Nekromanti Förslag på nya moduler

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Tänkte i-och-med att Eon IV släpps med bland annat en ny magibok, att vi kanske kan spåna på lite andra, egna moduler som inte är på releaselistan.

Förslag; Forna Riken
Mer info om de gamla rikena som ex. Danarth och Colonan så att man kan äventyra i dådtiden, behöver inte vara något mastodontverk, men lite mera information skulle underlätta - allt ska få plats i en modul.

Bakgrund och Personligheter
Vi har ju monster i Mundana, krigarens väg, sjöfarare & pirater, riddaren och krigsherren, men kanske en maffig modul om hur du skapar intressenta karaktärer för både spelaren och spelledaren, det tas upp lite grann hur man exempelvis svetsar ihop spelgruppen vid skapandet istället för att bara låta dem träffas i ett random värdshus. Massor med tabeller, bakgrunder, personlightsdrag och utförliga tips samt kanske tabellerna för vapen och dess skador så gruppen slipper
fightas om en bok.

Kommer nog att fylla på mera, men kommentera gärna.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ett annat förslag vore en matigare äventyrsuppslagbok.
Den ska inte vara som Sylfens vrede eller de andra äventyrmodulerna som upptar en/flera hela böcker, utan utökade äventyrsuppslag, förvisso finns det beskrivet massor av uppslag, men för mig är det inte tillräckligt, jag behöver personbeskrivningar, bakgrund, konversationer - inte bara uppmålade idéer. Äventyren blir således mer av sammanfattande/korthugget beskrivet - och flera skall gå ingå i en modul.
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Vet inte om det bara är jag som är intresserad av en "Tjuvarnas Handbok". Vi har böcker för krigare (tre stycken till och med), och en bok för magikern (fler om man räknar Nekromantiboken?), men ingen som handlar om den undre världen. Hade velat se hur man säljer saker på svarta marknaden, hur man kommer i kontakt med den undre världen, hur stor brottsligheten är i de olika länderna, vilka ligor som finns, o.s.v.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag skulle definitivt gilla en skumraskbok. En som beskriver kriminella nätverk, både större lokala och internationella sådana.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
ja, liksom man i riddaren bygger upp sin förläning, och i sjöfarare bygger upp sig som köpman ska man i den modulen kunna bygga upp sitt kriminella imperium; olika typer av försäkringar-"du skulle kanske ha betalat för den där brandförsäkringen", utpressning, gängkrig, smuggling, ingående beskrivningar av lönnmördare, spioner & infiltratörer, svarta marknaden, kriminella sällskap - väva in tillsammans med onda nekrokulter, abboraten i tibara, och andra där brottssällskap utgör en delikat balans och utförare av diverse smutsgöra.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Kraetyz said:
Forna Riken framförallt låter skitbra, det vi fick i L&H var inte tillräckligt för att tillfredsställa min appetit. :gremsmile:
+1

Tror dock inte jag skulle behöva den i tryckt form utan skulle räcka som ebok... och förhoppningsvis få plats med mer material
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
kärlekscraft said:
ja, liksom man i riddaren bygger upp sin förläning, och i sjöfarare bygger upp sig som köpman ska man i den modulen kunna bygga upp sitt kriminella imperium; olika typer av försäkringar-"du skulle kanske ha betalat för den där brandförsäkringen", utpressning, gängkrig, smuggling, ingående beskrivningar av lönnmördare, spioner & infiltratörer, svarta marknaden, kriminella sällskap - väva in tillsammans med onda nekrokulter, abboraten i tibara, och andra där brottssällskap utgör en delikat balans och utförare av diverse smutsgöra.
Har själv haft funderingar i samma banor.
I en kampanj som just nu fokuseras mycket runt två tjuvar. Känner jag att det saknas bättre regler för låsdyrkning, lönnmord m.m. och listor med special utrusning.

Har improviserat lite egna regler för brandbomber, fotanglar och enklare draglås.
Fundera även på lite magiska föremål för tjuvar.
Alltifrån lite enklare föremål som kan fått spridning och kopierats till lite mer unika.

I min kampanj så har jag spunnit vidare på Jarls lönnmördarskrå. De har celler i flera städer och en nekrokulter har historiskt ett stort inofficiellt inflytande vilket har orsakat interna konflikter. Finns även en legend om en journal som ska innehålla massa hemligheter skriven av jarlen som grundade den organdonation som senare kom att bli lönnmördarskrået.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
En stor sak som jag sakna med Eon är att magi och magiker inte känns integrerade med resten av Mundana. Lite mer konkret om deras makt och inflytande i värden i nästa Magi-modul.

För mig är en del av detta försäljning av tjänster och föremål.
Exempelvis borde finnas mängder med mer eller mindre vanliga tjänster och vardagsföremål som Legio Colonan erbjuder till ganska fasta priser.

När det finns magi i värden så borde det också finnas en stor marknad för föremål och tjänster som skyddar mot dess inverkningar.
Handklovar som förhindrar någon att alstra eller kasta en besvärjelse borde vara ganska vanliga.
Borde även finnas ett ganska stort antal olika föremål som förhindrar eller motverkar magi på en större skal. Troligen har de flest makthavare något skydd mot att någon oönskad teleporterar sig in i tronsalen och andra känsliga områden.
Eller bara enklare föremål som indikerar om någon använder magi i närheten.

Nästa sak är Skugglandet.
Borde finnas mycket mer plats åt skugglandet i allt.
Känns som en sak som borde var en av hörnstenarna i Eon men som knappt är med i huvudtaget.
Mer om folkets koppling till skugglandet, deras syn och myter kopplade till Skugglandet. Borde finns väldigt stora social och kulturella skillnader.
De flesta kanske talar om Skugglandet utan att känna till dess existens. De har myter och berättelser om händelser och varelser som har sitt ursprung från Skugglandet. Men utan kännedom om Skugglandet så blir de fyllda med missuppfattningar och mystik.
Hade även gärna get fler nuvarande monster någon form av kopplingar till Skugglandet eller att de rör sig in och ut ur Skuggglandet. Suddar man ut gräsen så bidrar det ännu mer till mystiken och missuppfattningar om både Skugglandsvareler och vanliga varelser.

Djur och natur:
När jag ändå är inne på monster så ny Varelser & bruksdjur modul ligger högt på listen (ihop med SL-skärm). Hade gärna sett fler små kritter att krydda vardagen med och variationer av existerande varelser.
Saknar även stort kapitel om växter, örter och ett om jakt och överlevnad. Regler för framställning av örtmediciner, droger, hudar/läder och mat.
Aldrig riktigt tyckt om hur Läkekost regeln fungerar i Eon. Det är en färdighet för som täcker för mycket, första hjälpen, kirurgi och örtmedicin. Medans Växtkunskap, Djurlära, Överlevnad och Jakt överlappar för mycket eller är inte tillräckligt avskiljs tydliga i reglerna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag längtar som alltid efter:


Krögarens våg

och

Pornografica Mundana.


Jag hoppas även att det någon gång blir en Stora Arkipelagen-modul och en Ebhron-modul. Och Demografica Mundana, ofc. Och viktigast av allt:

en ny religionsmodul som inte suger.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nästa sak är Skugglandet.
Borde finnas mycket mer plats åt skugglandet i allt.
Ganska mycket om Skugglandet har publicerats i olika Fenixartiklar, och det kommer få utrymme i kommande moduler till Eon IV också. Hur det blir med den omtalade Skugglandsmodulen vet jag dock inte.

Medan jag håller med dig om att Skugglandet är väldigt viktigt tror jag dock att det fungerar bäst som ett element man inte bör utforska sönder i officiellt material, utan åtminstone i någon mån försöka hålla igenom med att droppa info om, så att det fortsätter att vara mystiskt. Mycket av Skugglandets appeal ligger trots allt i mystiken, och medan det definitivt är görbart att sätta mystik på pränt, har några av de mest mystiska och eggande bitarna i Eon för mig alltid varit sådana som fått förbli oförklarade (tex de konstiga bottenlösa hålen i dvärgfästen som nämns i 'Dvärgar').

Med detta sagt har jag länge haft som uttalad ambition att göra Skugglandet mindre pseudokeltiskt, ett problem med Skugglandet as written är att det stämningsmässigt bara passar i Rhung-Alari. jag och Pendragon har jobbat mycket med att skapa en skugglandskultur, Marmorhovet, som passar stämningsmässigt bättre med tex cirefalisk kultur (där ju skugglandet är en Big Deal), och vi skrev även Pärlemorhovet i en gammal Fenix i syfte att ge Skugglandet mer relevans för människor i anslutning till havet. Det finns även ganska utvecklade idéer för vilka former Skugglandet tar sig i Västlanden etc.
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Något som vore trevligt skulle vara en samling av alla priser (dvs allt som går att köpa i EON, även örter, båtar, alekmiska preparat, mark osv) och tabeller i E-bok form. Vår spelgrupp har jobbat en del på en hemma gjord där vi skannat ihop alla tabeller och priser till ett häfte, men en officiell skulle vara bra, med ett väldigt utförligt register, så man hittar vad man söker efter. Slipper man bläddra i så mycket böcker.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Själv har jag gått och funderat en hel del på hur skugglandet skulle arta sig i Forion och de andra sydliga delarna av den Södra kontinenten.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Hoppas på att listan med dryker kommer med i grundreglera till nästa version av Eon.

Satt och kollade efter vad en en bägare öl kostar på ett värdshus i helgen, men det finns inte med. Listan för måltider(utan dryck) finns med två gånger (sidan 209 och 210) i Spelarens bok.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Mystik och Magi 2. Massor med fler effekter. Göra varje aspekt intressant och användbar. Behöver inte vara "balanserat" men jag tänker mig att man bör kunna spela en intressant sann magiker utifrån varje aspekt (siktar jag för högt?).
Som någon annan var inne på och som diskuterats tidigare så vore det intressant med mer anti-magi. Hur gör jag som icke-magiker för att min tillfångatagna magiker inte skall kunna utöva magi? Droger? Säck på huvudet? Hålla honom medvetslös?
Alkemi! Göra det lite lättare att göra artefakter och en roligare och mer balanserad (i prisnivåer) ingredienslista.

Demonboken. Jag spelar en demonhybrid nu men jag har ingen aning om hur neogames tycker att demoner ser ut och fungerar i Mundana. Min spelgrupp har undvikit demoner och daimotropiker för att vi inte själva är så kreativa.

Västlanden. Ymir? Kommer nog bli sjuuukt bra när den kommer. Men leverera!!

Stadsbok. En bok som beskriver städer lite generellt. Borgare och kriminella och styrande tänker jag. Hur skapar jag min egen stad? Hur många bor i en stad? Hur "bör" den se ut? Gärna tillsammans med två tre utfluffade städer. (här tänker jag mig alltså att man också kan lägga in mycket om den under världen och någon sorts "tjuvarnas handbok".

Forna riken låter grrrymt! Danarth hade jag dödat för att få spela i!

Legender och Hemligheter 2.0. Jag vill inte ha en bok om Mörkret i sig. För jag tror det hade blivit lite som Sabbaten i Vampire. När man beskriver den så trivialiseras den
Jag ångrar mig. Jag vill nog ha en Mörkretbok. Väldigt väldigt gärna! Visst kan det trivialiserats. Men jag hade velat ha en bok som beskrev Mörkret utifrån ett par alternativa förlopp. Lite som VII i VtR där de beskriver olika teorier/gissningar om hur organisationen som vill döda alla vampyrer ser ut. Jag vill ha reda på mer om Xinu-inkarnaterna. Coola demonfurstar som kommer/redan finns i Mundana. Förslag på hur Mundana post Mörkret skulle se ut. Hört beskrivningen som någon sorts folkvandrings-mundana med bara några klickar av civilisation.

Jag vill kunna köpa ALLT i pdf! Jag har alla Eon-böcker som det är nu men orkar inte bära mig alla böcker som kan tänkas komma upp under spelmötet varje gång utan vill ha dem på laptop/platta.

Schamaner. Hur spelar man en schaman? Hade vart intressant om ni gjorde om konceptet lite så det inte blir en overpowered kroppsbytare utan kanske någon som besätter djur, kontaktar andar och rekar på andeplanet. Samtidigt vore ju en beskrivning av andeplanet varit fint.
 

Kapten Thadd

Veteran
Joined
11 Apr 2012
Messages
12
Location
Skåne
Innan det släpps nya böcker hade jag gärna sett att dessa släpptes:
Resten av Sylfens Vrede
Schamander & Drömvandrare
Vilddjur & Bruksdjur
SL-Skärm
Damarien
Demoner & Demonologi

Då de, om de släpps, tyvärr inte kommer släppas innan Eon IV så hoppas jag verkligen att det kommer finnas konverteringsregler i den nya grundboken eller att tillgå på nätet..


Men när det kommer till nya böcker så hade jag gärna, som några redan varit inne på, sett följande:

Borgarens handbok (i brist på bättre namn)
- En bok som beskriver hur du lever och bedriver verksamhet som en borgare i olika länder i Mundana. Jag tänker att den skulle innehålla regler för hur man driver olika verksamheter såsom värdhus, olika sorters hantverksverksamheter, gladiatorspel osv. Vore kul med tabeller här med som man då kan slumpa fram olika verksamheter med.

Lag, rätt och skumrask
- En bok som tar upp olika lagar och rättssystem i Mundana. Men även olika sorters gäng och kriminella nätverk. Dock vill jag vekligen inte se några världsomfattande kriminella nätverk. Hellre då att man ger några exempel på vad för sorts gäng som kan finnas i olika länder. Samt, än en gång, slumptabeller är roliga :gremwink:


En kampanj eller ett äventyr med fokus på misslor (för misslor är awsome! Måtte de som säger emot bli lyftna i öronen av troll!). Dock inget "Åh, nu riskerar hela världen aatt gå under och det är bara vi som kan rädda den"-äventyr/kampanj.

En kampanj eller ett äventyr i Momolan. Dock inget "Åh, nu riskerar hela världen att gå under och det är bara vi som kan rädda den"-äventyr/kampanj.

En kampanj eller ett äventyr med fokus på dvärgar. Dock inget "Åh, nu riskerar hela världen att gå under och det är bara vi som kan rädda den"-äventyr/kampanj.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
Jag vill ha en Jargien modul, gärna med ett äventyr i samt en ny magi/mystik bok.

Sen hoppas jag på fortsättning av Sylfens vrede.
 
Top