att de kan bära en ryttare. En sådan ferak skulle kunna matcha en heavedrake. När jag jämfört de båda så är de faktiskt rätt jämlika. Heaven är större, gör mera skada och tål mera stryk men ferak (normalstor sådan) är snabbare och smidigare, liksom en flock med vargar kan döda en älg, eller en flock lejon en elefant tar nog ferakerna sig en och annan heavedrake, när ferakerna är i grupp. Eller de indiska vildhundar som tom tigrarna gömmer sig för, en hund hamnar i magen på tigern men i stort antal är det tvärtom, visst några hundar stryker med men vem offrar sig inte för sin flock? En heave dödar lätt en ensamen ferak men en flock så får den fly...
Om man kan göra dem större kan man också göra dem mindre. Tänk er en grupp ferakryttare samman svärm med små feraker, hedjå heavedrakar.

Silvervarg hoppas dessutom att det han skrev är läsbart.

Hjalle

Swashbuckler
Kanske rätt, med undantag av det faktum att det faktiskt inte är så lätt alls att modifiera någots storlek - via avel kanske, men tyvärr inte via magi. Ferfakryttare är väldigt svårt uppnått.

Sedan är ferfakerna förvisso smidigare. Men de är långt ifrån snabbare.

-Hjalle, wesserbisser.

Badanka

Veteran
Jag tycker att man ska ta och fixa fram någonting litet, kloigt och bitigt, och när man ser en heavedrake i luften så släpper man helt enkelt lös en 20 st på den.. om de skulle väga kanske 5 kg styck, så skulle det bli ca 100 kg bit och slit på drake och ryttare, vilket effektivt skulle se till att nissen inte kom hem och kunde skvallra.. och dessa små saker skulle nog se till att inga drakar kunde bråka under stridens gång..

förslagsvis kunde de även låta något förfärligt, vilket skulle sabba moralen en aning, men i så fall även göra dem en aning odiskreta. men man får prioritera..

Enshadi

Warrior
Drakonetter är små, kloiga och bitiga men jag tror inte det finns så många. Annars är ju harpyor rätt tacksamma som flygande motstånd i de flesta antika filmserier och i Ronja rövardotter. De är kloiga och bitiga och dessutom har de attityd. Flygande homunculus kanske? DEt kanske ser riktigt häftigt ut.

Är fortfarande inne på idén emd gripar men feraker låter ju bra det med. För övrigt är hormzer jätteroliga. Skanog inte användas men de är roliga att använda som kampanjmaterial har jag förstått efter att läst Utmark.

Ydram

Warrior
Eller så modifierar man, så att Griparna blir större och inte intelligenta. Samt att man som Medborgare kan ansöka om tillstånd att få använda dem som riddjur.

Ett annat alternativ är: Hippogriffen, det finns Mantikoror och Kimeran och de är liknande men ändå inte samma, där är ena intelligent och den andra dum. Så därför tar man och kör med att Thalaskerna har hittat några Hippogriffer i bergen eller någonannanstans och använder dem som Riddjur. Det är ju bara ta en titt på Harry Potter så ser man hur cool en Hippogriff kan vara...

Är det inte i någon bok som det står att Thalamur brukar använda flygande demoner eller Feraker mot Flygdragonerna? Buss på Fido...

Tycker det hur som hellst vara kul att se en luftstrid, finns många fina saker man kan hitta på där. Jag anser ju att Thalamur faktiskt är ganska experimentella av sig och antagligen testar det som går att använda, tex varför inte använda en odöd häst i strid? Eller Seianer? Eller Pegaser? Eller Panterorna(bra förslag, Hjalle)? Eller göra en Radh-Kamra och börja göra en Talos armé? Det låter ju onekligen nått som de skulle göra. Eller som det står i böckerna, en massa Odöda, Darnath Will Rise Again!

Hjalle

Swashbuckler
"det finns Mantikoror och Kimeran"

Inte om jag får bestämma. Nejtack till grekiska klippochklistra-monster.

"Är det inte i någon bok som det står att Thalamur brukar använda flygande demoner eller Feraker mot Flygdragonerna? Buss på Fido..."

Som sagt, jo, och som sagt om demonerna - de är, med rådande material i åtanke, inte särskilt troligt använda av Thalamur. Ferfaker har jag också sagt saker om, men inget jag orkar skriva igen här.

"tex varför inte använda en odöd häst i strid?"

Därför att de sprider panik bland soldaterna och de andra hästarna, är svårmanövrerade, förmodligen inte är särskilt snabba, är väldigt svåra att göra och dessutom dyra, samt, om de upptäcks ger Consaber ytterligare anledningar att kunna egga andra länder i strid med Thalamur.

"Eller Pegaser?"

Se ovan.

"Eller göra en Radh-Kamra och börja göra en Talos armé?"

De vet inte hur man gör, och har förmodligen inte resurserna. Talos skapades vad jag vet i ett ganska litet antal av en magiker.

"Eller som det står i böckerna, en massa Odöda"

Var står det, då? Se för övrigt om den däringa uppgrävda pållen.

-Hjalle, men annars var det bra! :gremsmile:

nordan

Swordsman
Fler magiska varelser

Jag funderar på elementarer. Allt detta joxande med odöda är dyrt, ifrågasätts av många och kräver att man har lik och laboratorium.

En golem blir hårdare än ett skelett redan på rang 2, om man bortser från en massa übrande med nekrotropiska förmågor.

En permanent elementar på rang 3 kan enkelt framställas på 15 timmar, ännu snabbare om man använder generatorer (vilket borde vara enkelt att skaffa fram för thakalatribunalerna).
Elementaren är gratis dessutom, man behöver bara till exempel en eld om man ska frammana en salamander. Eller jord till golem. Sånt är ju enkelt kirrat.

Elementarer har olika egenskaper, en golem är hård i markstrid liksom en salamander. Golems kan färdas under marken och på så sätt jävlas rejält med fiendestyrkorna. Salamandrar tar halv stickskada och borde vara formidabla mot rytteri. de har dessutom ett avståndsvapen, eldslågan. Undinen kan ta sig fram långa sträckor under vattnet osedd, hjälpa till att knuffa på båtar med mera. Sylfen kan flyga och kväva eller suga upp sina motståndare i luften.

Sen har vi de kosmiska varelserna som har tre olika demoraliserande egenskaper.

Alla de olika ritualer som krävs för framställningen kan dessutom göras väldigt lika varandra så att det inte blir svårt att utforma sex stycken av dem när man väl skapat den första.

Dessutom kan man tänka sig högre ranger. Och gör man så att man låter ett antal magiker tillkalla "provisoriska" individer kan man få upp rangen ännu högre, då med bara en elementar per magiker. Men man kan ju beordra elementaren att lyda ngn annan (fältherre etc).

Elementarer borde verka konstigt men jag ser inte att de skulle ha någon demoraliserande effekt på de egna styrkorna, förutom möjligtvis djur.

Nordanskog, undrar varför alla vill ha en massa vandöda.

Jaggernaut

Hero
Re: någon gammal tecknad serie... [OT]

Dinoriders tror jag den hette. handlar typ om människor som slåss mot monster och båda sidor rider på dinosaurier. Eftersom dinosaurierna är på människornas sida (av någon anledning) så använder den onda sidan järnmasker på dinosaurierna som kontrollerar dem.

Åhh...Dinoriders! Det var ju hur bra som helst (tyckte jag då iaf)...

/Jaggernaut - gamla minnen slår hårdast

Jaggernaut

Hero
Tycker det hur som hellst vara kul att se en luftstrid, finns många fina saker man kan hitta på där. Jag anser ju att Thalamur faktiskt är ganska experimentella av sig och antagligen testar det som går att använda, tex varför inte använda en odöd häst i strid? Eller Seianer? Eller Pegaser? Eller Panterorna(bra förslag, Hjalle)? Eller göra en Radh-Kamra och börja göra en Talos armé? Det låter ju onekligen nått som de skulle göra. Eller som det står i böckerna, en massa Odöda, Darnath Will Rise Again!

Efter att ha läst Thalamur så har jag fått uppfattningen att de allra flesta i Thalamur är tämligen konservativa, givetvis finns det mer experimentella invidiver och grupper men de brukar få dåligt med gehör från samhället i stort. Se bara Thalamurs armé som exempel. Det var först för ca 50 år sedan som armén började reformeras och utvecklas. Till dess har de haft samma struktur, taktiker och utrustning sedan Colonans tider (Coloniska imperiet vill säga), det är bland annat därför som Thalamur fått storpisken i alla krig mot Consaber. Och sedan bara för att slå sista spiken i kistan angående griparna. Ett citat från MiM ”De orkar dock inte flyga speciellt långa sträckor och dessutom är de ganska klumpiga, speciellt när de startar från marken”. Äpp…tusan också…jag måste även nämna, som ett litet försvar för gripen, att de ikamriska griparna (griparna i Thalamur alltså) är ”betydligt större än de vanliga griparna”.

Ville bara nämna det. Annars tycker jag Hjalles svar speglar mina åsikter rätt så bra.

Jaggernaut – besserwissrar han också

Jaggernaut

Hero
Re: Fler magiska varelser

Elementar- och komiskavarelser kan vara riktigt effektiva om man använder dem rätt och sylfer borde man med framgång (eller ja de är ju ruskigt långsamma) kunna använda mot flygdragonerna. Sylfen flyger helt sonika upp och kväver heavédraken.

Elementarer borde verka konstigt men jag ser inte att de skulle ha någon demoraliserande effekt på de egna styrkorna, förutom möjligtvis djur.

I Thalamur kan man läsa att elementarvarelser används, inte i någon större utsträckning dock, så så konstigt kan det inte verka :gremtongue:
Nordanskog, undrar varför alla vill ha en massa vandöda.

Ja du inte är det för att dom är söta och kramgoa i alla fall.

/Jaggernaut - knussla inte med elementarerna