Nekromanti Förslag till 3ed

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
För skojsiga saker man kan hitta till DnD. Jag tror jag någon gång i tiden fann ett program för karaktärsgenerering någonstans. Men vart? Tänker börja starta igång en kampanj som DM och frågar: Hur får man det att bli så lite H&S-koncentrerat som möjligt? De som använder roleplaying och storybased exp, hur delar man ut dem på bästa, balancerade sätt? Finns det tilläggsregler för strider och skador någonstans (förutom det som beskrivs i böckerna)?
Några bra hemsidor för övrigt, med, nja, "stuff"?

- Frank /images/icons/frank.gif med alla dess rim
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Jag tror jag någon gång i tiden fann ett program för karaktärsgenerering någonstans. Men vart?

Kan det ha varit PCGen? Det är ett Java-program som numera är godkänt enligt OGL och d20STL.

Annars finns ju Wizards eget E-Tools. Om man vill spendera pengar... /images/icons/wink.gif


Några bra hemsidor för övrigt, med, nja, "stuff"?

Jag gillar ju min hemsida som behandlar D&D på svenska. /images/icons/cool.gif


/Mikael
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Story based experience

Det enklaste sättet och därför IMHO det bästa är att dela ut i så pass lagom takt att rollpersonerna stiger i level typ en gång vart annat/vart tredje speltillfälle.

I grundreglerna snackar man ju om Encounter Level och erfarenhetspoängen är i relation till hur pass stor utmaningen en Encounter är i förhållande till gruppens genomsnittsnivå. Om man följer detta system så skall det ta ungefär tretton Encounters på samma nivå som rollpersonerna är på för att de skall få poäng nog att gå upp till nästa nivå.

Jag tycker att detta är ett helt ok mått på i vilken takt man går upp. Säg att man har mellan fem och åtta Encounters per spelkväll, resulterar i en level per två till tre spelkvällar.

Observera att en Encounter alltså inte behöver vara monster eller banditer. Man kan kan ersätta det med fällor, klurigheter eller helt enkelt delar av historien. Därmed får man sina story based-poäng.

Gör så här
1. Bestäm dig för vilken level du vill att rollpersonerna skall vara på när de har kommit till en viss punkt och kolla hur många poäng de behöver i så fall.

2. Bestäm ett antal delar av historien som de skall klara av och fördela poängen på dessa delar (kan var en enda del, kan vara tjugo olika, upp till dig).

3. Ge spelarna poängen när delen är avklarad.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ifrågan om alternativa skadesystem finns det en tråd här nedanför... men jag tycker reglerna i boken funkar bra(efter att vår sl tog bort massa onödiga grejer, visst gjorde du det johan eller är jag helt fel ute?). jag kan inte berätta vad han tog bort, om han nu gjorde det men jag är ganska säker.

/Jonas, virrig som vanligt
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
XP

Det där med storybased exp kan vara svårt om man är väldigt mån om att det alltid måste vara exakt proportionerligt med det faktiska hindret de har avklarat. För mig är det ofta extra svårt i och med att jag gärna spelleder ganska löst definierade äventyr. Jag har alltså inte speciellt mycket möjlighet att bestämma i förväg hur mycket xp som skall delas ut för olika delmoment. Nu när jag tänker på det är jag kanske inte riktigt rätt man att svara på den frågan i och med att jag inte alltid lägger så stor vikt vid att XP:n skall vara balanserad. Dessutom blir mina bonusar för gott rollspelande stundtals groteskt höga i jämförelse med annat. Detta gör att det kan bli rätt stora levelskillnader i vår grupp.

Som någon tidigare påpekat finns en tråd nedan med en länk till ett skadesystem som i alla fall jag tycker är mycket bra; "Grim n' Gritty" tror jag det kallas. För övrigt vill jag bara tipsa dig om något som du säkert redan har läst, eftersom du har grundböckerna, men i alla fall: Använd massive damage! Det bidrar defintivt till realismen i striderna utan att göra spelet långsammare, mer svårförstått eller tråkigt.

Ett sätt som jag tror kan funka när man vill dra ner på hack n' slashet och koboldandet är att enbart använda sig av story- och roleplaying experience, som i "Wheel of Time". Detta passar dock inte alla och om dina spelare är inbitna D&D-are skall du nog rådfråga dem först. Jag har i alla fall börjat använda det systemet i alla mina D&D-äventyr.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Tjong i kalsongen!

Jag har inte ändrat något i själva skadesystemet (så vitt jag kan minnas/images/icons/wink.gif). Däremot har jag bantat ner stridsystemet något för att göra det midre likt ett jäkla konfliktspel. Men det är ju olika från person till person hur mycket taktik man vill ha i sitt spel. Jag försöker personligen undvika att använda mig av regler i så stor utsträckning som möjligt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Tjong i kalsongen!

Det var det jag tänkte på! att du tagit bort regler, alltså bantat ner det... Jaja jag var så virrig i går kväll att jag knappt kunde tänka klart. Då var det uträtt. Tack för det tjonget!/images/icons/clown.gif

king citat förresten.../images/icons/wink.gif

/Jonas
 

VanDahl

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
50
Location
Karlshamn, blekinge
Re: Story based experience

Vår SL i WoT har hittat på ett eget system som han använder när han delar ut xp, det går till så att han har 3 olika kategorier som hand bedömer oss i:

rollspelande
problemlösning
Action

han sätter ut poäng i från 1 - 5 (1=urkass, 2=dåligt, 3=bra, 4=mycket bra 5=Übermensch/Förbannat bra) och sedan multiplicerar han dessa poäng med varandra och sedan multiplicerar han det med en bas-xp som han bestämt för uppdraget, ex:

jag får 3 i rollspel, 2 i problemlösning och kanske 3.5 i action.
4*2,5*4= 40

sedan kanske han har satt en bas-xp på 50, det resulterar i att jag får 2000 xp när äventyret är avslutat.

det kan ju förvisson bli exttremt stora skillnader för hur mycket xp man får, 5 i allt skulle ju ge 125 gånger bas-xp och ettor i allt bara 1. (50 - 6250xp)

Det är ju upp till SL att balansera det hela, sedan så är ju inte alla RP likadana alla kan ju få högt i rollspel, medans problemlösning och Action mycket beror på karaktärens personlighet. En Vandrare har ju stora chanser att få högt i problemlösning pga att han får mest skillpoints, medans en Krigare har större chans att få högt i action pga sina överlägsenhet i strider.

Ett annat sätt att reglera det så att det inte blir så stora skillnader är ju att göra så att en figter har action som sin primära grej och problemlösning som sekundär och då säga att han kan få max 3 i problemlösning (max *75), samma sak med vandraren medans ädlingen kan få 4 som max i båda (max *80) Detta kör inte vi med dock, vill man ha hög XP, då får man göra sig förtjänt av den

Det är säkert många som ogillar det här men vi gillar det, får liksom alla till att anstränga sig /images/icons/clever.gif
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Story based experience

Jag tycker personligen att det är dumt att dela ut individuella XP istället för till hela gruppen. I grunden verkar det kanske rättvist att de som spelar bäst ska få mest XP, men resultatet blir oftast att de som blir nedbedömda tröttnar och till sist tycker att det inte är värt att spela mer. I andra fall kan det ju bli en tävlan mellan spelarna som tar fokuset bort från äventyret och gör det hela till "teatersport". Jag delar alltid ut lika mycket till alla spelarna, den främsta fördelen är att jag alltid vet vilken level de kommer att hamna på.



/Duddmannen


PS
Mindre detaljer: 3 i rollspel, 2 i problemlösning och 3,5 i action blir till 3 * 2 * 3,5 = 21. I exemplet står det 4 * 2,5 * 4 = 40 vilket i och för sig är helt korrekt, men inte har något med exemplet att göra.

Ville bara säga det.
DS
 
Top