Nekromanti Förmågan Livvakt "opålitlig"

Karrgoot

Veteran
Joined
23 Jan 2013
Messages
15
Förmågan beskrivs få här:

Högättade ambrier, rika handelsfurstar och andra potentater håller sig med
livvakter. Också bland barbarerna finns huskarlar som håller sin hövdings
väl och ve extra högt.
Rollpersonen är tränad i att ställa sig i vägen för de smärtsamma stötar
eller dödande hugg som riktas mot skyddsobjektet.

Novis Handling: Reaktiv.
Rollpersonen kan med ett lyckat Viljestark ta de slag som träffar
en närbelägen allierad.
Rollpersonen får ej försvara sig, attackerna träffar automatiskt.

Gesäll Handling: Reaktiv.
Rollpersonens kapacitet som beskyddare gör att denne får försöka
försvara sig mot alla attacker som riktas mot skyddslingen.

Mästare Handling: Reaktiv.
Rollpersonen är ett veritabelt skyddshelgon. Rollpersonen får inte
bara försvara sig mot attackerna utan får också som en reaktion göra ett
frislag mot alla som anfaller skyddslingen i närstrid.

Jag tycker den här förmågan, så som jag tolkar den är opålitlig.

"In game"
Om jag som otränad rollspelar person "bosse" ser min kamrat ligger på marken
och en fientlig inställd person tänker slå honom, jag äger till SL -jag vill kasta
mig över min kamrat och ta smällen för att rädda hans liv. I det fallet tycker jag
med att lyckat slag mot viljestark kan man göra det, såvida personen i fråga inte
är en familjemedlem eller älskare etc. Men om man är tränad tycker jag att det är
bara upp till spelaren om man gör det eller inte.

I beskrivningen / fluff texten står det:
"Rollpersonen är tränad i att ställa sig i vägen för de smärtsamma stötar
eller dödande hugg som riktas mot skyddsobjektet."

Stora starka krigaren "Helgo" har dräpt styggelser och moster i davokars skogar,
men när det kommer till rädda sina vänner känner Helgo, nja? kanske kanske inte.

WTF...Järnringen... man betalar 60 erf för en opålitlig förmågan. Och så som jag ser
det måste man slå det där nedrans viljestark slaget på alla nivåer. Eller försvinner
det vid gesäll nivå?

Jag tycker den borde fungera så som den är skriven minus slaget mot viljestark.
Det är karaktärs förnedring precis som kräk tabellen i drakar och demoner 91:an
hur många tuffa krigare har inte pissat och skitit ner sig i fosterställning mindre
förnedring mera vall som gör att jag känner mig häftig. Säg att man inte får ha en
viljestark under 10 om man nu vill ha livvakt.

Ett till exempel på en opålitlig förmåga är "Återhämtning" du betalar erf för förmåga
som när du använder kostar aktiv handling och du måste lyckas på ett slag på
viljestark. Helt opålitlig. 60 erf för en förmåga med potential utdelning.en handling
att använda, lite roulette, helar 1. bra! Antingen kostar den en handling bara eller rullar
man viljestark och den kostar ingen handling. Jag fördrar mindre roulette tack.

Varför kräver Rustmästare mästare nivå ett lyckat slag på kvik för att få abs:a
rustningspenetrerande attacker? 30 erf för en roulette mästare nivå. Men det det kräver
inget för att få använda tvåhandskraft mästare nivån eller prickskytt mästare nivån?

Är jag ute och cyklar eller finns det folk som tycker lika dant. Bullen hjälp mig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Karrgoot;n190784 said:
.
Rollpersonen kan med ett lyckat Viljestark ta de slag som träffar
en närbelägen allierad.
Utan att ha läst mer än det du skrivit här; det kan inte vara så att du misstolkar innebörden av viljeslaget?

Betyder verkligen ett misslyckat slag i det här fallet att man "inte vågade" ställa sig ivägen? Kan det inte instället betyda att man inte han uppfatta situationen innan det var för sent att göra något åt saken?

Som sagt har jag inte läst mer än vad du skrivit här, så i ett större sammanhang kanske det är mer uppenbart att det skall tolkas så som du skriver det.

Kostnadsfrågan kvarstår, förvisso.
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Livvakt
Att medvetet ta skada som annars skulle drabbat någon annan går emot ens självbevarelsedrift så det känns på ett sätt ganska logiskt att detta kräver ett slag på viljestark. På gesäll och mästare får du sedan både försvara och göra frislag utöver detta. Detta gör att du kan hålla magiker eller andra mindre närstridsanpassade RP säkra (och se till att deras koncentration inte bryts) och ökar på högre nivåer mängden skada du kan dela ut varje runda. Du måste dock ha en RP med hög viljestark för att inte misslyckas med detta när det väl gäller - en templár exempelvis?

Om jag ska vara ärlig så slår dock denna förmåga mig mest som något som SLP kommer att använda för att försvara elaka magiker eller olika ärkeskurkar - för RP lär denna komma ganska lågt ner på prioritetsordningen då det ger mycket mer "bang for your buck" att satsa på saker som ökar den skada du ger när du anfaller. Det skulle också kunna vara något som kommer långt senare i ens karriär efter att man har säkrat sina huvudsakliga anfallsförmågor.

För att göra denna förmåga mer attraktiv skulle jag helt klart kunna tänka mig att dumpa viljestark-slaget. Därigenom öppnar man också upp den för krigare som inte valt att lägga ett högt värde i viljestark.

Återhämtning
Är nog en förmåga som du kommer att ge dig i kast med väldigt sent i din karriär efter att du säkrat det mesta annat. Som den är nu så är den ju, till och med utan viljestark-slaget, ganska beige. Att använda en handling till att återhämta i snitt 4 en gång per stridsscen liksom.. nja. Den känns rätt balanserad jämfört med exempelvis Medicus - men Helbrägdagörelse sabbar ju den balansen totalt. Återigen, känns mest som något SLP kommer att använda snarare än RP.

Rustmästare
Kan bara hålla med. Med tanke på investeringen som krävs så bör inget slag mot kvick krävas.

Jag föreslår att ni prövar att ta bort de slag du stör dig på - se hur det går!
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Det är väl ingalunda bara dom här förmågorna i Symbaroum som sviktar i balansen, utan det präglar väl i stort sett hela systemet? Jag tycker det är lite synd eftersom spelet är väldigt cheezy på andra sätt, en rejäl regelrevidering till en 2ed står rätt högt på min önskelista.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Som SecondFANFARE säger så slår livvakten Viljestark för att stå emot sin egen självbevarelsedrift. När ett svärd eller en krigsklubba kommer mot dig så skriker alla instinkter i din kropp att undvika vapnet. Att ställa sig i vägen kräver att du är sinnesstark nog att tvinga undan dina instinkter och bli slagen. Om du vill skapa en karaktär som är bra på detta så får du helt enkelt skapa en krigare som är hyfsat viljestark.

Om du inte gillar det är det väl bara att husregla.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tror poängen lite är att visst stämmer det, jag kan till och med hålla med om att det passar in bra, att man inte vill bli slagen osv men på högre nivå får man väl slå försvars slag om jag förstått det rätt. Det innebär att jag I stort sett slår ett vilje slag för att möta en motståndare.
Då borde man behöva slå för att överhuvudtaget gå in i strid...

Tänk själva, en livvakt har nog I snitt ENKLARE att ställa sig framför, för denne beskyddar någon.

Om det Kom en galning på Stan och rusade med en kniv och Skrek lite skulle jag inte känna mig så manad att slåss, men gick denne mot min familj skulle jag ställa mig emellan utan att tveka. Det gäller nog många.
Så att beskydda någon borde inte vara svårare, åtminstone inte om du har sköld och grejer och liksom bara blockerar.

Kvickhet för rustningen däremot kan jag tycka att det passar för man måste vara snabb nog att vrida kroppen så man tar emot stöten på rätt ställe. Att den kanske inte är värd det är ett annat problem, men i det fallet är logiken sund.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ps jag har inte spelat det, snackar bara logik nu ;) så om man måste slå ett viljeslag varje gång någon slår mot en så passar väl reglerna ändå :p

Men jag antar det inte är så.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Jag har tolkat det som att viljestarkslaget bara gäller på novisnivån när det verkligen gäller att frivilligt dra på sig en smäll, på dom högre nivåerna riskerar man ju inte kapade lemmar på sig själv eftersom man försöker parera/blocka en attack istället för att offra sin egen lekamen. (för övrigt den första förmågan som en av mina spelare ville ha, han står och försvarar gruppens häxa medan hon magiar ned skurkarna.)

Återhämtning vill samtliga mina spelare införskaffa och söker tränare för att kunna köpa. Vem vill inte kunna hela sig själv liksom? För mig är det rimligt att det kräver lite viljestyrka att ignorera smärta, alla kan inte vara John McClane.

Att Rustmästare i sig kräver ett kvickslag har jag inte heller några problem med, jag tolkar det som att man måste hinna vrida kroppen så att vapnet/projektilen träffar på ett icke-känsligt ställe.

Allt behöver inte vara balanserat heller enligt mig, köp för att förmågan är cool och passar karaktären och strunta i att någon annan tjomme kan opta bättre.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Livvakt förstås bäst om man ser på Symbaroum som ett spel, inte som en verklighetssimulator.

Det finns tillfällen då ett fantasysystem inte riktigt räcker till för att ge tillfredställande valmöjligheter för den som tänker sig att den store starke erfarne krigaren ska väl ändå kunna skydda Lill-Prinsen med sin kropp och sin stridserfarenhet.

Men fantasysspels system lämnar ofta luckor i denna förmåga, eftersom spelen är strikt uppdelade i You Go - I Go, med initiativ och turordning.

Det upplevs frustrerande att "inte kunna göra någonting" om en osedd lönnmördare vinner initiativet och hugger ihjäl skyddslingen. Spelsystemet är designat för enkelhet och fungerar ju om lönnmördaren anfaller krigaren: krigaren dör inte på ett hugg och kan därför reagera i det vanliga tursystemet.

Men i specialfallet livvakt klarar inte systemet av att ge krigaren en chans att hinna reagera.

Symbaroum är därför långt ifrån ensamt om att ha med en specifik förmåga för att hantera dessa brister.

Se inte på det genom att sätta dig in i situationen. Förmågan är rent mekanistisk, och ska ses som en fix för ett specialfall som reglerna är för enkla för att hantera.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Va? Krigaren med förmågan livvakt får ju självklart parera alla attacker mor sin skyddsling oavsett initiativ. Det tar jag liksom för givet annars fungerar inte förmågan alls och så kan det inte vara tänkt.
 
Top