Nekromanti Förhållande mellan olika fraktioner av Exalted

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Jag har beställte Core Book plus lite andra böcker (DB/lunar),
men de tänker ty dligen ta ett bra tag på sig att anlända. Så jag är lite nyfiken på 2 saker: Kan man göra en Grupp bestående av alika sorter av Exalted? och så följdfrågan: Vad är realtionenrna mellan de olika typerna av Exalted?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ja (spoiler?)

"Kan man göra en Grupp bestående av alika sorter av Exalted? och så följdfrågan: Vad är realtionenrna mellan de olika typerna av Exalted?"

Ja, det går helt klart.

Solarer och lunarer är inte särskilt organiserade med sig själva. Det vill säga, alla lunarer har inte någon direkt gemensam kultur och inte direkt någon gemensam agenda. För lunarerna är den i alla fall relativt svag. Här får personliga åtaganden och åsikter stort utrymme. Ännu värre är det för solarerna som är så gott som helt nytillkomna till världen (eller snarare, dom är nygamla. Dom har kommit tillbaka). Solarer kan mycket väl vara ignoranta och oinformerade alla de andra exalterade. Här existerar över huvud taget inte några gemensamma drag. Utöver att dom alla är utvalda av solen.

Drakblodade skulle väl vara motsatsen. Dom har en väldigt högt utvecklad kultur (som förövrigt är cool och tuff :gremsmile: ) och väldigt många gemensamma värderingar. De anser till exempel av historiska skäl att alla andra exalterade (kallas av drakbloden för "Anathemor") är deras fiender. Deras åsikt är att de har stulit kraften från solen/månen/stjärnorna/whatevah och förtjänar att jagas ned och dödas på plats. Vilket dom också gör med sin trots allt ganska farliga wyldjakt.

Siderierna är uppdelade i två fraktioner. Bronsfraktionen och guldfraktionen. Bronsfaktionen hjälper till att styra riket som en slags makt bakom tronen. Dom assisterar drakbloden i att jaga ned solarer, lunarer och guldfraktionsmedlemmar. Väldigt få drakblod vet om detta. Dom som faktiskt vet om det torde vara: Alla magiker, halvhögt till högt uppsatta munkar från den obefläckade orden (Immaculate order) samt högt uppsatta politiker som stod nära kejsarinnan och kejsarinnan själv.

De avgrundsfödda (Abyssals) har en tendens att lyda sina dödsfurstar väldigt lojalt, så dessa är väldigt svåra att kombinera med andra typer.


Alltså:

Solarer:
Kan jobba smärtfritt med siderier från guldfraktionen och lunarer. Kan rent teoretiskt jobba med dom andra typerna också, men då krävs det väldigt gynnsamma och goda omständigheter.

Lunarer:
Kan jobba smärtfritt med solarer och kanske tillsammans med guld-siderier. Ogillar drakblod.

Drakblod:
Kan kanske jobba smärtfritt tillsammans med brons-siderier. Men då krävs det att dom är insatta med det dolda spelet som försigår i Riket och inte har någonting emot det. Drakblod är trots allt uppfostrade till att hata, jaga och döda Anathemor i vilken form dom än tar.

Siderier:
Guldfraktionen kan jobba med solarer och kanske med lunarer. Bronsfraktionen kan jobba med drakbloden. Guld- och bronsfraktionerna kommer troligtvis väldigt dåligt överens sinsemellan.

Abyssals:
*börjar nynna på Portisheads "Nobody loves me" * :gremsmile:


Frågor på det? :gremsmile:


/Naug
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Tillägg: Drakblod

Samtidigt så finns det ju fler drakblod än bara Riket - utstötta drakblod med en (ofta) antagonistisk ställning mot Riket. Jag har inte läst Outcaste, men i alla fall drakblodade från Lookshy lär ju vara en naturlig allierad för alla som sätter sig upp mot Riket (Solars, Lunars, Sidereals från guldfraktionen).

- Diomedes
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Utöver de sociala relationerna som GrottrolletNaug beskriver så bra så är ju maktrelationen också viktig. Solars ska ju gemongående vara den mäktigaste typen av upphöjd, även om andra upphöjda ska kunna slå dem i olika områden. I en blandad spelgrupp så måste man vara medveten om att vissa rollpersoner kan komma att överglänsa andra - att spela drakblod när alla andra spelar solars kan bli tråkigt eftersom solarerna antagligen kan göra allt man själv kan göra och lite till. Kanske får man modda lite på Charm-effekterna eller erfarenhetskostnaderna.

Annars så skriver de flesta av böckerna om de andra typerna av upphöjda om både sociala och regeltekniska problem med att blanda olika typer av upphöjda - titta över råden som ges där, de är rätt sunda.

- Diomedes
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: Ja (spoiler?)

Hmmm.....Vad är dealen med Brons/Guld-fractionerna?
En fråga: Jag har för mig att solarer och lunarera har en gemensam historia...hur var den? Har typ hört det nån gång......men minns inte hur det var?

Sen, en lite petitess: Inget ont om naug översättning, förutom; är "drakblodad" verkligen en bra översättning? Bird e man inte bara säga drakblod (detta görs ju iof på en del ställen), alternativt drakfödd? Blodet som ord döär syftar jju på ett "genetiskt" arv
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Ja (spoiler?)

"Hmmm.....Vad är dealen med Brons/Guld-fractionerna? "

Jag har inte läst så noggrannt i Sidereals men så vitt jag förstår så har skillnaden uppstått i en dispyt över en profetia som sideriererna samlades för att göra precis under kriget när de drakblodade uppståd och krossade solarernas välde. Profetian hade ett par olika alternativ till tänkbara framtida utvecklingar. Den ena utvecklingen var väldigt säker om man så önskade att följa den, och det var att stödja drakbloden i sitt nya imperium. Detta imperium kommer inte vara lika imponerande som det tidigare, men det kommer vara stabilt och folket kommer må relativt väl. Bronsfraktionen stödjer den här "ödestråden" eller vad man vill kalla det för. Guldfraktionen ville å andra sidan ta den stora risken att försöka återupprätta det gamla riket med solarerna som styrande. Men risken var så pass stor att många siderier ansåg att försöket var ansvarslöst. Det är absolut flest av bronsfraktionen.

Jag reserverar mig för eventuella faktafel, då jag inte kan kolla upp det här i boken. Allt är taget ur minnet.


"En fråga: Jag har för mig att solarer och lunarera har en gemensam historia...hur var den? Har typ hört det nån gång......men minns inte hur det var?"

Ja, innan de fem drakarna skapade drakbloden som krossade det första riket så styrde solarerna, lunarerna och siderierna över så gott som hela världen. Solarerna var ledarna, lunarerna var deras förkämpar och beskyddare och siderierna var deras rådgivare. Solarer och lunarer gifte sig också med varandra (vet inte om det var det -enda- sättet att gifta sig på, men det förekom i alla fall).


"Sen, en lite petitess: Inget ont om naug översättning, förutom; är "drakblodad" verkligen en bra översättning? Bird e man inte bara säga drakblod (detta görs ju iof på en del ställen), alternativt drakfödd? Blodet som ord döär syftar jju på ett "genetiskt" arv"

Varför inte? På engelska kallas dom för "Dragonblooded" vilket direktöversatt blir drakblodad på svenska. Dessutom så är ju de drakblodade den enda typen av exalterad som för vidare exalteringen till sin avkomma. Så det är faktiskt ärftligt för dom. Vilket också förklarar den enorma skillnaden i numerär som de olika exalterade har gentemot varandra. Det finns ungefär 10.000 drakblodade och bara några få hundra av de andra typerna. Nu kommer jag på rak arm inte ihåg vars jag såg den här siffran, men jag är säker på att den är officiell. Jag meddelar dig om jag hittar vart jag såg den.


/Naug
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"I en blandad spelgrupp så måste man vara medveten om att vissa rollpersoner kan komma att överglänsa andra - att spela drakblod när alla andra spelar solars kan bli tråkigt eftersom solarerna antagligen kan göra allt man själv kan göra och lite till."

Yup. Det enda Drakblodade är bättre på rent siffermässigt skulle väl vara att de har mer poäng till färdigheter och backgrounds när de startar. Sen tenderar de också att färdas i ganska stora grupper. Dessutom så är de den styrande eliten i världens största rike. Så visst, de kanske inte har samma tunga eldkraft i en Mano el mano-strid som de andra har. Men de har fortfarande gott om fördelar.

Dessutom är deras munkar ganska farliga när dom vill. För att inte tala om söta :gremsmile:


/Naug, gillar rakade knoppar
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ja (spoiler?)

Vad är dealen med Brons/Guld-fractionerna?
Naug är lite på rätt väg, men inte helt, så jag kommer med min egen förklaring, som sträcker sig längre bak i tiden.

OK, till att börja med så skapar Den Obesegrade Solen, Luna, de fem Möerna, och de fem Stora Drakarna de Upphöjda, med benägen hjälp av Autochthon (en av urgudarna - han och Gaia var på gudarnas sida mot de andra urgudarna (Primordials)). Efter många om och men lyckas de slå ihjäl eller fördriva urgudarna, och som tack för hjälpen så får de Upphöjda i uppdrag att styra världen. Solarer blir ledare, Lunärer deras närmaste hantlangare, Siderier rådgivare, och Drakblod fotsoldater. Allt är frid och fröjd ett tag, men långsamt börjar Solarerna korrumperas av den förbannelse urgudarna utslungade när de fördrevs (nästan ingen i spelvärlden vet dock något om förbannelsen), och efter ca tre-fyratusen år så inser Siderierna att något måste göras.

De samlas för att skapa Den Stora Profetian, vilken visar tre olika vägar: de kan antingen låta bli att göra något, vilket kommer att leda till att världen går under; de kan försöka reformera Solarerna vilket har en rätt taskig chans att lyckas men leder till en återgång till guldåldern; eller så försöker de störta Solarerna och sätta Drakbloden som bossar i stället, vilket är rätt säkert men kommer att leda till att världen blir blekare och mindre fantastisk. Dock kommer de inte överens om vilken väg de ska följa - de delas upp i två faktioner, guld och brons. Bronsfaktionen är dock större (kanske 75 mot 25 eller nåt sånt) och får sin vilja igenom, och de flesta guldfaktionsmedlemmar inser att det inte är så mycket de kan göra åt saken. Bronsfaktionen leder Drakbloden i uppror mot Solarerna, och fångar nästan alla deras "Upphöjningsgnistor" i ett mystiskt fängelse. Man fördriver även Lunärerna till kanten av världen, och lyckas med en kraftfull astrologisk ritual som döljer deras egen existens (de flesta Drakblod idag skulle se en Siderier som minst lika mycket Anatema som en Solar, om de bara kände till deras existens).

Efter detta har dock guldfaktionen och bronsfaktionen kommit någorlunda överens, eftersom guldfaktionen ställts inför fullbordat faktum och det inte är så mycket de kan göra åt saken. De samarbetar, eftersom båda tjänar Himlen (mer specifikt Ödesbyrån), men guldfaktionen har det ofta lite sämre eftersom de flesta på ledande poster tillhör bronsfaktionen. Även om individer ur brons- och guldfaktionerna har olika planer så försöker de låta bli att slå ihjäl varandra, detta på grund av att en Siderier är en väldigt dyrbar resurs i Himlens tjänst - det finns som mest 100 stycken, och till skillnad från Solarer och Lunärer så poppar det inte upp en ny strax efter att en gammal dött. I stället så inkarneras "gnistan" i en ofödd själ, och det tar sedan 10-20 år innan denna blivit född, växt upp, blivit Upphöjd, och tränats ordentligt.

Jag har för mig att solarer och lunarera har en gemensam historia...hur var den?
Solarer och Lunärer (och Siderier) var världens härskare under Första Åldern. Eller nåväl, Solarerna var härskare, Lunärer var deras henchmen och gemåler, och Siderier var rådgivare.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: Ja (spoiler?)

Jo....siffran är officiell...finns i story teller companion tror jag. Det är just för att det är ärftligt som jag menade att Blodad INTE var en bra översättning, man säger väl inte om en halvblods häst atrt den är halv-blodad? eller om en en som har indaian blod i sig att han är indianblodad.

Föresten så har jag för mig att jag läst att drakbliden var med vid krigen mot de som fanns före gudarna men att de typ utgjorde futfolket i denna strid efter som de är många fler. "They were weak enough for their power through travel through the blood".

Hmm...so SO Och LU brukade gifta sig med varandra? hmm intessant...Jag har ett par i min spel grupp där den ena vill sepla solar och den andra lunar....kankse kan trixas med nåt där.

MVH Ceetan, som är väl medvetan om reservationen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ja (spoiler?)

Det finns ungefär 10.000 drakblodade och bara några få hundra av de andra typerna.
Officiellt finns ca 10.000 drakblod som är Rikets dynaster, och ungefär lika många till som inte är det (vilket inkluderar Lookshy, icke-dynaster i Riket, Skogshäxorna, diverse "lantadel" som härskar över småriken här och var, samt "barn på bygden" här och där). Den absolut största koncentrationen av drakblod är i Lookshy, eftersom man där har fokuserat mer på att avla fram många drakblod medan man i Riket mer fokuserat på att få fram "rena" drakblod.

De officiella siffrorna för de andra typerna har jag för mig är ca 150 solars, ca 400 lunars, som mest 100 sidereals (fast bara kanske 80-90 aktiva i himlens tjänst, resten är än så länge barn, ofödda, eller någon enstaka ronin), och ca 100 abyssals. I första åldern fanns ca 300 solars och inga abyssals.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dessutom är deras munkar ganska farliga när dom vill.
Tja, sååå hemska är de inte. Dessutom kan ju solars också lära sig deras stridskonster, även om de får mindre nytta av dem eftersom de inte kan använda reflexiva charms hur som helst.

Nej, när det gäller hiskeliga stridskonster är det sidereals med hög Essence som gäller. Charcoal March of Spiders Form + Grandmother Spider Mastery + Pattern Bite = förvandla en hel arme till kycklingar.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Ja (spoiler?)

"De officiella siffrorna för de andra typerna har jag för mig är ca 150 solars, ca 400 lunars, som mest 100 sidereals (fast bara kanske 80-90 aktiva i himlens tjänst, resten är än så länge barn, ofödda, eller någon enstaka ronin), och ca 100 abyssals. I första åldern fanns ca 300 solars och inga abyssals."

Säker? Det jag hört är att ca 200 Solars är aktiva för närvarande, och att de var ca 400 under första åldern. Det senare känns ju som den mest logiska siffran dessutom, eftersom det då i grund skulle finnas lika många Solars som Lunars.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
^_^ (ANT)

"Tja, sååå hemska är de inte. Dessutom kan ju solars också lära sig deras stridskonster, även om de får mindre nytta av dem eftersom de inte kan använda reflexiva charms hur som helst."

Jag sa att dom var ganska farliga. Inte att dom var bäst i spelet :gremwink: Eller ens att dom var hemska.
Dessutom finns det fler munkar i wyldjakten än vad det finns siderier med Essence... umm? 7? Eller hur mycket det nu är som krävs för de übrigaste stridskonsterna?


/Naug, som fortfarande bara skummat Sidereals
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Massvis med spoilers, mest för Abyssals

Kollade precis i Storyteller's Guide och Abyssals, för att försäkra mig om nuffrorna. Enligt SG finns det 100-200 aktiva Solars, 300-400 aktiva Lunars, och ca 100 vardera av Sidereals och Abyssals. Enligt Abyssals så fanns det över 300 "gnistor" i Jadefängelset, varav ungefär hälften slapp undan när Dödsfurstarna öppnade det, och de blev av med ytterligare 50 som betalning för diverse tjänster. Förutom dessa drygt 300 så fanns det ju en handfull gnistor som hade sluppit undan från början - 13 som blivit dödsfurstar, 12 eller så som gömde sig i Det Osynliga Fortet (se Time of Tumult - två av dessa blev även dödsfurstar), och antagligen ett gäng till, kanske 30-40 totalt.

Så det stämmer nog som du säger att Solars och Lunars var ungefär lika många i första åldern, d v s 300-400 stycken. Numera finns det nog knappt 200 solars - minst 160 i alla fall (hälften av 300 plus tio från det Osynliga fortet).
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: Massvis med spoilers, mest för Abyssals

Ohhh....nu blev jag nyfiken...........vad är jade-fängelset?
Vad hände med solar när de blivit mosade av DB föresten?
Vilka är Yozis, Deathlords och Malfeans?
Och sist men inte minst...vem är Autochton?

MVH Ceetan, som känner sig frågvis.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Massvis med spoilers, mest för Abyssals

vad är jade-fängelset?
Vad hände med solar när de blivit mosade av DB föresten?
När Solarerna blev uppspöade av Drakbloden och Siderierna för länge sedan (ca 1500 år sen) så använde Siderierna nån skum magi för att hindra dem från att reinkarnera, utan fångade i stället deras "gnistor" i något som kallas "Jadefängelset" (The Jade Prison). Efter ett tag så stängde de igen fängelset i fråga - jag antar att det var nån fet ritual som gjorde att de solarer som dödades under en viss period blev fångade däri, och att denna rituals varaktighet tog slut. Sen gömde de undan Jadefängelset på havets botten för att ingen skulle komma åt det. Några Solarer lyckades hålla sig undan, och blev därför inte fångade i Jadefängelset - det är dessa få som reinkarnerat då och då under de senaste 1500 åren och som the Wyld Hunt har spenderat det mesta av sin tid på att jaga ner.

I Abyssals förklaras hur Dödsfurstarna lyckades bygga ihop en gigantisk vandöd konstruktion, ihopsatt av bitar av diverse behemoths och sånt, för att ta sig fram under havet till Jadefängelset, slå sönder det, och fånga in "gnistorna". Dock så var deras konstruktion lite för slö, så den missade ungefär hälften av gnistorna (det är därför det helt plötsligt dök upp drösvis med solars).

Vilka är Yozis, Deathlords och Malfeans?
Yozis = de Urgudar (Primordials) som blev bannlysta av Den Obesegrade Solen & Co. i första åldern. Numera demonfurstar. Det står mer om dem i Games of Divinity.

Malfeans = de Urgudar som blev ihjälslagna av DOS & Co, eller snarare av deras Upphöjda (Exalted). Det var när dessa blev ihjälslagna som Dödsriket bildades. De ligger begravda djupt under Dödsriket, och många varelser där dyrkar dem på olika sätt. Deras mål är i stort sett att dräpa hela Skapelsen och slita ner den i Glömskan (Oblivion) - antingen för att åter kunna härska över den, för att de då äntligen kan dö själva på riktigt, eller bara för att de är sura - det är inte riktigt klart. Mer står i Abyssals, men de är rätt vaga även där.

Deathlords = riktigt kraftfulla varelser i dödsriket, och de som har skapat Abyssals. Det står lite om dem i Antagonist-kapitlet i grundboken, bl a om Mask of Winters. Mer står att läsa i Abyssals, främst att de är spökena av ett antal Solars som, när de dött efter Usurpationen, var så pass sura att de blev spöken. De söktes upp av Malfeans, och slöt pakter med dessa som gjorde dem tokmäktiga, mot att de blev Malfeans slavar och arbetar för att störta Skapelsen i Glömskan. Den Stora Pesten (Great Contagion) var deras verk, men den lyckades inte riktigt. De gjorde även en deal med Yozis relativt nyligen - Yozis talade om hur de skulle kunna förvrida en Solar till en Abyssal, och som kompensation fick Yozis 50 av Solar-gnistorna (som de givetvis har någon ond plan för).

vem är Autochton?
Autochthon var en av Urgudarna, och har beskrivits som Byggaren, Maskinguden, och liknande epitet. Han, och Gaia, ställde upp på DOSs sida mot de andra Urgudarna, och lärde gudarna hur man skapar Exalteds (han hade redan sina egna, Alchemical Exalted - det står lite om dem i Time of Tumult och det kommer antagligen en hardback om dem om nåt år). Efter kriget mot de andra Urgudarna tänkte Autochthon "Humm, de där gudarna börjar titta skumt på mig, det är bäst jag drar," varpå han gjorde så och sjappade till nån annan dimension och tog med sig sitt folk och sina Alchemicals.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: Massvis med spoilers, mest för Abyssals

Games of divinty verkar ball...var får man tag på den?

en sak ja g funderade på: blev inte DOS rätt sur/ ledsen, dels när solar blev knasiga i första ålderna, dels när en del av dem blev daeth lords? Hur är solareras förhållande til Solen för närvarande?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Massvis med spoilers, mest för Abyssals

Games of Divinity kan du beställa från Tradition, för 179 kronor (exklusive frakt och liknande). Borde väl vara smidigaste stället för svenskar. Jag har dock inte direkt letat runt och jämfört priser, utan kollade bara de två första bästa som poppade upp i skallen (den första var SF-Bokhandeln, om det nu intresserade någon).

Och jo, the Unconquered Sun vände sina Exalts ryggen mot bakgrund av deras beteende i the First Age. Det har han sedermera ångrat, så numer är förhållandet betydligt bättre.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Massvis med spoilers, mest för Abyssals

en sak ja g funderade på: blev inte DOS rätt sur/ ledsen, dels när solar blev knasiga i första ålderna, dels när en del av dem blev daeth lords? Hur är solareras förhållande til Solen för närvarande?
Tja, DOS hade inte så bra koll på riktigt vad solarerna sysslade med. Han var (och är) fullt upptagen med Gudarnas Spel (som är ungefär lika beroendeframkallande som Quake plus Civilization plus Everquest, multiplicerat med en miljon). Det antyds att han blev lite sur när hans Zenith-präster falskt utnyttjade hans namn ("Eh, vi har pratat med Den Obesegrade Solen, och han tycker att det är en bra idé att öka vårt apanage."), men bara i flashback-bitar (står i någon av Caste-böckerna).

Jag tror inte DOS vet om att Dödsfurstarna är fallna Solars - de har inte kvar sina Upphöjningar (vilket kompenseras med jos från Malfeans), och Himlen har i allmänhet rätt dålig koll på vad som pågår i Dödsriket.

För närvarande är i alla fall inte DOS direkt fientligt inställd till sina Utvalda - han ger i alla fall sina Zeniths en lämplig vision innan han skickar ut dem, och Zeniths fungerar även som DOSs präster. Han har ju trots allt haft 1500 år på sig att lugna ner sig sedan de flesta kolade vippen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Namngenerator - Exalted [OT]

Inte för att det här har något med tråden att göra, men jag har gjort en namngenerator till Exalted.. Nog för att det antagligen kan förekomma all sorts namn, men stavelserna har jag tagit från Exalteds player handbook (eller vad den nu heter).. Det finns ju massor av tecken längst bak i den boken och sedan hur de uttalas under den.. Dessa slumpas nu ihop till namn.. Za, zu, zi, ze, zo förekommer i generatorn och det bara för ballhetens skull att ha "z" i namnet och av ingen annan anledning..

http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/forum/exalted_namnslump.htm

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gör lite reklam
 
Top