Förslag på förbannelser?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
I ett äventyr till DoD tittade en av rollpersonerna in i en magisk spegel där han fick se den ultimata sanningen om allt i livet. Detta gjorde att han fick omänskligt hög intelligens men samtidigt en hel rad fobier, i och med att han visste allt så visste han också hur farligt allt var, faror som ingen annan förstod. Han fick grov fobi mot bland annat folkmassor, ensamhet, eld, vatten, höga höjder och fiskar. Det bäddade för en del intressanta meningsutbyten. Rollpersonen blev till exempel livrädd när vi var hemma hos en SLP med en guldfisk i en skål.

- Haha, men det finns väl inget farligt med en liten guldfisk?

- Om du visste vad jag visste om fiskar skulle du förstå! Fly!!! Fly medan vi fortfarande kan!!!

Detta är väl kanske mer konsekvenserna av för mycket kunskap, men ändå rätt likt 😊
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Otur - i spel med fumel så ökar ens chans att fumla, och man bör ha att minst något oturs artat händer vid varje speltillfälle, om inte varje scen. Typ att man snubblar, får kläderna spilda på, slår i stortån/får en änkestöt, byxorna spriker, med mera, inget som borde få någon liv o död konsekvens men dock social sådan eller bara rollspelet exempel på att man har otur. Bör inte vara dödlig eftersom man då slutar att ha otur, men man kan genomleva mycket.

Varulv - klassiker, finns i en stor mängd varianter.

Lady Hawk hade ju typ (har inte sett den) att kärleksparet var splittrat genom att hon blev en hök på dagen och han en varg på natten.

Ett Aladdin avsnitt hade en grej med samma tema, han hade förvandlas till en skatt som bara syntes i fullmånens sken och hon blev en best under detsamma. Kunde bara brytas genom att hon kysste honom.

Bibliska Kains förbannelse var ju att han aldrig kunde rota sig och var konstant tvungen att vandra vidare.

Min Horribel History bok om keltererna har några exempel på keltiska förbannelser ska kolla upp vad det var när jag är hemma, men om jag minns rätt så var en att man talade som ett litet barn.

"Man kommer döda någon varje gång man drar blankt" - kanske inte mycket till förbannelse kan man tycka för en mördare lodis med tänk på att man kan inte längre hota med draget vapen utan att någon dör, och om fienden/a blir dödad/e av någon annan först så måste någon dö.

Saker som stumhet, förlust av synfömågan på en/båda ögonen, plötsligt stammande, lamhet i någon kroppsdel, o liknande fysiska handikapp är vanliga önskade effekter på förbannelse tavlor/liknande om jag minns rätt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
Jag gillar också elegansen och kompaktheten i Harry Dresdens förbannelse "Die alone!" (det var allt skurken hann få ur sig).
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Jag tänkte att jag kanske skulle rapportera om vad det blev, även om det har antytts ovan:

De mötte demonen Gorbaug i Grå hallarna som ställde tre gåtor á la Sfinxen och de "livstrådar" som löpte från dem tillbaka till sin värld löpte över ett träblock där tre stora svärd var fästade. För varje gåta, om de svarade fel skulle denne fälla ned svärdet och alla trådarna skulle klippas. De svarade rätt på alla gåtorna (inom sekunder) och Gorbaug bröt sönder respektive svärd i allt högre vredesmod. Vid sista svaret sparkade han träblocket emot det så det splittrades i flisor och regnade ned över dem. Sedan sprang han iväg i stor ilska efter att ha uttalat sina förbannelser över dem.

Vargfolk, ståtrövare: "Du skall gå obemärkt bland folk" – Om hon smyger eller gömmer sig i dagsljus får hon +10 på CL men om det är mörkt oavsett orsak har hon total brist på lokalsinne. Om hon inte har en lykta går hon vilse i sitt eget sovrum.
Människa, animist: "Allting du gör skall ligga i balans" – Den här är den som är svårast att göra regler för. Om hon skadar någon med N skadepoäng får hon -N på nästa slag som skadar någon men +N på att läka (Hela) någon. Om hon Helar någon M poäng får hon -M på nästa Hela men +M på att skada någon. Detta är kumulativt så i ovanstående fall blir det ±N±M beroende på vad denne försöker göra härnäst. Endast nettot och vilken vågskål som väger tyngst behöver bokföras.
Människa, matematikermunk: (Minns inte förbannelsen formulering.) Kan beräkna multidimensionella diffrentialekvationer snabbare än du kan räkna ut kvadratroten ur nio men har total dyskalki för alla tal x ∈ ℝ : x < ∞. Kan inte hantera de ordinarie räknesätten eller ordinära tal. Kan inte längre hantera pengar för han förstår inte koncepten "ett", "två" eller "ett plus två".
Människa, adelsman och "kunskapare" som har köpman som alibi: "Du är en stor man" – För alla alla sociala färdigheter som övertala etc. har han +10 under förutsättning att han berättar vilken inflytelserik och stor man han är (han är även stor fysiskt, men SMI 7). Han måste slå ett svårt PSY-slag för att inte ta varje chans att berätta för andra om sin storhet, framgång och kunskap. Mansplainingen och besserwisserheten personifierad.
 
Top