Nekromanti Förhörsprotokoll till Noir

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Obs! Innehåller spoilers för er Örebroare som spelar Sandukars Ingenmansland (alias "Gnistan och hans Vänner")


Jag skrev just en tråd där jag efterlyste "byråkratisk skräck" i Noir (tänk "1984" eller "Processen") och hur man som berättare ska gestalta den. Ett uppenbart sätt att gestalta byråkratisk skräck blev för mig att använda arkivtexter, denna gång i form av förhörsprotokoll. Jag hade tänkt posta den i samma tråd men det blev både för långt och för osammanhängande. Tråden finns här: http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post721100

Målet med handouten är att den onda byråkratin ska skymta fram. Här i form av läkare som är cyniska inför sina patienters öde, paragrafer som gör vackra omskrivningar av brutala metoder (tänk Stalin-Sovjet) och systematiskt nedbrytande av en människas motstånd. Det ska också fungera som en plantering av ledtrådar till spelarna.
Har ni några tips på hur jag kan göra den här texten så obehaglig som möjligt? Hur presenteras den på bäst sätt? Bör den läsas upp högt/inte läsas högt, vilken stämningsmusik bör användas osv.? Hur kan texten bli bättre i formuleringar och dylikt? Fungerar det här greppet alls?

Detta har hänt:
Rollpersonerna befinner sig i stadsdelen Ikonen där deras gamle vapenbroder från fronten, Gnistan, dragit in dem i en rörelse kallad "Nattåget". "Nattåget" smugglar motståndsmän, presvedonska rebeller och personer från hraghiska minoriteten som i mitt Sandukar är svårt förföljda (tänk Tyskland runt 1936). Kommisarie Januz tillhör sanningsministeriet och är en ärkefiende till rollpersonerna. David är en hög ledare inom Nattåget som infångats efter att han förälskat sig i en kvinna gift med den inflytelserike Frank Liger. Adrian Straahl är en medhjälpare till David som skulle ha tagit emot rollpersonerna i Ikonen, men allt de fann var en tom lägenhet och tecken på brutal misshandel.

Förhörsledare: Kommisarie Januz
Härmed avlägger jag rapport angående förhören med Herr David ”xxx” (censur). Denna individ visade initialt stor motvilja mot Imperiet och vägrade samarbeta för dess medborgares säkerhet. Under första förhöret vägrade Herr David ”xxx” (censur) att överhuvudtaget tala. Det var därför min bedömning att förhöret krävde Förhörspåtryckningar enligt §67 (se rapport från medicinsk personal). Han yttrade under detta förhör ett antal ord men dessa var av lågt bevisvärde. De förs dock till handlingarna då Herr David "xxx" uttalanden bryter mot lagarna Hot mot Tjänsteman § 3 och Okvädande av Tjänsteman § 23 (se understrykning):

Typ:Förhörsutdrag Arkivnummer:14753
Datum:18 september
D. ”xxx” (censur): ” [ohörbart] du ska få fan för det här. En dag. [ohörbart] Nej. Din jävla blodhund. Det spelar ingen roll vad du gör mot mig. Jag kommer aldrig berätta. Aldrig.
[Förhörsledaren talar] D. ”xxx” (censur): Nej. Nej. Nej. Nej. Nej. [ohörbart]. Gnistan kommer låta dig betala för detta. [ohörbart]. Nej. Nej. Gör det inte. Nej. Nej. Ditt svin.
*

Typ:Förhörsutdrag Arkivnummer:14754
Datum:23 september

D. ”xxx” (censur): Har du kommit för min andra hand? Min andra fot? Gör vad du vill mot mig. Jag snackar inte.
[Förhörsledaren talar]
D. ”xxx” (censur): Va? Vem har berättat för dig? Jag ska mörda honom. Om du kröker ett hår på hennes huvud.
[Förhörsledaren talar]
D. ”xxx” (censur): Låt henne gå. Hon har inget med det här att göra.
[Förhörsledaren talar]
Okej. Okej. Jag ger dig hans adress om du bara låter henne vara, lova mig det.
*

Information som framkom under §67-förhör med det kriminella elementet Adrian Straahl kunde till slut användas för att få Herr D. ”xxx” (censur) att tala. Informationen bedöms ha varit givande i eftersökningarna av den individ som kallas Gnistan. Av detta skäl har jag föreslagit att herr David ”xxx” ges möjlighet att gå fri mot borgen, om någon skulle visa sig villig att betala denna. Borgen sätts till 30 000 zovriner. **

Jag bifogar i enlighet med §67 den medicinska rapporten.

* Ljudinspelningen av förhöret har överförts till Arkivministeriet.
** Herr David ”xxx” (censur) är nu frigiven mot borgen, betalad av Herr Medborgare Frank Liger.

Medicinsk Personal: Dr. ”xxx” (censur), Legitimationsnummer. 831735
Medicinsk Rapport, efter Förhörspåtryckningar enligt §67:
Herr David ”xxx” tillfogades under förhöret mild skada. Lill-och ringfinger på vä. hand samt respektive tår amputerades. Dessa skador bedöms av mig som lindriga förutsatt att patientens sår behandlas. I enlighet med §67 undersöktes också skador som patienten skulle kunna antas ha tillfogats under fångenskap. Krosskador fanns på hö. knäskål samt hö. ögonbryn, vä. revben och hö. skulderblad. Efter palpering är min bedömning att dessa skador mest troligt tillfogats av fallskada innan patientens arrestering, då skadornas natur osannolikt skulle ha kunnat tillfogats patienten under hans gripande.

Förhörsledare: Kommisarie Januz
Härmed avlägger jag rapport angående förhören med det kriminella elementet Adrian Straahl. Denna individ kan i egenskap av hragherättling antas hysa stor motvilja mot Imperiet och dess medborgares säkerhet, samt innehava en svekfull natur. Därför var min bedömning att följande förhör krävde omedelbart stöd av Förhörspåtryckningar enligt §67 (se rapport från medicinsk personal). A. Straahl bidrog under förhöret med upplysningar av sekundärt bevisvärde. Då dessa upplysningar var av värde i förhören av D. ”xxx”(censur) bifogas här en sammanfattning:

Typ:Förhörsutdrag Arkivnummer:23171
Datum:21 september
A.Straahl: [ohörbart] Snälla. Jag ber dig. [ohörbart] Jag vet inte var Gnistan är. Det måste du ju ha fattat. Inte mer. Inte mer.
[Förhörsledaren talar]
A.Straahl: Har ni David? Era svin.
[Förhörsledaren talar]
A.Straahl: Nej. Inte det. Jag gör vad som helst. [ohörbart] Snälla.
[Förhörsledaren talar]
A.Straahl: Snälla. Snälla. Jag berättar. Allt det här är hennes fel. Om det inte hade varit för henne hade det här aldrig hänt. Jag varnade David, jag sa ”xxx” (censur) kommer aldrig tåla detta. Jag lovar att det var han som satte er på spåret efter David. Fan.
**

*Sekreterarens anmärkning:Då förhörspersonens röst var mycket svårtydd måste all återgivning av hans ord anses ungefärlig.

** Ljudinspelningen av förhöret har överförts till Arkivministeriet.

Jag bifogar i enlighet med §67 den medicinska rapporten.
Medicinsk Personal: Dr. ”xxx” (censur), Legitimationsnummer:831956
Medicinsk Rapport, efter Förhörspåtryckningar enligt §67:
A. Straahl tillfogades under förhöret mild skada. Lill- och ringfinger på höger hand samt motsvarande tår amputerades. Dessa skador bedöms av mig som lindriga förutsatt att patientens sår behandlas. I enlighet med §67 undersöktes också skador som patienten skulle kunna antas ha tillfogats under fångenskap. A.Straahl hade vid sin ankomst till Sanningsministeriet ett antal skador; amputation vä. hand, punkterat hö. öga, mindre skallfraktur vid occipitalloben samt ett antal blåmärken och utslagna tänder. Trots att dessa skador mycket osannolikt skulle vara effekter av övervåld vid hans arrestering, känner jag mig tvungen att föreslå att A. Straahls rättegång hos Sanningsministeriet uppskjuts för kvalificerad vård. Detta eftersom hans skador annars skulle kunna åberopas av A.Straahls försvarare och förmildra straffet för en misstänkt fiende till Imperiet.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Om jag hade varit en av dina spelare så tror jag att det mest obehagliga hade varit om de där rapporterna inte hade varit någon stor grej för t.ex. byråkraterna. Med det menar jag att rapporterna, som handlar om riktiga människor, blir opersonliga och ungefär lika allvarliga som att läsa en shoppinglista.

Förstår du vad jag menar?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ta bort alla smetiga detaljer och insinuera mer om själva tortyren. En som läser ett censurerat protokoll kan själv fantisera om vilka metoder som kan ha använts för att tvinga fram erkännandet, det tycker åtminstone jag är mycket värre - då vet man inte vad man kan förvänta sig och det finns ingenting att stålsätta sig mot. Ett klassiskt grepp inom skräck, dessutom så visar det hur anonym och hänsynslös byråkratin är.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Lura spelarna att utnyttja byråkratin till sin egen fördel, ta det sakta och lugnt. När de väl gör folkmords-grejer, då tar du och enkelt frågar dom vilka sorts monster de har blivit...
 
Top