Nekromanti Förslag på introduktionsäventyr tack :)

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Det är nu till helgen dags att introducera ytterligare ett par nya förmågor för rollspelens värld, dock har jag vare sig tid eller ork att knåpa ihop något själv (ettåringar har en förmåga att mörda hjärnan..) så har ni förslag på färdiga äventyr mottages det tacksamt.

Det är Fantasy! som skall spelas, så settingen är, ehm... fantasy, system spelar ingen som helst roll, jag höftar alla speltekniska prylar ändå, det behöver inte ens vara något färdigskrivet, räcker med en idé som funkar som ram, eftersom jag har en tendens att improvisera hej vilt, men vill ändå ha struktur...

Tack och bock :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vinterskogens hemlighet skrevs som ett introduktionsäventyr. Annars är Trollkvinnans gåta också en ganska tydlig ram som kan vara spännande för nybörjare att navigera i.

Du hittar dem och många andra äventyr som säkert kan funka här:

http://www.riotminds.se/spelen/material/

/M
Arntsen said:
Det är det definitivt, hade skrivaren velat vara med och leka hade det antagligen blivit det :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,723
Usch, nu är vi två som tutar i egen lur. Dekadens!

Någon som kan rekommendera nåt från Medusa Games sida? De har ju en del äventyr man kan ladda hem.

Saga Games nedladdningssida finns det (förutom grejerna till Fantasy!) äventyr till Saga också som säkert passar att knåda om. Morden i Mordenhal kanske?
Arntsen said:
Nån måste ju tuta i luren ;)
Jag har faktiskt kört igenom precis allt från medusa games sidan, problemet jag har är att bara 3 av de 6 spelarna är nya, annars hade jag lätt kunnat återanvända.

Har även betat av alla Fantasy! grejerna på sagagames utom en av de längre, men jag vill ha ett garanterat one shot, så det går tyvärr bort.

Skall kolla upp äventyr till Saga, tanken har faktiskt inte ens slagit mig, men det löser sig :) i värsta fall har jag ju dina tabeller :)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Yeah, fan, nu har ni ju räknat upp allt vettigt man kommer på! Och att det måste vara definitiva enkvällare gör ju saken svårare.

Men ja, man kan ju modda Skelettbyn eller Sarkath Hans härifrån: http://www.riotminds.se/spelen/tiden-innan-trudvang/

Kapar man lite i Äventyrspaket 1 funkar det också. Speciellt Svart duell som är mycket klassiskt och lättspelat.

Något som, för min del, alltid funkar när jag vill vara lat men luta mig mot något random tjosan är introäventyret till DoD 91. Du finner det vid grundreglerna för 91:an via länken ovan.

Förövrigt bara måste du spela Vinterskogens hemlighet när du kan! =)

... Annars sätter du rollpersonerna i en stad och belägrar skiten. Ställ samtidigt till med ett problem, en fejd vad fan som helst. Sedan måste någonting ut ur staden! Ett magiskt föremål, ett brev, knark, en prinsessa som är byte/pris/mål/betalning för belägringen ... Och RP är dem som ska föra ut skiten. Självklart genom underjordiska gångar, exempelvis gamla kloaker, som ligger bortglömda och snorfarliga under staden. Tadaaa! Ett bra äventyr som jag återanvänt två gånger för att leda in folk i Fantasy! =)

Behöver du en karta så google på "dungeon maps" eller något sådant och sno en. Behöver du inte en karta så är det bara att stolpa upp en massa bekymmer som väntar nere nere i mörker, avföring, ond bråd död och annat slask. Ett sopmonster, till exempel. En galen, blind men ack så jävla lyhörd bamseorm som lever på sopor, avföring och de hundstora kloakråttornas kött och blod! =)
Arntsen said:
Både Svart duell och Skelettbyns hemlighet är helt klart möjliga kandidater, var lite sugen på Spindelkonungens pyramid med, men jag använde det som introäventyr åt min fru i sommras så det går bort, Sarkath Hans hade jag som intro åt lillebrorsan strax därefter :/

Men du har helt klart gett mig uppslag här, tack tack :)

Och vinterskogens hemlighet är redan genomspelat, dock inte med denna gruppen, så det är ingen omöjlighet att det blir det igen, måste skaffa en sån däringa surfplatta eller ny skrivare först bara :/
solvebring said:
Okidokers! =)

Ja, jag har tänkt att skriva ned det där äventyret flera gånger och skicka till Arfert som Fenix-material eller något, men aldrig kommit mig för att få tummen ur. Borde kanske göra det ...?
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
solvebring;n6817 said:
Något som, för min del, alltid funkar när jag vill vara lat men luta mig mot något random tjosan är introäventyret till DoD 91. Du finner det vid grundreglerna för 91:an via länken ovan.
?Jag spelleder just nu Whitehack med klassiska Drakar och Demoner-äventyr. Vi har spelat "Spindelkonungens pyramid" och "Skelettbyns hemlighet" och håller just nu på med "Fritagningen", det första äventyret av två i introäventyrssamlingen från 1991 som du refererar till. Jag tycker att Fritagningen är det bästa av dem hittills och det är vad jag skulle använda som introäventyr för nya spelare.

Spindelkonungen är en humoristisk crazy-dungeon och i Skelettbyn händer nästan ingenting; de enda fienderna är dessutom repetitiva skelett. I Fritagningen är det förvisso bara banditer som är fiender, men tillsammans med byn Zerim så ges situationen mer omedelbar tyngd än i Skelettbyn. Jag gillar verkligen Zerim och dess invånare, och tycker nästan att det är synd att rollpersonerna kommer att dra vidare när de är klara. Ett förslag i boken är annars att använda Zerim som utgångspunkt för nya äventyr och återvända dit mellan varven, men jag tänker att vi fortsätter med "Svart duell" och "Skönheten och odjuren" efter de två Zerim-äventyren.

Jag har skrivit om de första två spelmötena av Fritagningen på Story Games, där det andra slutade i total party kill. Vi spelade möte nummer tre i tisdags och jag kommer att posta en rapport i samma tråd på Story Games när jag har skrivit klart. Spelmöte tre slutade på samma ställe som spelmöte ett med att de nya rollpersonerna spanar på jaktslottet från skogen.
solvebring said:
Ja, just det har du ju rätt i. Jag har skrivit "introäventyren" men borde ha skrivit "-äventyren" eftersom det faktiskt är två. Nå, jag tänkte mest på Fritagningen helt enkelt. Fast ja, den andra delen är också helt okej, även om jag personligen inte gillar handlingen i sig men att använda själva platsen.
Arntsen said:
Lustigt nog är fritagningen det enda av introäventyren jag inte gillar. Dock skall sägas att byn Zerim har dykt upp i min pågående kampanj, under annat namn. Spindelkonungens pyramid däremot gillar jag som fan, visserligen är det mycket nostalgi, eftersom det var det första jag spelade som 7-åring. Jag har använt det som introduktion för frugans systerson, som var nyss fyllda 11, just av anledningen att det är lite humoristiskt.

Skelettbyns hemlighet är i grunden ganska tråkigt, men det funkar är bara att som SL att satsa på skräckstämningen och spela på spelarnas paranoia :D
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Sinkadus kan säkert ge ett och annat äventyr att spela.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Tack för tipsen alla, nu blev det Fantasy!:s introäventyr, Guden i berget, kraftigt moddat eftersom en av spelarna kört igenom det tidigare, betyget jag fick av de två nybörjarna var. "När spelar vi nästa gång" :)
DeBracy said:
Bästa betyget!
 
Top