Nekromanti Förslag på nytt straff!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Ja, jag vill inte kalla det "åtgärd", jag vill kalla det STRAFF!.

Jag tycker att det borde finnas möjlighet att ge användare endygnsavstängningar. Det vore ett väldigt bra sätt att kyla ned en hätsk diskussion, eftersom de sällan är särkilt hätska i mer än ett dygn eller så (och även för den mest hetlevrade person brukar ilskan avta på 24 timmar).

Se det lite som att du blir för full på krogen. Dörrvakten säger till dig att gå hem och sova ruset av dig, men att du är välkommen tillbaka i morgon.

Bra idé va?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vitulv said:
Ja, jag vill inte kalla det "åtgärd", jag vill kalla det STRAFF!.

Jag tycker att det borde finnas möjlighet att ge användare endygnsavstängningar. Det vore ett väldigt bra sätt att kyla ned en hätsk diskussion, eftersom de sällan är särkilt hätska i mer än ett dygn eller så (och även för den mest hetlevrade person brukar ilskan avta på 24 timmar).

Se det lite som att du blir för full på krogen. Dörrvakten säger till dig att gå hem och sova ruset av dig, men att du är välkommen tillbaka i morgon.

Bra idé va?
Ja, precis! Det har varit uppe förut, och det var på vippen att jag tog upp det själv ang Laowai och Reccas banningar.

Tanken är bra, jag skulle kunna tänka mig att bli 24 timmars-bannad ibland...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arfert said:
Helt ok, fast det kanske ska vara två dar. För säkerhets skull.
Neee, för att bara kyla ner så räcker en dag. Kommer man tillbaka instormandes med okvädesord precis där man slutade så får man väl bli bannad en dag till. :gremlaugh:

Om något så skulle det kunna vara ännu kortare, som 12-timmarsbanningar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Arvidos MC said:
Arfert said:
Helt ok, fast det kanske ska vara två dar. För säkerhets skull.
Neee, för att bara kyla ner så räcker en dag. Kommer man tillbaka instormandes med okvädesord precis där man slutade så får man väl bli bannad en dag till. :gremlaugh:

Om något så skulle det kunna vara ännu kortare, som 12-timmarsbanningar.
Ja alltså, syftet är egentligen inte att straffa användaren (även om jag vill att det ska heta STRAFF!) utan som ett verktyg för att skapa ett bättre diskussionsklimat. Ett dygn bör räcka för att man ska kyla ned sig, ta en runk och en cigg och komma tillbaka med ett mildare temperament.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vitulv said:
Arvidos MC said:
Arfert said:
Helt ok, fast det kanske ska vara två dar. För säkerhets skull.
Neee, för att bara kyla ner så räcker en dag. Kommer man tillbaka instormandes med okvädesord precis där man slutade så får man väl bli bannad en dag till. :gremlaugh:

Om något så skulle det kunna vara ännu kortare, som 12-timmarsbanningar.
Ja alltså, syftet är egentligen inte att straffa användaren (även om jag vill att det ska heta STRAFF!) utan som ett verktyg för att skapa ett bättre diskussionsklimat. Ett dygn bör räcka för att man ska kyla ned sig, ta en runk och en cigg och komma tillbaka med ett mildare temperament.
Jag tycker det ska heta TIME OUT!

 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Arvidos MC said:
Neee, för att bara kyla ner så räcker en dag. Kommer man tillbaka instormandes med okvädesord precis där man slutade så får man väl bli bannad en dag till. :gremlaugh:
Om du direkt kommer tillbaka skrikande efter varit avstängd en dag, kommer inte en dag att hjälpa. Då är det bättre med en vecka som nu. Men jag ser inga problem med att som först steg ha en dags avstängning som Vitulv föreslår. Förhoppningsvis fungerar det för de flesta att få en andpaus och reflektera över vad de gjort.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
En braidé!

Och jag tycker som Arvidos att det borde heta Timeout. Jag menar, en tillsägelse kan ignoreras, och en veckas avstägning är en biggie. Vore kanske lagom för vissa gränsfall (exempelvis ett ganska nyligt sådant, som nog kan tyckas blev lite dramatiskt hanterat med en veckas avstägning för något som kanske var avsett endast som humor i chatten).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Lite som en omvänd variant av "Thread cooldown" som jag tillämpat, där man helt enkelt låser en infekterad tråd i ett dygn, för att sedan låsa upp den igen, då underförstått att "nu skärper ni er".

Jag gillar idén.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Ska jag vara helt ärlig så gillar jag inte bestraffningar överhuvudtaget, oavsett vad man kallar dem.

Jag har hellre ett forum där det är högt i tak och användarna faktiskt kan moderera själva, genom att till exempel skicka ett PM till någon och uttrycka på vilket sätt man blivit förnärmad, eller att helt enkelt ignorera en användare och sluta läsa i trådar man blir irriterad av.

Men det är bara mina två cent, jag rättar mig givetvis efter spelreglerna här inne.

Sammanfattning: Jag har hellre ett forum där det ibland blir klavertramp än ett forum där man sitter och redigerar sina egna inlägg gång om varannan för att helt eliminera risken att någon någonstans kan ta illa upp.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Bifall. Jag gillar också den här idén. Inte för att jag någonsin kommer att bli BESTRAFFAD! själv. Det är jag alldeles för bra för.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag både håller med och inte håller med om det här. Jag är helt klart väldigt besviken över gårdagens modereringar och framförallt på vilka grunder de gjordes. De visar på en riktning jag faktiskt inte kan ställa upp på (och jag är alltså inte redo att rätta mig efter de spelreglerna, men mer om det senare i min forumkarriär), och det är just höjden i form jag saknar under nuvarande regeltolkningar.

Samtidigt ser jag helt klart poängen med "cool downs", det är ett verktyg jag tror mycket mer på. Huruvida det är diskussionen eller användaren som skall kylas vet jag inte, inte heller på vilka grunder det skall ske, men det är hur som helst en bra grundidé.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eksem said:
Samtidigt ser jag helt klart poängen med "cool downs", det är ett verktyg jag tror mycket mer på. Huruvida det är diskussionen eller användaren som skall kylas vet jag inte, inte heller på vilka grunder det skall ske, men det är hur som helst en bra grundidé.
Ja, kanske hade det varit bättre att tillfälligt låsa en tråd.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Arvidos MC said:
Eksem said:
Samtidigt ser jag helt klart poängen med "cool downs", det är ett verktyg jag tror mycket mer på. Huruvida det är diskussionen eller användaren som skall kylas vet jag inte, inte heller på vilka grunder det skall ske, men det är hur som helst en bra grundidé.
Ja, kanske hade det varit bättre att tillfälligt låsa en tråd.
Problemet är att det drabbar alla som är delaktiga i tråden, även dem som diskuterar snällt och fint.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vitulv said:
Arvidos MC said:
Eksem said:
Samtidigt ser jag helt klart poängen med "cool downs", det är ett verktyg jag tror mycket mer på. Huruvida det är diskussionen eller användaren som skall kylas vet jag inte, inte heller på vilka grunder det skall ske, men det är hur som helst en bra grundidé.
Ja, kanske hade det varit bättre att tillfälligt låsa en tråd.
Problemet är att det drabbar alla som är delaktiga i tråden, även dem som diskuterar snällt och fint.
Men ändå. När jag läser det här inlägget: http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post818008

Så tänker jag "åh, här hade det behövts stängas och luftas en stund." Det räcker inte med att en moderator säger till för att deltagarna ska bli lugnare.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Bra förslag, tack Vitulv du ger mej hopp om forumet! Hoppas att diskutionerna här snart kan återgå till hur man har så intressanta och trevliga rollspelsupplevelser som möjligt och inte om vem eller villka som är "dumma".
//ledsen flumnisse
 
Top