DoD Förslag på regeljusteringar och fix (utbruten)

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
För att "träffa" en motståndare som försvarar sig borde två faktorer väga in: anfallarens skicklighet och försvararens skicklighet. Så är det i många spel (D&D, Pendragon, Rolemaster).
I D&D är det väl iofs bara motståndarens rustning* som bestämmer hur svårt det är att skada denne (inte träffa, mind you!). Hur bra ens fiende är på att svinga en yxa påverkar inte min träffchans.



* I vissa versioner får en del bonus till rustning pga smidighet, men det är fortfarande inte ens skicklighet i strid som påverkar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
I D&D är det väl iofs bara motståndarens rustning* som bestämmer hur svårt det är att skada denne (inte träffa, mind you!). Hur bra ens fiende är på att svinga en yxa påverkar inte min träffchans.
Det var därför jag skrev "träffa" inom citationstecken. Om rustningens ABS är det som räddar dig, så har motståndaren uppenbarligen fått "kontakt". Det skulle man kunna kalla "träff". Hur som helst saknas mekansimen att den som är skicklig på att röra sig defensivt är svårare att träffa (i DoD).

Argumentet om att "svinga en yxa" bemöter jag inte, för iden att ha olika fördigheter för olika specifika vapen och tro att det är den (enda) avgörande faktorn i närstrid är så dum...så ingenting rimligt, logiskt, trovärdigt eller roligt kan komma ur det ändå.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
210
Jag måste ha uttryckt mig otydligt.

Vem som helst borde kunna träffa en stilla motståndare som inte försvarar sig.

För att "träffa" en motståndare som försvarar sig borde två faktorer väga in: anfallarens skicklighet och försvararens skicklighet. Så är det i många spel (D&D, Pendragon, Rolemaster).

I DoD däremot är det lika svårt att "träffa" alla motståndare, oavsett hur de rör sig, det enda som spelar roll är anfallarens skicklighet. Försvararens skicklighet kommer in först om/när försvarare väljer att parera, om han kan. Detta är ett i grunden ... onaturligt... sätt att se på begreppet "träff", som får en del olyckliga och märkliga konsekvenser.
I och med rustningar absorberar och inte försvårar träffchansen är det rätt vanligt system att lösa det på. I många spel som de du exemplifierar är man mer svårträffad med tyngre rustning.
Valet av bara ha en handling gör dock lite onaturligt när man kan välja efter se utfallet om man ska vara offensiv eller defensiv. Kan vara ett sätt att snabba upp strider på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Valet av bara ha en handling gör dock lite onaturligt när man kan välja efter se utfallet om man ska vara offensiv eller defensiv.
Handlar väl bara om tolkning. En erfaren krigare kan läsa av situationen och röra sig på ett sätt för att kunna skapa ett motanfall, vilket är hur jag tolkar "Jag skippar parering för att attackera".

Inte mer onaturligt än att man slumpar fram initiativet, när en erfaren i princip alltid borde vinna det. "Initiativ" i rollspel är rätt onaturligt i sig. Handlar mer om övertag och kontroll än "du slår först".
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Valet av bara ha en handling gör dock lite onaturligt när man kan välja efter se utfallet om man ska vara offensiv eller defensiv. Kan vara ett sätt att snabba upp strider på.
Jag tycker FL DoD med bara en handling är BRA design... tills man får strider mot flera motståndare.
Men den diskussionen har jag haft i en annan tråd, och de säger att de hanterat det här med flera motstådare på olika/andra sätt. Jag är nyfiken på hur det blir, men jag hade föredragit att själva grundsystemet kunde hantera det bra, framför att man ska fixa en sådan fundamental sak med (typ) hjälteförmågor.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
210
Jag tycker FL DoD med bara en handling är BRA design...
Jag ser det inte som dålig design. Bara ett val man gjort som innebär vissa för- och nackdelar. Likväl som många andra val man har gjort. Ibland är valet lite abstrakt och det kan blir krystat att förklara hur det ter sig i spelvärlden. Klassiskt från DnD är ju att hur kan NPCs vara skadade när det räcker med lite vila för bli läkta. Mekaniken stödjer inte alltid det narrativa men ibland får man säga att det är bara för att få spelet att fungera smidigt och inte något att hänga upp sig på. Initiativ i strid är samma sak.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
175
Kanske varit på tapeten innan men skulle man inte kunna annonsera sina drag och SEN dra initativkorten? Masslakt eftersom typ alla kommer att välja attack =D

EDIT: En annan sak jag skulle uppskatta med nya Drakar och Demoner är om dom haft regler för Namnlösa fiender. Typ som i D&D 4E. Fiender med bara 1 KP eller att man bakar ihop ett gäng namnlösa skurkar till EN stridande part som man sakta nöter ner.
 
Last edited:

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Hur som helst saknas mekansimen att den som är skicklig på att röra sig defensivt är svårare att träffa (i DoD).
Bara menade att den saknas i D&D också.

(tolka "svinga yxa" som "hur bra man är på att slåss i största allmänhet, inte som något om specifika vapenfärdigheter)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Bara menade att den saknas i D&D också.

(tolka "svinga yxa" som "hur bra man är på att slåss i största allmänhet, inte som något om specifika vapenfärdigheter)
DEX påverkar AC direkt i D&D.

...och det faktum att man får fler HP när man blir skickligare gör att ... borstar av sig attacker som man tidigare skulle dött av...
 
Top