Nekromanti Förklara rollspel på 3 timmar för en klass

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,461
Location
Stockholm
Hej!

Jag har en vän som ska förklara rollspel för en klass, och som vill berätta historiken, olika spelsätt, olika regelparadigmer och sånt. Allt ska ta 3 timmar.

Vilka rubriker skulle just DU sätta upp för en sån dragning? Typ:

1. Rollspelens historia - från D&D till ... ?
2. Grundsituationen
2.1 Spelare
2.2 Spelledare
2.3 Rollperson
2.4 Äventyr
2.5 Spelledarperson
2.6 Den interaktiva illusionen - kan man verkligen göra som man vill?
3. Olika genrer och varför de är populära
4. Olika spelsätt
4.1 GNS (?)
5. Olika spelparadigmer
5.1 Trad
5.2 Indie
6. Sannolikhetsgenerering
6.1 En tärning
6.2 Fler tärningar
6.3 Tärningspölar
... osv.

Min vän är tacksam för all hjälp.

/Magnus
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
(3 TIMMAR?!)
Du har rätt bra delar imho, men dra nåt 3-timmars är slöseri att bara förklara.
Dela upp det i 5 segment.
Förklaring 1-Traditionellt -ish/grunder/termer. -mellan-light
Miniworkshop 1 - Testa lite, först låtsas att ni är i medeltid, prata om er dag i världshuset. Sen får de karaktärsblad (regellätta sådana) -Snabbomspelning & se skillnad..
Förklaring 2. Mer friform/storyteller-ish...
Workshop 2: 1 i gruppen får vara den som berättar en scen (agera lite i den/lös nåt) sen bytes storyteller till nästa.
Förklaring 3: Teori, då de nu har lite mer förståelse, historian från x-y, typ det du listade.

/ps: Jag måste fråga, varsihellvette får man 3 timmar på sig? Typ barn & fritids -linjen?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,461
Location
Stockholm
Wyldstorm;n215931 said:
(3 TIMMAR?!)
Du har rätt bra delar imho, men dra nåt 3-timmars är slöseri att bara förklara.
Dela upp det i 5 segment.
Förklaring 1-Traditionellt -ish/grunder/termer. -mellan-light
Miniworkshop 1 - Testa lite, först låtsas att ni är i medeltid, prata om er dag i världshuset. Sen får de karaktärsblad (regellätta sådana) -Snabbomspelning & se skillnad..
Förklaring 2. Mer friform/storyteller-ish...
Workshop 2: 1 i gruppen får vara den som berättar en scen (agera lite i den/lös nåt) sen bytes storyteller till nästa.
Förklaring 3: Teori, då de nu har lite mer förståelse, historian från x-y, typ det du listade.

/ps: Jag måste fråga, varsihellvette får man 3 timmar på sig? Typ barn & fritids -linjen?
Jag gillar din idé om miniworkshops! Visa genom att de får göra! Asbra!

/M
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag får lägga +1 till tanken att låta folk testa själva. Kanske kan man ha nåt litet verktyg för att hjälpa dem skapa roller - "välj tre egenskaper och ett mål från de här listorna" och sen ha nåt miniscenario som de får köra. Måste finnas nåt indie-one-shot man kan knycka från?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Om det hade varit en klass på <20 pers Jag hade kört tvärt om. Jag hade kört Daughters of Verona först i 30 minuter.. Sen hade jag föklarat allt det där torra.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
1. Jag skulle börjat med en ganska grundläggande genomgång om vad rollspel är och inte är, samt om vad det finns för olika typer av rollspel, vad man spelar i för världar etc. (ca 40 min)
2. Sen tänker jag att man kan köra en kort bakgrund om Gygax tidigaste arbete, om Chainmail och arbetet med TSR och övergången till DnD och Blackmoor. (ca 20 min).
3. ?Därefter lite om hur andra system skapades - inklusive några svenska, men hur "the satanic panic" under 80-talet bidrog till en nedgång i rollspelande. (20 min)
?4. Lite om hur Magic the Gathering och annan "semi-nördkultur" som MMORPG's räddade rollspelandet. (40 min)
?5. Hur rollspelsscenen ser ut idag. Visa exempelvis hur många kickstarters som är igång för att konkretisera. Exemplifiera spel som de kan ha testat som är (eller har stora likheter med) rollspel (MMORPG som sagt, men även Sims, Pokemon Go och mycket annat).
?6. Avsluta med en liten workshop där man gruppvis får ett litet scenario att spela igenom med förskapade karaktärer och väldigt simpla regler (delvis för att visa att det inte alltid handlar om en skottkärra full med böcker).

-

?Tipsar gärna om några grejer från podcasten Stuff you should know där de berör ovanstående:
http://www.stuffyoushouldknow.com/po...gons-works.htm
http://www.stuffyoushouldknow.com/po...-the-1980s.htm
http://www.stuffyoushouldknow.com/bl...ns-satanic.htm
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vad är syftet, att sprida rollspel eller att redovisa ett arbete? Jag minns ett sjukt tråkigt föredrag om mopeders alla olika delar, men det var ju vad min klasskamrat skrivit om, och gillade. Vill man väcka lust håller jag helt med om att låta dem göra, kanske via färdiga texter som kan läsas, likt intron på Star Wars äventyr, och som övergår i fritt spel. Eller att en grupp modiga bjuds upp till katedern medan de andra tittar på, och sen själva får pröva samma mini-scenario. Kör på lättsålda händelser, drakar, magi, rymdstrid etc.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,461
Location
Stockholm
Nässe;n216027 said:
Vad är syftet, att sprida rollspel eller att redovisa ett arbete? Jag minns ett sjukt tråkigt föredrag om mopeders alla olika delar, men det var ju vad min klasskamrat skrivit om, och gillade. Vill man väcka lust håller jag helt med om att låta dem göra, kanske via färdiga texter som kan läsas, likt intron på Star Wars äventyr, och som övergår i fritt spel. Eller att en grupp modiga bjuds upp till katedern medan de andra tittar på, och sen själva får pröva samma mini-scenario. Kör på lättsålda händelser, drakar, magi, rymdstrid etc.
Orientera om rollspel. Sedan ska de göra en övning där de skapar något.

/M
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Saker jag skulle vilja prata om (alltså inte en hel föreläsning, från start till slut, bara några grejer utan ordning):

1. Varför regler?
Man spelar i bikupor en kort scen där spelledaren ska förmedla något, först utan regler, sen med typ tre regler om hur "spelarna" får göra när de utforskar det spelledaren ska förmedla. Antagleigen är det två dungeon rum med fällor/monster eller nått sånt.

Därefter kan man visa lite på hur olika regelsystem uppmanar olika saker.


2. Bleed
Gör sig bra med att visa lite bilder på nordic-larps det borde rätt så enkelt gå att förmedla meningen med att känna vad ens roll känner. Dela ut några av de trevligare jeep-foprm scenariona till de som är nyfikna, jag kan tänka mig att bleed kan vara nått som alla inte vill vara med om bara för att de går på en föreläsning.

3. Vad finns det för ingångar till hobbyn?
Några olika sett att komma igång och några olika produkter som stödjer olika sorters spel. Tex D&D startboxen, rpgnow, Scenario-festivalen, HT, nån av OSR-bloggarna, Rollspel.nu, Symbaroum, rp-servers till ditt favorit-mmo.
Gör sig kanske bäst som kompendium?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag skulle inte fastna för mycket i de rent teoretiska eller begrepp som är långtifrån självklara även för erfarna spelare. Glöm inte heller bort kopplingen mellan rollspel och populärkultur och den stämning som man försöker uppnå med olika spel, spelstilar och äventyr. Jag håller också med om vikten att göra något praktiskt just eftersom rollspel till sin natur är något interaktivt och kreativt.

Vill man på ett enkelt sätt skapa en rollperson och få mer konkret insyn i spelmekanismer har Helmgast släppt en nätbaserad rollpersonsgenerator som man kan komma ganska långt med: http://helmgast.se/eongen/
 
Top