Nekromanti Förenklade vapen till Fantasy!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Är ni som jag inne på att vapen är egentligen flavour, inte nåt som behöver komplicera reglerna, så kan den här PDFen kanske intressera. :gremsmile:

En fördel är att det som rollpersonen kan blir viktigare än han är utrustad.
 

Attachments

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Schysst!

Jag vet inte hur mycket jag kommer att köra med detta, men jäkligt cool idé som jag i alla fall ska testa med gänget härnäst.

Sedan är det ju alltid kul att få ladda ner ett nytt tillbehör mitt på blanka onsdagen.

Tack Arfert!
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Tack! Hade gärna prövat reglerna om det inte vore för att jag spelar 0 rollspel just nu.

Förklaring till vad två asterisker innebär verkar saknas (antar att det ska vara texten om de olika vapengrupperingarna -- isf bör det finnas två asterisker på svärd också, samt vid förklaringen). I den nedersta paragrafen finns det ett litet stavfel också: ... de ar bara ...

Tror även det ska stå på samma sätt ingår istället.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arfert said:
OK fixat, tack för hjälpen, jag är fan blind. :gremwink:

Här kommer en ny pdf!
Om målet är att göra vapen till enbart flavor så går den här inte tillräckligt långt.

Och orsaken är de där grejorna med vapenmodifikation 1. Kniv/dolk har en edge i trånga utrymmen, men de andra ettorna har ingen edge alls. Finns det något skäl till att någon skulle vilja göra en Lille John med trästav eller en David med slunga?

Så ska vapen bli enbart flavor så skulle jag sätta allt till 2 eller ta bort vapenmodifikation helt.

Fast då finns risken att vapen blir så anonyma att allt smakar vanilj, och det är ju inte heller så skoj. En variant skulle kunna vara att identifiera tio olika situationer för målet på samma sätt som dolken, och ge varje vapen vapenmodifikation +2 i enbart denna situation men aldrig annars.

Kniv/dolk: +2 i trånga utrymmen
Träklubba: +2 när man uttryckligen vill slå någon medvetslös
Trästav: +2 mot flera fiender
Svärd: +2 mot ringbrynja
Spikklubba: +2 mot plåtpansar
Spjut: +2 i första rundan
Yxa: +2 mot ved
Båge: +2 mot läderrustningar
Armborst: +2 varannan runda och enbart närstrid rundorna däremellan
Slunga: +2 mot jättar

...tja, kanske lite mer seriösa situationer, men i den stilen. Då får man enklare vapen som fortfarande har en väldigt specifik smak och ändå har någon form av balans så att alla vapen fortfarande är attraktiva.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Krille said:
Arfert said:
OK fixat, tack för hjälpen, jag är fan blind. :gremwink:

Här kommer en ny pdf!
Om målet är att göra vapen till enbart flavor så går den här inte tillräckligt långt.

Och orsaken är de där grejorna med vapenmodifikation 1. Kniv/dolk har en edge i trånga utrymmen, men de andra ettorna har ingen edge alls. Finns det något skäl till att någon skulle vilja göra en Lille John med trästav eller en David med slunga?

Så ska vapen bli enbart flavor så skulle jag sätta allt till 2 eller ta bort vapenmodifikation helt.

Fast då finns risken att vapen blir så anonyma att allt smakar vanilj, och det är ju inte heller så skoj. En variant skulle kunna vara att identifiera tio olika situationer för målet på samma sätt som dolken, och ge varje vapen vapenmodifikation +2 i enbart denna situation men aldrig annars.

Kniv/dolk: +2 i trånga utrymmen
Träklubba: +2 när man uttryckligen vill slå någon medvetslös
Trästav: +2 mot flera fiender
Svärd: +2 mot ringbrynja
Spikklubba: +2 mot plåtpansar
Spjut: +2 i första rundan
Yxa: +2 mot ved
Båge: +2 mot läderrustningar
Armborst: +2 varannan runda och enbart närstrid rundorna däremellan
Slunga: +2 mot jättar

...tja, kanske lite mer seriösa situationer, men i den stilen. Då får man enklare vapen som fortfarande har en väldigt specifik smak och ändå har någon form av balans så att alla vapen fortfarande är attraktiva.
Det här gillar jag verkligen. Kanske dolk/kniv ska ha +2 vid överaraskningsattacker också/istället.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
kalcidis said:
Tack! Hade gärna prövat reglerna om det inte vore för att jag spelar 0 rollspel just nu.
Inser att det är OT men jag måste fråga. Hur kommer det sig att du spelar noll rollspel?

ON TOPIC: Angående att vapen mest ska vara flavour så är jag ganska med på det tänket.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille said:
Arfert said:
OK fixat, tack för hjälpen, jag är fan blind. :gremwink:

Här kommer en ny pdf!
Om målet är att göra vapen till enbart flavor så går den här inte tillräckligt långt.

Och orsaken är de där grejorna med vapenmodifikation 1. Kniv/dolk har en edge i trånga utrymmen, men de andra ettorna har ingen edge alls. Finns det något skäl till att någon skulle vilja göra en Lille John med trästav eller en David med slunga?

Så ska vapen bli enbart flavor så skulle jag sätta allt till 2 eller ta bort vapenmodifikation helt.

Fast då finns risken att vapen blir så anonyma att allt smakar vanilj, och det är ju inte heller så skoj. En variant skulle kunna vara att identifiera tio olika situationer för målet på samma sätt som dolken, och ge varje vapen vapenmodifikation +2 i enbart denna situation men aldrig annars.

Kniv/dolk: +2 i trånga utrymmen
Träklubba: +2 när man uttryckligen vill slå någon medvetslös
Trästav: +2 mot flera fiender
Svärd: +2 mot ringbrynja
Spikklubba: +2 mot plåtpansar
Spjut: +2 i första rundan
Yxa: +2 mot ved
Båge: +2 mot läderrustningar
Armborst: +2 varannan runda och enbart närstrid rundorna däremellan
Slunga: +2 mot jättar

...tja, kanske lite mer seriösa situationer, men i den stilen. Då får man enklare vapen som fortfarande har en väldigt specifik smak och ändå har någon form av balans så att alla vapen fortfarande är attraktiva.
Det är ball, men alldeles för komplicerat för OSG. Rulings, not rules. Spelledaren får improvisera.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Jag gillar idén med förenklade vapen men tycker som redan nämnts att du borde gå hela vägen och göra alla vapen identiska. Skitsamma om det är någon faktiskt skillnad mellan ett svärd och en dolk, låt rollpersonen vara det centrala.

Låt den lättsamma knivdansaren från öster vara lika livsfarlig i närstrid som den yxsvingande barbaren från norr!

Just i ett spel som Fantasy! tycker jag att det är rollpersonens karaktär och koncept som borde vara det centrala, och ju färre hinder man sätter i vägen för spelaren (som att vissa vapen skulle vara sämre än andra, bara för att de är det i verkligheten) desto bättre!

Möjligen skulle jag ge något i stil med att om man slåss med 1 vapen i 2 händer, eller 2 vapen så får man ytterligare +1T (lite som en motvikt till att ha sköld, om man vill ha det lite balanserat).
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Håller med det rymdis säger. Ska skölden verkligen ge +3 dock med de där vapenändringarna.

Jag tycker också det är helt ok att trästav är ett billigt och dåligt alternativ. Tycker i så fall snarare att trästavar kan göras magiska med olika förmågor ganska ofta istället, eftersom magiker uppenbarligen ofta har stav. Förmodligen är det så att staven ger +1 på att trolla och därför är helt bäst för magiker.

Detta gör att det finns en massa magiska stavar tillverkade av magiker som även funkar ganska bra som vapen för andra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Jag gillar idén med förenklade vapen men tycker som redan nämnts att du borde gå hela vägen och göra alla vapen identiska. Skitsamma om det är någon faktiskt skillnad mellan ett svärd och en dolk, låt rollpersonen vara det centrala.

Låt den lättsamma knivdansaren från öster vara lika livsfarlig i närstrid som den yxsvingande barbaren från norr!

Just i ett spel som Fantasy! tycker jag att det är rollpersonens karaktär och koncept som borde vara det centrala, och ju färre hinder man sätter i vägen för spelaren (som att vissa vapen skulle vara sämre än andra, bara för att de är det i verkligheten) desto bättre!

Möjligen skulle jag ge något i stil med att om man slåss med 1 vapen i 2 händer, eller 2 vapen så får man ytterligare +1T (lite som en motvikt till att ha sköld, om man vill ha det lite balanserat).
Balans? Är du nuts? :gremwink:

ok, en variant:

Obeväpnad: +0
Alla vanliga vapen: +1
Sällsynta vapen tillverkade av legendariska smeder osv: +2
Magiska vapen: +2 och uppåt, beroende på vem som förtrollat dem.

Sköld +1 alt +2, jag har inte bestämt mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...om jag gjort ett realistiskt spel skulle trästavar vara rätt bra mot folk som inte har hjälm/rustning. I öppen terräng med gott om svängrum är det ingen självklarhet att en snubbe med ett svärd vinner mot en som har en trästav; de var farliga grejer. Bra räckvidd och kunde slå in din skalle och bryta ben.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
+1 för sköld räcker ganska väl med tanke på att bonusen läggs till på alla försvar och inte bara ett.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Rymdhamster said:
Jag gillar idén med förenklade vapen men tycker som redan nämnts att du borde gå hela vägen och göra alla vapen identiska. Skitsamma om det är någon faktiskt skillnad mellan ett svärd och en dolk, låt rollpersonen vara det centrala.

Låt den lättsamma knivdansaren från öster vara lika livsfarlig i närstrid som den yxsvingande barbaren från norr!

Just i ett spel som Fantasy! tycker jag att det är rollpersonens karaktär och koncept som borde vara det centrala, och ju färre hinder man sätter i vägen för spelaren (som att vissa vapen skulle vara sämre än andra, bara för att de är det i verkligheten) desto bättre!

Möjligen skulle jag ge något i stil med att om man slåss med 1 vapen i 2 händer, eller 2 vapen så får man ytterligare +1T (lite som en motvikt till att ha sköld, om man vill ha det lite balanserat).
Jag håller med om att alla vapen är lika bra, men jag tycker det blir lite trist om de är speltekniskt identiska, gillar varianten där de har +2 i olika särskilda situationer. Det är väl iofs mer OSG om alla är precis lika, har för mig att det är så i OD&D. Håller också med om att sköldar ska vara sämmre.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arfert said:
Det är ball, men alldeles för komplicerat för OSG. Rulings, not rules. Spelledaren får improvisera.
I så fall ska du inte ha några skillnader på vapen alls. Alla har vapenmodifikationen +2. Eller gör om dem till Förmågor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille said:
Arfert said:
Det är ball, men alldeles för komplicerat för OSG. Rulings, not rules. Spelledaren får improvisera.
I så fall ska du inte ha några skillnader på vapen alls. Alla har vapenmodifikationen +2. Eller gör om dem till Förmågor.
Alla vapen har +1 snarare, om man inte har en förmåga som förbättrar på nåt sätt. Det funkar. Blir nog officiell husregel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fast egentligen är sköldar ofta otroligt underskattade i fantasyspel. De är ju fan så bra, och i många (de flesta?) situationer skyddar de en "naken" kombattant bättre än om han hade fullplate men ingen sköld.

Varianten naken + sköld + hjälm var ju inte helt ovanlig under antiken.
 
Top