Nekromanti Förläningar med städer

Shubaya Wedax

Veteran
Förläningsreglerna behandlar främst förläningar med byar. Hur ska man göra om man gärna vill ha en stad på sin mark? Vilka modifikationer bör man göra? :gremconfused:

- Shubaya Wedax

Det står lite om vad som krävs för att en by skall räknas som en stad, invånarmässigt iaf.

Tror inte du behöver göra så mycket utan bara räkna det som en väldigt stor by egentligen.

Det jag menar t.ex. är om en stad verkligen bara ska ha 1T6-2 skickliga hantverkare eller vars invånare till 100% består av bönder? Det saknas lite tabeller tycker jag.

- Shubaya Wedax

Invånarna i en stad arbetar inte för länsherren, alltså är de inte riktigt bönder. Jag har alltid gjort så att jag har räknat efter reglerna om hur man beskattar en stad i Riddarboken. Jag har för mig att där står att man får en bas i skatt per 10 invånare i staden (eller kanske per 20 invånare).

Det där med hantverkare har jag faktiskt aldrig riktigt tänkt på. Jag skulle nog göra så att jag ser hur många invånare det finns i en genomsnittlig by och sedan sätter detta i relation till hu många invånare det finns i staden.
Vi tar ett exempel (observera att dessa siffror troligtvis är helt orimliga, men jag vill göra det lätt för mig :gremtongue:):

Det finns 3 hantverkare i en by med 100 invånare. I en närliggande stad så finns det 1000 invånare. 100 är en tiondel av 1000. Alltså bör det finnas 30 hantverkare i staden.

Men med närmare eftertanke är detta förslag troligtvis inget vidare bra, eftersom det oftast finns fler hantverkare gentemot övriga i en stad jämfört med i en by. Jag tycker helt enkelt att du skall slänga in ett lämpligt antal hantverkare helt enkelt.

Sen kan man ju också se det som att licensavgiften för hantverkarna redan är inkluderat i skatten.

/Carnin - hoppas att han var till hjälp

Det saknas lite tabeller tycker jag.

Nepp, det gör det faktiskt inte. Det är ju så att det endast är ett fåtal förläningar som har städer och vad jag vet så på rak arm så finns det inte ens ett sätt att få reda om man har en stad i förläningen (tror jag iaf) så därför behövs det inga tabeller över hur många invänare m.m. som borde vara...

Annars händer det att tabeller, regler m.m. saknas lite här och var...

//Kanturi

Mitt råd är att du tar papper och penna och använder din fantasi och skriver ner några egna regler.

Det är eftersom förläningsreglerna är anpassade för de vanligaste typerna, dvs. de utan städer. I de flesta feodala länder i Mundana så är städerna egna förläningar som styrs av markiser eller motsvarande. Så om du har en förläning med en stad så är staden förläningen.

Sen om du är en hertig så kan du ha en stad i ditt hertigdömme, men då har du antagligen en markis under dig som styr staden. Sen så betalar han skatt till dig men du styr inte över staden direkt.

Sen så kan ju staden styras av ett råd av borgare, det är nog vanligt att det existerar även om det finns en markis, stadens köpmän och hantverkar har nog ganska mycket att säga till om.

Så svaret på varför det inte finns regler för städer i förläningar i Riddaren är att det är en helt egen förläning. Det är väl platsbristen som talat igen. (regler för städer hade nog tagit upp lika mycket som de andra förläningarna som finns beskrivna.)

/Marcus tror

Back