Förklara Saikoro fiction för Basenanji!

Basenanji

🙂
Halloj, det här japanska sättet att spela oå som @entomophobiac pratade om för ett tag sedan, kan vi diskutera det?

Saikoro fiction verkar i mina ögon vara ett fräscht metasystem som bygger på 2d6 mot en viss svårighetsgrad, men det här exemplet förvirrar mig lite:

When the assignment skill is one of the player character's strong skills, the target number is 5; otherwise the target number is 5 plus the number of cells on the table (including unfilled gap cells) between the assignment skill and the closest strong skill. Incidentally, the skills table may usually not have joined attribute 6 to attribute 1, and cell 12 to cell 2.

Det jag inte förstår är hur relationerna mellan raderna (verkar?) fungera?

Nån som fattar bättre?

Det jag inte förstår är hur relationerna mellan raderna (verkar?) fungera?

#1: Det är min tur i turordningen och nu tänker jag försöka gillra en fälla för en annan rollperson. Jag anar att hon har den magiska sten som jag letar efter. Ser att Trap (tredje kolumnen från höger, tredje raden) ligger bara ett enda steg ifrån Escape, som jag har inringad, så mitt slag kommer ske mot 6+. De tunna kolumnerna jämte Stealth är ifyllda och räknas inte, eftersom min klan har Stealth som fokus.

#2: Det är min tur igen (bara den vars tur det är att sätta en scen slår tärning). Den här gången försöker jag klättra upp på det höga tornet där en rival gömmer sig, för att konfrontera denne med sanningen om stenen — som visade sig hålla en död ninjas onda ande. "Climbing" (långt ned till vänster) ligger fyra steg ifrån Multiplicity (till höger), men bara tre steg från Hidden Weapons. Så jag räknar den senare, och behöver slå 8+ för att lyckas.

1780378273492.png

Beskriv vad du gör. SL ger dig vilken färdighet du behöver slå för att lyckas, om du inte föreslår själv, och sen räknar du antalet steg till närmaste inringade färdighet.

Väldigt roligt i spel, just för att upplägget uppmuntrar rätt varierade färdigheter. Vi hade en ninja som använde Cooking för att skapa en relation med en annan rollperson, och på så sätt få tag i viktiga ledtrådar. Just Shinobigami är ju ett PvP-spel också, så den här scenstrukturen blir en ganska bra balansering.

Men det kräver ju också att alla vill se utfallet. För den som spelar mer min/maxat kommer du ju istället beskriva hur du alltid kör Hidden Weapons om och om igen. Men där är det ju också viktigt att SL är den som säger vad som slås.

Last edited:
Nu har jag bara läst wikipedia-artikeln...

Om vi skiter i att det är en matris, utan ser det som en lång rad istället.

Lifting (6), Grip (5), Martial Arts (6), Destruction (7), Throwing (6), Climbing (5)​

Alla som är fetstilta är personens "assignment skills" och har 5 i grundvärde/svårighetsgrad. Varje steg ifrån ökar svårigheten ett steg. Jag har skrivit ut värdena inom parentes.

Enda skillnaden mot systemet är att skills är på en tabell och varje lodrätt steg mellan raderna ökar svårighetsgraden med ett men varje vågrätt steg mellan kolumnerna ökar svårigheten med två.

#1: Det är min tur i turordningen och nu tänker jag försöka gillra en fälla för en annan rollperson. Jag anar att hon har den magiska sten som jag letar efter. Ser att Trap (tredje kolumnen från höger, tredje raden) ligger bara ett enda steg ifrån Escape, som jag har inringad, så mitt slag kommer ske mot 6+. De tunna kolumnerna jämte Stealth är ifyllda och räknas inte, eftersom min klan har Stealth som fokus.

#2: Det är min tur igen (bara den vars tur det är att sätta en scen slår tärning). Den här gången försöker jag klättra upp på det höga tornet där en rival gömmer sig, för att konfrontera denne med sanningen om stenen — som visade sig hålla en död ninjas onda ande. "Climbing" (långt ned till vänster) ligger fyra steg ifrån Multiplicity (till höger), men bara tre steg från Hidden Weapons. Så jag räknar den senare, och behöver slå 8+ för att lyckas.

View attachment 30985

Beskriv vad du gör. SL ger dig vilken färdighet du behöver slå för att lyckas, om du inte föreslår själv, och sen räknar du antalet steg till närmaste inringade färdighet.

Väldigt roligt i spel, just för att upplägget uppmuntrar rätt varierade färdigheter. Vi hade en ninja som använde Cooking för att skapa en relation med en annan rollperson, och på så sätt få tag i viktiga ledtrådar. Just Shinobigami är ju ett PvP-spel också, så den här scenstrukturen blir en ganska bra balansering.

Men det kräver ju också att alla vill se utfallet. För den som spelar mer min/maxat kommer du ju istället beskriva hur du alltid kör Hidden Weapons om och om igen. Men där är det ju också viktigt att SL är den som säger vad som slås.
Tack! Så svstånden mellsn rutorna avgör svårighetsgraden med andra ord? Och om de tunna linjerna är ifyllda då räknas de inte?

Ganska kreativt sätt att se på färdigheter och hur de kan användas tycker jag. 🙂

Ganska kreativt sätt att se på färdigheter och hur de kan användas tycker jag. 🙂
Det är roligt i spel! Men som sagt, det går sönder helt om någon min-maxar. Något en skola japanska rollspel har gemensamt är att de ser på tärningsslag som stårymaterial. Du rullar för hur bra ni sov i Ryuutama, exempelvis. Spelet uppmanar att inte bara rulla och skriva ned bonusar eller avdrag, utan att faktiskt samtala och göra något av det.

För den som inte ser vad ett dåligt frukostslag innebär eller inte ser poängen med att plotta sig igenom en matris med konstiga färdigheter för att hitta sin svårighetsgrad så är det helt enkelt inte spel för dig. :D

Back