Nekromanti Förklaring av förändringseffekter tack...

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
som vi alla vet så kan Eon's reglar vara ganska luddiga ibland. Därför har jag lyckats förvirra mig i magiträsket återigen...
I vår lilla spelgrupp har vi länge funderat på konceptet med elemental summoners i eon, och kommit fram till att de kan funka, men det kräver enorma magnituder om man vill åstadkomma något ordentligt. Därför får man ofta nöja sig med rang 1-2 elementarer. Denna stora mängd magnituder som krävs är på grund av metaeffekter såsom provisorisera och permanenta och det faktum att vi har tolkat dessa som att de "stackar", läggs på varandra. låt mig demonstrera med ett exempel.

Så som vi har förstått reglerna att fungera så för att få fram säg, en permanent rang 2 salamander så formas Ritualen som såhär:

Alstra två Pyrotropiska filament (Ob2T6).
Alstra två Biotropiska filament (Ob2T6).
Alstra tolv Ataxatropiska filament (Ob12T6).
Väva effekten ”Eldharmoni” förstärkt till två filament (Ob2T6).
Väva effekten ”Gestalta” förstärkt till två filament (Ob2T6).
Väva effekten ”Provisorisera” förstärkt till fyra filament(Ob4T6).
Väva effekten ”Permanenta” förstärkt till åtta filament(Ob8T6).

(tänk på att man kan öka tid och lägga till kongelat så de enorma tärningsslagen skulle givetvis sänkas...)

Det vi får fram är en ritual på magnitud 16(!) bara för att få fram en rang 2 salamander, som visserligen är permanent.

I den här Ritualen så är allting upp till provisorisera relativt simpelt. Eldharmoni och gestalta läggs som vanligt, provisorisera läggs på båda dessa och kräver alltså 4 filament totalt. det är först när man lägger till permanenta som det blir riktigt jobbigt. då den, som vi tolkat det, skulle kräva filamenten från eldharmoni, gestalta och provisorisera tillsammans och alltså kräva hela 8 filament.

MEN!

Sen läste jag det här på Drunoks drängars hemsida under slutorden för magiförklaring:


"Effekter som förändrar andra effekter (såsom Beröring, Provosorisera och Avstånd) upplöses i samma ögonblick som förändringen sker. Med andra ord kommer inte kostnaden för besvärjelsen skena iväg om man staplar flera sådana effekter på varandra."

Om jag förstår detta korrekt så har vi tänkt fel, och permanenta ska alltså, precis som provisorisera, i exemplet bara använda 4 filament ataxatropi och inte 8 filament. Detta eftersom provisorisera "upplöses" före permanenta läggs in. Ritualen skulle alltså se ut såhär istället och minskas till magnitud 12.

Alstra två Pyrotropiska filament (Ob2T6).
Alstra två Biotropiska filament (Ob2T6).
Alstra åtta Ataxatropiska filament (Ob8T6).
Väva effekten ”Eldharmoni” förstärkt till två filament (Ob2T6).
Väva effekten ”Gestalta” förstärkt till två filament (Ob2T6).
Väva effekten ”Provisorisera” förstärkt till fyra filament(Ob4T6).
Väva effekten ”Permanenta” förstärkt till fyra filament(Ob4T6).


Jag var under intrycket att alla effekter, även metaeffekter, upplöses samtidigt när ritualen/besvärjelsen slutförs. Det är ju så det står i boken. Därför anser jag att mitt första exempel borde vara det rätta, men om någon kan motbevisa detta så är det ju helt klart till fördel om Drängarnas exempel är det rätta då det förenklar hela "summoner" konceptet (och annat) ganska drastiskt.

Jag hittar inte direkt något i mystik & magi som täcker upp det hela så som drängarna beskrivit, men effekterna i sig själva är inte helt klara i sin mening och kan tolkas på båda visen, därför vänder jag mig hit i hopp om fler åsikter och kanske några hänvisningar om vart jag finner svaret på denna frågan.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Man behöver endast alstra metaeffekter på de effekter som ska påverkas. Eftersom att du inte behöver lägga permanenta provisorisk (efter som den då skulle vara provisorisk för alltid). Ett tydligare exempel är om du skulle väva först "beröring" och sedan "avstånd" på den skulle du, rent teoretiskt, kunna göra en besvärjelse som vävs inom 30 meter till beröring.
Dessutom väver man varje metaeffekt separat för varje effekt som ska påverkas. Det bli då alltså:

Alstra två Pyrotropiska filament (Ob2T6).
Alstra två Biotropiska filament (Ob2T6).
Alstra åtta Ataxatropiska filament (Ob8T6).
Väva effekten ”Eldharmoni”, magnitud två(Ob2T6).
Väva effekten ”Gestalta”, magnitud två(Ob2T6).
Väva effekten ”Provisorisera”, magnitud två på eldharmoni(Ob2t6).
Väva effekten ”Provisorisera”, magnitud två på gestalta(Ob2T6).
Väva effekten ”Permanenta”, magnitud två på eldharmoni(Ob2T6).
Väva effekten ”Permanenta”, magnitud två på gestalta(Ob2T6).
 

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
Nejdu Petter42, det där med separata vävningar av provisorisera/permanenta tror jag minsann är helt fel om man läser beskrivningen av provisorisera eller permanenta på sidan 120 i mystik och magi.

"Gör om en eller flera effekter med varaktigheten Temporär till effekter med varaktigheten Provisorisk. Det antal filament som behövs är lika med det antal filament som de övriga effekterna (som modifieras)kräver tillsammans."

Enligt beskrivningen låter det helt klart som att man modifierar alla effekterna (i exemplet Eldharmoni och Gestalta) samtidigt, med en besvärjelse.
Dessutom så kan man såvitt jag vet inte använda en effekt mer än en gång utan att den föregående användningen försvinner, sålänge effekten inte är momentan förstås.

Däremot så låter det du säger om att lägga permanenta på provisera vettigt. Det är ju klart att den inte behöver permanentas. I sådana fall så stämmer ju exempel två från min första post.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag har länge tänkt att magin funkar just som såhär.

Gestalta [x]
Harmoni [x]
Provisorisera (gestalta+harmoni) [2x]
Permanenta (provisoriserade Gestalta+harmoni) [4x]

Så en rang 2 elementar blir 2-bio, 2-element, 4+8 ataxa.

Men om det är som föreslaget, att metaeffekterna 'upplöses', så skulle det bli:

2-bio, 2-element, 4+4 ataxa. Vilket är betydligt enklare.

Dock är jag rätt säker på att metaeffekterna ska räknas in i de effekter som bestämmer kostnaden för efterkommande metaeffekter.

Som jag har sett det så väver metaeffekterna in sig i de effekter som påverkas och de bildar en "ny" effekt med den förändrade varaktigheten/räckvidden.

Vart hittade du denna slutsats föresten, link plz?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ah, satt och diskuterade saken med en kompis och glömde skriva in slutklämmen till inlägget, fail av mig.

Kontentan skulle vara att det står i M&M hurdet fungerar i ritualen för permanent cartablanca:

Alstra 3 semo
alstra 4 termo
alstra 6 ataxa
transformera 4 termo till 4 ataxa
väva magisk skrift 3
väva provisorisera 3
väva permanenta 6 med extra filament för förenkling.

Så går det när man förhastar sig.

Tack för länken dock.
 

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
Ja det gör det minsann, då har vi vårat svar.

Jag letade runt i boken men jag tycktes inte hitta något exempel som använde två metaeffekter, men jag hade tydligen lyckats missa den ritualen.

Jaja, det var ju synd att det var såhär, men regler är regler. :gremsmile:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Soulreaper said:
Ja det gör det minsann, då har vi vårat svar.

Jag letade runt i boken men jag tycktes inte hitta något exempel som använde två metaeffekter, men jag hade tydligen lyckats missa den ritualen.

Jaja, det var ju synd att det var såhär, men regler är regler. :gremsmile:
Det ska inte vara någon fara. Som du ser i ritualen kan du använda dig av transformering för att öka magnitud.
Och ataxatropi råkar ha en mysig serie av aspekter med lätta transformeringar.

Alltså gör du ritualen en solig dag vid en enorm brasa. i vintertid.
Du alstrar pyro från brasan, termo från brasan, helio från solen och foto från solen. Ataxa som vanligt.
Du transformerar sedan helio till foto, foto till pyro, pyro till termo, termo till ataxa.
Du alstrar också geotropi och biotropi.

Ritualen skulle se ut såhär:

alstra 2 geo på 30 min, ob2t6
alstra 2 bio på 30 min, ob2t6
alstra 4 ataxa på 2h, ob2t6
alstra 3 termo på 1h, ob2t6
alstra 3 foto på 1h, ob2t6
alstra 3 pyro på 1h, ob2t6
alstra 3 helio på 1h, ob2t6
4 lätta transformeringar på 30 min styck, ob2t6. Totalt 2h.
väva gestalta [2] 30 min, ob2t6
väva harmoni [2] 30 min, ob2t6
väva provisorisera [4] 2h, ob2t6
väva permanenta [8] 4h med fyra filament extra för förenkling, ob1t6

Totalt tar det 16 timmar, och du har en permanent golem. Sen är det bara att kontrollera skapelsen.

Sen kan man lägga till kongelat efter tycke. Och om man tillåter flera alstringar av samma aspekt kan du ju göra det hela ännu enklare.

Det står som bekant för vissa i M&M under ritualmagi att "det är möjligt att genomföra flera alstringar (dock inte av samma aspekt)". Men senare under rubriken alstring står det att "I ritualer kan flera alstringar utföras - både av olika aspekter och samma aspekt."

Att samma kapitel motsäger sig självt är ju lite drygt. Men jag har husreglat att man inte kan alstra flera gånger för att öka den potentiella magnituden. Men man kan alstra en gång för varje effekt. och extra alstringar för att sänka svårigheten för vävning.
Alltså skulle man kunna alstra 4 ataxa för provisorisera, och 4 ataxa för permanenta. 4 termo som transformeras till ataxa till permanenta.
Man skulle inte hamna på 12 ataxa, utan snarare 8+4. Det blir alltså två parallella magiska flöden, inte ett sammanslaget jättestarkt flöde.
 

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
Ritualen där var minsann ett väldigt påhittigt sätt att använda sig av transformeringar. gäller bara att man kan alstra alla de aspekterna också, inte alltid det lättaste. :gremwink:

Däremot så antar jag att du missat att läsa erratan till mystik och magi där de har korrigerat just det felet du nämner. Det har korrigerats till att man bara kan alstra var aspekt en gång per ritual. :gremsmile:

Länk: http://www.neogames.se/eon_err.htm#mystikomagi

Just av denna anledning är min ritual gjord med 12 filament i en alstring. för att det är det enda tillåtna regelmässigt. :gremwink:

(om man nu inte gör som i din transformeringskedja förstås)
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Ja där ser man! Tackar som påpekar detta och dessutom ger väldigt tydliga referat. Dock tänkte jag på besvärjelser egentligen, vilket ju även det var ett slarvigt fel av mig, kan det vara så som jag sade där(har tyvärr inte boken här hemma)? Kör sällan som ritualmagiker, utan mest som besvärjare eller alkemist.

/Petter försöker inte alls försvara sig, utan är snarare nyfiken om han missuppfattat även det även där
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag har sett erratan, men problemet är att två ritualer i V&N använder sig av flera alstringar av samma aspekt...

Problematiskt.
 

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
Petter42: Som jag uppfattat det så är basreglerna desamma även för besvärjelser. Sen kan man ju även argumentera om att ritualer är menat som sättet att "förenkla" höga magnituder, så att vanliga besvärjelser då skulle vara enklare att kasta, anses iallafall av mig som lite udda. tror tyvärr att "staplandet" gäller även där.

Telephalsion:
Jo det finns ju ett flertal både besvärjelser och ritualer i diverse böcker som är feluträknade tyvärr. jag skulle nog ändå köra på erratan dock. endast en alstring av varje aspekt. det låter enligt mig mest balanserat. Och att erratan finns är ju bevis på att de tänkt igenom och korrigerat iaf en gång, även om de missade några fel angående det i andra böcker.

Vandöda boken är ju generellt sett ganska obalanserad dessutom :gremtongue:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Soulreaper said:
Telephalsion:
Jo det finns ju ett flertal både besvärjelser och ritualer i diverse böcker som är feluträknade tyvärr. jag skulle nog ändå köra på erratan dock. endast en alstring av varje aspekt. det låter enligt mig mest balanserat. Och att erratan finns är ju bevis på att de tänkt igenom och korrigerat iaf en gång, även om de missade några fel angående det i andra böcker.

Vandöda boken är ju generellt sett ganska obalanserad dessutom :gremtongue:
Sant. Men jag tycker dock att alstring av samma aspekt ska gå, men kanske inte att man ska kunna göra kraftigare magi.

Oavsett hur många gånger du alstrar är det bara det starkaste magiska flödet som bestämmer hur kraftig magi du kan göra.

Ska du väva provisorisera på magnitud 2, och permanenta på magnitud 4, kan du antingen alstra 6 ataxatropiska filament i en veva för att få nog med kraft för allting, eller alstra först 4, sen 2. då får du två separata flöden, ett flöde per effekt.

Man skulle dock inte kunna alstra 3, och sen 3, eftersom ett flöde på 4 krävs på provisorisera.

Om man skulle alstra ataxatropi en tredje gång skulle man inte kunna öka magnituden på någon av effekterna. Men man skulle kunna använda detta tredje flöde för att minska svårigheten för vävning.

Varje effekt i en ritual har ett magiskt flöde som bestämmer magnituden. Styrkan på detta flöde, och konsekvent den högsta magnituden som kan vävas baseras på följande saker:
Alstring
Kristaller
Kongelat
Transformeringar

Transformeringar och kongelat kan alltid användas för att öka magnitud. Men man kan inte stapla alstringar för samma syfte. Man kan inte heller stapla kristaller.

Om stapling av kristaller var möjligt skulle man nämligen kunna göra följande två absurditeter:

#1, kristallhögen.
Ha 20 stycken kristaller på magnitud 1. När dessa aktiveras får du 20 filament. Och du använder dessa för att skjuta iväg en magnitud 11 blixt på ob2T6. Detta kan du göra en gång per runda, tio rundor om dina kristaller var fulladdade.
Om man tror på Haneas uteslitningsprincip (filament av samma krökningstal kan inte existera på samma plats.) så vore detta dock omöjligt.

#2 kristallkedjan
Ha en kristall av magnitud 1, en på magnitud 2, en på magnitud 3 och en på magnitud 4, och en på magnitud 5.
När dessa akriveras får du 15 filament.
Detta är inte lika utnyttjningsbart som #1, men fortfarande ganska farligt.

På grund av dessa exempel anser jag att endast den kraftigaste kristallen kan användas för att bestämma styrkan på magin. På samma sätt som endast den kraftigaste alstringen bestämmer styrkan.

Styrkan på magi bestäms alltså av att man slår ihop följande:
Den kraftigaste alstringen
den kraftigaste kristallen
Alla kongelat
Alla transformeringar.

Vävningen kan sedan förenklas med följande:
Filament från den kraftigaste sekundära alstringen
Filament från den kraftigaste sekundära kristallen
Eventuella extra kongelat
Eventuella extra transformeringar

Hoppas det här gick att förstå. Har gjort en bild som jag hoppas förklarar hur jag tänker.
 

Attachments

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Haneas uteslitningsprincip kommer alltid och jävlas med oss hela tiden! Min spontana tanke är att det borde vara betydligt mycket svårare på något sätt när det gäller separata flöden, eftersom att skulle flödena "stöta emot" varandra kommer flera av filamenten slås ut (uteslutningsprincipen). Om man å andra sidan antar att uteslutningsprincipen inte stämmer finns det inget som hindrar en från att bara alstra ett filament tio gånger för att få tio filament i en hög. Det där med kristaller stärker ju detta något, men jag vill minnas att vi någon gång diskuterat hur det där med kristaller fungerar, och det hela blir rätt lättlösligt om man tror på den monofilamentariska teorin*. Då är det helt enkelt så att du alstrar ett filament och stoppar i kristallen, och varje filament utöver detta utnyttjaf för att kröka det lagrade filamentet än mer. Det blir typ som en fjäder som du skruvar upp allt mer. Kristallen behövs för själva lagringen och för mekaniken som skruvar upp filamentet ytterligare, och inte bara få två filament att stöta ihop...
Grejen med multipla flöden blir alltså möjliga oavsett vilken teori man använder, men man kan (precis som du sade) inte använda dom till samma effekt. Det svåra måste vara att hålla kvar i dom. Det hela borde dessutom endast fungera i ritualer eftersom att man att inte kan låta alstrade filament "flyga runt" när man besvärjar. Problemet borde som sagt föreligga i att hålla isär flödena, något som torde vara enkelt om man är flera magiker som utför ritualen.
Jag föreslår därför att man måste slå ett slag med samma svårighet som antalet flöden som man måste hålla koll på mot alstra varje "ritualrunda"(alltså varje gång du slår ett svårighetsslag slår du ytterligare ett). En magiker kan hålla koll på ett flöde utan svårighetsslag. Givetvis måste flödena ha samma aspekt, eftersom att olika sorters filament med samma krökningsstal inte slår ut varandra.

Exemplet med carta blanca för en magiker kan alltså göras om till:
Alstra 3 semo
Alstra 3 ataxa
Alstra 6 ataxa (här har vi nu dubbla flöden av ataxatropi)
Väva magisk skrift 3, slå Ob2t6 mot ataxa pga de dubbla flödena
Väva provisorisera 3, slå Ob2t6 mot ataxa pga de dubbla flödena (det är ju viktigt att dom inte stöter emot ända tills effekten är helt vävd)
Väva permanenta 6

EDIT: Det bästa med idén med multipla flöden är att det skulle kunna lösa grejen med transformering. Om jag alstrar två termotropiska filament ([1], [2]) och två pyrotropiska ([1], [2]) och transformerar de termotropiska till pyrotropiska sitter jag på de pyrotropiska filamenten [1], [2], [1] och [2]. Grejen är det att jag med multipla flöden kan lägga dessa i olika flöden. Dock nerfar ju det transformering rätt mycket.

EDIT2: Kongelat blir besvärjligare, men det hela kan förklaras av att man sträcker ut filamentet löjligt långt för att kunna manifestera det. Det skulle även förklara varför det måste göras alkemiskt, varför det alltid är samma magnitud på receptet och varför magnituden är tre, trots att man bara skaffar ett filament [1]. Den alkemiska processen drar alltså ut filamentet löjligt långt för att sedan kunna trassla in det i en "boll" som manifesterar sig fysiskt. Detta skulle även betyda att filament som sträcks ut tillräckligt långt blir materia, och att om man komprimerar materia eller höjer thaum/m^3 tillräckligt högt så sönderfaller materian till filament. Något i stil med e=mc^2 i vår riktiga värld. Vill minnas att Rashoud ibn Fadlans lärling började experimentera inom ämnet efter att hans mästare plötsligt dog år 2963.


* Teorin att när man väver en besvärjelse av magnitud tre så använder man endast ett filament, fast med högre laddning på grund av det högre krökningstalet (som laddar eller "spänner" ). Motsvarigheten blir alltså den polyfilamentariska teorin att du vid samma besvärjelse alstrar tre filament. Antagligen med krökningstalen 1, 2 och 3, även om du i teorin skulle kunna välja andra filament (typ, filament [2], [3] och [7] med den enda effekten att det blir svårare för magikern).
Ja, jag tyckte vi behövde ett namn på det. Ska den tillhöra någon in-game magiker också?

/Petter tycker någon borde lösa grejen med transformering.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Som jag upplever det är det verklighetsgraden som är det väsentliga för magisk kraft och det är olika sfärer man drar kraft ifrån.

Filament som inte alstrats ännu är potentiella filament och kommer från den potentiella sfären. Denna sfär har lägst verklighetsgrad eftersom den befinner sig längst ifrån den fysiska verkligheten.

Filament som befinner sig i kongelerad form är fullt fysiska och har en oändligt hög grad av verklighet. Dessa befinner sig i den fysiska sfären. Varje kongelat är i princip sin egen sfär.

Filament som befinner sig i kristaller är halvfysiska och befinner sig i den kristalliserade sfären.

Alstring innebär att en själ tar ett potentiellt filament med låg verklighetsgrad och "lyfter" det mot den fysiska verkligheten och magikerns kropp. filamentet får då en högre verklighetsgrad, representerat av krökningstalet.

När filament transformeras "lyfts" filamenten ännu högre, över den fysiska verkligheten, och när filamentens vibration och karaktär ändrats från en aspekt till en annan så låter man filamenten "falla" tillbaka och hamnar naturligt på det högsta möjliga krökningstalet.

Kongelerade filament kan alltid nystas upp och "släppas" ner till ett högt krökningstal.

Kristaller kan också alltid användas, men endast den största kristallen räknas här eftersom alla kristaller befinner sig i samma sfär.

Haneas uteslutningsprincip gäller inte sfäröverskridande.

Vad jag menar är att kristall plus alstring lika med högre magnitud. Detta eftersom de olika sfärerna inte orsakar krökningstalskollision á la hanea.

Dock innebär alstring plus alstring inte högre magnitud eftersom krökningstalskollisioner.

Kristall plus kristall fungeras på samma sätt.

Does this make any sense?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tror jag förstår tanken, men jag håller inte riktigt med, men i stort verkar det vettigt.
Det fungerar alltså lite som lägesenergi gör i verkligheten? I ett kongelat har du "lyft" filamentet till en högre position och man behöver endast "putta ner det" (Jämför med att har man väl lyft upp något på en hylla kan man frigöra relativt mycket lägesenergi genom att bara peta ner det!).
Den fysiska världen ligger på det viset "högre upp" än det magiska planet i det avseendet. Man skulle, rent teoretiskt, alltså kunna omvandla materia till filament genom att putta ner den till den magiska nivån och alltså få samma förhållande som jag föreslog innan (e=mc^2-förhållandet typ).
Man kan alltså då rangordna olika saker i en viss ordning, från högt till lågt:
Materia-kongelat-kristaller-vävd magi*-alstrad magi**-ej alstrad magi(nollängdsfilament).

Det här är alltså snarare ett spektrum än en stege. Det finns gott om mellanliggande nivåer och underkategorier.
Hmm. Det är en intressant tanke.

* Här hamnar utförda besvärjelser och ritualer. Kanske själar också, som är magiskt manifesterade. Besjälade kroppar hamnar alltså på en nivå mellan materia och kongelat? Kanske demoner och gudar ligger på nivåer ovanför materia?
** Dissipationer ligger alltså mellan vävd och alstrad magi.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, det är väl en möjlighet om man vill ha mycket kraftfullare ritualmagi, men man bör komma ihåg att de bra skrivna effekternas powernivå är exponentiell, så att saker på magnituder uppemot 15-20 mycket väl kan ha kraft nog att utplåna civilisationer.

Det finns ju redan ett kryphål (utöver kongelaten och deras sugregler då), så till vida att man ju kan alstra -olika- aspekter och sedan utföra multipla transformeringar av dessa, och därigenom slippa skenande svårighetsökningar fram till själva väva-slagen.

En annan optningsmöjlighet, mer inofficiell än så länge, vore att fuska med metaeffekter och buffar som de här:

Akasha
Semotropi: 10, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten sätter magikern i kontakt med en mytisk och gigantisk kunskapssamling som sägs existera dold i världsalltet, eller gömd i dimmorna bortom. Under varaktigheten minskar svårigheten för alla slag mot Bildning samt alla Kunskapsfärdigheter och Mystiska färdighet med Ob2T6. Svårigheten kan aldrig bli lägre än mycket lätt (Ob1T6).


Mandala
Ikonotropi: 8, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk

En mandala är en symbol, oftast bestående av komplexa koncentriska cirklar, som laddats med djupa metafysiska innebörder. En magiker i eller i omedelbar närhet till en aktiv mandala (cirka en meter) får ingen qadoshförlust av okontrollerad dissipation, kan agera på andeplanet med Schamanism utan att lämna sin egen kropp, och Magiförnimmelse och Andeförnimmelse blir Ob1T6 lättare. Svårigheten kan aldrig bli lägre än mycket lätt (Ob1T6).


Yantra
Ikonotropi: 5, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Provisorisk

Ett yantra är en symbol som representerar energisignaturer i magiflödet och hjälper magiker att förstå kosmos. En magiker i kontakt med eller i den omedelbar närheten av ett yantra får Ob1T6 lättare på alla slag för Filosofi och Teoretisk Magi, och behöver bara spendera hälften så lång tid som normalt med att formalisera och memorera besvärjelser, ceremonier och ritualer. Svårigheten för färdighetsslagen kan aldrig gå under mycket lätt (Ob1T6).


Ekvilibrium
Kronotropi: 3, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Alla transformeringar mellan primalkrafterna (axatatropi, nomotropi och kronotropi) blir lätta (Ob2T6) för magikern under varaktigheten.


Termodynamik
Termotropi: 3, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Alla transformeringar mellan grundkrafterna (fototropi, skototropi, termotropi och kryotropi) blir lätta (Ob2T6) för magikern under varaktigheten.


Nattsudd
Skototropi: 3, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Provisorisk*

*Effekten kan inte göras permanent

Utmattningsökning på grund av sömnbrist halveras så länge magikern befinner sig på relativt mörka platser.
 
Top