Nekromanti Föreningens framtid om sajten lämnar Sverok-server

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Vad tror ni? Om forumet inte längre är beroende av utrymme hos Sverok, skulle det ändå vara intressant att driva en Sverokförening?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Intressant fråga: Ska vi fortfarande ha en förening?

Jag skulle vilja lägga till en följdfråga: Om vi ska fortsätta ha en förening, ska den fortsätta vara Sverokansluten?


Föreningens stora dragplåster i dag är väl Repetikon, Forumsöl och Indierummet? Själv känner jag att det är tre stycken arr som kommer att fortleva så länge det finns intresserade och drivna personer som vill att de ska fortsätta, oavsett om det finns en förening eller inte.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Min inställning till det hela har länge gått i vågor. Då och då känner jag att det vore häftigt med en förening som liksom samlade sådana saker under ett tak, kunde utnyttja att den är Sverokansluten (för bidrag, reklammöjligheter, samarbetsarr...) och som bäst gör saker som får folk att vilja gå med i föreningen vilket såklart leder till att de går med på forumet, spelar rollspel, återväxt i hobbyn och vänskap, magi och allt är fantastiskt!

Men ibland känner jag som du, Rymdhamster: forumöl, repetikon och Indierummet fortgår fullständigt frikopplat från föreningens drift. Jag vet inte hur det skulle vara med Rollspelsdraken, men föreningsstyrelsen har ju inte gjort mycket där på ett tag utan det är arbetsgruppen som får det att leva. Det skulle de antagligen kunna göra genom att själva bli en förening, icke sverokansluten. Jag tänker mig i alla fall att det då knappt krävs något administrativt arbete alls, jämfört med det nästan-ingenting som vi har gjort i form av att redovisa pengar?


Och oavsett om det skulle vara möjligt att föreningen, på föreningsnivå, skulle växa till något mer än den är, så skulle det kräva att någon dök upp eller bestämde sig för att "det här vill jag dra i". Och när det kommer sådana människor så vill vi lika gärna att de hjälper till med just forumöl, Repetikon, indierummet, eller rollspeldraken direkt... Så det är inte som att en brist på förening skulle göra att framtida eldsjälar inte skulle ha något att göra.

Jag har då och då känt att jag själv vill lägga mer tid på föreningen. Ni vet hur det kan vara. Jag har inte tänkt på den på hela sommaren, men nu när jag tänker efter så har jag bestämt mig för att den dagen då jag slutar med något annat jag håller på med och tar tag i att driva den här föreningen inte kommer att komma. Det får falla på någon annan, och jag tycker inte vi ska vara deprimerade om det inte finns någon som vill, i alla fall inte om vi byter server och därmed inte "behövs" (det blir i alla fall en stor skillnad i på vilken nivå vi behövs).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Så här säger föreningens stadgar om upplösning:
§16 Upplösning
Förslag om föreningens upplösning får endast framläggas på årsmöte. Att upplösning ska behandlas måste framgå av kallelsen. Föreningen kan inte upplösas så länge minst fem medlemmar vägrar godkänna upplösningen. Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte. Hur detta ska ske beslutas på det sista årsmötet.
Skulle det finnas minst fem personer som brinner för föreningen så går det med andra ord inte att lösa upp den, så det skulle lösa sig själv :gremsmile:

Jag har mycket svårt att tänka mig att föreningens verksamhet skulle upphöra; den sker ju helt fristående från en central organisation ändå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Bra att någon tänkte framåt när stadgarna skrevs =)

Så ska vi alltså lägga fram förslag om upplösning eller inte på nästa årsmöte. Jag kan tycka att vi lägger fram förslaget och låter årsmötet besluta om saken. Däremot tycker jag att vi kan fundera på hur vi lägger fram förslaget. Ska vi rekomendera att en upplöses, eller bara säga att vi vill att medlemarna ska fatta ett aktivt beslut i frågan?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag tror inte vi ska göra något förrän det är ett faktum att vi flyttat från Sverok :gremsmile:

Om det faktiskt händer så föreslår jag följande:
1) Vi väntar tills ordinarie årsmöte
2) I kallelsen till ordinarie årsmötet ser vi till att det framkommer tydligt att föreningens upplösande ska behandlas (och styrelsen måste i så fall komma med ett yrkande att ta ställning till, dvs yrka på att föreningen ska upplösas).
3) I händelse att föreningen upplöses bör styrelsen ha ett förslag på vad som ska ske med föreningens tillgångar. En större del skulle ju kunna tillfalla redaktionen, och en del till arbetsgruppen för Rollspelsdraken (om den verksamheten kommer att fortsätta, dvs)

Just den sista punkten är kanske något att diskutera. Det handlar ju inte om några enorma tillgångar, så det borde inte vara dramatiskt :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag stödjer till fulla Beas förslag. Under förutsättning att vi lämnar Sveroks server, alltså.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag håller också med Björn. Mitt förslag för föreningens tillgångar är att arbetsgruppen (om den fortsätter finnas) får allt faktiskt, eftersom det mesta är insamlat specifikt för det syftet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Björn Wärmedal said:
Jag tror inte vi ska göra något förrän det är ett faktum att vi flyttat från Sverok :gremsmile:

Om det faktiskt händer så föreslår jag följande:
1) Vi väntar tills ordinarie årsmöte
2) I kallelsen till ordinarie årsmötet ser vi till att det framkommer tydligt att föreningens upplösande ska behandlas (och styrelsen måste i så fall komma med ett yrkande att ta ställning till, dvs yrka på att föreningen ska upplösas).
3) I händelse att föreningen upplöses bör styrelsen ha ett förslag på vad som ska ske med föreningens tillgångar. En större del skulle ju kunna tillfalla redaktionen, och en del till arbetsgruppen för Rollspelsdraken (om den verksamheten kommer att fortsätta, dvs)

Just den sista punkten är kanske något att diskutera. Det handlar ju inte om några enorma tillgångar, så det borde inte vara dramatiskt :gremsmile:
+1
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag håller med Björn i det här.
Och er andra också uppenbarligen. Eniga är vi, när ska det bli möten där vi sitter och skriker och kastar brevpressar på varann???
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Cissi said:
Jag håller med Björn i det här.
Och er andra också uppenbarligen. Eniga är vi, när ska det bli möten där vi sitter och skriker och kastar brevpressar på varann???
Som revisor måste jag nog starkt avråda från brevpresskastande på styrelsemötena :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Cissi said:
Jag håller med Björn i det här.
Och er andra också uppenbarligen. Eniga är vi, när ska det bli möten där vi sitter och skriker och kastar brevpressar på varann???
Kasta brevpressar?! Hemska tanke. ... Pax för att ha någon stor sak i marmor i sådana fall. Så kan ni andra få ha en varsin plyschkudde. :gremcool:

Skämt åsido – mycket trevligt att vi är så eniga som vi är.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Pilzeman said:
Jag håller också med Björn. Mitt förslag för föreningens tillgångar är att arbetsgruppen (om den fortsätter finnas) får allt faktiskt, eftersom det mesta är insamlat specifikt för det syftet.
Som kassör och föredetta revisor har jag inget principiellt att invända i detta - pengarna har mycket riktigt sänkts till föreningen i syfte att användas till Rollspelsdraken.

Men det finns ett administrativt problem. Hitintills har antagandet varit att föreningen förvaltar arbetsgruppens pengar - alltså att föreningens kassör betalar den som nu lagt ut pengar på diplom, priser etc.

Rollspelsdrakens arbetsgrupp har inget konto på vilket vi kan sätta in de donerade slantarna.

Så, jag vet inte riktigt. Kanske kan redaktionen åta sig administrationen kring Rollspelsdraken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Har du redan glömt den mörka stipendiediskussion? Då var vi minsann inte överens!

Fast vi kasta tyvärr inga brevpressar på varandra.
 
Top