Nekromanti Förslag på äventyr

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Hej. Är egentligen en inbiten Eon-spelledare men köpte Symbaroum på känsla och charmades av enkelheten men samtidigt djupet i systemet och spelvärlden. Blev sugen att testa det nu.

Har ni några förslag på utgivna äventyr och gärna en föreslagen spelordning på dessa? Intresserad av Törnekronan men funkar den bra att börja med eller finns några äventyr som passar bra innan?
 

Moridin

Veteran
Joined
9 Jul 2017
Messages
17
Du får med, Det förlorade landet. I regelboken. Är en bra början. Sen har du Vilddjurets märke och Döda drömmars grav. Sen är man redo för törnetronen. Ett tips. Ge inte för mycket erf/exp bara
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Håller med om Kopparkronan-sviten, bra start. Om du ska köra Det förlovande landet som skrivet (jag hade nog ändrat runt settingen en del om jag skulle spela om det) tycker jag dock du ska fundera några varv kring RPnas premiss. Det kan också vara kul att titta på Prios pass i Glömda gudars klagan och göra något mer av RPnas inträde i Ambra i utifrån vad som skrivs där.

För Törnetronen finns det många tips i andra trådar på Järningen-forumet här.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Tack för förslagen. Hade inte förstått att introäventyret var första sviten i en triologi. Det är ju perfekt.

Ngt annat man borde införskaffa? Är Förmågorkortleken användbar? Spelarens bok?

Appropå erfarenhet har jag inte riktigt förstått när det delas ut. Är det 1 poäng per scen eller tärningsslag eller hur tänker man?
 

Moridin

Veteran
Joined
9 Jul 2017
Messages
17
Korten är bra. Finns en app med alla förmågor med. Spelarens handbok borde ni köpa och monsterboken. Sen gillar jag det matrial man kan ladda ner till varje äventyr. Står 1 erf per scen. Rekommenderar max 8 per speltillfälle. Annars kan strider blir rätt obalanserad längre fram
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Som del flesta skriver; kör förlorade landet, vilddjurets märke och döda drömmars grav (=kopparkronan). Sedan vevar du igång Törnetronen med del 1; väktarens vrede. Eftersom delarna i denna kampanj är mäktigt långa (VV blev 16 sessioner för oss, och i häxhammaren skall vi på söndag drag igång session 17 och verkar fortfarande LÅNGT ifrån klara..) så är det skönt att bryta av med lite kortare äventyr emellan; både för karaktärsutvecklingens skull och för att få lite episkt anderum. Då kan det vara smart att investera i äventyrspaket 1-3 och så väljer du ut ett äventyr där och kör MELLAN varje episod i Törnetronen. Vi körde flodgudinanns förbannelse mellan episod 1-2 och kommer nog att köra Glömda gudars klagan mellan 2-3. Så lägger jag upp det och så skulle jag rekommendera det.

Ang exp så skall du som Moridin säger hålla tillbaka ORDENTLIGT. Jag tycker 8 exp per spelltillfälle låter alldeles för mkt det också (såvida inte era sessioner är 10h långa). Max 3 erf per speltillfälle skulle jag säga. Med den takten kommer varje del i Törnetronen troligen ändå generera 40-50 exp vilket är mer än nog. Börjar du dela ut mer (tex 8 som Moridin säger ovan) kan varje del plötsligt börja ge >100-150 erf och det kommer göra RP superstarka snabbare än ögat. Förstör upplevelsen enligt mig, och jag tror mina spelare håller med.
 

Mhorbaine

Veteran
Joined
26 Aug 2015
Messages
17
Bifur;n290396 said:
Håller med om Kopparkronan-sviten, bra start. Om du ska köra Det förlovande landet som skrivet (jag hade nog ändrat runt settingen en del om jag skulle spela om det) tycker jag dock du ska fundera några varv kring RPnas premiss. Det kan också vara kul att titta på Prios pass i Glömda gudars klagan och göra något mer av RPnas inträde i Ambra i utifrån vad som skrivs där.

För Törnetronen finns det många tips i andra trådar på Järningen-forumet här.

Bifur, vad hade du ändrat med settingen i Det förlovade landet?
 
Top