Nekromanti Förklaring till effekten "Förvandling"

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Jag tror att jag behöver en förklaring till effekten "Förvandling". Har Mystik & Magi, och jag har förstått så pass långt att man kan förvanlda sig till ett djur, men mycket mer fattar jag inte...

Kan man förvandla sig till ett monster, t.ex ett hyggelmonster?
Om man förvandlar sig till en mus, blir man då lika stor som en människa? (Om vi antar att bara ett filament används.)
Kan man förvandla sig till djur man inte har sett?

Det är väldigt många frågor, och jag undrar om ni har några funderingar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det finns en mycket bättre effekt på drunoks drängar.

Dvs här.

/poseur länkilänkar
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
1. Jag skulle säga ja, man kan förvandla sig till ett monster, då de flesta monster är själlösa (har relativ PSY).

2. Ja, man får samma massa som en människa om man förvandlar sig till mus. (Eller så blir man en jävligt tung mus, det är ju egentligen bara vikten som inte ändras enligt texten. 4 cm mus på 80 kg, fult.)
Min spelgrupp (om någon haft effekten) skulle bara få förvandla sig till saker i ungefär "rätt" storlek/vikt beroende på antalet filament, så vill man bli en mus får man halvera sin vikt en massa gånger.

3. Njae, men man borde kunna förvandla sig till något man sett ritat eller fått en grundlig beskrivning, men det känns som om det kan gå fel, eller se fel ut om man inte har tillräcklig koll.


Nu svarade jag utefter vad jag bedömmer som rimligt och min spelgrupp skulle kört på, om någon haft effekten det vill säga. Rent allmänt tycker jag den är ganska skum och jobbigt formulerad.
Varför kan man ändra sitt utseende till en hund, men inte en sten eller människa, eller liknande?
Jag gillar den inte, den känns inte så logisk.
Om det är en illusion, som det känns som då man behåller vikt, inte får nya förmågor, har samma förflyttning och sådär, då är det lite konstigt att man inte kan göra en illusion av vad som. Är det inte en illusion så är det konstigt att man inte får den nya formens förmågor, förflyttning osv.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Effekten Förvandla är ju utan konkurrens Eons skumaste effekt, men jag har bestämt mig för att ändå ha med den, och har resonerat följande: (i stort sett allt är påhitt och egna resonemang, bara så att det är klart)

Effekten verkar genom att muppa med en persons magiska fält, och åstadkommer viktförändring genom att flytta runt materia mellan Skugglandet och den vanliga världen (så låter jag även hamnskiftare fungera - och får också en häftig plats i Skugglandet där alla deras "djurkroppar" förvaras). Jag löser storleksproblemet genom att säga att även densiteten måste hållas hyfsat konstant - inga åttiokilosmöss, alltså.

Effekten verkar på ett mycket komplext och nästintill fullständigt oförklarat sätt genom sanna namn, vilket gör att man inte kan förvandla sig till t.ex. möbler, feldimensionerade varelser eller fantasifoster (de har för okompatibla namn jämfört med magikern, eller inga öht).

Jag tycker att man måste ha sett det man förvandlar sig till, eller på annat sätt ha bra koll på vad det är för något (väldigt snygga bilder, typ, men jag är tveksam.)

Vet inte vad det står i reglerna om monster, men jag ser inget problem med det om inte reglerna säger något annat. Det är ju i stort sett bara en kosmetisk förändring ändå, om man går efter reglerna.

Så kommer jag att göra, iaf.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Tycker om tanken på att förvandlings effekten är knuten till varelsens sanna namn, detta gör att man inte behöver ha sett ett muhadinskt bergslejon för att kunna förvandla sig till ett förutsatt att man på något vis kommit över dess sanna namn.
Något i alla fall jag kommer börja köra med.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det där idén gillar jag skarpt, den tar jag också och kör på!
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Jag skulle nog säga att EONs regelsystem har kraschat litegranna just i den där effekten, "förvandling". Om du ska få något vettigt ut ur det måste du nog hitta på en egen beskrivning som du får ersätta den i boken med.

:b
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Gött om man har kommit åt demoners sanna namn då. (I vilken verklighet hamnar kropparna i så fall i? Skugglandet kanske inte passar bäst här.)

Kan man använda trollformeln för att förvandla sig till andra människor, för vilka man vet deras sanna namn? Optimala besvärjelsen för spioneri i så fall :gremsmile:
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det med att man skulle behöva det sanna namnet är ju intressant.

Det jag kört med tidigare är att mål varelsen man ska förvandla sig sätter nivån.

Ska en 80kg människa förvandla sig till en 10kg Hund så måste magnituden "Banta" ner människan till 10kg.
Innan magnituden är på rätt nivå så misslyckas effekten.
 
Top