Nekromanti Förslag på snedtändning?

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Visst:

Elementarkrafter
Här kan man ju få elementarkrafterna vända emot sig själv. Om man tabbar till det när man ska göra en farlig eldmagi, blir man brännskadad i olika utsträckning. I värsta fall förtärs man väl av elden och dör som en levande fackla.

Skaparkrafter
Det här är skoj, för man kan bli påverkad av det man försöker skapa. Skapar man med liv och sånt, kanske man får armar och bölder och grejer som växer ut från kroppen. Annars kanske man får olika saker under huden, eller i värsta fall inne i lungorna och hjärnan etc. Säker och plågsam död.

Förgängelsekrafter
Woo, här måste man ju råka försvinna. I enklare fall kanske man blir av med lite hår, några naglar, hud eller en fingertopp. I värsta fall försvinner hela bröstkorgen, och benen trillar ihop i en hög med huvudet löst ovanpå.

Andekrafter
Man kan börja glömma saker, tappa sina intellektuella förmågor etc. I värsta fall förintas väl anden? Så kan ju magikerns ande fly och bosätta sig i någon annan också. Kan bli rätt skoj.

Transendeskrafter?


Hmm. Generellt behöver ju inte snedtändningen vara mot en själv heller hela tiden. En snedtändning med skaparkrafter kanske tänder mot någon annan, och vips börjar det bubbla i huvudet på dem. Eller att man råkar sudda ut sin bästa polares ande?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Mitt förslag är att du inte använder dig utav tabeller där det står resultat utan att du istället har slängt upp, säg 10 förslag i en tabell.. Den som vill kan numrera tabellen och sedan slå, medan den som hatar tabeller kan använda den för att ta inspiration.. Det här låter som ett jättekonstigt förslag men folk som ignorerar regler (som snedtändningstabeller) har en tendens att ignorera hela regeln istället för att använda sig utav en del av den..

Sedan undrar jag lite över vad du har tänkt dig för inriktningar i varje kategori.. Som det är nu kan jag lika gärna hänvisa till min snedtändningstabell på http://dod.slurk.cjb.net/magi.htm och känna mig nöjd.. Om jag får spåna lite så skulle jag kunna tänka mig dessa effekter:<UL>
<LI>Elementarkrafter
<UL>Antar du menar de sedvanliga elementen? Svårt att hitta på något och jag ser inte direkt någon skillnad mellan detta och skaparkrafter.[/list]
<LI>Skaparkrafter
<UL>...och detta innebär rent effektmässigt? Men kroppsliga förvridningar som en effekt av snedtändning?[/list]
<LI>Förgängelsekrafter
<UL>Ingen aning vad du menar med detta. Manipulationsmagi? En snedtändning kan göra magikern sinnessjuk.[/list]
<LI>Andekrafter
<UL>Andeangripning - Jämför med virusattacker. Förlorar kontakten med den verkliga världen.[/list]
<LI>Transendeskrafter
<UL>Vad menar du med detta? Astralvandring? Portalmagi? Fjärrskådning? Hur skiljer den sig mot andekrafter?[/list]
[/list]/Han som vid närmare eftertanke har för lite att gå på för att spåna
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag gillar naer magi kan bli okontrollerad snarare aen snedtaenda - Istaellet foar att man slar pa en tabell oever effekter som magikern drabbas av sao konstaterar man att det finns en mangd okontrollerad magi i omraodet som kan utloesas av annan magi, eller laddas ut pao andra saett.

Det kraever lite mer fantasi aen fardiga tabeller foer att komma pao lika haeftiga resultat, men det blir en kul kaensla av farligare och farligare miljoer, om det aer det man vill uppnao.

Exempel pao effekter..
Utjaemning - Laddas omraodet med eldmagi sao kanske en ismagireaktion sker? Kanske sugs kylan ur omgivningen (=magikern) foar att jaemna ut undertrycket?
Utloesning - Effekten slaor till naogon annanstans, kanske utloast av en liknande besvaerjalse..

Ah, nu orkar jag inte skriva miffiga ao, ae och oe.. Det var sakert inte ett sant har svar du var ute efter anda. :gremwink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
I det rätt udda spelet Bloodshadows finns en fummeltabell för magi som inte är att leka med. Exempel på resultat på den är att magikern börjar kräkas syra, och tar normal syraskada av den. :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
I det rätt udda spelet Bloodshadows finns en fummeltabell för magi som inte är att leka med. Exempel på resultat på den är att magikern börjar kräkas syra, och tar normal syraskada av den.
En rätt så ordinär bakfylla alltså?
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Förslag på snedtändning? [OT]

Kom och spela Höstdimma på Snökon.
oooooh! förlåt för ett så puckat inlägg men jag insåg först nu att jag kommer att vara i umeå under snökon! mmmm, mycket, mycket trevligt! inte omöjligt mao att jag spelar höstdimma
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
är det inte starkt beroende på vilken känsla av magi man vil ha? till exempel så antar jag här att det är till ett rävsvansliknande spel (av ren fräckhet) och då kanske det inte är så intressant med permanenta mentala skador (en av anledningarna är att man nollar var tionde slag), mot kanske ett dod-liknande där det är mycket funktionabelt med direkta fysiska skador av slaget förlorad arm...

Så en närmare beskrivning av hur snedtändningssystemet fungerar och känslan av spelet kanske vore på sin plats?

å andra sidan är du inte säker på hur du vill ha det ännu, och letar villt efter nya koola grejor att titta runt på?

Så ska jag avsluta med något matnyttigt? tja...

om magin är starkt beroende av yttre leksaker så är det alltid kul med att den viktiga trollspöt pajjar.

Fast min favorit är alltid att magi är knutet till ett beroendeframkallande preparat, och att man blir mer och mer beroende av just denna substans, och det därför finns en viss gräns som magiker uppnår (hör eller låg) efter alla de misstag de gör och kampen att en magiker överlever längre tider är just att man inte blir alltför beroende. Låt helt enkelt beroendet öka av misstag och inte av större kunskap om användatet och användatet i sig! Jag tycker det ger en direkt smak till rollspelet som jag älskar.
 
Top