Nekromanti Förgängelse och Liv?

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Håller fortfarande på att slipa på mitt magisystem till mitt projekt.

Skulle vilja se lite om någon kan komma med ett par stämningsfulla förslag till vad man skulle kunna kalla Dödens (Förgängelsens) och Livets (Skapelsens) krafter med andra namn, utan att rippa något från Mage eller utan att bli för tråkigt mekanisk som gamla DoD Experts "Nekromanti". Aether för Liv kanske? Men vad blir då motsatsen? Ni hajjar...

Har stirrat mig blind på detta och det är många här med bra idéer vet jag... :gremlaugh:

Tack på förhand!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Skulle vilja se lite om någon kan komma med ett par stämningsfulla förslag till vad man skulle kunna kalla Dödens (Förgängelsens) och Livets (Skapelsens) krafter med andra namn, utan att rippa något från Mage eller utan att bli för tråkigt mekanisk som gamla DoD Experts "Nekromanti"."

Vad var det för fel på de två som du kom på där?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Om man vill dra en parallell till människokroppen kan du bygga nåt på ändelserna -blast, uppbyggande, och -klast, nedbrytande. Tex osteoblastceller bygger upp ny benvävnad, osteoklastceller bryter ned gammal utsliten benvävnad. Du behöver bara ta reda på vad liv och död heter på gammal-grekiska (ja, grekiska!) så kan du bygga dina egna ord.

Jämför med Werewolf och Mage revised. De beskriver en kraft som skapar, en kraft som bevarar, och en kraft som bryter ned. De beskriver saken med betydligt längre förklaringar men jag tror att de hämtat inspiration från biologins värld.

Gordeg
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Wyld/Weaver/Wyrm [ANT/OT]

"Jämför med Werewolf och Mage revised. De beskriver en kraft som skapar, en kraft som bevarar, och en kraft som bryter ned. De beskriver saken med betydligt längre förklaringar men jag tror att de hämtat inspiration från biologins värld."

Själv tror jag väl mer på Trimurti som primär inspirationskälla... :gremcrazy:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Wyld/Weaver/Wyrm [ANT/OT]

Ok, Trimurti är nästan exakt samma triad. Har inte White Wolf hittat på något själva?

Gordeg
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Re: Wyld/Weaver/Wyrm [ANT/OT]

Har inte White Wolf hittat på något själva?

Tja, sist jag kollade var inte Vishnu en stor spindel (även om han har ett gäng armar).

Metafysiska koncept är väl svåra att hitta på från scratch; det finns ett begränsat antal möjliga och de flesta ockuperas väl redan på ett eller annat sätt av existerande jordiska religioner.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Ännu mera OT

Visst, men WW har nästan gjort ett varumärke av att plocka saker från världens kulturarv och historia och lägga in det i sina spel med liknande, men ändå olika, betydelse.

Det handlar om verkliga eller mytologiska personer (tex Capone, Helena, Menelaos)
eller benämningar (tex antedeluvian, gnosis)
mytologiska varelser (som fomori)
en jäkla massa historiska händelser (Kartago, WW2 mm)

Och så vidare.
I början tyckte jag att det var kul att de hade gjort efterforskningar kring det mesta i sina spel, men nu tycker jag att dessa lån oftast är väldigt långsökta. Ibland verkar det inte finnas något samband alls mellan lånet och källan.

Gordeg
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Lån och samband

Visst, men WW har nästan gjort ett varumärke av att plocka saker från världens kulturarv och historia och lägga in det i sina spel med liknande, men ändå olika, betydelse.
Men det gör alla rollspelsskapare. De som skriver fantasy eller scifi brukar dock ofta maskera det hela med mer eller mindre lyckat resultat. Eftersom WWs spel utspelar sig i 'vår' värld finns dock inte alltid det behovet - buddismen kan gott vara buddismen, liksom, medan man i en fantasyvärld oftare hade lånat religionskonceptet, kanske byggt om det lite grann, och döpt det till 'makanda' eller nåt. Samma sak, olika tillvägagångssätt. Och långsökta lån och brist på samband mellan lånet och källan är något som plågar många fantasyrollspel snarare än World of Darkness.

Sug på DoD6:s världsnamn 'Majnjord', tex. Tors styrkebälte. Vad tusan har det med DoD6-världen, rent konceptuellt, att göra? Riktigt dålig ripp. 'Trudvang', som också i Eddan var namnet på en plats, Tors land, är en bättre ripp då. Sambandet mellan lånet och källan är helt enkelt större.

- Ymir, kan själv inte skapa något utan att rippa
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Lån och samband [OT]

Men det gör alla rollspelsskapare. De som skriver fantasy eller scifi brukar dock ofta maskera det hela med mer eller mindre lyckat resultat.
nu är ni ot. och jag med alltså. :gremsmile:

kom just av telefonen med en av mina svenska spelare. han argumenterade mot att jag förlagt vår spelvärld i europa eftersom det innebär att spelledaren måste veta så mycket om verklighetens europa. han bygger sina argument utifrån tiden då han spelledde ars magica.

jag övertygade honom fördelen i detta eftersom jag då kan låna friskt ifrån verklighetens europa, med allt vad det innebär, och ändå komma undan skillnaderna genom att göra dem uppenbara i vissa fall. därmed kan ingen missta sig om att det är en sagovärld vi spelar i.

annars är det lätt att man försätter sig i situationer som du nämnde, nämligen att spelgruppen känner igen tor med hans hammare även om han heter bertil och kastar stekpannor istället.

exempelvis har jag tagit mycket ifrån verklighetens brittiska imperium. om jag hade döpt om det till något annat, ritat om kartan hade folk ändå känt igen vissa delar. det är lättare att säga att det här är en sagoversion av det historiska imperiet.

/grog - som till sin stora glädje just hittat drakar och demoner samuraj på mormors vind. hmmm, the last samurai som äventyr..?
 
Top