I första versionen av Thalamurs kontrande av Consabers flygdragoner så används demoner. Men det framgår förkrossande tydligt i Thalamur att detta är ganska osannolikt. Griparna är 1), fridlysta (och därmed inte något man skickar ut i strid), 2), intelligenta (kanske inte helt lätt att "föda upp"), 3), svårtämjda och hursomhelst inte så starka att de kan bära några 'pansarklädda ryttare'. Gnällig jag är, eller hur? Ähm, nåja. Med magi så skulle problem 2 och 3 kunna lösas, och i teorin även 4 även om detta är osannolikt i praktiken. Problem 1 kvarstår dock, och även de andra problemen är trots allt mycket svårlösta, och kostbara. Gripar är således... jag vet inte riktigt.
Sen ser det coolt ut. Hmm. Kanske trots allt... Men vi får se om det finns några andra alternativ:
<ul type="square">
[*]Ferfaker, som ju också tycks finnas i något större antal. De är förvisso svåra att manövrera, men kan nog genom träning från att de är mycket små, uträtta vissa saker som en flygande specialterrorenhet. Fördelen är också att de faktiskt kan bli avlade i fångenskap, så de finns också i stort antal. Användningen här är väl att skicka grupper på fyra-fem ferfaker på de olika heavédrakarna. Även om de kanske inte kan besegra dessa i ren strid så har de ett mäktigt vapen som kan slå ut drakarna - sitt gift. En drake som får detta i sig genom det minsta av sår, kommer antagligen att störta, vilket troligen leder till åtminstone ryttarens död, och ferfakerna kan nog snabbt oskadliggöra draken också, om nu denne skulle ha överlevt sin kraschlandning. Problemen är då hur ferfakerna över huvud taget ska komma ikapp drakarna, som är betydligt snabbare än dessa. Här är givetvis antalet en fördel - ferfaker borde vara så pass samspelta jägare att de har den list som krävs för att genskjuta ett byte med mera. Att draken har en ryttare på sig spelar också in - med tanke på dess Bärförmåga borde den rimligen, med en tämligen orustad normalviktig flygare, ändå få +Ob1T6 på alla sina manövrar, och sin Förflyttning minskad en hel del. Dessutom har den svårare att manövrera, och kan inte alla gånger lita på sin egen förmåga då den styrs av en ryttare. Emellertid
är den en mycket god flygare, men låt oss säga att vi ändå har magiker med oss i armén, så borde dessa kunna påverka heavédrakens fart (negativt), och även ferfakernas (positivt). Men, och det är ett men här också - heavédrakarnas användningsområden är först och främst
inte de regelrätta fälstlagen. Varpå räckvidden bangar, allt som oftast. Men det är ett möjligt, och till och med trovärdigt, alternativ.
[*]Pantheror... Med tanke på att Dräparna uppenbarligen tämjt djuret så borde det gå, och anledningen till att inte thalaskerna skulle ha detta kompletta mordvapen till djur ser jag inte riktigt (eller, väljer att inte se, snarare). Face it, dudettes - de är hur farliga som helst. De har klor och tänder och tjofräs vars skada kan jämställas med ett lyfalisvärd hugget i full kraft, de har en eldkvast som näst efter drakarnas är bestiarievärldens farligaste, de är snabbare än den snabbaste ridhäst och långt starkare och uthålligare därtill, de är intelligenta som bara satan och dessutom ett flockdjur som är van vid att jaga effektivt i grupp - de käkar horndrakar till frukost, för tusan! Med rätt träning är det itll och med möjligt att de skulle kunna bära en ryttare, ge denna några magiska skillz och du har en slagstyrka som är helt och fullt livsfarlig. Dessutom är de råtuffa och en av mina personliga favoriter inom en annars ganska beige monsterflora, varpå problemet att de inte kan flyga viftas bort. Pyttsan.
[*]Heavédrakar -
ärligt talat, såvida de inte är utrotade eller så, är detta ett gångbart alternativ. Fast kör jag med dessa så är det inte några 26 riddjur utan åtta-tolv eller så. Hhm, ja.
[/list]
Vad kom vi fram till? Mycket lite. Näh, gripar slopar jag nog - kanske det finns någon individuell snubbe som rider på en grip och är allmänt Grim & Aggro, men annars så får det bli... resten istället. Hela skiten funkar.
-Hjalle, ser fram emot en spännande slachtenparty framöver.