Nekromanti Förslag på regeländringar (Saga)

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag tycker nog inte om besvärjelser som trollar fram vatten eller mat. Det är för ogritty. Kan inte tänka mig hur en värld skulle se ut, (t.ex. vår egen), om sådant var möjligt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Jag tycker nog inte om besvärjelser som trollar fram vatten eller mat. Det är för ogritty. Kan inte tänka mig hur en värld skulle se ut, (t.ex. vår egen), om sådant var möjligt.
Magiker är såpass ovanliga att sådana besvärjelser inte har någon större inverkan på världen i stort. Så det är inget man avskaffar världssvält med.

Sedan är ju Saga hursomhelst inte särskilt gritty ändå. :gremgrin:

/Anders
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
  • Initiativ modifikationen, mindre viktigt för mig om den slås med t20 eller t6. Ska man vara konsekvent borde det vara t6 för alla slag med den tärningen är högt=bra för spelarna i resten av spelet.
  • Trimmad färdighetslista, bra för rollpersonernas bredd och för att slippa ha för mycket att vela mellan. Jag tycker det är lite synd att vissa färdigheter har egna specialregler också (t.ex. Alkemi eller Köpslå). Inte så att det är nån stor grej (efter att haft med WFRP1 att göra...) men när resten är så pass strömlinjeformat så sticker det ut och ställer till det en aning.
  • Inte fler stridsfärdigheter. Eller ja... möjligen närkamp då.
  • Språkreglerna från Saga Trudvang, helt enkelt för att det är astråkigt att måsta spendera sina surt förvärvade färdighetspoäng på sånt.
  • Bättre fördelar - ja, rent mekaniskt alltså. Just nu känns ganska många rent ovärda att ta öht. Förvisso blir det en aning mer av en karaktärsgrej då kanske så eventuellt är det jag som blundar lite för syftet och ser mer på "spelet".
  • Långsvärd istället för bastardsvärd i vapenlistan och minst två sidor om hur coolt det är med markländska långsvärdsfäktare och att de är awesome. Givetvis kombinerat med att långsvärdet blir spelets bästa vapen när det används i två händer.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
Tidigare i tråden har du svarat Andy med följande vilket jag i stort tycker låter bra:

"Närkamp som färdighet kan jag köpa... brottning, slagsmål, boxning eller whatever i klump. Men jag skulle nog bara ta med obeväpnad strid här."

Det enda jag funderade på där var om det kanske borde täcka dolk också... men ju mer jag tänker desto onödigare känns det. Som sagt, Närkamp som egen färdighet tycker jag är okej men det är inget jag efterfrågar. Det var mer det att jag tycker fler uppdelningar än så vore negativt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det jag kämmer är att man skulle behöva nåt som bättre simulerar brottning/boxning och liknade... alltså att man försöker besegra en motståndare UTAN att den förlorar KP...
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Kanske ska man ha en färdighet som heter Närkamp som endast innebär slagsmål/brottning och så används reglerna om "icke dödlig strid" som finns med i meléekampen i Selinoräventyret?

Alltså halv skada som läker på ett dygn (eller var det så den funkade?).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
RP däckar på 0 kp, återfår hälften vid uppvaknande, läker resten på ett par dagar... hmm... på sätt och vis vore det en schysst riktlinje men i praktiken kan det bli omständigt att kombinera med riktigt skada.

Annars tycker jag den varianten är rätt bra och att man gott skulle kunna säga att man återfår alla kp från mörbultning ganska direkt efter man vaknar till. Saga är väl inte direkt spelet där folk slår ihjäl varandra, det tillhör liksom inte stilen, så att man "inte kan dö" av att bli nerslagen tycker jag inte är ett problem.
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Färre färdigheter med mer matiga beskrivningar, och exempel på hur de kan användas. Tunna beskrivnigar kan bli godtyckliga sådana.

Olika riktlinjer for diverse äventyrsstilar. Intrigmakande, deckargåtor, grottröj, fältslag mm. Färdigheter ska kunna täcka alla stilar.

Möjlighet till strid med totala KP istället för kroppsdelar. Möjlighet att välja stridregler beroende på äventyrsstil. Allt från blodig grisodling, där man riskerar bli krympling, till klassisk matinéaction där svärdshugg ger skråmor och coola stunts är möjliga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nja, färre men bredare färdigheter är jag nog redan inne på, men däremot är jag tveksam till olika stridsregler beroende på spelstil: Saga ska förbli ett enkelt spel, och jag vill inte krångla til saker.

Det går redan att använda totala KP istället för kroppsdeler, men det kan jag göra tydligare.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Jag tycker nog att man bör kunna dö av att bli nedslagen. Även våld utan vapen bör kunna vara riktigt farligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det kan man redan. Om man slår nån med knytnäven så ger det vanlig skada om man inte väljer att undvika att döda motståndaren. Och säger till innan!
 
Top