Nekromanti Förflyttning med eller utan häst det är frågan....

ulvtand

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
85
Location
Norra Uppland
Jo....
Jag håller på att förbereda an ny kampanj, och börjar tröttna på att spelarna alltid skall ha häst. Varför kan de inte gå? eller använda en oxkärra? Hästar är ju tillbesvär: i staden, i skogen(inte någon "parkskog" utan en kuperad), på vattnet, i grottan och för att inte tala om när RP kommer ut på andra sidan av staden(grottan, borgen.....).

Nu undrar jag hur är det i era grupper med hästar? eller är jag ensam?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
De har alltid häst, såklart. Det är lite drygt. En gång löste jag problemet genom att låta dem eskortera en flicka som var livrädd för hästar. Uppdraget gick ut på att de behövde gå, och jag tänkte att resan på det viset skulle bli mer spännande och innehållsrikt. Det blev det också, men så fort de blivit av med flickan gick de och skaffade sig hästar.
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
I min spelgrupp har vi sällan hästar. Om någon nu skulle skaffa en häst brukar kampanjerna göra så att de först inte skulle kunna tas med, troligtvis genom omöjliga träsk eller grottor, sedan försvinner dom innan man hittar dom döda.
Personligen tycker jag att hästar bara krånglar till saker.
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Vad är det för fel på häst???

Jag misstänker att ni alla tre ulvtand, Chakka Khan, & nordan är spelledare. Själv är jag bara spelare och har svårt att se var problemet ligger i att ha en häst.

Vad är det för sätt att som SL försöka hitta på olika sätt som kan leda till att hästen avlidit någonstans i skogen, eller att den bara försvunnit.

Hästar är ju tillbesvär: i staden, i skogen(inte någon "parkskog" utan en kuperad), på vattnet, i grottan.
En häst är inte tillbesvär i:
Staden: man skyfflar in den i ett stall till ett värdshus eller någon annan lämplig plats.
Skogen: spelar ingen roll om terrängen är kuperad, finns det ett träd knyt fast åbäket.
På Vattnet: fysiologiskt omöjligt.
I Grottan: än en gång, knyt fast skiten i något, finns alltid något att knyta i. Eller, hästen kanske är så vältränad att den förstår att den ska stå kvar.

för att inte tala om när RP kommer ut på andra sidan av staden(grottan, borgen.....).
Jag måste säga att rollpersonerna är puckade som glömmer bort sina kreatur när de går ut på andra sidan staden.
Kommer de ut på andra sidan borgen....intressant. Vad är det för en borg, fästning eller slott. Vad är det för personer som huserar i detta etablisemangsom visar ut sina gäster på andra sidan, (baksidan)?
Att gå tillbaka är inte svårt eller kanske rentav gå runt, så man kommer tillbaka.

Jag håller på att förbereda an ny kampanj, och börjar tröttna på att spelarna alltid skall ha häst. Varför kan de inte gå? eller använda en oxkärra?
Läs ovanstående!
Ser du hur motsägelsefull du är? Om vi kontrar allting men istället använder oxkärra framför häst.


Oxkärror
är ju tillbesvär: i staden, i skogen(inte någon "parkskog" utan en kuperad), på vattnet, i grottan och för att inte tala om när RP kommer ut på andra sidan av staden(grottan, borgen.....).
Jag skulle säga att en oxkärra ställer till mer bekymmer.
Så vad är det för fel på en häst?
 

ulvtand

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
85
Location
Norra Uppland
Re: Vad är det för fel på häst???

Jag misstänker att ni alla tre ulvtand, Chakka Khan, & nordan är spelledare
tja och nää i våran grupp så delar vi SLandet.
En häst är inte tillbesvär i:
Staden: man skyfflar in den i ett stall till ett värdshus eller någon annan lämplig plats.
Skogen: spelar ingen roll om terrängen är kuperad, finns det ett träd knyt fast åbäket.
På Vattnet: fysiologiskt omöjligt.
ok..
skogen??? men det var inte frågan om var man gjorde AV hästen utan att ta sig fram i kuperad teräng (över stock och sten osv)

på vatten ja rp skall till ö i den stora sjön. de vill inte lämna hästen...utan tar den med .... i rodbåt??!??
I Grottan: än en gång, knyt fast skiten i något, finns alltid något att knyta i. Eller, hästen kanske är så vältränad att den förstår att den ska stå kvar.
ja och den hugriga varg flocken slipper att jaga... spelarna kommer att döda mig som SL..

Jag måste säga att rollpersonerna är puckade som glömmer bort sina kreatur när de går ut på andra sidan staden.
Kommer de ut på andra sidan borgen....intressant. Vad är det för en borg, fästning eller slott. Vad är det för personer som huserar i detta etablisemangsom visar ut sina gäster på andra sidan, (baksidan)?
tja men den personen som RP jagar FLYR genom "nödutgången" och RP säger:" jag springer och hämtar hästarna så går det fortare......"
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Bor man i Consaber är det lätt. Där får nämligen bara adliga personer eller personer med speciella tillstånd (som kungliga härolder t ex) ha ridhäst. Det intressantaste med det om man nu inte bor i Consaber är att det kanske är så i andra länder också, att det bara är den verkliga överklassen som har häst...? Det skulle isåfall kunna innebära att man om man har häst blir betraktad som en verklig rikeman. Sån kanske man inte alltid vill bli betraktad som....

Men, som alltid är det förstås frivilligt om man kör med såna regler eller inte, jag tror inte att vi i vår grupp tänkte på det kampanjen igenom innan alla råkade bli adliga...
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Vad är det för fel på häst???

ok..
skogen??? men det var inte frågan om var man gjorde AV hästen utan att ta sig fram i kuperad teräng (över stock och sten osv)
Att ta sig fram i kuperad terräng med häst är inget problem för hästar. Dom är väldigt duktiga på detta, framför allt om dom är hemtama i trakten. Dom klarar det mesta, nästan bättre än om gör till fots. Visst, dom kan inte springa i fullt fart överallt, men det kan inte du heller. Och sen kan dom ju inte heller klättra på lodräta väggar.
 

ulvtand

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
85
Location
Norra Uppland
Re: Vad är det för fel på häst???

jo jag vet.. med det jag menade var ungefär vad du svarade under rollspel . men jag förutsätter att skogarna i rollspel har månge fallna träd, ris som gömmer håligheter, mossa som låssnar från stenar, osv inte för att jag vill vara elak mot mina spelare men de väljer oftast att ha en dyr stritshäst, en ridhäst 2-5 packhästar med sig, och vi multipleserar detta med antalet spelare så blir det ett mindre stuteri......
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Re: Vad är det för fel på häst???

Vad allt handlar om i slutändan är prioriteringar. Vill RP lägga ut pengar på att ta sig ut till en Ö så visst låt dem betala det är ju inte upp till spelledaren om RP skall betala eller inte.

Som King Kromm sa Att ta sig fram i kuperad terräng med häst är inget problem för hästar.

Hästar ÄR otroligt skickliga på att ta sig fram i kuperad terräng.

ja och den hugriga varg flocken slipper att jaga... spelarna kommer att döda mig som SL..
Måste det komma vargar? Jag bara undrar.

tja men den personen som RP jagar FLYR genom "nödutgången" och RP säger:" jag springer och hämtar hästarna så går det fortare......"
Hästarna dör inte om man nu måste lämna kalaset på det viset.
Man kan komma tillbaka och hämta dem senare. Ja det blir omständigt, so what. Vad gör det? Det behöver inte ta mycket tid av själva rollspelandet, men visst tar det tid i rollspelet.
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Re: Vad är det för fel på häst???

Ett stuteri blir det minst sagt och nu förstår jag problemet.
Men trots allt är detta något RP får dras med.
Priset spelar ingen roll, det är upp till RP.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Vad är det för fel på häst???

Hrrm Ulvtand är visserligen spelledare, men oftast drabbas han av att vara spelare. (eller hrrm hur det nu är)

En häst är visst till besvär i staden och nej, det är inte bara att skyffla in den i ett stall av olika format. Det gäller att ha råd att betala för placeringen också, för den är inte gratis. :gremsmile: Att bara lämna den fritt för vinden kan innebära att precis som cyklar i Uppsala - den försvinner... Döh!

I skogen finns det en rad problem dessutom... Jag som SL är lagom motiverad att påpeka detta då jag (suck) fått grunna mycket över hästar på det senaste året. En häst tar sig inte fram i hur kuperad terräng som helst, även om de är ruskigt mycket bättre än en oxkärra. :gremsmile:

Vattnet! Omöjligt?! Tesk, tesk.. rent skitsnack. Rör det sig om tillräckligt stora båtar så går hästar att lasta ombord. Fråga bara vikingarna som transporterade hästar i sina långskepp. (äsch dumma arkeologikurs att hoppa upp igen) I Mundana finns skepp som är stora nog att ta hästar. Att lasta en häst ombord på dessa är inget bekymmer... Om de inte går att lasta går det ju att ta dem på "släp", antingen simmandes själva (beroende av sträckan), eller på flotte.

Grottan, här har vi ju det stora bekymret. Jag låter sällan mina spelare dra med dem in i en grotta - såvitt den inte är väldigt stor och har balsalsgolv. Jag tillåter dock att hästen har en möjlighet att "fickparkera" i början av grottan. Men i övrigt brukar jag påpeka det olämpliga i att lämna en häst bunden i det fria. Rena gratismenyn för hungriga rovdjur juh!

------

Back to the real question... den som jag nogsamt duckat. Jag tror mig förstå att maken inte funderade över att folk har häst... snarare varför det nödvändigtvis alltid måste vara häst med i bilden. Merparten av människor i Mundana tror jag i alla fall tar sig fram på de berömda apostlahästarna. Men det är ju klart om folk envisas med att spela riddare så...

I en annan värld och i en annan tid så kanske det inte finns hästar, utan man brukar bärstolar... fy tusan jag har läst för mycket Mara. Jag ber att få ursäkta mig.
*bugar och bockar*
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Re: Vad är det för fel på häst???

Hästar ÄR otroligt skickliga på att ta sig fram i kuperad terräng.
Ja gå upp och ner för kullar är såklart inget problem för en häst. Men om vi talar skogar, bergstrakter etc med rötter, stenar och annat liggandes, ja då kommer nog hästen stuka sig rätt kvickt...
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Re: Vad är det för fel på häst???

Vattnet! Omöjligt?! Tesk, tesk.. rent skitsnack. Rör det sig om tillräckligt stora båtar så går hästar att lasta ombord. Fråga bara vikingarna som transporterade hästar i sina långskepp. (äsch dumma arkeologikurs att hoppa upp igen) I Mundana finns skepp som är stora nog att ta hästar. Att lasta en häst ombord på dessa är inget bekymmer... Om de inte går att lasta går det ju att ta dem på "släp", antingen simmandes själva (beroende av sträckan), eller på flotte.
Vad jag menade var att man inte kan "ställa av" PÅ vattnet. :gremsmirk:

Visst fanns det båtar, flottar ja vad som helst som är stort nog att hålla en häst.
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Re: Vad är det för fel på häst???

Men om vi talar skogar, bergstrakter etc med rötter, stenar och annat liggandes, ja då kommer nog hästen stuka sig rätt kvickt...
Det är just sådant som en häst är skicklig på att undvika.
 

ulvtand

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
85
Location
Norra Uppland
Re: Vad är det för fel på häst???

hästar har också en BEGRÄNSAD flyt förmåga glöm inte det... eller hur LSW
 

ulvtand

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
85
Location
Norra Uppland
Re: Vad är det för fel på häst???

Det är just sådant som en häst är skicklig på att undvika.
till en viss gräns. sedan är det bara att avliva hästen när den brutit benet och BÄRA all utrustning själv.... :gremelak:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Vad är det för fel på häst???

Jag har rätt stort begrepp om vad en häst klarar av. Myller av rötter, smärre rasbranter, kraftiga rösen av stenar etc. Det finns en viss begränsning för vad en häst klarar sig igenom. Men för att inte göra det omöjligt så kan man ju vara snäll mot spelarna också, och det är jag - oftast...

Hästar klarar mycket, men de är inga bergsgetter och det är där deras begränsningar kommer in. Det liksom en rad faktorer kring derar skötsel (nej, en häst klarar sig inte på det lilla bete den kan hitta under en natts rast exempelvis).

Och hästar undviker bara sådant som de har en möjlighet att undvika. Styr du in den i snårig elak terräng så måste du ta konsekvenserna för det... och hästen gör det du begär av den, så långt ut den litar på dig och har respekt för dig.

...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,958
Location
The Culture
Sjöhästar

hästar har också en BEGRÄNSAD flyt förmåga glöm inte det...
De flyter väl lika bra som andra djur? Till och med elefanter kan simma.

/tobias
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Hur vore det om folk använde....

Sunt bonnförnuft!? Det är ju något som måste användas.
Självklart har en häst sina begränsningar.

Sunt förnuft från både spelledare som från rollperson, det ska ju trots allt vara rollspelvänligt, eller hur?

En häst kan inte klättra, en häst kan inte simma mundana runt eller jorden för den delen.
En häst i rollspels världen behöver inte äta flera kg havre varje....det blir då inte roligt att spela. Om man ska ha ytterligare en häst för varje man ska mata för nästa ska packas med all havre osv. Då kommer det sluta med ett lemmingståg av hästar från staden man utgick ifrån om man ska ut på flera veckors äfventyr i vildmarken.
Inte rollspelsvänligt eller roligt. Om det nu bara är mat vi talar om.

Alltså än en gång lite vett och förnuft är det som krävs!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Vad är det för fel på häst???

Att skogarna är fyllda med fallna träd och annat som du beskriver ser jag inte som nått hinder, inte heller extremt tät vegitation eller halvbranta branter av lösa stenar/jord eller vad det nu kan tänkas vara. Det går lite långsamare´, men är inget problem. Utom för ryttaren, vegitationen kommer ge honom rivsår över hela kroppen och annat ifrån grenar som snärtar och river upp honom. Sen är det okomfortabelt att studsa runt för mycket över alla hinder.

Men et du säger med att en spelare har med sig upp emot 5-6 hästar av olika salg... gisses... Det är la ett äventyr han r ute på? Inte ska han väl flytta dem till nya betes marker? Om dom har fler riddjur hemma är det en sak(om dom nu är s fruktansvärt förmögna) men att ta med sig alla? Dom skulle ju inte hinna med annat än vård vilket betyder att dom skulle ta sig fotare fram genom att krypa....

Sedan skulle dom behöva massor med näring(som nån redan nämt) och antaligen folk som tar hand om hästarna, eftersom jag har svårt att se hur någon, oavsett vana med hästar, skulle kunna föra 5-6 hästar, själv, genom svårt kuperad terräng. Det är jobbigt nog redan under "goda" förhållanden på en vanlig väg när man inte får massa möten...
 
Top