Nekromanti Författarens verktyg

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,881
Location
Göteborg
Kul med språknörderi! Själv är jag ganska oförtjust i interlingua. Jag minns en tråd på HTLAL (How-To-Learn-Any-Language.com, ett måste för folk som gillar att plugga främmande språk. Jag är reggad som Ari) där folk "fejkade" interlingua genom att helt enkelt skriva saker som kändes latinska och som fanns i många språk, och det verkade gå utmärkt för folk att förstå, trots att de flesta inte kunde interlingua. Typ såhär:

Ego habe uno pensamento. Nos puedos parlar uno lingua international!

Jag har aldrig studerat en minut interlingua, men jag tror att det där kan förstås av de flesta som kan ett romanskt språk eller har god engelska, ungefär som om jag kunde interlingua. Så varför skulle jag lära mig det språket? Jag kan redan läsa och förstå det, och jag kan skriva något liknande utan studier. Säkert skulle tydligheten öka något om jag faktiskt studerade ordentligt, i och med att interlingua är mer genomtänkt, men jag tvivlar på att den ökningen skulle stå i proportion till den energi jag skulle behöva lägga ned på det.

Jag är ganska förtjust i artificiella språk och har börjat lära mig esperanto två gånger, men slutat för att det var för lite tuggmotstånd. Men interlingua är inte så högt på min lista. Hellre esperanto, lojban eller solresol, eller något liknande fräckt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Genesis said:
Jag minns en tråd på HTLAL (How-To-Learn-Any-Language.com, ett måste för folk som gillar att plugga främmande språk..
Coolt
om jag hade mer tid så hade jag nog reggat mig där.
De verkar dock sakna kurser i alviska.


//Lukas som verkligen skulle vilja kunna Sindarin
 
Top