Nekromanti Författande

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
På vägen hem ifrån DanCon så snackade vi en del om skrivandets svåra konst och vad en aspirerande författare bör tänka på. Jag misstänker starkt att wrnu också är hemvist för en del personer med författarambitioner.

Vad skulle ni vilja ge för råd till någon som vill bli publicerad? Vad skulle ni själva vilja skriva om?

Jag tycker själv att det är svårt att ge några bra råd både till mig själv och andra. Å ena sidan så ska man skriva om sådant man vet, men samtidigt så behöver inte världen fler semisjälvbiografiska böcker om någon ointressant människas liv. Å ena sidan vill man hitta sin egen röst och sin egen unika stil, men samtidigt så kommer man snart att upptäcka att någon annan redan har snott den och dessutom skriver bättre. Å ena sidan så vill man skriva om något ämne som man själv brinner för, men samtidigt så blir man lätt hemmablind och förälskad i sina egna karaktärer och scenarion. Och så vidare i all evinnerlighet.

Att skriva mycket och regelbundet är det råd som jag skulle vilja ge och som jag själv försöker följa med blandad framgång. Men det känns förstås så oerhört självklart att det i praktiken är ett ganska meningslöst råd.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Det finns några bra böcker i ämnet men du har nog skrivit det viktigaste redan. Man måste skriva mycket!
Nöckerna kan dock komma med en del tips och råd när det gäller fallgroppar och sker man kan tänka på för att få en bra text.
En annan mycket viktig sak är att skriva om sin text, den kan garanterat bli bäTtre
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Våga experimentera

Nu är ju inte jag någon lysande författare själv, men jag upplever att man kan lära sig mycket genom att bara våga experimentera. Nu menar jag både med form och innehåll. Det är lätt att man blir lat och skriver om sådant man redan skrivit om tidigare och på ett sätt man är vad vid. Jag tror att det är viktigt att man varierar sig om man vill utvecklas som författare. Prova skriva med olika stil, olika tempus och så vidare. Byt miljö, byt typ av personer. Byt allt. Ofta. Tänk på att du inte nödvändigtvis behöver visa allt du skriver för någon annan, även om jag tror att det är bra. Det skadar inte att inse att allt man skriver inte blir bra i alla fall.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
alltså problemet är nog att många vill skriva om sina egna lilla värld, men de får aldrig klart världen för att världsbyggande är mkt jobb och kan vara även mkt research, jag har all respekt för folk som bygger världar.
ibland kan man känna sig bunden till den handling man satt upp i förhand tycker jag, fast jag gillar själv att ha ungefärliga "guidlines" för att skriva, men ibland måste man tänka bortom sina mallar och anteckningar och det kan vara ganska svårt faktiskt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ett tips som jag är dålig på att följa själv, men som ALLA författare upprepar som ett mantra är: "Skriv om, skriv om och skriv om igen". Och de flesta amatörförfattare gör inte detta, de skriver en gång, korrar och anser sig sedan klara.

Att det sedan finns en gren av författare som föredrar speedwriting och andra metoder är en annan sak, men det är knappast det enklaste sättet att bli publicerad.

/RD - man blir publicerad genom att känna rätt folk, som allt annat i världen
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Port Kad, The Rim
On Writing

Stephen Kings bok "On Writing" (finns även på svenska) är en utmärkt introduktion i skrivarhantverket. Läs den! :tekopp:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Hitta bra kritiker

Det här är något som gäller oavsett vad man skriver och som är ruskigt svårt. Det gäller att hitta personer som kan läsa ens texter och uttala sig om dem på "rätt" sätt. Vad som är rätt beror på text, författare, situation och mycket annat, men vad som är uppenbart för mig är att de allra flesta gör det på fel sätt. Ibland får man bara kort "det var bra" eller "jag gillade inte X" och i andra fall får man motsattsen, även om det är lite mer sällsynt.

Det är ont om människor som dels har tid att läsa det man skriver och som dels kan hjälpa en att utvecklas. Här på forumet är det Bearnie (ni andra ska inte känna er nedvärderade, jag tar honom som exempel) som hjälpt mig bäst, även om han bara kommenterat två ganska korta noveller. För mig är hans typ av feedback riktigt givande, då han förklarar hur han resonerar och hur min texte påverkar honom som läsare.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Bra tråd! Heja Walium!

Jag har aldrig skrivit något på allvar och har därmed inga råd som jag vet funkar, men jag har snappat upp en del tips som jag gärna för vidare till andra som likt mig bollar med tanken på att börja skriva.

Det finns en del bra böcker där ute. En som jag läst och gillat är "Att skriva romaner och noveller" (glömt författaren). Den tar upp lite basics för att lägga upp en historia och hur man beskriver miljöer och personer. En annan bra och koncis handledning är Göran Häggs "Författarskolan". Den är baserad på en artikelserie i SvD och innehåller kortfattade tips om berättarmässiga grundgrepp som "björnen på stranden" och annat. Ett tips som bitit sig fast från bägge böckerna är att man inte ska beskriva människor och miljöer, utan gestalta dem på ett objektivt sätt så att karaktären framgår. Dvs man skriver inte "en sluskig pirat", utan istället "en skäggig pirat med vildvuxet hår och knäckt näsa". Det tål att tjatas om, eftersom jag tror att det är ett väldigt vanligt fel bland amatörförfattare. Skummar man några av novellerna på rollspel.nu hittar man garanterat dylika missar (sagt i all välmening).

Ett annat tips är att ansluta sig till en skrivarcirkel, så att man får igång skrivandet ordentligt och får kontinuerlig feedback. Det är nog nästan ett grundvillkor för att komma igång på allvar. Förmodligen finns det också virtuella skrivarcirklar på nätet som fyller samma funktion. Kanske kunde det vara något att dra igång via forumet?

Att skriva mycket är en självklarhet, men jag tror att det är minst lika viktigt att läsa mycket. Det finns ibland en attityd hos aspirerande författare att man ska undvika influenser utifrån för att istället odla sitt egna uttryckssätt, men de flesta seriösa författare anser att det är trams. Mycket influenser är alltså bra. Framför allt bör man kanske anstränga sig för att läsa sådant man normalt inte läser, för att vidga vyerna.

Som sagt, ovanstående rekommendationer är inte på något sätt vad jag tillämpar själv, utan bara sådant som jag tycker verkar vettigt. Återigen, kul att någon tar upp en tråd om författande på forumet!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Som andra har sagt så handlar det mycket om att läsa och att skriva. Läs saker från olika genrer för att vidga vyerna, och kanske få inspiration.

Ett tips jag sett är att man skall skaffa sig fasta rutiner och försöka skriva något varje dag. Spelar ingen roll om det då bara blir några rader eller flera sidor.

Ha med dig anteckningsblock vart du än går, då du kan få inspiration var som helst. Skriv ner och ta inspiration från alla möjliga saker. Även om det inte är användbart i det du skriver just nu, så kan det vara ett bra frö för något annat senare.

Skrivarcirklar är en bra grej, då man kan få feedback på sina alster. Man får dock tänka lite på ambitionsnivån och de tar tid.

Här är en länk som kan vara användbar.

Ett annat tips jag sett är att man jobbar med en trestegsmetod. Du jobbar med en scen och försöker peta in de slutgiltiga finputsdetaljerna, samtidigt som du jobbar med ramverket och en del lättare detaljer i nästa scen och det grova ramverket i den tredje.

Slutligen, glöm inte att författande är 90 procent transpiration och 10 procent inpiration. =^_^=

/Ulfgeir
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag skulle vilja förenkla nedanstående tips till ett enda: skriv!!!

Det blir inget om man sitter och funderar på det, avsätt en timme om dagen och bara skriv.

För att lyckas med detta kan du ta till följande metod: Be dina vänner skriva tio lappar var med ämnen. Lägg dem i en hatt (sic!). Varje dag tar du en lapp och skriver om det ämne som står på denna. En dikt, novell, uppsats, det kvittar!

När du väl fått upp ditt ratio till en ansenlig mängd kan du börja skriva om, skriva rent, fint och ta emot kritik samt rent allmänt börja bearbeta dina texter.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Jag vill och försöker skriva emelan åt och som allmänt tips kan jag väll bara säga att man inte ska ta på sig förstora projekt innan man är redo.
Som jag, jag har kört fast i att jag ska skriva en stor fantasy trologi (minst) och då krävs det för mycket att allt ska vara perfekt. Ideer utväcklas konstant och problemet är för min del att jag inte riktigt kan komma på vad som ska hända, vilka jag ska inblanda och just som nån sa innan mig helt enkelt fastnat i världsbyggandet. Man vill ju att det ska vara enhetligt.
Så gör inte det alltså.

Det sades också innan att det är mer jobb än inspiration som krävs för att få nått gjort och det kan jag hålla med om. Men, inspirationen kommer först tycker jag. När man sedan vet vad det är vad man ska skriva är det bara att skriva det och skriva det igen som åter igen andra har sagt.

Men det är nog det som är det jag egentligen vill säga: vet vad du ska skriva innan du skriver det, eller så skriver man bara nått litet där det då inte spelar någon större roll.

/Hartland - upprepar nog mest det andra har sagt men försöker ge det en knorr
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Hitta bra kritiker

tycker man skall tänka så här om kritik, det finns kritik som stärker ditt ego, och ett annat som utvecklar dig och ett redje som gör att du börjar ställa dig själv frågor, alla de häre känns berättigade för just det endamål de egentligen spelar :gremwink:
bara lite tankar.
 
Top