Förklara Symbaorum för en gammal DoD spelare

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Har varit nyfiken på Symbaorum då de har valt artwork som tilltalar mig. (och kampanjmiljön gör mig riktigt nyfiken)

Hur är regelsystemet för en spelare som har BRP i blodet, tycker DnD funkar bra till dataspel men inte mer och sörjer över att MYZ motorn är Mutants nuvarande regelmotor.

Sälj mig på det!

Dragit sönder en muskel på marklyft o behöver tröstshoppa :cool:

/C
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,128
I grund och botten gäller det att slå under värdet i ett av 8 karaktärsdrag med en T20. Karaktärsdragen är lite som en blandning av grundegenskaper och färdigheter. Förmågor kan utvidga hur du använder karaktärsdragen, ge ökad skada eller skydd, låta dig använda ett annat karaktärsdrag än det som är standard, m.m. Vapenskada är en tärningsslag och likaså rustningens skydd.

Spelarna slår alla tärningsslag. Som SL tycker jag det är toppen att kunna fokusera på annat än att slå tärningar och spelarna kan aldrig skylla på mig om det blir ett dåligt slag :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hur är det med arketyper?

Jag förstår poängen med det men det jag gillar med färdighetsbaserade system är att du har valfrihet när du väl kommit i spel (vilket är antitesen till D&D).
(minns gamla mutant, "tidigare sysselsättning")

DvS är yrket låst eller har PC möjligheter att utvecklas åt flera håll?

/C

ps, tack för mer info, riktigt nyfiken
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Man kan bygga karaktärer helt fritt redan från början. Allt är möjligt med en bra bakgrundsbeskrivning. Man kan ta vilken väg man vill. Arketyperna är mer exempel och stöd i hur man kan tänka för att skapa en typisk krigare eller tjuv. Men inget hindrar dig att skapa en tjuv som kan mystiska krafter. I vår grupp har vi nu en svartalfs tjuv som kan trollsång där han sjunger upp lås och kan hantera alkemi. En annan som startade som tjuv är nu på väg att bli en monsterjägare som är livsfarlig med sin båge.
 
Top