Nekromanti Föreningen byter namn!

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nej, så drastiskt är det inte - men när vi hållit årsmöte i en vecka dyker det upp en tråd i ett helt annat forum om ett pris som ska delas ut i föreningens namn.
Då konstaterar man att:
"det låter fånigt att säga att Sarakth Hans pris delas ut av WRNU"
Länk: Svenskt (Nordiskt) WRNU-pris 2012

Nu tar det lite tid att byta namn - så EVENTUELLT namnbyte kommer inte att ske förrän om ett år vid nästa årsmöte - men vi KAN besluta om att vi ska KALLA oss för något annat redan NU.

Det här är en DISKUSSIONS-tråd - yrkande- och röstningstråd är [ÅM2012] Övriga frågor (punkt 17)

Men INNAN ni kommer med vilda förslag vill jag att ni ALLA sätter er ner och blundar...
Tänk er att det är påsk år 2012.
Tänk er att ni befinner er i Göterborg på GothCon.
Tänk er att det är dags för det stora rollspelspriset att delas ut.
Prisutdelaren stiger upp på scenen och säger: "Detta fina pris är instiftat och delas ut av..."


Ja, vad VILL ni att prisutdelaren ska säga i just det ögonblicket?
- "Föreningen WRNU"
- "Föreningen rollspel.nu"
- "Rollspel.nus vänner"
Eller något helt annat?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det är en bra idé med ett namnbyte. Framförallt är det ett bra med ett namn som gör det en liten smula tydligare att det bara är en stödförening till forumet. För den nytillkomne är det nog en distinktion som man gärna missar. Jag tycker nog att "Föreningen Rollspel.nu:s vänner", alltså i andan av dina förslag, kan fungera, i väntan på att någon kläcker något bättre (där då "vänner" välan visar att det är en stödförening). (Dubbelpostar inte i beslutstråden nu).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
anth said:
Ja, vad VILL ni att prisutdelaren ska säga i just det ögonblicket?
"Föreningen Sveriges Rollspelare".

Eller nått sånt. SVEROK är inte längre rollspelarnas främste representant, och den kastade manteln vill jag att föreningen tar.

/M
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter said:
"Föreningen Sveriges Rollspelare".

Eller nått sånt. SVEROK är inte längre rollspelarnas främste representant, och den kastade manteln vill jag att föreningen tar.

/M
Ingen dum idé.
Risken finns dock att vi trampar någon på tårna - det är väldigt många rollspelare som inte är aktiva på rollspel.nu.

Har du kollat att namnet inte redan är taget?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
anth said:
Risken finns dock att vi trampar någon på tårna - det är väldigt många rollspelare som inte är aktiva på rollspel.nu.

Har du kollat att namnet inte redan är taget?
Jag bryr mig inte om vi trampar nån på tårna i det här fallet. Vi är en förening som har medlemmar i hela Sverige. Vi är rollspelare. Jag tror att vi vinner på att vara tydliga och offensiva med namn och framtoning.

"Rollspelens vänner"? Det är lite mindre aggro och ganska gulligt.

/M
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter said:
Jag bryr mig inte om vi trampar nån på tårna i det här fallet. Vi är en förening som har medlemmar i hela Sverige. Vi är rollspelare. Jag tror att vi vinner på att vara tydliga och offensiva med namn och framtoning.
Om ingen annan tror att vi trampar folk på tårna så har jag inget emot det.

Magnus Seter said:
"Rollspelens vänner"? Det är lite mindre aggro och ganska gulligt.
Gulligt som vårt rosa enhörningsfärgschema. :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Rollspelsfrämjandet är lite mastigt och gammaldags, kanske.

Jag ser hellre att föreningen i sitt namn fotsätter vara knutet till rollspel.nu. Jag får för mig att den eventuella pretto-stämpeln forumet har inte riktigt skulle avta om vi påstår att vi representerar alla rollspelare.

Rollspel.nus vänner är helt okej, men jag skulle gärna se att någon lingvistiskt lagd person kommer med alternativ till »vänner«.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Möller said:
Jag ser hellre att föreningen i sitt namn fotsätter vara knutet till rollspel.nu. Jag får för mig att den eventuella pretto-stämpeln forumet har inte riktigt skulle avta om vi påstår att vi representerar alla rollspelare.
Väldigt bra poäng.

/M
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Möller said:
jag skulle gärna se att någon lingvistiskt lagd person kommer med alternativ till »vänner«.
Jag kallar mig knappast lingvist, men:
vän, kamrat, broderskap, frände sympatisör, stödjare, anhängare, följeslagare, supporter.

vänförening, kamratförening, stödförening, supportförening.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Jag tycker att "Föreningen WRNU" är skitbra, men jag verkar vara i minoritet :gremsmile:

"stödföreningen", "NNs vänner" etc känns mjäkigt och ad hoc. Om föreningen ska vara något mer än bara en garant för att rollspel.nu kan ligga kvar på SVEROKs servrar tycker jag att dessa förslag känns för mesiga. Och om föreningen bara ska vara denna garant kan den heta vad fan som helst.

"WRNU" är liksom ett namn. Föreningsnamnet säger ingenting om verksamheten egentligen, vilket är en bra sak, då det verkar vara lite oklart vad vi vill att verksamheten ska vara. Precis som Bunny skrev i det inlägg som Vitulv hänvisade till anser jag att "WRNU" är något annat än "rollspel.nu" samtidigt som det är ett namn som har en identitet kopplad till communityt på rollspel.nu.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vimes said:
Jag tycker att "Föreningen WRNU" är skitbra, men jag verkar vara i minoritet :gremsmile:
Jag håller med dig.

Och förutom de argument du har, så tror jag att namnfrågor alltid är meningslösa. Betydelsen i namnet är det vi lägger i det. Namn i sig ger vare sig tydlighet eller identitet. Men om föreningen är tydlig och målinriktad, då blir det det vi associerar med namnet. Då uppfattar vi också namnet som tydligt.

Så jag tycker inte vi ska byta, utan satsa krafterna på att ge föreningen tydliga mål och sen arbeta för att uppfylla dem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förra årets diskussion om samma sak kan vara av intresse.
[Motion] 8. Antagande av stadgar för sektionen
Och vi heter uppenbarligen "Föreningen WRNU" för att man då tyckte att det var bättre än t.ex. "Föreningen rollspel.nu".

En alternativ lösning kan vara att ändra till "Föreningen veärenu" så man garanterat uttalar det korrekt - men det är fortfarande lika obegripligt för utomstående - vilket var min poäng med motionen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Vimes said:
Jag tycker att "Föreningen WRNU" är skitbra, men jag verkar vara i minoritet :gremsmile:
Jag håller med. Men så är jag en av de förtappade som kallar sajten och gemenskapen för "WRNU" när jag skriver och pratar om dem.

Då uttalat i bästa WFRP-stil: "VurrNu". :gremgrin:

/m
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,645
Location
Rissne
anth said:
"Vurrnu" låter häftigare än "veärenu".
Jag tycker det ska uttalas som "vaärenu". För det blir mycket roligare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Magnus Seter said:
Vimes said:
Jag tycker att "Föreningen WRNU" är skitbra, men jag verkar vara i minoritet :gremsmile:
Jag håller med. Men så är jag en av de förtappade som kallar sajten och gemenskapen för "WRNU" när jag skriver och pratar om dem.

Då uttalat i bästa WFRP-stil: "VurrNu". :gremgrin:

/m
Lägger in ett litet bifall i frågan, WRNU är lent i munnen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rollspelare utan gränser
Rollspelens förkämpar
Svenska inofficiella rollspelareförbundet
Rollspel.nu's inte längre så hemliga sällskap
Sällskapet: Sveriges rollspelare
Riddarsällskapet: Rollspel.nu's rättrådiga (RRR)
Rollspelarnas riddarsällskap (jag diggar)
Rollspel.nu's stödförening
Rollspelens förening
Rollspelarnas förening
 
Top