Förslag till en svensk Delta Green

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Roligt med fler takes på svenskt DG! Petar själv på detta men med väldigt annan ingång och med strikt fokus på världskrigen och senare.
Det låter ju riktigt spännande! Vore mycket intressant att höra lite om, skulle du vara intresserad av att dela. Kommer snart ha ett utkast klart på historia under 1900-tal, men tar lite tid. Har ej överdrivet stort fokus (än) till tex andra världskriget, men det kommer finnas (om än möjligen endast med handviftning i dagsläget) till tex Karotechia etc, bla med tanke på den info som finns om tex C-byrån kring 1939-1946 ang tysklandskopplingar.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Det låter ju riktigt spännande! Vore mycket intressant att höra lite om, skulle du vara intresserad av att dela. Kommer snart ha ett utkast klart på historia under 1900-tal, men tar lite tid. Har ej överdrivet stort fokus (än) till tex andra världskriget, men det kommer finnas (om än möjligen endast med handviftning i dagsläget) till tex Karotechia etc, bla med tanke på den info som finns om tex C-byrån kring 1939-1946 ang tysklandskopplingar.
Jobbar högst sporadiskt med det och i dagsläget bara massa lösa anteckningar för mig själv om det skulle bli av att spel. Men, det är inte speciellt mkt anknytningar till DG-material i sig som ex. Karotechia, utan mestadels fristående och även rätt fristående take på mythoset. Men ja, får jag ihop till lite mer sammanhängande kommer jag dela det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
[Ä]ven rätt fristående take på mythoset.
Min ärliga åsikt kring Lovecraft och rollspelande kring Lovecraft, oavsett om det är CoC, Trails, Lovecraftesque, eller något annat, är att en "fristående take på mythoset" är absolut kritisk. Att använda Mi-Go, peppra med Elder Things, och fly från Shoggoths i bergstunnlar gör att det bara blir någon sorts cameoupplevelse. Lovecraft skrev inte sina berättelser på det sättet alls. Jag tror personligen också det här är upphovet till fokuset på undersökande och mysterier, vilket inte alls är lika dominant i berättelserna, för att det finns liksom inget att upptäcka om du slår upp valfritt slem i en bok och "här är skürken!"

Det är egentligen samma kritik som jag har mot Alien-rollspelet. Känslan i filmerna är att möta något okänt och otäckt--inte "spot the facehugger"--och därför uppnår ett spel som egentligen bara kryssar av en checklista troper, och berättar vad xenomorfer har för stats samt vad företaget heter som tillverkar androiderna, absolut ingenting.

Vet inte vad jag försöker få sagt egentligen, men sagt är det!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Min ärliga åsikt kring Lovecraft och rollspelande kring Lovecraft, oavsett om det är CoC, Trails, Lovecraftesque, eller något annat, är att en "fristående take på mythoset" är absolut kritisk. Att använda Mi-Go, peppra med Elder Things, och fly från Shoggoths i bergstunnlar gör att det bara blir någon sorts cameoupplevelse. Lovecraft skrev inte sina berättelser på det sättet alls.
Jag är helt säker på att om Lovecraft hade skrivit idag, så hade han precis som när han var aktiv känt att han måste göra uppror mot tidens helt dominerande men enhetligt kalcifierade skräckgenre. Vilket onekligen är ironiskt.

(I ToC och sin serie Hideous Creatures för det ser Ken Hite till att alltid erbjuda en uppsättning alternativa tolkningar, alltifrån enkla modifikationer som Deep Ones baserade på delfiner i stället för fiskar till Azathoth som ett kvantfenomen.)

((Jag tycker däremot att det är helt legitimt att spela traditionell Call of Cthulhu som kostymdrama och pastisch - kanske till och med det bästa sättet, eftersom det är litet sådär som skräckskapande.))
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Jag tror personligen också det här är upphovet till fokuset på undersökande och mysterier, vilket inte alls är lika dominant i berättelserna,
Bortsätt från t.ex. Skuggan ur tiden, Gengångaren, Viskningar i mörkret, Cthulhu vaknar, och Fasan i Dunwich
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Bortsätt från t.ex. Skuggan ur tiden, Gengångaren, Viskningar i mörkret, Cthulhu vaknar, och Fasan i Dunwich
At the Mountains of Madness, The Horror at Red Hook, The Rats in the Walls, The Shunned House...

Och i de som inte är undersökningar handlar det ändå om att en fördold sanning avslöjas. Vilket i rollspel brukar fungera bäst om avslöjandet sker genom spelarnas agens. The Cats of Ulthar eller The Doom That Came to Sarnath är inte undersökningar (överlag är det mindre sådant i Dreamlands), men skulle man göra dem till något att spela skulle det antagligen ändå bli scenarion där man tar reda på vad som hände.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Och i de som inte är undersökningar handlar det ändå om att en fördold sanning avslöjas.
Det här är ju det jag inte håller med om i slutänden. Det som skildras är ofta andra- eller tredjehandsinformation och dessutom ofta framfört av personer med tvivelaktiga motiv eller bevis. Lite som cryptidrapportering överlag. Utgångspunkten att allt är sant, rätt och riktigt är ju egentligen inte självklar. Personligen hade jag uppskattat den sidan av Lovecraft mycket mer, i rollspelsform, och det är även hur jag försökt spelleda CoC under den tid jag gjorde det mycket.

Men inte nog med att rollspelsvarianten ofta låter rollpersoner konfrontera mythos direkt och inte i andra eller tredjehand, det envisas samtidigt med att ha samma struktur i äventyrsform i alla fall, så att det är SLPs eller bakgrundsfigurer som får göra det som är coolt och rollpersonerna kommer dit och "städar" efteråt.

Så rollspels-Lovecraft, lite som du är inne på, blir något helt annat än Lovecraft. Men jag ser inte det som spelens fel egentligen, utan snarare som ett mångårigt arv av hur spelet spelats. Ingen värdering i det heller, egentligen. Jag gillar CoC.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Så rollspels-Lovecraft, lite som du är inne på, blir något helt annat än Lovecraft.
Jag håller bara med för delar av det. The Dunwich Horror t.ex. är mer rollspelsäventyr än de flesta CoC-äventyr är. Och det säger sig självt att man inte gärna kan spela t.ex. The Call of Cthulhu med samma ramverk som i berättelsen, att man hittar en låda med dokument och annat och bara studerar innehållet utan att göra något.

Men däremot kan det säkert vara en schysst läsupplevelse, och The H. P. Lovecraft Historical Society har mycket riktigt också gjort en "Angell Box" för den som vill uppleva berättelsen på samma direkta sätt och har 1000 dollar över.

1691151135847.png

 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Det som skildras är ofta andra- eller tredjehandsinformation och dessutom ofta framfört av personer med tvivelaktiga motiv eller bevis.
Det här är ju också ett intressant arv från novellerna. Att man oftast mer bevittnar något intressant som redan skett genom att gräva fram bevismaterial och avtäcka ett händelseförlopp mer än att man faktiskt blir del av händelseförloppet själv. Istället för att man börjar jaga rätt på sin kusin som inte hört av sig på ett par år efter att han ärvde en gård utanför Arkham så ärver mans själv gården utanför Arkham.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Jag håller bara med för delar av det.
Jag vet! Vi tycker väldigt sällan lika i detaljerna. ;)

Att man oftast mer bevittnar något intressant som redan skett genom att gräva fram bevismaterial och avtäcka ett händelseförlopp mer än att man faktiskt blir del av händelseförloppet själv. Istället för att man börjar jaga rätt på sin kusin som inte hört av sig på ett par år efter att han ärvde en gård utanför Arkham så ärver mans själv gården utanför Arkham.
Det här tycker jag mig rätt ofta se i rollspelsäventyr, även om jag inte är någon expert alls utan absolut kan ha sprungit på just de äventyr där det är så. Men det är en sån sak som gör att jag inte spelleder skrivna äventyr. :)

Men exakt så. Hade mycket hellre spelat personerna på båten som lämnar Auckland än försökt rota i deras öde som detektiv!
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Min ärliga åsikt kring Lovecraft och rollspelande kring Lovecraft, oavsett om det är CoC, Trails, Lovecraftesque, eller något annat, är att en "fristående take på mythoset" är absolut kritisk. Att använda Mi-Go, peppra med Elder Things, och fly från Shoggoths i bergstunnlar gör att det bara blir någon sorts cameoupplevelse. Lovecraft skrev inte sina berättelser på det sättet alls. Jag tror personligen också det här är upphovet till fokuset på undersökande och mysterier, vilket inte alls är lika dominant i berättelserna, för att det finns liksom inget att upptäcka om du slår upp valfritt slem i en bok och "här är skürken!"

Det är egentligen samma kritik som jag har mot Alien-rollspelet. Känslan i filmerna är att möta något okänt och otäckt--inte "spot the facehugger"--och därför uppnår ett spel som egentligen bara kryssar av en checklista troper, och berättar vad xenomorfer har för stats samt vad företaget heter som tillverkar androiderna, absolut ingenting.

Vet inte vad jag försöker få sagt egentligen, men sagt är det!
Jag håller fullt med dig i detta ovan! Det är precis så jag vill spela skräckrollspel, dels hållas i det dolda och gärna ej heller faktiskt få reda på "sanningen"; om det nu finns någon (vilket kanske också många spelledare kan känna igen sig i... :) ). Samtidigt är det jäkligt svårt att få till detta, kräver mkt fr både spelledare och spelare.

För mig är det kanske som att spela en modul, att ha något att utgå ifrån. Har för mig jag läst någonstans att även Lovecraft beklagade sig på att han inte var direkt subtil i sitt skrivande. Han gillade ju exempelvis Algernon, Machen och Chambers, men i deras verk finns inga "sanningar" presenterade i deras texter. Dock, tror det är det som är Lovecrafts vinstlott idag. Han skapade sig ett utkast till en förklaring till de världsomvälvande tankar han brottades med och skrev ner det rätt och slätt i sina historier. Som Tolkien, eller som i bibeln. Det blir lättillgängligt, medan att genom text försöka hitta de röda trådar som leder till sanningen i hans historier, skulle de vara mer subtila, så skulle de nog försvunnit på ett annat sätt. Nu fanns ju en plattform att bygga vidare på, vilket såklart också många därefter gjorde.

Det är lite därför jag ändå gillar Delta Greens take på det, vilket såklart man behöver vara passionerad för att göra. Väva samman mythosstoryn till det moderna samhället. Sedan finns brasklappen även i Delta Greens story: "Among thos who know of Delta Green's secres, there is little consensus regarding the past, present, or future of the organisation. The one thing they can agree upon is that the history of Delta Green began much earlier than those dark days of World War II."

Med det sagt, jag ser Delta Greens som en gemensam plattform man (om man vill) kan bygga vidare på. Dock, det utesluter ju ej subjektiva sanningar om vad som EGENTLIGEN hände i Innsmouth 1928, exempelvis. Samtidigt är det också trevligt att kunna ha ett material att luta sig på, när man tex vill att en handler ska avslöja sanningar eller bara inte behöva komma på något själv som ska vara kongruent, när man ger info till spelare.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Gillar mer och mer tanken på att Kristian II hade som syfte att rota ut ondskan (Oden) ur Stockholm och övriga delar av det som vi kallar Sverige idag. Kanske var syftet nobelt (med heresi som motiv), men att det med Gustav Vasa ej helt lyckades. En tanke är att KII säger något i stil med ”är det blod ni vill ha, så är det blod ni ska få!”, syftandes till de blot som skedde frekvent bland Sveriges adel/kungligheter och det blodbad Stockholm blev.

Övriga tankar som luras på är:
  • Vad föranledda egentligen att Johan III valde att avrätta och tortera Jöran Persson kort efter att han tagit makten? Var det då Jöran ledde en domstol med syfte att utrota nyttjande av svartkonst inom adeln för att göra Erik XIV till den enda med den makten?
  • Hur viktig har Kungliga Fortifikationen varit för Gråkapporna från dess upprättande under 1635, samt vid upprättandet av viktiga (hemliga) förvaringsutrymmen?
  • Var Olof Rudbecks Atlantica ett svepskäl (desinformation) för att få samla och undersöka texter/föremål med Mythoskoppling? Vilka dolda mythossanningar finns då att hitta gömda i Atlantican? (Potentiellt mythosföremål, i stil med Gothic Necronomicon)
  • Fanns ett ursprungligt ”götiskt förbund” som var föregångare till de 2 st efterföljarna (på tidigt 1800-tal)? Format av Karl XI och Olof Rudbeck d.ä.? Hur många ut Trolldomskommissionen var del i detta sällskap? Eller var Götiska Förbundet tillflyktsorten för konservativa Gråkapporna som ej ville gå mot en mer "liberal" väg (dvs lära sig nytt och leta nya riter, som vissa redan påbörjat)?
  • Samlade Olof Rudbeck d.ä. mythosfynd i Uppsalas bibliotek vid byggnation av Gustavianum (på befallning av Karl XI som överhuvud för Gråkapporna)?
  • Då biblioteket i Uppsala domkyrka brann 1702, var det orsakat av en Gråkappearkivist som blivit galen av för mycket exponering till mythoset?
  • Carolina Rediviva byggdes, vad samlade Karl XIV Johan för böcker där? Hade ej alla ockulta och mystiska texter och föremål förstörts ändå?
  • Då Karl XII är i Bender, hur mycket mythoskunskap hjälper prästen Michael Eneman honom att hämta i bl.a. Egypten och vad hittar expeditionsmedlemmarna då de krälar omkring i pyramiderna där?
  • I löjtnant Ripas memoarer (s198 CoC SE) nämns "den plötsliga snöstormen" som tycktes undvika svenskarna och hur "kanoneld dansade över motståndarnas led".
  • När Gustav III skapar Kungliga Poliskammaren vad är dess syfte? Vill även han jaga Gråkappor likt Erik XIV, eller har han bara på känn att detta hemliga, mäktiga (och olagliga) sällskap lurar i kulisserna?
Har samtidigt gjort en rätt rejäl djupdykning i svensk underrättelsetjänst och säkerhetspolis (samt andra försvarsmaktsorganisationer) det senaste för att få lite koll. Något tycks kristallisera ut sig, möjligen något kopplar till Det grå brödraskapet och tankar om att "högre än kvalificerat hemligt" (källa) kan ha haft en grön stämpel. Kan öppna för en "grön" koppling i Sverige. Vore nästan lite skojsigt med tex kodord som "nytryck" i betydelse "grönstämplad".
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
OBS! Varning för spoilers från ursprungliga Delta Green och detta förslag till en svensk motsvarande organisation!

Hej,

Jag har sedan en tid klurat på ett förslag till en svensk organisation motsvarande det amerikanska Delta Green (DG) i rollspelet med samma namn. Har sedan tidigare inspirerats av följande tråd för en modern organisation.

Dock har jag på det senaste lockats av att skriva någon typ av bakgrund likt den som finns för ursprungliga DG. Den har sin bas i Innsmouth och de Deep Ones man upptäckte där, inklusive deras egna "religiösa epos".

För min del har jag knåpat lite och landat i konflikten mellan Nodens och Nyarlathotep som representerar Oden och Djävulen / Svarte Mannen, respektive. Kortfattat kan man säga att det hela inleds med att:
  • Gustav Vasa (mha Oden) hindrar Sverige från att vigas till Svarte Mannen,
  • Karl XI skapar den första "svenska DG" ca 1660 som kallar sig Gråkappor,
  • anknytningen till kungahuset avsevärt minskas efter Karl XII:s död,
  • Karl XIV Johan (Bernadotte) förgör kvarstoden av Gråkapporna,
  • moderna versionen av Gråkapporna inleds ca 1907 efter Unionskrisen 1905.
Den moderna historian av "Nya Gråkapporna" är ej än helt färdig i tanken, men med troligt fokus inom underrättelsetjänsten inledningsvis, vilken mer och mer drar sig mot polisväsendet och NOA (Nationella operativa avdelningen) då den skapas.

Skriv gärna om det någon som har tankar/idéer till förbättringar/revideringar eller andra förslag till historiska kopplingar!

På discord nämnde bla Adult Baby Yoda Olof Rudbeck d.ä. och universiteten (där utöver Uppsala såklart Lund blir intressant nu med nya CoC Sveriges kickstarter), Häxprocessen i Sverige och Hessle-meteoriten av entomophobiac, samt spökraketerna av simon.

Funderingar jag själv har är:
  1. Hur ser den historiska kopplingen ut mellan försvarsmakten och säkerhetspolisen? Idag är det försvarsmakten som startar "svenska DG".
  2. Är Nodens/Nyarlathotep (Oden/Svarte Mannen) intressant? (Personligen tänker jag att vikingafynd etc kan vara intressant, men riskerar att lätt hamna i att "torshammare" blir en skyddande talisman etc, vilket jag är osäker på att jag gillar med tanke på bla nazism.)
Har för övrigt lagt textinom spoilermarkeringar då det kommer bli mycket spoilers, men efter detta inledande inlägg kommer det ej göras.

Nedan har jag sammanställt utkast på tanken hittills:
  1. Gustav Vasa överlever Kristian "Tyranns" II blodsritual till Svarte Mannens ära med mål att viga norden till denne. GV lyckas fly och nedkämpar Kristian och formar det svenska riket.
    1. GV får hjälp av Oden (Nodens) i detta ändamål.
    2. GV grundar inget, men "visa personer" i hans omgivning stöttar honom i sällsamma* frågor. *Sällsamma = paranormala/övernaturliga/mystiska frågor.
  2. Från GV och framåt skyddade Oden Vasa-släkten, men evigt ansatt av Svarte mannen.
    1. Erik XIV:s sinne förpestas av Svarte Mannen och detta leder till att Vasa-ätten får en förbannelse över sig. Nodens skyddar dock de inom ätten som tillber honom.
    2. Inga stora sällsamma händelser utöver Erik XIV och Svarte Mannens förbannelse. Oden skyddar även tex Gustav II Adolf i det 30-åriga kriget och Sverige röner stora framgångar.
  3. Karl X Gustav tar över kronan från sin kusin Kristina 6 juni 1654 försvagas Nodens beskydd delvis.
  4. Då den omyndige sonen Karl XI övertar kronan 1660 försvagas kronans förmågor ytterligare och inte många år senare får Häxprocesser (Det stora oväsendet) fäste i Sverige (fr 1668-1676). Orsaken är Svarte Mannen.
    1. Utöver djävulsdyrkare (Svarte Mannens tjänare), så bränns även många av Odens troende och torteras för att avslöja sitt värv.
    2. I slutänden är det Karl XI (mha Oden) som stoppar Häxprocesserna för egen hand, hjälpt av hans nybildade "Gråkappor". Gråkappornas uppdrag är att hantera sällsamma frågor inom riket och Karl XI var överhuvud för organisationen (ev ha ett latinskt namn?). Gråkapporna var hemlighetsfulla och bar kungliga sigill, vilka dessa bidrog till ryktena att kungen själv hanterade korruption och hädelser i riket.
  5. Även Karl XII invigs i Gråkapporna, dock med en mörk vändning. Karl XII var likt sin mor Ulrika Eleonora av Danmark mycket begåvad inom språk och det litterära. Vidare hade han, pga sin koppling till Gråkapporna, god kunskap om sällsamma frågor.
    1. K12 nyttjar förmågor lärda av Gråkapporna för att få stora framgångar i kriget mot sina fiender Danmark-Norge, Sachen-Polen och Ryssland. Efter nederlaget i Poltava flyr K12 till osmanska riket och kommer där över förbjudna texter. K12 lockas av magin beskriven däri och influeras av Svarte Mannen.
    2. Efter kalabaliken i Bender (där sultanen försöker göra sig av med de "djävulsdyrkande gästerna") beger sig K12 åter till Sverige och försöker inta Norge. Hans fysiska kropp skadas svårt av Gråkapporna (skottet i huvudet). Dock, för att förgöra honom slutgiltigt beger sig många av Gråkapporna till ett heligt berg (Öjfjället) mellan Norge och Sverige, där den renande riten i Odens namn frammanar Svarte Mannen ett oväder som nästan hindrar Gråkapporna att avsluta riten… Dock fullföljs den och K12 kan begravas säkert.
  6. Efter Karl XII:s död slutar Sverige vara stormakt och då Ulrika Eleonora gift sig med Fredrik Ihöll Gråkapporna en låg profil, men övervakade ständigt kungafamiljen som ansågs av Gråkapporna förbannade av Svarte Mannen.
    1. Fredrik I och Ulrika Eleonora dör barnlösa och Adolf Fredrik tar tronen. Adolf Fredrik är dock ej framgångsrik i sina förehavanden.
    2. Under det relativa lugnet kan Gråkappornas styrka kan växa återigen. Vidare hålls kungamakten utanför Gråkappornas kunskap efter lärdomen av Karl XII:s fall.
  7. Gustav IIItar makten 1771 och fortfarande håller Gråkapporna sig utanför kungamakten. I och med Gustav III:s starka ambitioner hamnar många i Gråkapporna långt från kungens öra; vilket senare visar sig digert.
    1. Då G3 är i Frankrike njuter han av musik och teater. Han kommer även över en pjäs som han förtär och blir besatt av. Han planerar att framföra den hösten 1792.
    2. G3 lönnmördas av Gråkapporna för att förhindra en katastrof (influerad av Gula Kungen). Lönnmordet blir en katastrof och skandal, men befäster för Gråkapporna att kungafamiljen är förbannad.
  8. Under tiden för Gustav IV Adolf fortsätter Gråkapporna agera i det dolda, men nära kungen genom bla flera tillhörande "En av rikets herrar".
    1. Karl XIII tar tronen utnämns Karl August som kronprins. Dock anses Danmark kontrollerat av Svarte Mannen ("djävulen"), så denne lönnmördas med hjälp av Axel von Fersen vilket leder till Fersenska mordet.
    2. Gråkapporna har dock i detta läge korrumperats grovt och blivit en hemlig orden med större fokus på egen gagn än rikets säkerhet, samt dyrkan av Vasa-ätten (som lever kvar bla genom släktband med Katarina Karlsdotter Vasa – Wikipedia).
  9. Karl XIV Johan 1818 blir Sveriges konung närmar sig Gråkapporna honom. Dock har han stött på liknande ordnar och hemliga sällskap under Franska revolutionen, i synnerhet i det franska hovet, och han beordrar sällskapet att förgöras. K14 antar även att Axel von Fersen ingick i sällskapet och han kände till de depraverade hemligheterna inom det franska hovet (inklusive von Fersens förhållandet med Marie-Antoinette), vilket befäster hans antaganden.
    1. Gråkapporna hade börjat samla kunskapen i hemliga valv och böcker, texter och föremål, vilka hade lett till många interna särskilda incidenter och legat till grund för korruptionen. Alla kända valv med bibliotek och journaler bränds och förstörs på order av K14.
    2. Gråkapporna gick under som organisation, men mindre enklaver överlevde. Flera av de överlevande var tidigare konservativa röster som lämnat Gråkapporna i protest mot att information om det sällsamma börjats katalogiseras. Dock överlevde vissa texter och då så mycket redan bränts inleddes istället en restriktiv form av arkivering. Denna utfördes av blinda invigda och arkiverades genom bl.a. utseende, geografisk plats och fyndplats; exempelvis läderband av get eller människa, södra änden av sjön Siljan, samt gravplats.
  10. Under efterföljande konungars styre agerade den nya organisationen (De Blindas Orden, Ordo Caecorum, möjliga andra namn?) i det dolda. Fokuset för deras ansträngningar var primärt inom militären, men även ordningsmakten då dess makt tilltar i styrka.
  11. Dock förändras relationen under Unionskrisen 1905 då Norge bryter sig loss från Sverige (under Oscar II:s tid). Erik Oxenstierna (1859–1913) signerar promemorian som upprättar en svensk underrättelsetjänst och signeras även av Oscar IIsamma år. Utöver detta så skrivs en separat promemoria av Oxenstierna, hemligt även från Oscar II, där även en särskild avdelning inom UB uppmanas att skapas. Då Underrättelsebyrån (UB) formas 1907 skapas även den Esoteriska avdelningen (EA); dold för alla utom de högst uppsatta inom UB, även för den åldrande konungen.
    1. EA utgörs av forna Gråkappor, där Erik Oxenstierna ingått sedan ung ålder. Tidigare har de forna Gråkapporna i huvudsak agerat klandestint inom försvaret, men blir nu åter en "officiell del" inom Sveriges rike för första gången sedan Karl XII:s död.
    2. Bland de som rekryteras till EA är många av kvarstoden av Gråkappor, men även militärer som varit med om särskilda händelser.
  12. Då det 1937 bildas 3 avdelningar inom Försvarsstaben byter EA namn till Esoteriska sektionen (ES) och hamnar under underrättelseavdelningen. En av de många akademiker som anställs med bakgrund från Gråkapporna är Thede Palm.
    1. EA får i synnerhet mer inflytande då ryktena om att både tyskar (Karotechia) och engelsmän (PISCES) börjat genomsöka gamla arkiv och bibliotek efter böcker/föremål som berör/har esoteriska och mystiska egenskaper.
    2. Även de gamla valven, de som ej brändes av Karl XIV Johan, blev del av Försvarsstaben. Detta inkluderade de blinda arkivisterna. Vidare påbörjas ett arkeologiskt arbete att genomsöka de forna valven efter föremål som klarat sig, i syfte att katalogisera och arkivera dem.
  13. (fortsättning följer)

Om någon har några feedback får ni gärna skriva. Kommer försöka uppdatera i ny post/edit med fortsättningen fr punkt 13.
Här kommer en liten uppdatering med pågående arbete:
  1. Uppdatering av punkt 1-2 ovan.
  2. Tagit fram ett förslag till historieindelning.
  3. Tagit fram ett förslag till personregister (obs! bör ses mer som inspiration än något annat)
  4. (teaser) Pågår tankar om Oden. Utgör han en aposteos (möjligen med källa i Atlantis eller Hyperborea, om man vill gå den vägen... se tex Kathulos of Atlantis | The H.P. Lovecraft Wiki | Fandom) eller är han en "gud" av något slag? Om tex en aposteos (tex kung med "märkliga egenskaper", likt Snorre själv spekulerade i) vart fick denne krafter ifrån och varför? Om gud, vilken? Nodens har nämnts, men kan vara trist... så tankarna går istället mot vad (ej Nyarlathotep dock...)? Lurigt, men Hastur har klurats på.
Punkt 1: Utveckling av punkterna 1-2. från ursprungligt utkast.
  1. 1520: Gustav Vasa överlever Kristian "Tyranns" II försök till att utrensa de kätterska svenskarna. "Är det blod de vill ha, är det blod det ska få" ryktas det att Kristian II yttrat innan avrättningarna ska ha börjat.
  2. 1523: Gustav Vasa nedkämpar Kristian II med Odens (Nodens) hjälp och grundar det svenska riket. Gustav Vasa leder ingen Oden-kurl, men "visa personer" i hans hov och omgivning stöttar honom i sällsamma* frågor.
*Sällsamma = paranormala/övernaturliga/mystiska frågor.
  1. 1533: Gustav Vasa inviger sina barn i hur man kallar och hedrar Oden. Först och primärt Erik XIV och Johan III.
    1. Erik XIV:s sinneshälsa förpestas av riter och hypergeometri, men gradvis.
  1. 1560: Snart efter att Erik XIV övertar Svenska kronan börjar hans sinne uppenbart plågas. Han tycks se onda konspirationer i stjärnorna; bland adeln, men även sin familj…
  2. 1562: Inrättar Erik XIV Höga nämnden med Jöran Persson i spetsen. Alla som konspirerar mot Erik XIV ska dömas, inklusive de som kan bruka Odens makt för att skada konungen.
  1. Erik XIV plågas mer av sitt skadade sinne och Johan III plågas av att se sin älskade bror förändras (de var nära då de växte upp).
  2. De som kan Odens riter och adeln som han ej litar på ska dömas till döden enligt Höga Nämnden. Endast Erik XIV, då han sett sin vars framgångar och onda vägar, ska känna hur man kan kalla Oden.
  1. 1568: Erik XIV avsätts av Johan III och adelsmän. Under en lång tid har alltför många adelsmän dömts i Höga Nämnden, även hans allierade, och tillslut har de fått nog. Erik XIV:s galenskap kan även befästas då han gifter sig med en simpel piga. Han dör i fångenskap 1577.
  2. 1568: Johan III fängslar Erik XIV och avrättar Jöran Persson. 1569 tar han tronen. Dock är Johan III restriktiv i sin tillbedjan av Oden, vilket negativt påverkar hans relation till Karl IX, många adelsmän, samt hans stridslycka.
  1. Johan III:s barn lärs aldrig tillbe Oden. Han är ett läshuvud och tycks fatta tycke för katolicismen, likt drottningen.
  1. 1604: Efter Johan III:s död 1592 blir Sigismund kung, men snart därefter börjar fejden med sin farbror Karl IX, som krönts 1604. Karl IX återför dyrkan av Oden till kungasalarna.
  2. 1611: Gustav II Adolf tar tronen och röner stora framgångar på krigsfälten; dels med sitt krigslynne och kunniga generaler, dels med Odens hjälp. "Gott mit uns".
  3. 1632: Gustav II Adolf stupar och den omyndiga dottern Kristina tar tronen. Under sin tid på tronen undantrycks åter Oden. Hon abdikerar 1654 och blir katolik.
  4. 1654: Karl X Gustav kröns. Även han tillber Oden och det ger honom viss framgång.
 
Top