Nekromanti Förklara THAC0 för en som inte förstår

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Thac0 är bara en bakvänd attack bonus. För att räkna ut vad du behöver slå på din d20 tar du din thac0 minus motståndarens AC, sen ska du slå över. Dvs både thac0 och AC är av typen "lågt är bra". Finns inga specifika för eller nackdelar bara minus istället för plus på bonusarna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
I en plötslig stund av klarhet så känner jag att jag förstår och är i harmoni med Thac0 just nu! Det gjorde jag inte medan jag faktiskt hade AD&D 2nd och läste det där i.
 

zeno

Veteran
Joined
26 Jan 2016
Messages
12
Det hjälper kanske om man förstår att thac0 (tacko?) står för "To Hit AC 0" :)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Kalil;n179895 said:
Thac0 är bara en bakvänd attack bonus. För att räkna ut vad du behöver slå på din d20 tar du din thac0 minus motståndarens AC, sen ska du slå över. Dvs både thac0 och AC är av typen "lågt är bra". Finns inga specifika för eller nackdelar bara minus istället för plus på bonusarna.
Så om jag har THAC0 10 och motståndaren har AC 3 så ska jag slå över 7 för att träffa?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
IcarusDream;n179906 said:
Så om jag har THAC0 10 och motståndaren har AC 3 så ska jag slå över 7 för att träffa?
7 eller över. Slarvigt formulerat av mig ovan.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,105
Location
Göteborg
.113;n179912 said:
Man ska väl slå lågt vill jag minnas?

Edit: eller?
Man har alltid slagit högt för To Hit och Saves i D&D. Alla varianter jag sett IAF.

Sedan hade vissa tidiga skill-system att man skulle slå lågt. Bara för att förvirra oss, liksom.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
TACH0 är väl i grund och botten bara en gammal hederlig motståndstabell, fast en där låga värden är bra.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,105
Location
Göteborg
Rymdhamster;n179929 said:
TACH0 är väl i grund och botten bara en gammal hederlig motståndstabell, fast en där låga värden är bra.
Mja, skillnaden är att en motståndstabell - om du tänker BRP nu - alltid utgår från 50%.

En bättre jämförelse är att THAC0 är din baschans att träffa en stridsvagn, sedan får du en bonus för att träffa allt som är lättare bepansrat.

Så med THAC0 10 har du 55% att träffa någon i full plate + shield. Möter du någon som bara har leather (AC 8) får du +40% i bonus.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
När jag spelledde AD&D2 så hade rollpersonerna alltid sin modifierade THAC0 (THAC0 minus eventuella to-hit-modifikationer) uppskriven på lämpligt ställe på rollformuläret (så om de hade grund-THAC0 12, och +1 för Strength, +1 för specialization, och ett +2-vapen, så stod det THAC0 8 vid vapnet). När de sedan anföll så slog de modifierad THAC0-(d20 + situationsmodifikationer), och resultatet var den lägsta AC de träffade. På det sättet blev det rätt lätthanterat.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Konstigt att inte THAC0 står med i Labyrinth Lord egentligen. Det borde ju vara mycket bättre att ta med en sådan användarskapad smart regel i en OSR-klon än att inkludera en to-hit-tabell som är kopierad från originalreglerna. Det hade absolut hjälpt när vi spelade istället för att sitta och bläddra upp den himla tabellen hela tiden.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Värt att notera kan vara att i AD&D 1e (och antagligen i åtminstone några andra D&D varianter/kloner) så är THAC0 inte ett helt entydigt värde.
Detta beroende på att i träfftabellerna där så är träffvärdet '20' upprepat ett antal (6) gånger - detta för att man oftast skall ha åtminstone en lite chans att träffa någon med låg (bra) AC.

Detta innebär att om någon har THAC0 på 20, så vet du inte automatiskt vad som krävs för att träffa exempelvis AC 2. Det kan krävas 18, eller kanske 20. Det beror på vilket av '20' värdena som krävdes för AC 0.
(Det är bara THAC0 på 20 som kan ge problem. För övriga värden så kan man på ett entydigt sätt återskapa träfftabellen från THAC0.)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,105
Location
Göteborg
erikt;n180127 said:
Värt att notera kan vara att i AD&D 1e (och antagligen i åtminstone några andra D&D varianter/kloner) så är THAC0 inte ett helt entydigt värde.
Detta beroende på att i träfftabellerna där så är träffvärdet '20' upprepat ett antal (6) gånger - detta för att man oftast skall ha åtminstone en lite chans att träffa någon med låg (bra) AC.
Ja, det finns en anledning att själva termen THAC0 myntades först med 2e. ;)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Bolongo;n180136 said:
Ja, det finns en anledning att själva termen THAC0 myntades först med 2e. ;)
Det är väl en sanning med viss modifikation. Redan i DMG1 fanns det med i en samlingstabell över alla MM-monster i ett av appendixerna:

Det hade dock ingen särskild betydelse utan var bara ett referensvärde. Jag är lite osäker på om det var med i någon av Basic-versionerna - det fanns med i Rules Cyclopedia, och jag är näst intill hundra på att jag såg TIPK0 ("Träff i PansarKlass 0") i antingen Bas- eller Expertreglerna i den svenska översättningen, men jag kan inte hitta det vid en snabb koll i de engelska Mentzer-böckerna.
 
Top