Nekromanti Förslag till Karaktär, någon?

Tarbh Ban

Veteran
Joined
24 Jul 2001
Messages
3
Location
Stockholm
Vi ska köra ett high fantasy äventyr ikväll och jag har fått tankestillestånd. Jag skulle behöva lite förslag på olika karaktärer att spela. Det här lutar åt att bli en session som håller på ett tag (halvår) och vi kommer att börja med karaktärer som inte är några nybörjare utan något erfarna.
Tidigare har jag alltid spelat någon form av god alv som älskar naturen och givetvis är jägare (Tanis halfelven). Den här gången skulle jag vilja prova något nytt.
Finns det någon därute som har lite förslag skriv gärna ner det här på enklast möjligt vis, ok.

Tack på förhand
Tarbh Ban
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Rogue....

Om du brukar köra goda alver och rangers, så har jag en annorlunda favorit. Vad sägs om en Tiefling Rogue, kanske multiclassad som sorcerer, om ni inte startar på level 1.

Eller vad sägs om en sadistisk dwarven bard, som skrålar fram gamla visor och hymner om fallna dvärgahjältar, till de andra spelarnas förtret :)


"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
En extremt religiös half-orc fighter.

Skänker massor av pengar till templen och ber i tid och otid. Gärna till en vild blandning gudar, gärna onda sådana för att de inte ska göra otäcka saker. Tror att allt som händer gör det pga av gudarna och proklamerar detta högljutt. Påbörjar alltid diskussioner om vilken gud som är mäktigast (inte den gruppens cleric tillber). Han bör inte multiclassa mot cleric eller paladin då han saknar tillräcklig hängivenhet (och kanske WIS). En sådan extrem person bör vara lätt att rollspela.

/The Danno
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,607
Location
Stockholm
En blivande stereotyp, kanske?

Halfling barbarian.
Gnome paladin.
Illusionist/monk

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Tarbh Ban

Veteran
Joined
24 Jul 2001
Messages
3
Location
Stockholm
Re: En extremt religiös half-orc fighter.

Tack för tipsen. Jag gör ett försök och låter dig veta senare vad det blev.

Tarbh Ban :)
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Jag har suttit och klurat på en halvorch som är trollkarl.
Han går klädd med kåpa över sin läderrustning så man enbart skymtar hans grova betar genom huvan.
Så är han mystisk, obemärkelig i sitt användande av magiska konster.
Han besitter stora kunskaper om världens hemligheter och suckar ibland över människors kortsiktighet, men är även en skicklig övertalare och brukar oftast få folk dit han vill, med lockelser och annat. Men alltid utan att rakt av ljuga.
Vad är hans motiv? Kanske vill han bli gud, kanske vill han tillverka en mäktig artefakt vars tillverkningsprocess han lurat till sig av en drake, jag vet inte... =)
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
En halfling bard som inte kan hålla tyst

Se till att ha hög charisma men gör honom smått irriterande genom att alltid prata. Folk vänder sig till honom automatiskt för den höga charisman, men drar sig undan lite ner de förstår att det inte går att få tyst på honom.
Låt honom agera som om han inte var hälften så lång som de andra och bli stött nät någon påpekar det. Använd gärna fascinate på de som irriterar honom.
Låt honom vara en historie berättare som alltid berättar i 'jag' form, för att irrtera andra ännu mer.
Han kanske fnyser åt barder som använder instrument.

etc etc

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Re: En halfling bard som inte kan hålla tyst

Se till att ha hög charisma men gör honom smått irriterande genom att alltid prata.</I>

Varför är alla halvlängdsmän (som rollpersoner) alltid irriterande och enerverande till karaktären?
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
irriterande småkarakaraktärer [OT]

däför att de måste hävda sig gentemot de störrre biffarna /images/icons/wink.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,607
Location
Stockholm
Re: Är de?

Det är de väl? Men de flesta spelare verkar inte ha förstått det. För mycket Kender-inspiration.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Gör en mindre god alv då. Kanske inte ond men en Chaotic Neutral om man använder alignment termer. En desilisionerad alv kan vara mycket intressant att spela eftersom det måsste finnas en anledning till varför han blev på det sättet och med tanke på alver och deras envishet (det är så jag ser dem) så kan kanske någon annan spelare vara jättetrevlig och försöka omvända alven till att bli trevlig igen.

Detta har jag varit med om när jag i DoD spelade en Injiralv som kastats ur sin stam och blivit märkt av skammens tecken. Han träffade snart en skogsalv som älskade världen och skogen och var äckligt naiv. Vi spenderade nog 20 minuter vid första spelmötet med att diskutera varför metall var bättre än trä, min alvs åsikt. Jätteroligt.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Mortrak

Veteran
Joined
18 Jul 2001
Messages
4
Problemet tycker jag när man skapar nya rollpersoner är att finna en karaktär för rollpersonen. Knäcker man den nöten så brukar det flyta på bättre med skapandet av rollpersonen.

//Mortrak
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Berätta mer :)

Okej, en spelare i min grupp tänkte att spela en sådan men det blev en Asimar Monk i stället....his loss, you're gain..

Tieflingen är en "sympatisk" person, med ett lagom stort mått av ego:) Han/Hon är van att dölja sin identitet, eftersom de inte alltid är respekterade där de drar fram. Så goda kunskaper i Bluff och Disguise, kommer väl till pass. Särskilt då de tömt fickorna på någon försvarslös handelsman. Deras förmåga att en gång per dag kasta darkness, kommer ypperligt till hands då de vill stjäla saker, eller passa på att utföra en sneak-attack.
de får +2 i dex, -2 i cha, dessutom som Tiefling har de resistens mot vissa element (5p), alltid bra att ha. Allt till en kostnad av +1 level adjustment.
Tieflingen för mig är främst rogue (deras favored class), men multiclassar några levels som sorcerer, för att utöka sin repertoar. Spells som Feather Fall, Spider Climb mm kommer direkt i åtanke, likväl som levitate och True strike (när man verkligen skall lyckas med en sneak-attack).Vid högre level blir de även utmärkta Arcane Tricksters (från Tome and Blood), vilket ger dem möjligheten till häftiga saker: som att sno eller dyrka upp lås på ett avstånd av 30ft, men även utföra en bättre form av sneak-attack.
Det är främst en karaktär som håller sig i skuggorna (eller sin egen darkness), men så fort tillfälle ges (läs: då en fiende är flanked) dyker han/hon fram med en rakbladsvassdolk för en nåda stöt!

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: En blivande stereotyp, kanske?

varför inte en Necromancer/Paladin eller min favorit Mage Slayer/Mage (från Baldur's Gate II)


"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Re: En blivande stereotyp, kanske?

Nej, man kan inte vara en ond paladin. Paladin har alignment-krav Lawful Good... Men därmed inte sagt att en nekromantiker nödvändigtvis måste vara ond...

/Max
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: En blivande stereotyp, kanske?

Ok, då vet vi hur det ligger till. Behöver en True necromancer vara ond då(prestige classen)?(Jag vet inte jag är nybörjare på 3ed, så jag bara frågar och hoppas det inte låter alltför dumt.)

Weeha!
 
Top