Nekromanti Författare och tecknare till Tellus sökes

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Terra incognita söker författare och tecknare till Tellus.

Var med och forma de nya supplementen till årets häftigaste svenska Sci-Fi-rollspel.
I första hand söker vi äventyrsförfattare. Andra goda idéer välkomnas dock varmt.

FÖRFATTARE:
Grundläggande krav:
1: Känsla för Tellus stämning. Inspiration: Mars-serien av Kim Stanley Robinson, Earth av David Brinn, 2001-serien av A. C. Clarke. Se i övrigt s 65 i Tellus.
2: Naturvetenskaplig grundförståelse. Inga warpmotorer, teleportörer, sollida hologram, eller annat magiskt.
3: God Svenska, noll stavfel. Korrekturläsning är så tråkigt.

Arbetsprov: Max 8 000 tecken inkl blanksteg, i form av en kort novell, bakgrundstext eller liknande ur Tellus värld.

Betalning: Ära och berömmelse, precis vad alla inblandade någonsin har fått.

Idéer vi inte vill se till Tellus: Interstellära krig, civilisationens andra undergång, rena regelsupplement så som Vapenlistan, ologisk teknologi, crossoverregler för WoD.

TECKNARE:
Grundläggande krav:
1: Extremt kritiktålig. David är fascistiskt petnoga med alla detaljer.
2: Känsla för Tellus stämning.
3: Tekniskt flexibel. S/V tusch, lavering, färgbilder, blyertsskisser, scannerförmåga.

Arbetsprov: Kontakta David för otroligt snäva och exakta riktlinjer.

Betalning: Förmoligen inte, kontakta David.

KONTAKTINFO:
Sicka alla mail till BÅDE David och Terje
Vänligen ange ärendet tydligt i Subject-fältet

David Bergkvist
070-691 20 41
david.bergkvist@home.se

Terje Nordin
073-638 46 65
090-13 88 09
terjenordin@hotmail.com



/Anders Wänn - NV-konsult och PR, Terra Incognita.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Påpekan

"3: God Svenska, noll stavfel. Korrekturläsning är så tråkigt."

Tråkigt, men också nödvändigt. Tyvärr är det så, och en skribent skall aldrig korrekturläsa sin egen text i slutändan.

Sedan får jag nog tyvärr säga, att layout och design av Tellus är inte direkt lysande. Rubrikernas typsnitt är inte bra, och spalternas slut är ett av de sämsta exemplen jag sätt på rollspel, och då brukar rollspel har brister just där.

Riddaren
Korrekturläsare och Recensent Codex
Redaktör och Sekreterare i FFS, www.smed.genealogi.se Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Re: Påpekan

Åh, jag menar inte alls att någon text skule klara sig utan en mängd korrekturläsningar. Bara att man ska slippa irritera sig i onödan. Texterna i Tellus innehåller mig veterligen inte ett enda stavfel (överbevisa mig gärna), tack vare en mycket omsorgsfull korrektur av flera oberonde personer.

Angående layouten måste jag precis som du beklaga det faktum att några spaltbrytningar blev dåliga. Den stora boven i dramat var det för snävt begränsade sidantalet. En kompromiss behövde göras och valet stod mellan mängden information och layouten.

Huruvida rubriktypsnittet är fult eller inte är väl mest en fråga om smak. Men kreativ kritik emottages tacksam så du får gärna utveckla ditt omdöme lite mer. På det viset kan vi göra nästa produkt ännu bättre.

Tack på förhand.

/Anders Wänn - NV-konsult och PR, Terra Incognita.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Påpekan

"Åh, jag menar inte alls att någon text skule klara sig utan en mängd korrekturläsningar. Bara att man ska slippa irritera sig i onödan. Texterna i Tellus innehåller mig veterligen inte ett enda stavfel (överbevisa mig gärna), tack vare en mycket omsorgsfull korrektur av flera oberonde personer.

Jag skall inte säga emot dig med stavfel...men jag tycker det är vågat att säga så... Det är nästan omöjligt att klara sig utan något stavfel, ett rollspel som klarat stavningen bra är Western, men tack vare detta så lägger man genast till de ytterst få stavfel som trots allt finns.

"Huruvida rubriktypsnittet är fult eller inte är väl mest en fråga om smak. Men kreativ kritik emottages tacksam så du får gärna utveckla ditt omdöme lite mer. På det viset kan vi göra nästa produkt ännu bättre."

Jag har inte sagt något om att typsnittet är fult... Det skall spegla lite den genre som gäller, och det gör det i detta fall...men det skall också vara lätt läst...det är här det faller utanför. Det valda typsnittet är något svårläst.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top