Förmågan Rörlig strid med långt vapen

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
En mycket stark kombo för Järnpaktskrigare verkar vara Rörlig strid mästare och ett långt vapen. Man kan bryta upp sin förflyttning och får då frislag när man rör sig in i närstrid, en stridshandling, sedan ett ytterligare frislag när man rör sig ut ur närstrid. Och bjuder på ett till om fienden sen vill in och bråka i sin runda.

Lägg till Stångverkan på gesäll så är det obegränsat antal frislag per runda. I och med flytande beskrivningar av hur många fiender man kan passera med en förflyttning skulle man kanske med dubbel förflyttning kunna nå ett halvdussin uppradade fiender på en runda och göra två frislag på varje medan man susar förbi. Toppa det med Akrobatik novis för att dra sig ur eller mästare för att omdirigera motanfall, eller Stavkamp gesäll för en andra chans med bakänden vid missad attack. Yikes!
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Ja eller hur :) Fast det känns lite orimligt så jag skulle nog säga att det inte räknas som att gå in i närstrid om man inte gör det för att nyttja en stridshandling eller i samband med att avsluta en förflyttning. Annars finns det heller knappt någon gräns för hur många gånger man kan dansa fram och tillbaka mot en och samma fiende.

På samma tema, hur ska man tolka Mästarnivåerna av

Stavkamp: Är den ”initiala attacken” som kan fälla en vanlig attack som gör normal skada, eller är det bara en fällning?

Stångverkan: Att ”utnyttja sitt frislag...till att hindra” angrepp, innebär det att frislaget är en attack som ska träffa eller menas det att man kan välja att försaka det för att automatiskt uppnå denna effekt?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Ja eller hur :) Fast det känns lite orimligt så jag skulle nog säga att det inte räknas som att gå in i närstrid om man inte gör det för att nyttja en stridshandling eller i samband med att avsluta en förflyttning. Annars finns det heller knappt någon gräns för hur många gånger man kan dansa fram och tillbaka mot en och samma fiende.

På samma tema, hur ska man tolka Mästarnivåerna av

Stavkamp: Är den ”initiala attacken” som kan fälla en vanlig attack som gör normal skada, eller är det bara en fällning?

Stångverkan: Att ”utnyttja sitt frislag...till att hindra” angrepp, innebär det att frislaget är en attack som ska träffa eller menas det att man kan välja att försaka det för att automatiskt uppnå denna effekt?
Jag tolkar reglerna att du gör den svepande attacken och springer vidare. Men inte mot alla du passerar. Du har fortfarande bara en förflyttning delad i två rörelser. Om man tex kör med rutor och bestämmer att man få flytta 6 rutor på en runda så kan du flytta tex 3, attackera och sedan 3 till. Men jag skulle inte räkna det som att folk du springer förbi är dom som går in i din närhet utan det är du som passerar deras. Därför får du ingen gratis attack. Bara om fienden är de som rör sig mot dig. Det gör att du kan bara attackera ett mål samt alla som väljer att gå in i närstrid mot dig i sina initiativ.

ang stav så är det ju en tvådelad attack. Första attacken sveper benen så personen ramlar, ingen skada men det ger ett övertag så +2 att träffa den skadande attacken och 1t4 skadebonus. Alltså två separata slag. Det är såklart en chansning dådet skadande slaget kan missa. Men fördelen är att hen fortfarande ligger ner och alla andrasom attackerar samma motståndare också får övertag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Här är en annan kombo:

Brottning, novis:
"/.../ Rollpersonen kan brottas med egna vapen i händerna. /.../"

Brottning: gesäll (reaktiv):
"Först måste brottaren lyckas med ett vanligt Försvar mot fiendens närstridsangripp, och sedan klara ett [Kvick <- Stark]. Kastet gör 1T4 i skada /.../ och den kastade fienden blir liggande på marken, tappar andan och kan inte utföra aktiva handlingar under kommande runda."

Stavkamp: gesäll (fri):
"/.../ Beväpnad med trästav får detta [attackera med andra änden] dessutom göras efter varje attack som pareras med staven /.../ då får stavkämpen direkt göra en ripost med staven."

Så ... 1T4 i skada + trästavsattack med övertag ... vid varje försvar!
 
Last edited:

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Jag tillåter bara en av de reaktiva. Har en spelare som har mästare i akrobatik och gesäll i brottning. Hon får välja att kasta motståndaren eller att dennes attack går vidare till dess allierade. Inte båda.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En till kombo:

Rese
15 Stark
14 Viljestyrka
5 Kvick
5 Träffsäker

Bärsärk, novis (fri):
1t6 extra i skada i närstrid. Försvar räknas som 5 (Kvick är ändå fem).

Bärsärk, gesäll (reaktion):
1T4 extra i pansar.

Järnnäve, novis (passiv):
Använda Stark istället för Träffsäker.

Järnnäve, gesäll (passive):
1T4 extra i skada.

Runtatuering, novis (reaktiv):
1T4 extra i pansar, men får en Korruption.

Robust, novis (passiv):
+2 i skada och i pansar.

Obeväpnad gör denna 1T6+2T4+2 i skada och drar av 3T4+2 från skador (om har sämsta rustning och tar en Korruption) - ett snitt på 10,5 respektive 9,5.

Kan inte köpa Järnnäve på gesällnivå från början, men har råd med allt annat om resen också tar två nackdelar.

Lägg till Livvakt, där resen kan ta en smäll för någon annan.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Ja det finns många sjuka kombos, släng in Naturlig krigare sen också vettja ;) Fast för en RP ska det vara 1t4 istället, +2 är för monster...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
En till kombo:

Rese
15 Stark
14 Viljestyrka
5 Kvick
5 Träffsäker

Bärsärk, novis (fri):
1t6 extra i skada i närstrid. Försvar räknas som 5 (Kvick är ändå fem).

Bärsärk, gesäll (reaktion):
1T4 extra i pansar.

Järnnäve, novis (passiv):
Använda Stark istället för Träffsäker.

Järnnäve, gesäll (passive):
1T4 extra i skada.

Runtatuering, novis (reaktiv):
1T4 extra i pansar, men får en Korruption.

Robust, novis (passiv):
+2 i skada och i pansar.

Obeväpnad gör denna 1T6+2T4+2 i skada och drar av 3T4+2 från skador (om har sämsta rustning och tar en Korruption) - ett snitt på 10,5 respektive 9,5.

Kan inte köpa Järnnäve på gesällnivå från början, men har råd med allt annat om resen också tar två nackdelar.

Lägg till Livvakt, där resen kan ta en smäll för någon annan.
Typ denna build har en av mina spelare. Han är helt ostoppbar.
Men det var kul när någon kastade "bända vilja" på honom och han vände sig mot de andra spelarna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nu rycker jag inte min-maxanade är speciellt kul och i vårt husreglande försöker vi modda bort det mesta sådant, men alltså grejen i Symbaroum är att det alltid finns kombos som gör vissa motståndare sjukt farliga för just RP X.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Nu har jag bara läst igenom förmågorna tre gånger, utan att tänka på det nämnvärt, men här är en till man kan köra från början. Den här krävde ingen direkt hjärnverksamhet för att bygga.

Jägare
Vaksam 15
Kvick 14
Träffsäker 5

Akrobatik, novis (aktiv)
Får slå om Kvick för att dra sig ur närstrid.

Jaktinstinkt, novis (speciell)
Får slå två anfallstärningar mot ett byte. Kan endast utse ett annat byte om det första dör.

Sjätte sinne, novis (passiv)
Avståndsvapen använder Vaksamhet.

Snabbskytte, novis (aktiv)
Kan spendera förflyttningshandling till att få skjuta en till pil.

Trickskytte, novis (aktiv)
"Ägna både förflyttning och aktiv handling] till att sikta noga och skjuta ett vapen ur handen, skjuta fast en kroppsdel i närliggande vägg eller träd - eller sikta på ögonen och förblinda fienden. Attacken slås som vanligt och om den träffar och skadar så inträffar också extraeffekten; /.../ och en träff nära ögonen förblindar fienden tillfälligt. Fienden måste oavsett spendera en stridshandling på att åtgärda problemet."

---

Så 94% chans att träffa med varje attack (två per runda), med 1/400 att fumla och 91% chans att slå kritisk träff. Nu verkar det som att alla motståndaren förvisso har 14-15 i Kvick i alla äventyr, men det ger ändå minst 75% chans att träffa med en pil.

Mot "bossar" använder personen Trickskytte istället för sina två attacker, för att förblinda motståndaren och rendera den hjälplös.

En svartalf hade kunnat senare köpa Överlevnadsinstinkt (fri) på novisnivå, för att få springa ifrån motståndare som kommer för nära. Vet inte om den går att kombinera med Snabbskytte, men jag antar det.
 
Last edited:

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Här är en annan kombo:

Brottning, novis:
"/.../ Rollpersonen kan brottas med egna vapen i händerna. /.../"

Brottning: gesäll (reaktiv):
"Först måste brottaren lyckas med ett vanligt Försvar mot fiendens närstridsangripp, och sedan klara ett [Kvick <- Stark]. Kastet gör 1T4 i skada /.../ och den kastade fienden blir liggande på marken, tappar andan och kan inte utföra aktiva handlingar under kommande runda."

Stavkamp: gesäll (fri):
"/.../ Beväpnad med trästav får detta [attackera med andra änden] dessutom göras efter varje attack som pareras med staven /.../ då får stavkämpen direkt göra en ripost med staven."

Så ... 1T4 i skada + trästavsattack med övertag ... vid varje försvar!
Jag har husreglat även här. För att utföra stavkamp krävs att staven hålls i båda händer i mitten av staven, det gör å andra sidan att staven förlorar egenskapen Lång, alltså går stavkämpens friattack förlorad. Om stavkämpen å andra sidan väljer att utnyttja stavens längd, exempelvis med förmågan Stångverkan, krävs att denne byter grepp om denne vill nyttja förmågan Stavkamp, vilket innebär att den första rundans ripost orsakad av förmågan Stavkamp går förlorad. Stavkamp kan alltså inte kombineras med Stångverkan.
Men jag har ytterligare husreglat Stavkamp, riposten kan på Gesällnivå endast utföras mot en anfallande fiende/SR samt utföra en ripost vid lyckad parad mot en fiende under rundan. På Mästarnivå på två fiender/SR.
Vad gäller Brottning så har jag också husreglat. Har du vapen i händerna får du -3 på framgångsslaget på novisnivå. Du drar även på dig fiendens attack i samband med att du går in och försöker greppa (fienden vinner automatiskt initiativet). Misslyckas framgångsslaget för Brottning har fienden åter skapat ett utrymme mellan er och allt börjar om. På gesällnivån får brottaren inte minus med vapen i händerna, men jag tolkar det som att det omöjligen går att hålla ett vapen i två händer och samtidigt utföra förmågan Brottning. Här ska jag nog också införa att det krävs enhandsvapen för att få följa upp med en vapenattack. Om du kastar någon så följer du med själv i kastet (i vart fall om det gör T4 eller T6 i skada). Att då liggande använda en stav eller annat tvåhandsvapen är omöjligt, det säger sig självt. Vapnet bör också vara ett stickvapen, ett huggvapen bör ge någon minusmodifikation.
 
Last edited:

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
En till kombo:

Rese
15 Stark
14 Viljestyrka
5 Kvick
5 Träffsäker

Bärsärk, novis (fri):
1t6 extra i skada i närstrid. Försvar räknas som 5 (Kvick är ändå fem).

Bärsärk, gesäll (reaktion):
1T4 extra i pansar.

Järnnäve, novis (passiv):
Använda Stark istället för Träffsäker.

Järnnäve, gesäll (passive):
1T4 extra i skada.

Runtatuering, novis (reaktiv):
1T4 extra i pansar, men får en Korruption.

Robust, novis (passiv):
+2 i skada och i pansar.

Obeväpnad gör denna 1T6+2T4+2 i skada och drar av 3T4+2 från skador (om har sämsta rustning och tar en Korruption) - ett snitt på 10,5 respektive 9,5.

Kan inte köpa Järnnäve på gesällnivå från början, men har råd med allt annat om resen också tar två nackdelar.

Lägg till Livvakt, där resen kan ta en smäll för någon annan.
Själv har jag tagit bort möjligheten att kombinera Järnnäve och Bärsärk
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Med tanke på att det finns så många brutna kombos i spelet så har jag alltid tänkt att det ÄR MENINGEN att man ska använda dem så. Alltså, ja din du kan backa för evigt och spjuta folk som fan. Men det hjälper föga när tre svartalfsbågman kan avfyra fyra-till-sex (beroende på regeltolkning) pilar var per runda mot dig, men det hjälper inte mot en eldvägg osv osv.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Med tanke på att det finns så många brutna kombos i spelet så har jag alltid tänkt att det ÄR MENINGEN att man ska använda dem så. Alltså, ja din du kan backa för evigt och spjuta folk som fan. Men det hjälper föga när tre svartalfsbågman kan avfyra fyra-till-sex (beroende på regeltolkning) pilar var per runda mot dig, men det hjälper inte mot en eldvägg osv osv.
Så tolkar jag det också. Vissa kombinationer gör dig alldeles överjävligt bra i vissa situationer, men hjälper dig inte ett dugg i andra situationer. En bärsärkande, pålyxeviftande rese med robust och järnnäve har ingen nytta av sina förmågor när det gäller att lirka information ur en myndighetsperson eller lista ut innebörden av en uråldrig symabarisk text. Och precis som du skriver har SL samma verktygslåda och kan slänga fram motstånd som är utmanande även för resen. Resen själv kan också bli ett vapen i spelledarens händer med en välplacerad Bända vilja.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
r. En bärsärkande, pålyxeviftande rese med robust och järnnäve har ingen nytta av sina förmågor när det gäller att lirka information ur en myndighetsperson eller lista ut innebörden av en uråldrig symabarisk text.
Ja, helt klart. Notera att alla mina byggen är optade för strid och när man snackar "brutna" så bör man också ta sig en funderare på om strid ens är någonting som bör vara med som "utmaningar" för spelarna. I Matiné så lyckas spelarna med alla slag (till sist), så hur lägger man då upp utmaningar där?

För mig är slaget bara ett sätt att visa hur rollpersonen tar sig framåt i ett scenario. Slaget definierar rollpersonen i fiktionen.

(not: min bärsärksrese har Viljestyrka 14, så försök gärna med magi på henne - för hon behövde Viljestyrka till Livvakt. :) )
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Med tanke på att det finns så många brutna kombos i spelet så har jag alltid tänkt att det ÄR MENINGEN att man ska använda dem så. Alltså, ja din du kan backa för evigt och spjuta folk som fan. Men det hjälper föga när tre svartalfsbågman kan avfyra fyra-till-sex (beroende på regeltolkning) pilar var per runda mot dig, men det hjälper inte mot en eldvägg osv osv.
Delvis tror jag att det är så, men bara delvis. Spelkonstruktörerna har skrivit att de speltestat reglerna och funnit det välbalanserat. Här tror jag att de i stora stycken misslyckats. Att skapa ett välbalanserat spelsystem är inget man snyter ur sig i en handvändning. Det visade inte minst Riot minds med sina misslyckade första moduler av Drakar och demoner Trudvang, hela spelsystem kasserades och reviderades av spelkonstruktörerna själva innan ett nytt nytt system gick ut till försäljning. Delvis tror jag Järnringen råkade ut för samma problem, de underskattade svårigheten. Därför är jag själv rätt kritisk till nya rollspelsskapare som kastar etablerade spelsystem i papperskorgen och skapar ett nytt, liksom för att sätta sitt eget avtryck i rollspelsvärlden, men det är inte lätt. Därför uppstår även husregler, spelsystem med decennier på nacken har själva modifierat systemen, filat bort obalanser så de blir mer kompletta, nya spelsystem lider av fler brister, vilket kräver fler husregler.
Med detta sagt så lyckades Järnringen/Fria ligan ändå väldigt bra att skapa kampanjvärld, fantastiskt utgivningstakt med stora äventyr och moduler, stark känsla i bilder, mm, mm. Men regler är som sagt inget man gör under en kafferast. Det krävs oftast en Expertutgåva med revidering och förbättringar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Spelkonstruktörerna har skrivit att de speltestat reglerna och funnit det välbalanserat.
Har de verkligen sagt så? Jag har flera gånger hört dem prata om att regler, setting och illustrationer bildar en välbalanserad helhet, men inte att reglerna i sig är skapade för att vara balanserade.
 
Top