Nekromanti (Förhoppningsvis) orginella raser

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,754
Location
Göteborg
Tjengare! Efter min diskussion med Insignia och Eternal Watch så blev jag inspirerad nog att skriva ett kort dokument om raserna i mitt spel, som för tillfället går under namnet Horisont. Kommentarer?

Alfer
Dessa små, underliga varelser lever i skogarna runtom i Pyria. En alf är ca två och en halv fot lång, har grönaktig hy och stora, trekantiga öron. Ögonen är små och kroppen spinkig. Alfen är oftast klädd i enbart ett höftskynke samt ett bälte med pungar, i vilka hon bär sina ägodelar, kanske några vackra stenar eller en tand som lossnat från ett plågat troll.
Alferna är ett fredligt folk, och ganska trevligt, om man står ut med deras tjatter. De pratar mycket och med dåligt ordförråd. En typisk mening för en alf skulle kunna vara: "Vill stora herren slå sig ned med snälla alfer och äta? Goda rötter från smaskensträden!"
Jag har endast stiftat närmare bekantskap med en alf, en alfkvinna vid namn Malla. Hon var mycket trevlig mot mig, men ska jag vara ärlig så gick hennes ständiga tjatter mig på nerverna. Vi färdades i sällskap i några månader innan hon återvände till sitt folk.
Alfer verkar även ha tillgång till viss trolldom, men de använder den sällan och jag vet inte hur stark den är. Om man frågar dem så får man intrycket att de inte känner till den själva.

Jättar
En jätte är just vad det låter som. En jättelik människovarelse. Den allmänna åsikten om jättarna är att de är våldsamma och krigiska, men denna åsikt anser jag vara sprungen ur okunskap och rädsla. Det är sant att en jätte är lika stark som tio män, men de är ett fredligt folk från bergen i norr. Det finns några aggressiva jättar, självklart, de är ganska lika oss i allt utom storleken. Jättarnas kung heter Ungor och har sin stentron i ett bergrum som fungerar som tronsal. Han är en gammal man, närmare hundra år. Jättar lever nämligen längre än de flesta människor. Hur länge vet jag inte. Jättarnas rike ligger i bergen i norr.

De underjordiska
De underjordiska är ett skyggt folk i ungefär samma storlek som alferna, men detta är nog det enda de har gemensamt. De underjordiska är mer bastant byggda och mer människolika till utseendet. De bär oftast små luvor på huvudet och är för övrigt klädda i praktiska och slitstarka kläder. Ordet 'rejäl' är den bästa komplimang du kan ge till en av de underjordiska. De bor i underjordiska gångar, därav namnet, som sprider sig under hela Pyria. Bry dig dock inte om att försöka hitta en av de underjordiskas öppningar, de är alltför väl dolda.
De underjordiska är utmärkta smeder och ett föremål tillverkat av en av dem är bland det bästa man kan få tag på. De kan även göra de vackraste konstverk, med hjälp av metaller och ädelstenar de gräver fram under jorden. Därför har de tio legendariska skattkammare utspridda över hela deras rike. Dessa skattkammare är fyllda till bredden med guld och silver, ädelstenar och magiska föremål.
De underjordiskas kung bär namnet Eldeck och är en mycket butter person på utsidan, men innerst inne har han ett hjärta av guld.
Visst, ja! En sak till. Om du mot förmodan träffar på en av de underjordiska, nämn inte ordet alf. De underjordiska har avskytt alfer så länge de kan minnas och anser dem vara vämjeliga varelser. Alferna verkar inte hysa någon motsvarande avsky, utan tycker mest det är synd att de inte kan vara kompisar med det enda folk som delar deras storlek.

Troll
Trollen är nog det folk som är mest avskytt i hela Pyria, och för en gångs skull delar jag den allmänna åsikten. De flesta troll är egoistiska och giriga varelser, och deras kung Gleb ger jag inte mycket för. Jag har träffat honom en gång och kom knappt undan med livet i behåll. Men för det mesta så håller sig faktiskt trollen för sig själva i sitt skogsrike i väst.
Troll är de fulaste varelser världen skådat. De har grågrön, vårtig hud och tovigt hår. Ögonen är gula och tänderna spetsiga.

Självklart finns det fler magiska varelser, men förutom människorna och älvorna är dessa de enda som verkar finnas i större antal. Draken borde väl också tas upp här, men då jag, liksom alla andra, aldrig sett den, så skulle jag inte kunna berätta mer om den än legenden säger, och jag är övertygad om att legenden inte stämmer. En så gigantisk varelse skulle inte kunna hålla sig gömd alla dessa år, så antingen finns den inte, eller så är den död, eller så lever den i ett annat rike långt härifrån och kommer nog aldrig tillbaka.

Oki, det var lite kort om några raser. Såhär i efterhand inser jag att sättet jag beskriver dem på är lite plagiat av Jorges Bestarium. Jag har inte läst den, men det är väl samma princip, va? Det bara blev så.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,481
Location
Helsingborg
Mina reflektioner

Pyria, pyria... *smakar på ordet* Var känner jag igen det? Pyriasamfundet.... Vad var det nu igen?

"'Vill stora herren slå sig ned med snälla alfer och äta? Goda rötter från smaskensträden!'"
Låter lite som Tody i Bumbibjörnarna..

Hur långa är jättarna? En jätte kan vara en två m lång människa eller 15 m lång... jätte.. Tycker det vore ballt m 3 m långa jättar som är jäkligt starka.

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker det låter ny(gaml)a tolkningar av kända raser
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mina reflektioner

"Pyriasamfundet.... Vad var det nu igen?"

Pyrisamfundet var den största och dominerande nationen vid Östersjön i gamla Mutant.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Re: Ohhh-yeaaah...*

Du är duktig på att skriva stämningsfullt Genesis! Jag gillar det extremt mycket. Sitter själv och slipar på en grej, och det lutar åt samma håll.

Grymt!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jodå !

Jag får lov att säga att de är lite orginelal. Men kanske jättarna & trollen är lite minder orginella, men de andra är ju isåfall mer orginella.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,754
Location
Göteborg
Dammit!

Jaja, namnet var mest nåt jag kom på när jag skrev om raserna. Förut hette landet Zirius, men jag gillade inte det heller. Dessutom vet jag att det finns nåt som heter Sirius. Minns dock inte vad...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,754
Location
Göteborg
Äh, det där var väl inget :)

Heh, vänta bara, det där var bara ett utkast. Vänta tills jag verkligen kommer igång :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men städa då... 8)

"Dessutom vet jag att det finns nåt som heter Sirius. Minns dock inte vad..."

En stjärna. Ligger på ca 8 ljusårs avstånd, och är den ljusstarkaste stjärnan på himlen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
Re: Låter trevligt...

...och precis allting måste ju inte vara superorginellt och patenterat /images/icons/laugh.gif
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Inget plagiat här inte!

"Dessutom vet jag att det finns nåt som heter Sirius. Minns dock inte vad..."

Tror Kapten haddocks skepp i Tintin hette sirius... men det var ju ett antal år sedan jag såg på det, så jag kan ju ha fel.

Men apropå raserna, tycker jag inte att det är något fel med dem alls. Helt klart mer originella än raserna i många andra rollspel jag spelat.
det du känner igen från Jorges bestiarium är antagligen den nordiska stämningen. Som bekant är DoD6 ett rollspel som bygger på den stämningen, och dina varelser påminner lite om den stämningen (hehe.. och kanske lite om bumbibjörnarna och dom där underjordiska i Ronja rövardotter [SKÄMT, ni får skratta nu])

Helt klart tillräckligt originellt för att jag skulle vilja spela ditt rollspel ialla fall. BRA!!
/images/icons/grin.gif
 
Top