Nekromanti Författare eller skribent?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag håller på och hobbyskriver rätt mycket. Gillar att skriva, finner ett stort nöje i det. Skulle gärna vilja bli författare eller skribent.
Författare: Jag har ofta försökt mig på det och skulle gärna vilja lyckas som det. Men mina små försök går alltid åt skogen, antingen raderas de helt eller så blir de enbart noveller. Plus att mina gramatik och min svenska är inte den bästa.

Skribent: Antagligen har du läst överstående och ser mina problem som nämns i sista meningen. Har ofta funderat över att försöka bli skribent någonstans, dock sviker mitt självförtroende och jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Har också funderat på att starta fancin, jag och mina polare. Mitt liv består i stort sett av musik metal/hårdrock och jag lirar t.ex. gitarr själv så att starta hårdrocksfancin har ofta tyngt tankarna - dock blir det aldrig något av det och mitt sätt att skriva sviker mig som sagt. Andra halvan av mitt liv består av rollspel så det vore också skoj att skriva om.

Hur skall man egentligen gå tillväga för att bli skribent/författare, och hur funkar "fancin-livet"?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Det finns bara ett tips som är nått att ha...

För att bli författare eller skribent måste du skriva, skriva och skriva. Dåligt till att börja med, men det blir bättre allteftersom.

Om du dessutom har ett specialintresse, som hårdrock, där du tycker att du har något att säga, så är det utmärkt att börja med det.

Det finns också ett antal olika böcker som man kan läsa om detta, som troligen ger dig mer kött på benen än vad vi kan göra här.

Till exempel:

http://www.sfr.se/gbg/forfattare/litteratur.html

Du kan också hitta skrivkurser där du träffar andra som vill börja skriva, så att du får en skjuts på vägen.

Till exempel:

http://www.sfr.se/gbg/forfattare/novell.html

Hoppas att det gav några svar att börja med.

Magnus
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Det finns bara ett tips som är nått att ha...

Okej, man tackar. Ja, men det är just detta med "vill säga", att hitta ett ämne som inte redan är sönderskrivet - det är svårt. Skriva, skriva och skriva gör jag, jag strävar framåt och försöker, måste själv säga att jag bättrat mig i mitt skrivande jämfört med hur jag skrev för t.ex. ett halvår sedan. Forumet har faktiskt hjälp till en del. Man skriver ju en del här, förhandsgranskar ofta etc. Det gör att man mer får koll på vad man skriver för något. Samma sak när man kollar igenom saker man nyss skrivit i andra fall och regigerar det, man får sig en funderare över hur man egentligen skriver.

Men det är fortfarande svårt att veta om man skriver dåligt eller ej, man måste ju visa någon som är duktig på den fronten och få kritik etc. - det är svårt att nå ut.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Plus att mina gramatik och min svenska är inte den bästa."

Lösningen på det problemet heter "korrekturläsare". Det är inget du behöver oroa dig för medan du skriver.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Det finns bara ett tips som är nått att ha...

"att hitta ett ämne som inte redan är sönderskrivet"

Jag tror du har orimliga ambitioner. Alla ämnen är sönderskrivna i någon mån; det är hur du skriver och vad du säger som är viktigt. Första steget är att vara intresserad av ditt ämne så att du orkar utvecklas (och därmed göra texten intressant för andra).
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Tre tips

Tre tips:
1. Skriv, skriv mer och renskriv. Skriv om spel som du tycker om och spinn vidare på dina bästa äventyrsidéer. Skriv om sådant som du själv vill läsa om.
2. Försök få ditt material publicerat, eller i alla fall att någon kommenterar din text. Ta kontakt med något fansin och hör dig för vilken typ av material de behöver (Vilka spel? Artiklar eller äventyr? Långa eller korta texter?). En bra början kan vara att läsa något fansin (flera finns på nätet) eller några nummer av Fenix.
3. Ge inte upp. Skriv ännu mer om det inte blir bra -- ta kontakt med ett annat fansin (eller webforum) om du blir refuserad.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Ett tips till som är bra

Om man blir refuserad ska man inte ge upp. Om man seriöst vill bli skribent kommer man att bli refuserad. Många gånger. I början såväl som under hela sin karriär.

Så om man blir refuserad ska man inte ge upp. Man ska försöka igen!

M.
 
Top