Nekromanti Förslag till Eon3! Inlärning.

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
I det här inlägget funderar jag på hur eons inlärningsystem får all inlärning att vara lika svår. Skulle det kunna vara möjligt att i eon3 förändra reglerna för inlärning så att vissa saker blir lättare att lära sig medans andra blir krångligar. vidare vore det också intresant om besläktade färdigheter spelade någon roll vid inlärning tex om dvärgen Khrun har 16 i vapensmide så tycker jag att han borde få det lättare att lära sig grovside kanske såm någonslags grundchans tex grundchans för grovsmide "vapensmide -4" / "rustingsmide -4" vilket som är högst.

Lijat - som ivrigt väntar på förändringarna i eon3.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,218
Location
Göteborg
I det här inlägget funderar jag på hur eons inlärningsystem får all inlärning att vara lika svår. Skulle det kunna vara möjligt att i eon3 förändra reglerna för inlärning så att vissa saker blir lättare att lära sig medans andra blir krångligar. vidare vore det också intresant om besläktade färdigheter spelade någon roll vid inlärning tex om dvärgen Khrun har 16 i vapensmide så tycker jag att han borde få det lättare att lära sig grovside kanske såm någonslags grundchans tex grundchans för grovsmide "vapensmide -4" / "rustingsmide -4" vilket som är högst.
Det blir för jobbigt om olika färdigheter kostar olika mycket. Enkelheten för färdighetsköpande i Eon är enligt mig bättre än detaljismen i till exempel DoD. För att simulera att det är lättare att lära sig Grovsmide när man redan kan Vapensmide så har jag följande förslag: Koppla ihop färdigheter som är besläktade (som vapenfärdigheterna är nu, alltså +Ob1T6, se sida 101-102 i grundboken). Om man har minst fyra högre i färdughetschans i en besläktad färdighet så räknas färdigheten som lättlärd. Om Khrun har 16 i Vapensmide så räknas Grovsmide (och kanske Rustningssmide) som lättlärda tills de höjs från 12 till 13.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det blir för jobbigt om olika färdigheter kostar olika mycket.
okej det är ju ett skäl så gott som något.

För att simulera att det är lättare att lära sig Grovsmide när man redan kan Vapensmide så har jag följande förslag: Koppla ihop färdigheter som är besläktade (som vapenfärdigheterna är nu, alltså +Ob1T6, se sida 101-102 i grundboken). Om man har minst fyra högre i färdughetschans i en besläktad färdighet så räknas färdigheten som lättlärd. Om Khrun har 16 i Vapensmide så räknas Grovsmide (och kanske Rustningssmide) som lättlärda tills de höjs från 12 till 13.
Bra ide.

Lijat - som förmodligen skapar en husregel för inlärning.
 
Top