Nekromanti Förklara rollspel för oförstående

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Kan någon hjälpa mig med hur man ska förklara för utomstående på ett enkelt sätt vad rollspel är för något och varför man spelar det. Är det en viss grupp människor med en särskild social tillhörighet som spelar? Sådana typer av frågor. Är det någon som vet om det finns en universitets-avhandling skrivet på ämnet så uppskattas det tipset också.
Tack på förhand.

Use the force!
Impressive, very impressive.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Den alltid lika jobbiga frågan...

... Vad är rollspel, ush, vad jag hatar den frågan igentligen... den är så himla svår att svara på men jag gör ett förök.

Rollspel för mig är en hobby och ofta ett socialt tids fördriv. Man kan typ beskriva det som en bok untan lagar. Där du är huvudpersonen och du bestämmer vad din karaktär skall göra. I rollspel kan allt hända det finns inga gränser.

Det är typ det jag kan komma på i mitt trötta tillstånd, men jag har för mig en liknande fråga finns lite längre ner på forumet.

Nightfang

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Rollspel = Interaktiv teater.

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rollspel är att skapa en historia och leva sig in i den tillsammans med andra likasinnade. Man samlas, man skapar roller till historien, och man skapar historien genom att en gruppledare driver på historien och varje deltagare axlar en roll som påverkar historien. Hobbyn har likheter med teater, författande och historieberättande (observera att detta bara är likheter - rollspel ska inte uppfattas som en blandning av dem) och snuddar vid diverse andra forskande och kreativa sysselsättningar och ämnesområden.

Och någon särskild social tillhörighet? Tja, nördar, sociala ufon, akademiker, esteter och andra "mer intellektuella, mindre fysiskt aktiva" människor brukar vara väl representerade inom hobbyn, även om hobbyn i sig är öppen för alla. Hobbyn har representanter från i princip alla samhällsskikt och alla politiska inriktningar. De enda som brukar lysa med sin frånvaro är "innefolket" och "fredagsfestarna", men man kan nog hitta några sådana också om man letar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jepp. Hos oss är det i princip hela gruppen. Alla fysiskt mycket aktiva dessutom.

Don Kennetho
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Undantaget bekräftar regeln...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Undantaget bekräftar regeln...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jag brukar förklara det så här:

"Du vet när man var liten och lekte att man var något annat än det man är? Det är vad jag gör. Fast med regler som bestämmer vad vi kan göra. Jag sitter med mina vänner och så låtsas vi att vi är något annat än vad vi är. Vi styr varsin person och en av oss styr resten av fantasivärlden".

Naturligtvis följs alltid detta oftast av en massa frågor men de tar man efterhand. Oftast brukar folk fatta vad det handlar om.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Den alltid lika jobbiga frågan...

rollspel är en typ verklighestflykt lite lik den som bra skriva böcker erbjuder, med den skildnaden att de är mycket mera sociala, men oftast konfliktskapande.
Det ger perssoner med levande och kreativ fantasi ett sätt att ge utlopp för deras tankar och ideér.
Det är ett alternativt sätt att spendera en helg på som oftast inte ger fysiska meen. (sömnbrist är väl vanligt dock?)
rollspel- en dröm om alternativ verklighet, och en hope riktlinjer för att uppleva den så som dess skapare hade tänkt sig. samt möjligheten till att ge andra sidor av sitt jag möjlighet till att andas, visa sig och kanske frodas (konstigare saker har ju hänt)
varför spelar man rpg då? tja... DET GER MIG FRIHET ATT VARA SOM JAG VILL!(helt perssonlig åsikt)

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Undantaget bekräftar regeln...

Precis så sa min tyskalärarinna i högstadiet angående grammatiken. Varenda jävla regel om tysk grammatik har ett gäng totalt omotiverade undantag enbart för att jävlas.

Angående rollspelares fysikska aktiviteter så har jag själv spelat tennis, men det hinner jag inte med längre /images/icons/frown.gif sedan jag började läsa på LiTH. Så nu är jag en utpräglad soffsittare och datapsykopat!/images/icons/smile.gif


//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Har några olika förklaringar beroende på hur intresserad frågeställaren är och hur mkt tid man har på sig.

Korta svar: Interaktiv film, interaktiv teater.
Medelkort svar:
Det är som en interaktiv bok där man spelar huvudpersonen. Innehållet i boken bestämmer en person, den som leder spelet. Oftad kallad, konstigt nog *ironisk*, spelledare. Målet är inte att vinna över någon utan med samarbete med sina kamrater klara av ett mål som spelledaren satt upp.
Långt svar:
Brukar oftast bli tråkig och osammanhängande. Används när följdfrågan "Men hur går det till då?" ställs efter ens (medel)korta svar (för då är personen <EM>verkligen</EM> intresserad (eller har gott om tid)).
Beskriv att man sitter runt ett bord och vad man använder. Gå in lite mer på SLandet och att detta rollspel kallas bordsrollspel. Säg även att det finns nåt som heter lajv och datarollspel.

/[color:green]Han</font color=green> som fått frågan "Vad är rollspel?" ett antal ggr
 
Top