Nekromanti Förslag till modereringsrutin

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Bara en tanke: om ett inlägg i en tråd förorsakar moderatorsinblandning, skulle det då vara möjligt att även notera det i inlägget ifråga, för att sända en tidig signal "Det här är inte OK, se inlägg nedan för förklaring."

Nackdelen jag ser är att det är mer arbete, i alla fall på kort sikt, för moderatorerna. Fördelen är att man eventuellt kan stoppa arga inlägg innan de hinner skrivas som svar på det dåliga inlägget, då eventuellt utpekade personer ser att moderatorerna redan har läget under kontroll. Dessutom får läsarna en mer omedelbar markering att ett visst beteende inte är OK, i stället för i ett maffigt moderatorsinlägg 2-3 sidor senare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kan vara en bra idé. Det skulle ju oxå göra det tydligt att inlägget inte behöver anmälas, eftersom det åtgärdats. Ska snacka med moddarna vad de tycker.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag tror dock att de flesta forum jag frekventerar kräver av sina läsare att de läser hela tråden först innan de svarar.

Men också att detta regelbrott straffas milt i normalfallet.

Låt oss ändra i våra inlägg, så kan man ju svara för att sedan läsa vidare i tråden - stöter man då på en moderering och inser man brutit mot denna, kan man fortfarande redigera sitt inlägg, om så bara för att be om överseende "skrev detta innan jag läste", typ.

Skulle ni märka att en enskild forumist struntar i detta, så finns regeln redan och därmed hårdare konsekvenser att tillgå.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
CapnZapp;n169884 said:
Jag tror dock att de flesta forum jag frekventerar kräver av sina läsare att de läser hela tråden först innan de svarar.
[...]
Låt oss ändra i våra inlägg, så kan man ju svara för att sedan läsa vidare i tråden - stöter man då på en moderering och inser man brutit mot denna, kan man fortfarande redigera sitt inlägg, om så bara för att be om överseende "skrev detta innan jag läste", typ.
Fast det lättar inte på moderatorernas inkorg av anmälningar som sker medan folk läser :) och även om någon klockar ut ur en tråd pga att ett sådant inlägg skrivits så får de markeringen med sig också, och behöver inte ha fortsatt läsa efter att ha läst någonting elakt och stötande för att se att moderatorerna på den här sidan inte tolererar sådant beteende.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag kan berätta från Something Awfuls forum (säga vad man vill om dem i övrigt) att deras automatiserade notiser "USER WAS PROBATED FOR THIS POST" respektive "USER WAS BANNED FOR THIS POST" är ganska hjälpsamma. De känns automatiserade iaf, för jag har aldrig sett någon moderator leka med formen på dem.

De dyker upp längst ner i inlägget. Där kommer det aldrig någon förklaring i tråden, utan de länkar till användarens "rap sheet" dvs en sida på användarens profil där alla regelöverträdelser och påföljder står listade. Jag säger inte att vi ska efterhärma det dock.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Staffan;n169679 said:
Bara en tanke: om ett inlägg i en tråd förorsakar moderatorsinblandning, skulle det då vara möjligt att även notera det i inlägget ifråga, för att sända en tidig signal "Det här är inte OK, se inlägg nedan för förklaring."
Att klistra in "MODERERAD NEDAN" sist i en post som är modererad kanske skulle stoppa alla dem som klickar "Anmäl" på ett redan modererat tre dagar gammalt inlägg. Det är väl den största vinsten.

Det jobbiga är när moderatorn är tvungen att backtracka en sån där ackumulerad tillsägelse i flera sidor och ta hand om alla gränspuckar. Ni är alldeles för bra på dem.
 
Top