DoD Förslag på korta äventyr

Organ

Out of time, out of mind
Jag spelleder barngrupper på mitt lokala bibliotek. Vi använder den senaste utgåvan av Drakar och Demoner. Med varje grupp har jag fyra tvåtimmarssessioner och hittills har jag kört Det sjunkande tornet och Fasornas isberg med dem alla. De är av precis rätt längd för att fylla ut tiden och innehåller varierande utmaningar i form av både klur och action. De har hittills gjort succé bland alla inblandade.

Men nu letar jag efter något att byta ut dem med. Inte för att det är något fel på dem. Tvärtom. Men jag börjar kunna dem utantill vid det här laget och skulle vilja ha möjlighet att variera mig lite. Jag skulle kunna köra något av deläventyren från Drakkejsarens hemlighet. Men i nästan varje grupp så finns det åtminstone en som har spelat DoD tidigare och har grundboxen hemma och således har koll på den kampanjen och jag vill undvika att spela något de redan känner till. Problemet är bara att jag har för dålig koll på vad som i övrigt finns att tillgå.

Så, någon som har några förslag på passande äventyr? Som sagt så vill jag att de ska gå att dras igenom på två tvåtimmarssittningar ungerfär. (Helst. Men det funkar även med dubbla det antalet, dvs att vi kör ett längre äventyr istället för två kortare.) Helst på svenska men även engelska fungerar och de får gärna finnas i pdf-format.

Hit me!

Last edited:
Tänker du utanför DoD-boxen funkar flera av mina pamfletter bra på under 2 timmar. Du behöver konvertera lite småsaker bara, men det är snabbt gjort för någon som du som kan D&D~ish och DoD.
Det är absolut en tanke. Och konverteringen är så simpel att den kan göras i huvudet. Jag har spelat åtminstone ett av dina pamflettäventyr, det där man hamnat i någon slags dungeon med helvetes-tema och ska lista ut hur man kommer därifrån. Jag vill minnas att den var av passande längd.

Hur många har du gjort? Någon du gillar bättre än de andra och som du tror passar ett gäng 10-13-åringar utan rollspelserfarenhet?

Jag har skrivit ett kort äventyr som heter Röverhövdingens rov. Äventyret är inte helt färdigt än, speldatan är inte korrekt och en mindre karta saknas. Och det är inte layoutat som det ska. Men jag kan dela äventyret med dig som en pdf ändå om du vill?

Jag har skrivit ett kort äventyr som heter Röverhövdingens rov. Äventyret är inte helt färdigt än, speldatan är inte korrekt och en mindre karta saknas. Och det är inte layoutat som det ska. Men jag kan dela äventyret med dig som en pdf ändå om du vill?
Absolut! Ska jag PMa min mailadress?

Det är absolut en tanke. Och konverteringen är så simpel att den kan göras i huvudet. Jag har spelat åtminstone ett av dina pamflettäventyr, det där man hamnat i någon slags dungeon med helvetes-tema och ska lista ut hur man kommer därifrån. Jag vill minnas att den var av passande längd.

Hur många har du gjort? Någon du gillar bättre än de andra och som du tror passar ett gäng 10-13-åringar utan rollspelserfarenhet?
7 pamfletter! Finns kanske ett annat jag kan leta fram också. Spontant är väl dessa bäst anpassade för tiden även om flera av de andra också kan köras effektivt om man vill:
The Ommadonian Ossuary har en timer på 2h inbyggd i äventyret.
The Prison-Crypt of Mu-Ye är en 5-rummare som absolut kan spelas på 2h.
Hell Lost är den du spelat, den kan absolut funka.

7 pamfletter! Finns kanske ett annat jag kan leta fram också. Spontant är väl dessa bäst anpassade för tiden även om flera av de andra också kan köras effektivt om man vill:
The Ommadonian Ossuary har en timer på 2h inbyggd i äventyret.
The Prison-Crypt of Mu-Ye är en 5-rummare som absolut kan spelas på 2h.
Hell Lost är den du spelat, den kan absolut funka.
Jag kollar hemskt gärna närmare på dem.

I slutet av E.P Ugglas böcker är ett äventyr per bok.
Tyvärr (endast "tyvärr" i just det här sammanhanget) så har de bland ungarna med koll på DoD sedan tidigare även ofta koll på Ugglas böcker. Så jag undviker helst dem av samma anledningar som jag undviker scenarier från Drakkejsarens hemlighet.

Sen finns ju konventsäventyren Magistratens drag och Gyllene kryptans stjärna. De finns bara att köpa på konvent men för ett sånt här ändamål kan vi skicka över PDF:erna. :)
Eftersom Det sjunkande tornet har funkat så bra så har jag faktiskt länge velat få tag i de andra konventsäventyren för att just köra dem med ungarna. Så det är väldigt uppskattat att ni erbjuder er att skicka dem till oss. Stort tack!

"Ekerö ungdomsbiblioteks rollspelsgrupp, numera officiellt sponsrad av Fria ligan" :giggle:

Eftersom Det sjunkande tornet har funkat så bra så har jag faktiskt länge velat få tag i de andra konventsäventyren för att just köra dem med ungarna. Så det är väldigt uppskattat att ni erbjuder er att skicka dem till oss. Stort tack!

"Ekerö ungdomsbiblioteks rollspelsgrupp, numera officiellt sponsrad av Fria ligan" :giggle:
Mejla mig på tomas@frialigan.se så fixar vi det. Men många andra bra tips här i tråden också, kul!

Back