Nekromanti Förslag: språk i Fantasy!, fluff och regler

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Det nämns överhuvudtaget inget om språk i Fantasy!, vilket helt klart har sina fördelar då jag verkligen inte vill se språk komma ivägen för olika gåtor och ledtrådar. Oavsett så tycker jag ändå att det finns utrymme för det, om inte annat för att gamla DoD-liknande spel ofta slänger in en del. Jag klurade hur som helst lite och kom på en idé till valfri språkmekanik, samt lite grann om hur respektive språk kan vara. Målsättningen har varit att hålla det enkelt (regelmässigt alltså, språknörderiet nedan är mer för skojs skull och för att motivera regler).

Jag tänker mig fyra språk: Människorspråk (vill hitta ett bättre namn), Urtunga, Alviska, Dvärgiska.

Människospråk/Allmäntunga/Vad-det-nu-ska-kallas

Det språk som människorna talar och som är lingua franca i spelvärlden. Jag är benägen att säga att detta språk är mer eller mindre "svenska" rakt av, under annat namn, och med vanliga latinska bokstäver (som dock förklaras som förenklade, förvanskade varianter av alviska tecken, då jag antar att alver kunde skriva innan människor och att det är ett lämpligt ställe att sno ifrån). Människospråk skrivs från vänster till höger.

Urtunga
Äldre människospråk som i regel anträffas i gravkummel, ruiner, åldriga skriftrullar och i samtal med mycket gamla varelser eller spöken. Det är likt det nutida människospråket, fast har fler kasus, lite annorlunda stavning och delvis annan ordföljd. Tecknen ser ut som de nuvarande fast är mer snirkliga och lika sina alviska förlagor (tänk skrivstil). Det är tillräckligt likt det nuvarande människospråket att en person som har det som modersmål (en människa alltså) även kan förstå detta med lite ansträngning. Urtunga skrivs i regel från vänster till höger men kan ibland skrivas tvärtom.

Alviska
Alvernas språk, förmodligen det äldsta av dem. Språket är melodiskt med mycket bruk av tonfall. Det är även ofta rätt långsamt, då alver sällan har särskilt bråttom, och oerhört kontextberoende, d.v.s ett ord/en mening/ett ljud kan betyda väldigt olika saker beroende på sammanhang. Detta är okej då alver lever väldigt långa liv och har tid att lära känna varandra och utarbeta en ganska uppspecad och oföränderlig kultur. Alviska skrivtecken är snirkliga och alla tecken skrivs ihop, tänkt Tolkien-alviska eller än hellre arabiska. Då alver lever så länge och långsamt så har inte alviskan utvecklats lika mycket som människospråket, och uråldriga texter på alviska skiljer sig lite från nutida. Alviska skrivs kan skrivas antingen från vänster till höger eller från höger till vänster, och i regel så går läsriktningen mot närmsta skog alternativt, om man är i Irillions skogar, mot Sfären i Irillion.

Dvärgiska
Det dvärgiska språket har ett ofantligt antal kasus, genus, tempus, böjningar och ljud, vilket gör språket svårinlärt, men oerhört tydligt och omöjligt att missförstå när väl behärskat (i motsats till alviskan). Språket låter (så klart) ganska grovt och de använder snarare ljudvolym än tonfall för att uttrycka känslor. Dvärgarna skriver med runor, som i regel huggs in i sten, och har därmed bara raka streck. De har även små jack ovanför/nedanför tecken för att markera ljudförändringar, t.ex. tona konsonanter. Dvärgiskan använder även piktografiska runor, t.ex. finns det en runa för "eld" och en för "guld" o.s.v. Dessa går även att skriva fonetiskt och piktograferna är i regel mest förkortningar av välkända ord och koncept. Precis som alviskan så är gammal dvärgiska mycket lik den nuvarande, då även dvärgar lever länge, och då de dessutom hugger in tecknen i sten och ständigt faller tillbaka på och förbättrar gammal kunskap (t.ex. om tunnelbygge).

Regler
Kan man ett språk så kan man det. Språkskicklighet och läsproblem är bara en fråga om fluff.

Jag gör ingen skillnad på att tala eller läsa/skriva ett språk då jag tycker att det blir lättare att skriva äventyr om alla RP kan läsa. Om man vill kan man såklart göra det.

Människo-RP kan alltid Människospråk och Urtunga.
Alv-RP kan alltid Alviska och Människospråk.
Dvärg-RP kan alltid Dvärgiska och Människospråk.

Om man i sin spelgrupp använder en Egenskap i stil med "Lärd" så föreslås det att man får välja till ett till språk för varje nivå.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
P.g.a. att Fantasy! (i regel) inte utspelar sig över en hel planet och att människor bedriver mycket handel och reser mycket så talas samma människospråk i princip överallt (tills dess att SL tycker att det behövs ett nytt), fast med väldigt olika dialekter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tog inte upp det där med språk i F! eftersom jag vill uppmuntra alla SL att göra sina egna spelvärldar. Och jag har naturligtvis ingen aning om vilka folk som finns där. Eller vilka språk de talar.

Jag vill överhuvudtaget inte ge ut för mycket världsinfo så att de som köper Fantasy! tror att de måste använda Fjärran dalar med omnejd. Fantasy! kan utspela sig på Mars, i Glorantha, i The New Kingdoms, i Midgård, i Thieves World eller vad nu folk vill spela.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Förstod det och tycker det låter vettigt. Det är ju dessutom helt i linje med old school-delen, där man verkligen ville kunna slänga in skogskarta efter skogskarta längs vägen enligt eget tycke.

Det är ju dock skillnad på språk som (frivillig) regelmekanik och som fluff.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Blir rätt sugen att låta en kampanj utspela sig på Mars. Eller nej, innuti Mars.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
En annan målsättning när jag skrev detta för min kampanj var också att reglerna inte märks. Mina spelares RP är båda människor och de kommer inte märka mer än att de inte förstår alviska/dvärgiska. Skulle någon spela t.ex. alv och hitta en text i en människoruin kan jag säga att de inte förstår så gammalt människospråk. Det behöver inte ens bokföras så länge ingen har "Lärd".
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Arfert said:
Jag tog inte upp det där med språk i F! eftersom jag vill uppmuntra alla SL att göra sina egna spelvärldar. Och jag har naturligtvis ingen aning om vilka folk som finns där. Eller vilka språk de talar.

Jag vill överhuvudtaget inte ge ut för mycket världsinfo så att de som köper Fantasy! tror att de måste använda Fjärran dalar med omnejd. Fantasy! kan utspela sig på Mars, i Glorantha, i The New Kingdoms, i Midgård, i Thieves World eller vad nu folk vill spela.
Fantasy! på Mars - ja, ja, ja. :gremcool:
 
Top