Nekromanti Förslag på extra funktion i inläggseditorn

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Jag sitter ofta och delar de citat jag svarar på, för att precisare kunna svara på varje delfråga, vilket jag tycker ger ökad tydlighet.

Problemet är då att det blir en hiskelig massa copy/paste av taggar och scrollande för att hitta dem, alternativt manuellt inskrivna taggar med risken för felskrivning.

Så, vad vill jag ha?

Jag vill ha två knappar, för start- resp slutquote-taggarna, dvs <div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
</pre></div></div> och <div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
</pre></div></div>.

Det skulle sparat massor av onödigt krångel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,621
Location
Rissne
Det låter inte som någon tokig idé. SJälv sitter jag och hoppas på att vi tar steget in i 2000-talet och byter till en WYSIWYG-editor om/när vi byter till annat forumsystem (vilket jag hoppas att vi gör)...

Men om vi ska önska knappar så skulle jag gärna se liknande för spoiler och länkinlägg.

Om jag måste välja ser jag dock hellre att tiden läggs på förberedelser etc för migration till annat system. Jag har för mig att det fanns på agendan, att Spider mest satt och väntade på tumme upp från redaktionen...
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
krank said:
Det låter inte som någon tokig idé. SJälv sitter jag och hoppas på att vi tar steget in i 2000-talet och byter till en WYSIWYG-editor om/när vi byter till annat forumsystem (vilket jag hoppas att vi gör)...
NEJ. NEJ NEJ.
Allt jag kan tänka när jag hör WYSIWYG-editor är Wizards Community Forums, och det är ett helvete att få något gjort där! :gremfrown:

Nej, stanna med det som finns här. Men lägg till en [/quote]-knapp. Det är en bra idé.
//Kraetyz, trött och aggressiv
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,621
Location
Rissne
Kraetyz said:
och det är ett helvete att få något gjort där! :gremfrown:
Här också. Den här texteditorn är helt värdelös. Försök använda knapparna för att göra något i ett långt inlägg - varje klick gör att det autoscrollas till högst upp i textrutan. Helt värdelöst.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
krank said:
Kraetyz said:
och det är ett helvete att få något gjort där! :gremfrown:
Här också. Den här texteditorn är helt värdelös. Försök använda knapparna för att göra något i ett långt inlägg - varje klick gör att det autoscrollas till högst upp i textrutan. Helt värdelöst.
Ja okej, det är sant... Jag inser hur van jag har blivit att bara skriva kodsnuttarna as I go. Använder nog aldrig knapparna för något.

Det har du rätt i!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,621
Location
Rissne
Kraetyz said:
Ja okej, det är sant... Jag inser hur van jag har blivit att bara skriva kodsnuttarna as I go. Använder nog aldrig knapparna för något.

Det har du rätt i!
Varje gång jag ska skriva något slås jag av hur mycket sämre det är att behöva skriva taggar manuellt än att ha det som i t.ex. Google Docs. Där man ser hur det blir, kan trycka Ctrl+B när man markerar något och få det i fetstil, och i allmänhet kan redigera skiten ur texten utan bekymmer.

//Krank, som failade båda gångerna och skrev [7i] för att avsluta i-taggen, och var tvungen att gå tillbaks och ändra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
krank said:
Här också. Den här texteditorn är helt värdelös. Försök använda knapparna för att göra något i ett långt inlägg - varje klick gör att det autoscrollas till högst upp i textrutan. Helt värdelöst.
Undrar om inte det är en browser-misfeature. Opera gör inte så. Prova att byta till Opera, du kommer aldrig att titta på en annan browser igen (plus att den är den enda som har MDI-kapacitet, något jag inte kan vara utan).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
krank said:
Om jag måste välja ser jag dock hellre att tiden läggs på förberedelser etc för migration till annat system. Jag har för mig att det fanns på agendan, att Spider mest satt och väntade på tumme upp från redaktionen...
Tja, jag misstänker att det i princip rör sig om att lägga till ett par rader i någon configfil, och i så fall så är det inte en stor grej.

Dessutom, om man skulle byta, vad skulle man byta till? Mig veterligt finns det inget forumssystem som matchar UBB.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,621
Location
Rissne
Troberg said:
Undrar om inte det är en browser-misfeature. Opera gör inte så. Prova att byta till Opera, du kommer aldrig att titta på en annan browser igen (plus att den är den enda som har MDI-kapacitet, något jag inte kan vara utan).
Jag har prövar Opera av och till sedan sent 90-tal. Inget för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,621
Location
Rissne
Troberg said:
Dessutom, om man skulle byta, vad skulle man byta till? Mig veterligt finns det inget forumssystem som matchar UBB.
UBB.Threads är definitivt inget jag håller speciellt högt får jag väl säga. Framför allt har det inte åldrats med någon värdighet alls. Det är möjligt att det skulle bli en annan sak med en massa egenutvecklade addons och nytt tema som inte byggde på tabeller, men i dagsläget... Tja, vi försökte integrera UBB.Threads med Joomla och så när jag var teknisk redaktör. Kan säga att UBB satte en del käppar i hjulet.

Jag minns inte vilket som var på tal, men jag vet att det t.ex. också hade stöd för gammeldags "trådad vy" för de som vill ha sådan.

Matchar? Nej, kanske inte. Men det finns helt säkert system som är bättre på vissa saker, och sämre på andra. UBB.Threads är från 1997, och det märks.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Troberg said:
Jag sitter ofta och delar de citat jag svarar på, för att precisare kunna svara på varje delfråga, vilket jag tycker ger ökad tydlighet.

Problemet är då att det blir en hiskelig massa copy/paste av taggar och scrollande för att hitta dem, alternativt manuellt inskrivna taggar med risken för felskrivning.

Så, vad vill jag ha?

Jag vill ha två knappar, för start- resp slutquote-taggarna, dvs <div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
och <div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
</pre></div></div>.

Det skulle sparat massor av onödigt krångel. </div></div>
Vi har idag en citat-ikon som skapar koden:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre></pre></div></div>

Jag skulle vilja ha en "omvänd citat-ikon som skapade:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>[/quote]
</pre></div></div>

det hade varit mer praktiskt än en startcitat- och en slutcitat-ikon.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
krank said:
Tja, vi försökte integrera UBB.Threads med Joomla och så när jag var teknisk redaktör. Kan säga att UBB satte en del käppar i hjulet.
Ah, been there, done that, fast med Mambo (jag gjorde det typ två veckor innan Mambo splittades till Mambo och Joomla). Hade jag inte haft Gardener till hjälp så hade det varit ett jättejobb. Så, Gardener är min hjälte!

krank said:
Jag minns inte vilket som var på tal, men jag vet att det t.ex. också hade stöd för gammeldags "trådad vy" för de som vill ha sådan.
Gammaldags? Platt vy kom först, och känns väldigt tidigt 80-tal...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
anth said:
Jag skulle vilja ha en "omvänd citat-ikon som skapade:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
det hade varit mer praktiskt än en startcitat- och en slutcitat-ikon. </div></div>

Håller med om att det hade varit smidigare, speciellt om man hade tre blankrader mellan taggarna. Dock, rent pedagogiskt så är den inte lika intuitiv.
 
Top