Nekromanti Förmågor som förstör...

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nu har jag gjort det där jag lovade mig själv att aldrig göra igen... Läst igenom prestigeklasserna i Manual of the planes...

Jag tycker om Manual of the planes. även om jag irriterar mig på småsaker som att de kallar Baator för de nio helvetena och den grå ödemarken för Hades. Jag tycker ju väldigt mycket om 2nd ed Planescape och ser ingen anledning till att byta namn på saker och ting. Baatezu och Tanari var dessutom två namn som funkade alldeles utmärkt. Speciellet eftersom de valt att behålla namnet på Yuggolotherna...

Men det som jag verkligen stör mig på är som sagt prestigeklasserna. vi tar dem i tur och ordning:

Divine Agent
Okej. det här är en klass jag väntade på faktiskt. Den är ganska ok. Egentligen onödig om man har DotF där flera prestigeklasser som med få ändringar skulle fungera lika bra som den här. men jaja. okej. den får G i betyg.

Gatecrasher
gatevadå?
En tjuv som kan dyrka upp portaler???
Är inte en av huvudingredienserna i Planescape att springa runt och jaga nycklar som kan öppna dem? och innan dess jaga folk som vet vad nyckeln är och var portalen går?
Planar survival???? okej. alltså. immun mot eldplanets eld? Jag tycker att det är en ganska extrem förmåga att få sådär. bara för att man levlade... lite magiska föremål som gör samma sak är helt okej. men det här? Gäller förmågan dessutom utrustning man har på sig? kan man gå klädd i plåtrustning på planet utan att den smälter? Ännu löjligare blir det när man tar förmågan till jordplanet. För er som inte vet så är den största faran där att gången du går i när som helst kan växa igen. inte rasa, utan växa igen, försvinna. och är du där då så hamnar du förpackad i jord, utan mat, luft eller utrymme att röra dig. om du har tur kan du gräva lite men risken är att det är flera mil till närmaste luftficka. exakt HUR blir man immun mot det här?

Här har vi alltså en prestigeklass som kan kasta sig in i vilken portal som helst och överleva på andra sidan. så länge han hamnar på en plats som innehåller hyfsat naturliga saker för dess plan. Saltplanet? no problem. du torkar inte ut. Strålningsplanet? nope. inga strålskador här inte. NEGETIVA ENERGI PLANET???? nej. för just här, där all livskraft bör sugas ur dig på en gång överlever du effekterna. däremot gör du det inte när någon använder negativ energi för att suga levlar ur dig. då är det livsfarligt. men här. där effekterna är som starkast och kommer från alla håll klarar du dig.

Killen kan dessutom dyrka portaler. alltså. Tidigare var ju portalerna det mest mystiska i hela planen. var kommer de ifrån? kan man skapa nya? kan GUDAR skapa nya? osv osv.

Planar Champion
okej. de får planar survival redan vid level 4. samma sak där alltså. vid level 7 får de förmågan att skära ett hål i själva verkligheten och via astralplanet ta sig till vilket annat plan som helst.
riva hål i själva verkligheten... ighf?!?

Planeshifter
planar survival. planeshift at will, grant planar survival, planar area swap *runs away babbling and screaming like a raving lunatic*


chrull
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
riva hål i själva verkligheten... ighf?!?

Kommer ihåg nåt liknande från en gammal ploj-fummeltabell: "Your sword accidentally cuts through the fabric of space; a gateway to another plane suddenly opens right next to you."
Eller nåt i den stilen.

Undrar om författarna till MotP har läst den också... (-:

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Och det är därför man som spelledare kan välja att inte tillämpa vissa regler.

Det sagt, så håller jag med om att det känns väldigt klantigt, även om jag till viss del kan förstå syftet. Blir det alltför dödligt att resa mellan planen så gör inte folk det, alltså behöver man någon mekanism för att övervinna problemet (som i detta fall mest skapar nya problem).

Det här påminner om en tidigare diskussion om vikten av att tänka genom effekterna på världen (i det fallet av magi).

För att dra en parallell, tänk vilka effekter det skulle ha på dagens samhälle om man kom på hur man teleporterade a la star trek. Lås på dörrarna skulle vara löjligt ineffektivt. Nationsgränser och tullar och sånt skulle bli historia. Vägar skulle försvinna. Folk skulle kunna bosätta sig var som helst, resten av planeten skulle bara vara en dörr bort. Frånvaron av transportbehov skulle förändra hela ekonomin. Krigföring skulle ändras från gräns/frontbaserad krigföring till strider om speciella nyckelpunkter. Och så vidare. Allt detta från en till synes liten förändring.

Det du nämner här känns som ett sådant fall där man inte tänkt genom vad den till synes lilla förändringen får för konsekvenser på världen. Dåligt arbete enligt min åsikt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Inte visste jag...

...att du var en D&D-fan som läste Manual of the Planes? Jaja, sent ska syndaren vakna. :)

M.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag tycker om Manual of the planes. även om jag irriterar mig på småsaker som att de kallar Baator för de nio helvetena och den grå ödemarken för Hades. Jag tycker ju väldigt mycket om 2nd ed Planescape och ser ingen anledning till att byta namn på saker och ting. Baatezu och Tanari var dessutom två namn som funkade alldeles utmärkt. Speciellet eftersom de valt att behålla namnet på Yuggolotherna...

<hr></blockquote>


MUHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Det där är ganska exakt vad alla gamla veteraner sade när Planescape släpptes... de "nya" namnen i Manual of the Planes är i själva verket de gamla namnen från 1st ed.

Eller snarare, de flesta namnen i MotP är en sorts kompromiss mellan 1e och 2e. I 1e hetter NE-planet "Hades". I 2e, när TSR försökte blidka religiösa fanatiker så fick det byta namn till "The Gray Waste", och i 3e blev det "The Gray Waste of Hades". På samma sätt heter LE-planet "The Nine Hells of Baator", LN-planet heter "The Clockwork Nirvana of Mechanus och LG-planet heter "The Seven Mounting Heavens of Celestia". Notera också att i några fall är 1e-namnen helt borta - Ysgard heter inget som har med Gladsheim att göra, och Beastlands blev inte Happy Hunting Grounds.

Vad gäller demoner/tanar'ri och djävlar/baatezu så tycker jag detta sköttes på ett snyggt sätt i MM: tanar'ri och baatezu är underkategorier bland demoner och djävlar. Anledningen till att yugolother inte blev daemoner igen är antagligen att det är fånigt att ha både demoner och daemoner som olika sorters varelser.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Är inte en av huvudingredienserna i Planescape att springa runt och jaga nycklar som kan öppna dem? och innan dess jaga folk som vet vad nyckeln är och var portalen går?

<hr></blockquote>


Sedan när är MotP samma sak som Planescape? Dessutom, om du spelar i Planescape-världen så kan du nog anse att Sigils portaler i alla fall är skapade av the Lady of Pain och att de därför får den DC 50 som hör ihop med "Portal created by a deity."
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

okej. de får planar survival redan vid level 4. samma sak där alltså. vid level 7 får de förmågan att skära ett hål i själva verkligheten och via astralplanet ta sig till vilket annat plan som helst.

<hr></blockquote>


Snarare vid level 10 respektive 13 - glöm inte att de måste ha MINST 6 levlar av annat jox (varav 4 som fighter) innan de blir Planar Champions.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Inte visste jag...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

...att du var en D&D-fan som läste Manual of the Planes?

<hr></blockquote>



Måste man ha läst den för att ha åsikter om den? Hur tråkig är du egentligen?

Skämt åsido, jag har inte läst den, men tyckte att det framgick tillräckligt bra för att kommentera. Jag gillar fortfarande inte AD&D speciellt bra som system (oavsett edition), men det hindrar inte att det kan vara kul att spela.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jaja, sent ska syndaren vakna

<hr></blockquote>



På honom, han vet för mycket!
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Jag tycker om Manual of the planes. även om jag irriterar mig på småsaker som att de kallar Baator för de nio helvetena och den grå ödemarken för Hades. Jag tycker ju väldigt mycket om 2nd ed Planescape och ser ingen anledning till att byta namn på saker och ting. Baatezu och Tanari var dessutom två namn som funkade alldeles utmärkt. Speciellet eftersom de valt att behålla namnet på Yuggolotherna...


Nu är det väl iochförsig så att Nine Hells, Demons och Devils var originalnamnen på Baator, Tanar'ri och Baatezu. Att man valt att använda de gamla namnen är väl ytterligare ett av tecknen på att man vill gå till baka till 1st Edition-stilen, antar jag....

-R
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
MUHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Det där är ganska exakt vad alla gamla veteraner sade när Planescape släpptes... de "nya" namnen i Manual of the Planes är i själva verket de gamla namnen från 1st ed.


vilket jag visste om. Och man behöver inte vara religös fanatiker för att tycka att 2ed namnen känns bättre än 1ed...
Hades är ett tråkigt namn. jag tycker inte om namn som så lätt förknippas med vår jords mytologier. Ysgard är också tråkigt. demoner/djävlar är bara jobbigt att hålla reda på. "ni ser en demon" "men speeeleeedareeeen. vi är i bator. det är nog en djävul..."


Sedan när är MotP samma sak som Planescape? Dessutom, om du spelar i Planescape-världen så kan du nog anse att Sigils portaler i alla fall är skapade av the Lady of Pain och att de därför får den DC 50 som hör ihop med "Portal created by a deity."

MotP lär vara det närmaste Planesape vi kommer från wizards sida. Och jag råkar gilla planescape. Mycket för att det är så mycket som inte förklaras. Som till exempel om Lady of Pains gudomlighet eller inte. Eller hur portalerna skapas och fungerar...

Snarare vid level 10 respektive 13 - glöm inte att de måste ha MINST 6 levlar av annat jox (varav 4 som fighter) innan de blir Planar Champions.

givetvis struntade jag i de levlar man behövde innan...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nu är det väl iochförsig så att Nine Hells, Demons och Devils var originalnamnen på Baator, Tanar'ri och Baatezu. Att man valt att använda de gamla namnen är väl ytterligare ett av tecknen på att man vill gå till baka till 1st Edition-stilen, antar jag....


vilket jag redan visste och tar mig rätten att totalt skita i. 2nd ed namnen är bättre imho.
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Jag hade för mig att de som inte stjäl själar ,Baatezu, också heter Devils, och att själatjuvarna Tanar´ri också heter Demons. Båda namnen används.

Angående förmågor har väl aldrig D&D varit helt balanserat. Men det vore ju kul om de kunde skärpa sig.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Tja, det får stå för dig. Jag är övertygad om att det finns minst lika många (jag, t.ex.) som tycker att 2ed-namnen mest kändes som en desperat och fånig ursäkt för att få TSR att verka mer politiskt korrekta.

-R
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Jag är övertygad om att det finns minst lika många (jag, t.ex.) som tycker att 2ed-namnen mest kändes som en desperat och fånig ursäkt för att få TSR att verka mer politiskt korrekta.

Eftersom jag arbetade ihop med TSR vid den tiden och hade tät kontakt med teamet bakom 2nd edition kan jag avslöja att din åsikt också i princip är den riktiga anledningen till namnbytet.

Sedan kan man ju tycka om de nya namnen ändå...

/Mikael
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tja, det får stå för dig.[/]

givetvis. jag säger ju vad jag tycker, jag låtsas inte vara företrädare för någon annan än enbart mig själv...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag förstår inte alls varför man ska blanda in våra egna mytologier i ett fantasyrollspel där de populäraste settingarna inte innehåller dem. Hade Hades, Zeus och resten av gänget varit populära i FR-settingen eller GH-settingen hade jag inte reagerat.
Men som det är nu känns det löjligt.
 
Top