Nekromanti Förslag på kampanjer i Rhung-Alari

Hatir_UBBT

Veteran
Vår spelgrupp ska så småningom börja en kampanj som ska utspela sig (åtminstone inledningsvis) i Rhung-Alari. Förstås så funderar jag i banorna på att inblanda den stundande Thalamur-Consaber konflikten med stackars Pereine och Colonan i kläm.

Rollpersonerna är samtliga bördiga från Consaber eller Pereine, varav en rollperson är riddare som blivit tilldelad adelstiteln greve under det Perienska frihetskriget efter sina insatser under kriget (spelaren hade ett enormt flyt när han slog fram sin rollperson.... :gremsmile:) Han fick ett litet område kallat "Vita kusten" nere vid gränsen till Thalamur. Ett område som han så småningom lär bli av med då inga förläningar finns på samma sätt som i Consaber (om jag förstått det rätt? Pereine är ju en demokratisk republik).

Två rollpersoner är inte färdiggjorda ännu. Men de resterande två är följande karaktärer: En föredetta spion som nu hunnit bli 30 år och mest tillbringar sin tid på sin gård i "Vita Kusten" där han blivit god vän med föregående beskrivna riddare, och en sjuttonårig taup-pojk som blev skickad till Mûhad av sina föräldrar, för att där tas omhand av faderns gamla vän. Nu elva år senare har pojken valt att återkomma till Pereine osv...

Det som jag då var intresserad av var lite tips och förslag om vad ni spelade för roligt när ni spelat kampanj i det här området.

- Vad hade ni för rollpersoner?
- Hur utvecklades dom?
- Vad mötte rollpersonerna för roliga karaktärer?
- Hur lååånga blev dom?
- Om kampanjen handlade om Consaber-Thalamur-konflikten hur kom kriget att se ut och vad hade rollpersonerna för roller i det?
- Om kampanjen INTE handlade om Consaber-Thalamur-konflikten vad handlade kampanjen om då? Kort och gott hur såg kampanjen ut?

*puh*

det var inte lite frågor och jag tackar för tålmodet om ni läst så här långt... :gremlaugh:

// Hatir

Duddmannen

Hero
Duddmannens åsikter

Det som jag då var intresserad av var lite tips och förslag om vad ni spelade för roligt när ni spelat kampanj i det här området.
- Hur utvecklades dom?
- Hur lååånga blev dom?
- Om kampanjen handlade om Consaber-Thalamur-konflikten hur kom kriget att se ut och vad hade rollpersonerna för roller i det?
- Om kampanjen INTE handlade om Consaber-Thalamur-konflikten vad handlade kampanjen om då? Kort och gott hur såg kampanjen ut?
Jag har spellett (varit spelledare för) en kampanj som dels utspelade sig i Consaber och dels handlade om konflikten mellan Consaber och Thalamur. Detta var dock på den gamla goda tiden när man bara hade Mundana-boken som källa, vilket innebär att vissa moment nu i efterhand borde skrivas om, men i alla fall.

Svar på frågor
• Rollpersoner: En kragghjälte, en daakkorsriddare och en dvärgalkemist.

• Utveckling: Dessa tre figurer hade varit behjälpliga kungen av Consaber under Pereinska frigörelsen och nu några år senare kommer de inbjudna till honom för en fest. Där ber han i enrum sina gamla vänner att ta hand om hans nyfödda dotter. Han misstänker att det finns en förrädare i hans eget hushåll och nu har han fått reda på att en kupp är på gång. Denna tänker han spela med i, men dottern måste sättas i säkerhet. De enda han verkligen litar på är rollpersonerna.

• Möten: Ett intressant möte var med Archambaud, en synnerligen självupptagen hovmagiker vars hälsningsfras brukar inkludera "...det måste vara en ära för er att få träffa mig..." Ett stort bergstroll kom till undsättning också. Där fanns även en stor mängd Rakhori-spioner som titt som tätt dök upp, skjöt en giftpil och försvann igen.

• Erfarenhet (jag tolkar frasen 'lååånga' som erfarenhet): Rollpersonerna började som rätt så erfarna (de hade ju utkämpat ett helt frigörelsekrig innan) men kunde ändå stiga något ytterligare. Vill minnas att alkemisdvärgen kunde röra ihop det mesta med bara en träslev och en gryta. "Ingredienser är för veklingar" brukade han visst säga.

• Krig och roller: Grundkonceptet var att Thalamur med hjälp av en hovmagiker försöker skära halsen av Consabers styre i ett enda svep, men på grund av goda insatser från spelarna stoppas planerna innan den stora invasionen kommer. Dock tvingas man slåss mot en väldigt stark och desperat upprorsstyrka bestående av ungefär tolvhundra Rakhori och ett dussin mäktiga magiker.

Hatir_UBBT

Veteran
Re: Duddmannens åsikter

Tackar för svaret!

Mycket intressant att läsa och en hel del att låna lite inspiration ifrån.

// Hatir, tacksam för fler svar om någon orkar

Marcus J

Hero
- Hur utvecklades dom?
- Hur lååånga blev dom?
vi håller på att spela en kamanj i consaber just nu.

Rollpersoner: Nu ska vi se om jag kommer ihåg dem (det var ett tag sedan vi spelade eon och vi har haft en del dödsfall på vägen) En lönnmördare som är allmänt kass på allting, en spejare som var i sold hos en riddare som var nästa rollperson innan han fick foten avhuggen, då ersattes han av en ny riddare som var pyaralv. Han anföll sen tre snubbar med tungt armborst också dog han också. Den extremt otursamma spelaren ersatte honom sedan med en ny riddare(!) och till sist har vi en sanarialvmagiker som är extremt äregirig och maktgalen

eftersom vi bara är i början av kampanjen (uppdrag nummer två) så har inte karaktärerna utvecklas så mycket

Vad mötte rollpersonerna för roliga karaktärer?

Jo en magiker som kallades dvärgen (när varken han eller någon dvärg är i närheten) på grund av att han är kort, fet, skallig och har ett mäktigt helskägg.

Resten kan jag inte svara på ännu eftersom vi är mitt i det

Men de jobbar åt Magister Rafali och utan att veta om det
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] draken Verdukh(stavning?) och prior cun'sabrean (stavning?) </font></td></tr></table>