Nekromanti Förmågorna "Läsa/Skriva" och "Historia"

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Går igenom de olika yrkena i Fantasy 3.1 pocket och noterar att under Magiker (s.16) så finns följande två förmågor listade;
  • Läsa/Skriva
  • Historia
Ingen av dessa färdigheter refereras senare i boken (såvitt jag vet). Har de slunkit med av misstag, eller har jag missat något? Känns lustigt att de ingår i yrkesmallen när de inte finns refererade i boken.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Shit, det måste jag kolla. De har funnits, men kanske fallit bort....

Vilken bok kör du med?
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Kan intyga att de saknas i beskrivningarna av förmågor (sid. 21-25) i den PDF man kan köpa via DrivethruRPG.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Arfert;n276562 said:
Shit, det måste jag kolla. De har funnits, men kanske fallit bort....

Vilken bok kör du med?
Oj, något sent svar men som jag skrev i första posten så handlar det om Fantasy! 3.1 Pocket. Förmågorna Läsa/Skriva och Historia omnämns som inkluderade förmågor för yrkesmallen Magiker (s. 16). De finns dock inte med i listan på förmågor.

I Fantasy! Grundbok 3.0 så omnämns Läsa/Skriva samt Historia på sidan 14 (även här under yrkesmallen för Magiker). De finns heller inte listade bland alla förmågor.

I Fantasy! Grundbok 2.0 så finns Läsa/Skriva noterad på sidan 21 under "Vilken Egenskap ska jag använda?". Precis som i de andra versionerna så saknas Läsa/Skriva under listan på förmågor. Eftersom det inte finns några yrkesmallar i denna version så är det förmodligen inte lika märkbart.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Den PDF-version jag har är 3.x. Jag misstänker att det kan vara version 3.1 då den innehåller en del rättningar från version 3.0 som jag har i tryck.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Det är ju inte så konstigt, då jag var väldigt otydlig i min första versionsbeskrivning. ;-)
 
Top